Rahan lainaaminen ystävälle
Kuinka monella on päätynyt ystävyys rahan lainaamisen jälkeen tai laimentunut voimakkaasti? Itse lainasin joskus rahaa ystävälle, joka oli "unohtanut" nostaa sitä automaatilta ja tuli pakkotilanne. Ystävä lupaili maksaa velkansa nopeasti takaisin, mutta jouduinkin velkomaan rahaa useaan otteeseen viesteillä.
Oma taloustilanne oli myös huono, joten asiaa ei voinut jättää sikseenkään, kun itse tuon rahan tarvitsin myös. Muita selityksiä en koskaan saanut maksun viivästymiselle kuin "varmaan jotain häikkää nettipankissa". Tämä vastaus siis tuli noin pari viikkoa ennen kuin rahat lopulta kyselyiden jälkeen ilmestyivät tilille. Kahden viikon jälkeen aloin ensimmäistä kertaa kysellä rahojen perään.
Jäi ikävä olo ja sellainen tunne, että ystävä olisi toivonut minun jättävän rahojen kyselyn välistä silkkaa häveliäisyyttäni. Ilmeisesti velasta muistuttaminen koettiin loukkaavaksi, koska tämän jälkeen ystävä on yhteydenottoihin vastannut huomattavan heikosti.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Tämä tuntui minusta oudolta, koska omasta mielestäni on kunnia-asia hoitaa velat pois ensi tilassa ilman muistutteluja. Näin siis itse toimin, jos lompakko on jäänyt kotiin yms. ja olen joutunut kysymään joltain toiselta toiselta rahaa lainaksi. Ja hyvälle ystävälle uskoisin kyllä uskaltavani mainita siitä mikäli rahaa maksaa takaisin heti ei olisi. Se ainakin tuntuisi reilummalta kuin antaa toisen viikkotolkulla odottaa turhaan rahojaan takaisin.
Ylipäätään olen kyllä huomannut sen, että moni mieltää lainatun rahan saamisen takaisin olevan pelkästään velkojan ongelma ja siksi yleensä en mielelläni rahaa toisille lainaakaan. Sen verran kiusalliselta tuntuu velasta muistuttelu ja ärsyttää kuunnella niitä "maksan tässä joskus" -vastauksia. Olisi itselläkin niille rahoille yleensä itselläkin käyttöä vaikkei isoa summaa takaisin perisikään.
Kommentit (48)
Mulla on toiminut. Sen verran olen lainannut kuin voin hävitä. Kumpikin on maksanut sovitusti takaisin, roinen jopa etuajassa. 50-2000 euroa, useamman kerran vuosien varrella. Tuo isompi summa meni kaverille avioeron yhteydessä, vakuuksiin, patjaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt niin, että olemme sopineet ystävän kanssa menevämme syömään. Mukavaa on ollut, mutta tarjoilijan kysyessä maksamisesta on selvinnyt, että ystävä on ns. unohtanut lompakon kotiin eikä pysty ruokaansa maksamaan. Ei ole etukäteen sovittu että tarjoan, mutta pakkohan ravintolasta on ulos päästä. Niinpä lupaan lainata ruokarahat ja ystävä maksaa tietysti takaisin... no, viikkoja saa taas odotella rahoja ja muistutella velasta!
Miten tällaisten tyyppien kanssa toimitte? Ettekö vain enää käy missään? Rahatilanne ei ole niin hyvä, että pitkäksi aikaa omia rahojaan on varaa laittaa kiinni tällaiseen toisten hauskanpitoon.
Jos olisin rohkeampi ihminen, niin rähjäisin siitä, ettei tuo ole aikuisen käytöstä!
Vierailija kirjoitti:
No en viitsisi 50 euron tähden uhitella.
Huomattu on tosin samat asiat.
50 euroa on monelle iso raha. Itse olisin ihan periaatteesta tehnyt tuollaisesta kaverista rikosilmoituksen. Selitelköön sitten poliisille tekemisiään.
Vierailija kirjoitti:
Sovimme ystävien kanssa menevämme teatteriin. Lupasin hoitaa lippujen hankkimisen ja annoin tilinumeron maksamista varten. Ei maksua kuulunut, muistuttelin asiasta, ei vieläkään mitään... Rahat sain vasta valehdeltuani etten pysty maksamaan pian erääntyvää luottokorttilaskuani ja että olin liput luotolla maksanut. Tällöin kysyttiin tilinumero uudelleen ja seliteltiin ettei oltu heti maksettu, kun esitykseenhän oli vielä aikaa. 😯
No tässä on velallisen ystävän logiikka kohdallaan... ei tainnut tulla uusia kulttuurireissuja näiden ihmisten kanssa?
Mä olen tehnyt kavereiden kanssa kimppatilauksia netistä, jotta säästäisimme postikuluissa. Minä siis olen tilannut ja maksanut heti, muut sitten maksaneet omat osansa minulle. Jostain syystä kumpikin kaveri on muutaman kerran pyöristänyt summansa alemmaksi tasaluvuksi. Postikulut ovat siis jääneet kokonaan minulle.
Enää en aio sekoittaa kaveruutta ja rahaa, koska muutamien eurojen takia en viitsi ruveta vinkumaan. Tilaan yksin jatkossa.
En lainaa rahaa kenellekään, äkillistä rahantarvetta varten on pankkeja ja luottokortteja ja jos niistä ei saa, miksi minulta saisi?
En toimi pankkiautomaattina kenellekään.
Paitsi miehen kanssa sumplitaan "tankkaa sä tällä kertaa kun mä tankkasin viimeksi" -tyyppisiä juttuja.
Aikuisella ihmisellä pitää olla AINA käteistä rahaa mukana, kun lähtee postilaatikkoa kauemmas kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi miehen kanssa sumplitaan "tankkaa sä tällä kertaa kun mä tankkasin viimeksi" -tyyppisiä juttuja.
Aikuisella ihmisellä pitää olla AINA käteistä rahaa mukana, kun lähtee postilaatikkoa kauemmas kotoa.
Miksi käteistä? Kyllä mä oon aina kortilla pärjännyt. Joo, ulkomailla tarvii usein käteistä, mutta nyt puhuttiin kai tavallisesta arjesta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt kavereiden kanssa kimppatilauksia netistä, jotta säästäisimme postikuluissa. Minä siis olen tilannut ja maksanut heti, muut sitten maksaneet omat osansa minulle. Jostain syystä kumpikin kaveri on muutaman kerran pyöristänyt summansa alemmaksi tasaluvuksi. Postikulut ovat siis jääneet kokonaan minulle.
Enää en aio sekoittaa kaveruutta ja rahaa, koska muutamien eurojen takia en viitsi ruveta vinkumaan. Tilaan yksin jatkossa.
Onpa ikäviä saitureita. Vähän menee maku kaveruudesta, jos toimintatapa on tämä. Toisen vaivannäölle ei ole osattu antaa mitään arvoa. 😞
Vierailija kirjoitti:
Järkevää, näin toimin itsekin. Aina eivät pankkikortit toimi, joten on hyvä pystyä hoitamaan aikakin kaikkein välttämättömimpiä ostoksia myös käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka joutuu lainailemaan kavereilta pikkusummia on luultavasti velkaa oikealle ja vasemmalle. Ei mitään talouden hallintaa. Uutta velkaa pitäisi saada että pystyy maksamaan vanhat pois.
En tajua koko ihmistyyppiä. Se vaan ei näy päällepäin, eli käytännössä oppii.
Oma lukunsa on muilla maksattajat, joilla on rahaa mutta ovat pihejä.
Tällaiset akuutista rahapulasta kärsivät voivat hankkia tosi kalliitakin juttuja itselleen, mutta silti valitella joka paikassa huonoa rahatilannetta ja kertoa vaikka että ovat joutuneet useaan otteeseen pyytämään vuokranantajalta lisäaikaa vuokranmaksuun... kaikki eivät vain osaa hoitaa asioitaan!
Osa ihmisistä on puhtaasti ajattelemattomia, osa käyttää törkeällä tavalla tuttaviaan ja ystäviään hyväksi aina kun vain mahdollista. Pyrin itse olemaan tekemisissä läheisemmin pääosin vain sellaisten ihmisten kanssa, jotka hoitavat omat asiansa jämptisti niin vältyn ylimääräiseltä stressiltä.
Lainasin 300€ ystävälleni, jolla oli vaikeaa.
Lupasi maksaa takaisin heti seuraavasta tilistä.
Tästä on nyt kohta 5 vuotta enkä ole vieläkään saanut penniäkään takaisin.
Kun muistuttelin asiasta, keksi kaikenlaisia tekosyitä.
Lopulta käski tekemään vaikka rikosilmoituksen ja blokkasi mut.
Miten teen rikosilmoituksen, kun ei ole mitään paperia?
34 jatkaa:
ja mä oon tässä se pahis, jota haukutaan muille!!!
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei välttämättä kovin paljon mitään ole tehtävissä, kun lainan antamisesta on jo noin paljon aikaakin. Ikävä juttu! 😞
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että 300€ ei ole ihan pieni raha ja kaikilla ei välttämättä pääse noin paljoa ylimääräistä kertymään vuosienkaan saatossa? Kun rahalla on tapana kiertää, heti jos yhtään saa säästettyä niin tulee jotain mihin ne rahat on kuitenkin pakko käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teen rikosilmoituksen, kun ei ole mitään paperia?Ymmärrätkö että 300€ ei ole ihan pieni raha ja kaikilla ei välttämättä pääse noin paljoa ylimääräistä kertymään vuosienkaan saatossa? Kun rahalla on tapana kiertää, heti jos yhtään saa säästettyä niin tulee jotain mihin ne rahat on kuitenkin pakko käyttää.
Niin sen vuoksi pitää varastaa toisilta?
Ei se mullekaan pieni raha ollut. Eikä ole. Pidin häntä hyvänä ystävänä ja halusin auttaa. Ei olisi kannattanut.
Maksaisi vaikka edes kympin kuussa tai jotain.
Miksi musta on tehty pahis???
homma toimii niin kauan kuin asiat hoidetaan sovitusti.
Ne jotka joutuu lainailemaan kavereilta pikkusummia on luultavasti velkaa oikealle ja vasemmalle. Ei mitään talouden hallintaa. Uutta velkaa pitäisi saada että pystyy maksamaan vanhat pois.
En tajua koko ihmistyyppiä. Se vaan ei näy päällepäin, eli käytännössä oppii.
Oma lukunsa on muilla maksattajat, joilla on rahaa mutta ovat pihejä.