Anoppi jätti lapsen lapsen keskellä yötä tuntemattoman ihmisen hoidettavaksi?!?
Katotaanpa millaisia reaktioita tämä tilanne saa ihmisiltä joilla ei ole tunnesidettä järkyttävään anoppiini.
Olimme muu perhe pohjoisessa lomalla ja pienimmän piti lähteä anopin kanssa ulkomaille (muita lapsia sinne ei edes kutsuta sillä olemme uusioperhe ja vain pienin on heidän oma lapsenlapsi).
Kentällä anopille tuli huono olo ja ottikin taksin takaisin kotiin lapsen kanssa. Lapsi soittaa matkalta itkien, että matka peruuntui, kun mummi on kipeä. Rauhoittelin lasta ja rauhoittelin myös anoppia sillä arvasin hänellä olevan sama vatsatauti joka oli vko aiemmin kiertänyt perheemme ja kerroin hänelle taudin menevän aamuksi ohi sillä se todella oli lyhytkestoinen kaikilla.
Oletin heidän menevän anoppilaan yöksi ja matkan siirtyvän seur. päivään tms. mutta seuraavan kerran kuulen, kun lapsi soittaa sairaalasta ja kertoo aivan peloissaan, että mummi vietiin pois ja mun pitäisi lähteä nyt ton tädin mukaan. Kysyn, että minkä tädin ja oletan mummin soittaneen lapselle tutun hakijan taksimatkalta, kun kerran päättikin mennä sairaalaan (vatsataudin vuoksi...). Pyysin antamaan puhelimen tälle ihmiselle, että voin jutella kuka hän on ja minne lapsi on menossa. Hän kertoo olevansa taksikuski Helsingistä ja että voi viedä lapsen kotiinsa yöksi...?? Olen ihan, että ei kai tässä nyt lapsi lähde vieraan ihmisen mukaan minnekään kauas kotoa, kun muutenkin on jo paniikissa ja pyydän odottamaan siellä 10 min. lapsen kanssa hoitaessani hänelle ystäväni hakemaan hänet kotiinsa. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis ja lapsi pääsi turvaan ja haimme hänet kotiin seur. pvnä ja keskeytimme lapin loman tietenkin heti ja tulimme kiireesti kotiin mutta miten helvetissä voi olla kenenkään mielestä ok jättää lapsi jonkun taksikuskin hoiviin? Ja missä maailmassa norovirus on syy mennä sairaalaan ja jättää lapsi heitteille??
Mitä sinä sanoisit anopillesi tässä tilanteessa?
p.s Appivanhempien mielestä minä liioittelin vetäessäni herneet nenään ja kertoessani ettei ihan heti ole lapsi hoitoon tulossa ja taksikuski oli vaan avulias ja mulla on asenneongelma.... Ja vika on taas mussa koska heissä ei ole koskaan mitään vikaa.
Kommentit (32)
1. Menikö sairaalaan hakemaan lääkärintodistusta koska matkaliput jäi käyttämättä sairauden takia ja haluaa korvauksen vakuutuksesta
2. Toivottavasti anoppi on jo kunnossa? Oliko hän siis ihan osastolla vai päivystyksessä jonottamassa?
3. Itse oksensin pari päivää sitten ja olo oli kyllä todella kurja ja sekava. Ei välttämättä olisi ajatus toiminut kunnolla. Mutta kaitpa olisin tajunnut soittaa lapsen vanhemmille mitä tehdään puhelun? Muuhun tuskin olisin kyennyt itse.
4. Juu ei lasta vieraalle ihmiselle noin vaan missään nimessä. Jos taksikuski siis outo anopillesi. Ja jos hyvänpäivän tuttu jostain niin ei silloinkaan.
5. Oletko kysynyt anopilta mistä hän on varma ettei lasta olisi vieraan ihmisen toimesta esim kuvattu nettiin, käytetty hyväksi tai vähintäänkin lapsi olisi ollut todella peloissaan. Ja en tarkoita että juuri tuo taksikuski olisi tehnyt jotain tuollaista mutta sellaisiakin ihmisiä on ja ihan täällä suomessa.
Ilmeisesti anoppisi ei ole kovin tarkka lasten kasvatuksen kanssa jne. Tai hänen aikanaan on ollut ok antaa lapsi noin vieraan luokse yöksi. Tai sitten on ollut niin kipeä ettei ole kyennyt sillä hetkellä ajattelemaan kuin itseään.
Ei hoitais vaikka ukko olis vaikka mitä mieltä. Tuon trauman jälkeen tuskin lapsikaan uskaltaisi lähteä
22 jatkaa
Minulla todella hyväntahtoinen ja muakava anoppi. Silti tulee välillä tilanteita jolloin harmitaa todella paljon lasten hoitoon liittyvät asiat.
Esim joskus oli antanut lapselle karkkia ja vinkannut ettei kerrottaisi vanhemmille kun me ei tykätä siitä. Tässä minusta törkeintä opettaa lasta valehtelemaan vanhemmilleen. Ja toisekseen mielestäni lapselle voi olla ” hyvä” niin monella muullakin tavoin kuin vain antamalla sokeria. Ja meillä kun allergioiden takia pystyi antamaan karkkia hyvin rajallisesti tuntui kurjalta jos mummon olisi pitänyt saada antaa aina karkkia ja keltään muulta lapsi ei olisi saanut koskaan karkkia. Muutenkin monenlaisia kohelluksia tapahtunut vaikkakin vain hyväntahtoisuuttaan ja ajattelemattomuuttaan.
No ratkaisuni on ollut että tarjoan anopille selkeitä asioita mitä voi hössöttää lasten kanssa. Millaisia vaatteita voi halutessaan ommella. Valmiita reseptejä millaisia leipomuksia voi halutessaan tehdä niin että lapsi voi niitä syödäkkin allergioiden puolesta jne. Lapsi on käynyt anopilla enimmäkseen parin tunnin kyläilyjä niin ei kerkeä tapahtua mitään isompaa. Tai sitten joskus harvoin yön yli.
Apn tilanteessa harkitsisin millaisiin reissuihin lasta päästäisin jatkossa. Ja eihän sinun tarvi jankata että he ovat väärässä kun antaisivat lapsen taksikuskille yöksi. Sanot että te ette halua toimia niin ja koska olette lapsen vanhempia ja huoltajia niin te päätätte. Joko appivanhemmat hyväksyvät asian tai sitten Ei tuollaisia reissuja enää tehdä.
Ja voithan ap tulostaa anopille netistä jotkut ohjeet missä kuvataan miten lasta opetetaan siihen ettei joudu hyväksikäytetyksi, esim ei saa lähteä viraan matkaan jne. Ihan vinkkinä ettei vaan teidän mielipide.
Erika kirjoitti:
Katotaanpa millaisia reaktioita tämä tilanne saa ihmisiltä joilla ei ole tunnesidettä järkyttävään anoppiini.
Olimme muu perhe pohjoisessa lomalla ja pienimmän piti lähteä anopin kanssa ulkomaille (muita lapsia sinne ei edes kutsuta sillä olemme uusioperhe ja vain pienin on heidän oma lapsenlapsi).
Kentällä anopille tuli huono olo ja ottikin taksin takaisin kotiin lapsen kanssa. Lapsi soittaa matkalta itkien, että matka peruuntui, kun mummi on kipeä. Rauhoittelin lasta ja rauhoittelin myös anoppia sillä arvasin hänellä olevan sama vatsatauti joka oli vko aiemmin kiertänyt perheemme ja kerroin hänelle taudin menevän aamuksi ohi sillä se todella oli lyhytkestoinen kaikilla.
Oletin heidän menevän anoppilaan yöksi ja matkan siirtyvän seur. päivään tms. mutta seuraavan kerran kuulen, kun lapsi soittaa sairaalasta ja kertoo aivan peloissaan, että mummi vietiin pois ja mun pitäisi lähteä nyt ton tädin mukaan. Kysyn, että minkä tädin ja oletan mummin soittaneen lapselle tutun hakijan taksimatkalta, kun kerran päättikin mennä sairaalaan (vatsataudin vuoksi...). Pyysin antamaan puhelimen tälle ihmiselle, että voin jutella kuka hän on ja minne lapsi on menossa. Hän kertoo olevansa taksikuski Helsingistä ja että voi viedä lapsen kotiinsa yöksi...?? Olen ihan, että ei kai tässä nyt lapsi lähde vieraan ihmisen mukaan minnekään kauas kotoa, kun muutenkin on jo paniikissa ja pyydän odottamaan siellä 10 min. lapsen kanssa hoitaessani hänelle ystäväni hakemaan hänet kotiinsa. Loppu hyvin, kaikki hyvin siis ja lapsi pääsi turvaan ja haimme hänet kotiin seur. pvnä ja keskeytimme lapin loman tietenkin heti ja tulimme kiireesti kotiin mutta miten helvetissä voi olla kenenkään mielestä ok jättää lapsi jonkun taksikuskin hoiviin? Ja missä maailmassa norovirus on syy mennä sairaalaan ja jättää lapsi heitteille??
Mitä sinä sanoisit anopillesi tässä tilanteessa?
p.s Appivanhempien mielestä minä liioittelin vetäessäni herneet nenään ja kertoessani ettei ihan heti ole lapsi hoitoon tulossa ja taksikuski oli vaan avulias ja mulla on asenneongelma.... Ja vika on taas mussa koska heissä ei ole koskaan mitään vikaa.
Siis tossa vaiheessa ap:lle ei itselle tullut mieleen, että voisi soittaa jollekin ystävälleen/tutulleen, että hakisivat lapsen yöksi, jotta mummo saa rauhassa sairastaa? Eipä oksennustaudissa kauheasti pidetä huolta lapsesta, eikä varmaan edes 7v. osaa kovin hyvin suht tuntemattomassa paikassa toimia, laittaa evästä ja pedin itselleen, yms.
Mites kauan lopulta anoppi oli sairaalassa ja kuinka kauan kesti oksennustauti? Ja lähtivätkö enää matkalle?
No anteeksi vain, mutta ei kai tuo tarinan taksikuskikaan aivan täysipäinen ole. Kuka normaalilla järjellä varustettu on ottamassa hoiveihinsa tuntemattoman lapsen tuollaisessa tilanteessa?!!? Vielä vasta 7-vuotiaan? Koko jutussa ei ole päätä eikä häntää. Millaiset vanhemmat päästävät 7-vuotiaan "ulkomaille" sellaisten ihmisten kanssa, joihin eivät lähtökohtaisesti luota? Tai muutenkaan. Tuon ikäiset lomailee vanhempiensa kanssa. Mitä jos lapsi esim sairastuu tai loukkaa itsensä, niin ap luottaa että anoppi, joka on vastaavia tempauksia tehnyt ennenkin, huolehtii lapsesta kunnolla? Tosi loogista. Lisäksi tuo noron vähättely, sillä ap halusi antaa ammuksia vastapuolelle tässä keskustelussa. Todella typerä provo. Ja huonosti tehty.
No mun mielestä vatsataudin vuoksi ei mennä ensimmäisenä sairaalaan varsinkaan jos hoidettavana on pieni lapsi eikä tiedä minne sen laittaisi vaan mennään ENSIN KOTIIN JA HOIDETAAN LAPSELLE JOKU HOITAJA!!! Ja sitten mietitään tarkemmin, kukaan tuskin on kuollut noroon vaikka paskat housussa onkin!!
Juuri näin! Ensin lapsi ja sitten vasta aikuinen! Todella vastuutonta aikuiselta jättää lapsi tuollatavoin. Ja vanhemmat luotti isovanhempiin jättäessään hänet heidän hoitoonsa mutta jos oikein ymmärsin niin eivät luota enää! En minäkään luottaisi!
Ja eiköhän ap siksi tänne kirjoittanutkin, kun koko juttu on niin järjetön....
En jätä lasta isovanhemmille, koska itselläni lapsena kokemuksia matkustamisesta noin 70 -vuotiaan tädin kanssa, jolla oli jo pientä sekavuutta.
Yksi isovanhempi ja lapsi kahdestaan, pitäisi olla plan b.
Tämähän olisi ihan potentiaalinen skenaario mun anopin kanssa, vaikka me vanhemmat oltais samassa kaupungissa.
Mutta mä en hänelle jätäkään lapsiani.
Höpöhöpö ap. Ei sairaalaan noin vain mennä, vaan tarvitaan lääkärin lähete, ellei potilas ole välittömässä hengen vaarassa.
Ja kuka taksikuski lähtee saattamaan asiakasta lääkäriin tai sairaalaan, ellei hengenlähtö ole lähellä. Ja yleensä jo lääkärin juttusille pääsy kestää useamman tunnin ja jokainen ymmärtä, mitä taksi maksaisi, jos ap. on ehtinyt käydä lääkärissä ja siirtynyt sieltä sairaalaan.
Ja millaiset vanhemmat jättävät lapsensa al. kertomalle anopille. Kyllä tuosta syytettäisiin vanhempia, ei anoppia, kun lähtökohdat ovat tiedossa.
Eli sulla on kokemusta tällaisista jutuistaja sanot että hän on sairas päästään ja silti lähdet jonnekin Lappiin ja jätät 7-vuotiaan pärjäilemään omituisen anopin kanssa ja vielä lähtemään ulkomaille!!!
Jos tää on totta, niin ette tekään nyt mitään vuoden vanhemmat -palkintoa ansaitse...