Sain 70 000e perintöä. Mitä sillä voi tehdä? Asuntolainaa en saa... mihin sen työntää?
Eli luottotiedottomalle tuli 70 000e tilille. Verot siitä on jo maksettu.
Mitä tuollaisella "orvolla" rahalla nyt sitten tekee? Asuntolainaa en saa, ei ole luottotietoja. Vai jätänkö vaan tilille lötköttämään?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Suoria osakesijoituksia, noin suurta summaa ei mihinkään rahastoihin. Osta varmoja kotimaisia tai pohjoismaisia kuten Kone, Fiskars, Marimekko, Danske, Elisa, Nordea, Cargotec, Kesko, YIT ym. Katso netistä pankkien suosituksia ja käy vaikka keskustelemassa oman pankkisi sijotusneuvojan kanssa mitä osakkeita heillä tällä hetkellä suosittelevat ...
Siis mitä pentelettä. Ihmiselle joka ei ole sijoittamiseen perehtynyt sanot että ei kannata laittaa rahastoihin vaan yksittäisiin firmoihin joista yksi Marimekko... Ja kysyä pankista neuvoa?!
Joo osakerahastoissa on kuluja, mutta eikö Buffettin case jo viimeistään osoittanut että indeksit on ihan ok? Eikä ne paljon maksa.
Jonkun osan voi toki riskinhaluinen laittaa yksittäisiin firmoihin mutta että kaikki, haloo.
Laita patjan alle ja oota että luottotiedot palautetaan ;)
Lähde halpismaahan keski-eurooppaan tai pidemmälle ja elä kuin kuningas ;)
Siellä halpismaassa jatkoksi
jos osaat tehdä jotain erikoista ja kysyttyä, perusta toiminimi ja ala tekemään hommia.
Vierailija kirjoitti:
Eli luottotiedottomalle tuli 70 000e tilille. Verot siitä on jo maksettu.
Mitä tuollaisella "orvolla" rahalla nyt sitten tekee? Asuntolainaa en saa, ei ole luottotietoja. Vai jätänkö vaan tilille lötköttämään?
Jos sinulla on siis 70000 euroa käteistä ja olet muuten velaton, niin voihan sitä rahaa käyttää harkitusti erilaisiin käyttökohteisiin, joista on pidemmäksi aikaa iloa. Vaikka asuisit vuokralla, voit esimerkiksi uusia asuntosi huonekalut ostamalla mm. paremman sohvan, sängyn, ruokapöydän, mattoja yms. Viihde-elektroniikan osalta voit hankkia vaikkapa paremman television, tietokoneen ja stereot riippuen omasta harrastuneisuudesta. Omaa vaatetustakin voi uusia, niin ei tarvitse kulkea missään revityissä farkuissa ja valkoisissa tennareissa keskellä talvea.
Kun on olemassa riittävän suuri vararahasto, niin kaikki mahdolliset laskut voi aina maksaa hyvissä ajoin tilipäivästä riippumatta olipa sitten töissä tai työttömänä.
Ai ei kannata ostaa osakkeita. Olen toista mieltä mutta toki pitää itse ymmärtää niistä jotain.
N. kymmenen vuotta sitten ostimme osakkeita 400 000e ja hyvin on pyörinyt meidän perheen (2+2) talous osingoilla ja myyntivoitoilla. Meillä ei siis ole muita tuloja kuin osakkeilla tienatut.
Asuntolaina maksettiin pois ennen kuin ostimme osakkeita joten asuminen on edullista.
Toisaalta matkustamiseen on mennyt enemmän rahaa kuin ennen.
Ketkä näitä asumisoikeusasuntoja ehdottelee? Asokanta on pieni, ja tarvitaan vuoronumero ja pitäisi vielä löytyä ns oikealta alueelta (jossa työpaikka).
Ei ole vaihtoehto kuin joillekuille valituille.
Mary83 kirjoitti:
Sijoita. 20v päästä sulla on mukava summa rahaa eikä töiden tekeminen oo enää välttämätöntä kun laskee kuukausimenot niin että elää suurinpiirtein sijoituksista saatavilla korkotuotoilla.
Minä sijoitin 30 vuotta sitten Japanin pörssiin ja nyt on ”sijoitus” 30% TAPPIOLLA. Kuinka kauan pitäää odottaa että saan omani pois?
Jospa mulle antaisit muutaman satkun :)
Uusissa asunnoissa on usein myyntihinta + velkaosuus, eli maksat asunnosta vaikka 70000 € ja jäät esim. 90000 € velkaa taloyhtiölle. Et tarvitse lainaa pankista jos myyntihinta löytyy omasta taskusta. Voit ostaa omaksi tai sijoitukseksi.
Minä saisin täältä meidän lähiöstä tuolla rahalla melkein kaksi yksiötä tai yhden isomman tai lähempää keskustaa yhden. Vois asua omassa tai laittaa vuokralle. Parin vuoden päästä on luottotiedot taas kunnossa, niin voi taas miettiä mitä seuraavaksi tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpaisi! Perintöä ei lähiomaiselta jäänyt, ei pystytty/haluttu hulppeita hautajaisia pitämään eikä jouduta kaiken järjen mukaan perintöveroa pulittamaan.
Mutta perunkirjoitus maksaa :(
Perunkirjoitus on naurettavan helppo tehdä itse.
Niin, silloin kun ei ole velkoja eikä riiteleviä perillisiä.
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Perunkirjoituksessa luetteloidaan vainajan varat ja velat, kaikki faktat. Perillisillä tai riitelyllä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, ne on sitten perinnönjaon asioita. Se on eri asia kuin perunkirjoitus joka on pakko tehdä tietyn ajan sisällä. Kuolinpesän jakaminen = perinnönjako voi tapahtua koska vaan tai jäädä tapahtumatta jos niin halutaan.
Hyvä tarkennus, mutta aika usein halutaan hoitaa perunkirjoitus ja perinnönjako samalla kertaa. Olen kokenut kahteen kertaan nuo asiat. Ei todellakaan ole helppoa, jos perilliset riitelee niin ettei samaan pöytään mahduta pankissa. Toisella kertaa oli niin paljon velkoja, joista kukaan perillinen ei tiennyt joten tarvittiin asianajaja niitä selvittämään.
Osta vaikka kesämökki. Tai siirtolapuutarhamökki.
Parhaan tuoton saat sijoittamalla muiden auttamiseen. Nigeriassa on paljon syrjäytettyjä kuninkaallisia, jotka tarvitsevat apurahaa omaisuutensa palauttamiseen. Korvaukset avusta ovat hyvin runsaita.
Kymppi vararahastoon ja kuusi kymppiä hajautettuna osakkeisiin tai ETF:iin.
Asun Lappeenrannassa, täällä ei ole siirtolapuutarhoja.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika pankin sijoitusneuvojalle
T. Täällä pankissa provikoita odotellen, tarjoamme mitä vaan..
https://www.talouselama.fi/uutiset/mitas-menit-sijoittamaan-ake-blomqvi…
Tässä ivallinen palaute sijoittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Asun Lappeenrannassa, täällä ei ole siirtolapuutarhoja.
Ap.
OIKEA ap asuu Helsingissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mary83 kirjoitti:
Sijoita. 20v päästä sulla on mukava summa rahaa eikä töiden tekeminen oo enää välttämätöntä kun laskee kuukausimenot niin että elää suurinpiirtein sijoituksista saatavilla korkotuotoilla.
Mitä tarkoitat korkotuotoilla? Ja ei kai 70k ole vielä sellainen summa (alkupääoma), jolla voi loppuelämän viettää oloneuvoksena...
Ei ole tuo summa vielä sellainen, mutta pian tuon summan saa kasvamaan. Korkoa korolle-ilmiöön kannattaa tutustua. Ja tuohan on ihan älyttömän hyvä alkupääoma sijoittajalle!
Ap, mars Nordnetin sivuille nyt (ei mainos).
Olipa tyhmä kysymys.Saat 70 donaa ja ihmettelet mitä teet niillä.Kuule,voit siirtää minun tilille niin pääset pöljä huolestasi.