Rekrytoinnin ammattilainen ei ole vuosiin lukenut yhtäkään hakukirjettä
Mitä ajatuksia herättää? Työttömän tulee kuitenkin tehdä tietyn verran hakemuksia kuukaudessa.
Kommentit (20)
Eihän nykynuoret enää osaa kirjoittaa tekstiä paperille, saati että siihen saataisiin oman pään tuottamia lauseita.
Millä perusteella he valitsevat haastateltavat elleivät lue hakemuksia?
Jos joku rekrytyyppi saa 500 hakemusta plarattavaksi niin 400 menee parin sekunnin vilkaisun jälkeen roskiin. Lopuista sadasta katsotaan nimi ja arvuutellaan ikä. Ehkä 20 luetaan. Työnantaja saa pari kolme valittavaksi.
Miksi työnantajat ulkoistavat työnhakijoiden valinnan tällaisille firmoille?
Vierailija kirjoitti:
Herättää sellaisen ajatuksen että jos tekoäly on luonut kaikki hakukirjeet mihin sitä hakemusta oikeasti tarvitaan. Riittäisi että olisi joku yhteinen database kaikille työttömille ja työnhakijaa tarvitseva kävisi sieltä hakemassa kriteereihinsä sopivan työntekijän. Säästyisi paljon aikaa ja vaivaa.
Ihan hyvä jos työnhakijan onnistuisi kohdistaa hakemus erilaisiin paikkoihin
Eipä ihme ettei työnantajat löydä työntekijöitä.
Aivan sama. Olen ollut työelämässä vuodesta 1989 alkaen ja jos en enää saa duunia niin ei haittaa.
Itse ainakin jätän väliin kaikki paikat missä on näytä höpöhöpö testejä.
Nykyajan työnhaku on täyttä pelleilyä.
Onko te toimiston kurssit työnhakemusten tekemiseen turhia?
Vierailija kirjoitti:
Onko te toimiston kurssit työnhakemusten tekemiseen turhia?
Onko toiminnassa muutenkaan järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työnhaku on täyttä pelleilyä.
Pelleily kannatti kun sain kaiken sen jälkeen vakituisen työpaikan.
Minua tämä asia hieman harmittaa, koska olen aina käyttänyt hakemusteksteihin ja CV:n viilaamiseen ja yksilöimiseen tosi paljon aikaa. Mielestäni haastatteluun on ikävä mennä, jos rekrytoija ei ole perehtynyt hakemukseeni ja tällöin voi tulla aika pinnallisia kysymyksiä sen sijaan, että olisi relevantteja kysymyksiä osaamisen ja kokemuksen tarkentamiseen.
Eli huolettaa se, että olen kertonut hakemuksessani vaikka työhistorian kautta kokemustasoani asteikolla A on yleispätevä taito ja Ö on erikoisosaaminen. Hakemuskirjeessä olen maininnut asian A, jota vaadittiin hakijalla ja täs osaamisesta on minulle seurannut asiaosaaminen B ja haastattelussa voisin mielelläni kertoa tarkemmin B:stä, joka johtaisi asiaan C. Mutta nyt kun rekrytoija vasta haastattelussa tutustuu minuun, niin aika ei riitä kuin kertomaan asiasta A ja vähän ohi mennen, että on tullut tehtyä tätä vaativampaakin asiaa C, mutta ainiin kun et ollut tästä B:stä nyt tietoinen niin sanomani jää irralliseksi ja rekrytoiva konsultti on aivan kujalla mistä keskustelu alkoi. Pahinta vielä on kun rekrytoija ei välttämättä itse työskentele yrityksessä tai alalla, johon hän nyt rekrytoi. Tällöin voi käydä, että ulapalla oleva rekrytoija ei osaa hahmottaa asiayhteyksiä senkään vertaa ja lopulta kohdeyritykseen menee tieto Hakija osasi vain asian A. vaikka osaamisista B ja C aina Ö:hön asti olisi ollut relevanttia paikan kannalta.
Olen korkeakoulun käynyt, alan ammattitutkintoja kolme, alan työkokemusta vajaat 20v, ikää 42v. Sektorille jolla työskentelen, ei valmistu suoraan mistään koulusta vaan osaaminen hankitaan työssä.
Tässä vaiheessa haen seuraavaa askelta uralla ja olen lähetellyt noin 20 hakemusta, vain sellaisiin paikkoihin mihin oikeasti voisin haluta. Osa on firmoihin suoraan, valtaosa rekryfirmojen kautta.
Ne firmat, joissa työnantajan päällikkö (jolla on alan substanssiosaamista) on itse aktiivisesti mukana rekrytoinnissa, olen päässyt ihan finaaliin asti.
Ne firmat, missä rekryheppu (jolla ei ole alan substanssiosaamista) yksin hoitaa rekrytoinnin, saan korkeintaan yhden haastattelupuhelun jonka aikana selviää ettei rekryheppu ole lukenut edes CV:täni, ilmeisesti ei ymmärrä siitä paljoakaan ja menee roskikseen.
Tuttavallinen sähköpostiviesti ajaa saman asian paremmin.
Onhan se jo lottovoitto kun arpovat kuka pääsee haastatteluun. On tämä ihmeelliseksi pelleilyksi mennyt. Ja sitten vielä leikataan työttömiltä lisää kun se kuulemma motivoi menemään töihin? Kohta varmaan tämä menee nälkäpeliksi.
Tää jutussa haastateltu on yks Linkkarin rasittavimpia rekrytyyppejä! Kaikesta kaiken tietävä. En tajua miksi otettu juttuun kuin olisi joku oraakkeli.
Vierailija kirjoitti:
Tää jutussa haastateltu on yks Linkkarin rasittavimpia rekrytyyppejä! Kaikesta kaiken tietävä. En tajua miksi otettu juttuun kuin olisi joku oraakkeli.
Ei kun ei ole tässä jutussa mainittu sitä, oli aiemmin?! En viitsi mainita nimeä mutta miespuolinen on
Miksei sitten pyydetä pelkkää CV:tä. Ja kyllä noihin hakemusten tekemiseen käytetään paljon aikaa, vaikka tekoäly avustaisi. Tekoäly ei tosiaan osaa kirjoittaa mitään täysin järkevää tuotosta.
Herättää sellaisen ajatuksen että jos tekoäly on luonut kaikki hakukirjeet mihin sitä hakemusta oikeasti tarvitaan. Riittäisi että olisi joku yhteinen database kaikille työttömille ja työnhakijaa tarvitseva kävisi sieltä hakemassa kriteereihinsä sopivan työntekijän. Säästyisi paljon aikaa ja vaivaa.