Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Käteistä n:5000€ ja pankissa n:15000€
1pieni lapsi ja akka.
4 lasta, olen yh.
Säästötilillä 6500 euroa, kotona käteistä hätärahaa jemmassa 100 e esim. taksimatkaa tai apteekkia varten.
Joka kuukausi pyrin n. 20-100 euroa säästämään, enempään en pysty koska opiskelen.
HamaySadid kirjoitti:
Uskomattomia summia, enpä olisi arvannut. Itselläni ei ole yhtään, luottokortti viisi tonnia miinuksella, ok-talo kyllä velaton ja siitä puolet minun. 13-vuotiaasta asti olen töissä käynyt, korkeakoulutettu ja viisikymppinen.
no arvattavissahan tämä tietysti oli kun vava palstasta kysymys. kenenkään miehellä ei ole alle 20 cm kalua ja vähintään 10000 ylimääräistä löytyy tililtä neljällä mammalla viidestä
Pidän käyttötilin saldon aina 1000 eurossa. Säästötilillä on 2000-3000 euroa hätävaraa jos isompaa menoa tulee niin ei tarvitse osarilla ostaa. Miehellä varmaan saman verran, mutta en ole ihan varma. Lapsella ei ole tiliä.
Enempää en säästä pahan päivän varalle sillä yritämme miehen kanssa maksaa asuntolainan pois mahdollisimman nopeasti.
Noin 100 000 euroa olen osakesalkkuun säästänyt vuosien varrella.
Puskurista 4000 e eli periaatteessa kahden kuukauden palkka. Lisäksi Asp-tilillä toiset neljä tonnia, visakortilla tonni ja lomatilillä 1300 e. Tällä hetkellä ei ole velkaa, suunnitelmissa on kolmion osto. Perheessä minä, mies ja taapero.
Pyöreä 0.
Joo mitä sitä ees pystyy säästämään....
HamaySadid kirjoitti:
Uskomattomia summia, enpä olisi arvannut. Itselläni ei ole yhtään, luottokortti viisi tonnia miinuksella, ok-talo kyllä velaton ja siitä puolet minun. 13-vuotiaasta asti olen töissä käynyt, korkeakoulutettu ja viisikymppinen.
Aika huoletonta elämää olet viettänyt, kuin taivaan lintu konsanaan.
Eikö korkeakoulutus antanut mitään valmiuksia riskienhallintaan?
Olet laittanut kaikki munat yhteen koriin, siis erittäin epälikvidiin ok-taloon, jonka myyminen huonossa taloustilanteessa on mahdotonta. Muutenkin tuntuu, että suomalaiset okt- asukkaat arvioivat torppansa markkina-arvon raakasti yläkanttiin.
Talo on lisäksi altis kosteusvaurioille, homevaurioille jne.
Käteisenä kotona 400e, säästötilillä 2000e ja sijoituksissa 2000e.
Lasken myös hätävaraksi luottokortin (joka meillä ainoastaan maksuaikakorttina + vakuuksien vuoksi tietyissä ostoissa, kuten matkojen hankinnoissa käytettynä) jota meillä 4000+4000e . Lasken myös hätävaraksi nopeasti karsittavat kuukausittaiset kulut (asuntolainan lyhennysvapaat käyttämättä, varaa myös pidentää maksuaikaa, auton voisi myydä jos mies jäisi työttömäksi, voisi irtisanoa nopean netin (käyttäisi vain puhelimen nettiä) ja kanavapaketin ja vartioinnin ja lehdet ja siivoojakäynnit ja ravintolakäynnit ja ostaa vain halvinta.
Sniiduilun jalo taito tallella, vielä 2v sitten olimme opiskelijaperhe. Nyt keskituloisia.
2 euroa. Tällä menty jo viimeiset 10 vuotta. Yksi lapsi ja puoliso.
5000 euroa pidän aina sellaisella pankkitilillä, jolta saan siirrettyä rahat HETI käyttötilille. Sijoitustilillä on n. 12 500 euroa ja lisäksi korkeakorkoisemmalla säästötilillä reilu 4000 euroa, ne nyt lähinnä odottamassa pörssiromahdusta ja hyviä ostopaikkoja... Ihan hyvin 23-vuotiaalle opiskelijalle mielestäni, etenkin kun joka ainoa sentti on itse säästetty.
Säästöjä ja sijoituksia noin 100 000.
N35, asun mieheni ja kahden lapsemme kanssa.
Kauheita summia teillä on, onnea vaan. Tosin jos minulla olisi, matkustaisin niin kauan kuin olisin nuori. Tai ehkä ne matkarahat onkin erikseen, huh. Hyväpalkkaisia ihmisiä tällä palstalla, ja/tai rikkaita puolisoita (tai exiä, auttaahan sekin jos erossa saa talosta puolet). Itse ollut surkeapalkkaisessa työssä, yksinhuoltajana, erossa jäi vain velat ja se tärkein toki eli VAPAUS. Ne velat on maksettu, mutta maksamiseen on tarvittu lainaa. En väitäkään olevani fiksu raha-asioissa. Aikoinaan v. 2008 pankissa houkuteltiin sijoittamaan kun sain perintöä hiukan. Sijoitin Itä-Euroopan rahastoon, joka olikin alussa tuottava. Sitten tuli romahdus, enkä tajunnut, että olisin ottanut ne sijoitukset pois tai siirtänyt ne toiseen, riskittömämpään rahastoon. Luulin tyhmänä, että joku salkunhoitaja neuvoisi meitä idiootteja. No ei kukaan neuvonut. Pankit hoitivat tuonkin huonosti, ainakin Osuuspankki silloin.
0€, kolme lasta ja nettotulot miehen kanssa yht.n. 6500€/kk. Mitän ei jää koskaan laskujen jälkeen :( Toisaalta raha riittää moneen ja vähän ylimääräiseenkin.
Mutta puskureita on esim. mahdollisuus lyhennysvapaaseen asuntolainasta, pikavippiä olen ottanut vanhemmiltani aina joskus ja tietenkin VISA.
Paremminkin vois olla, mut näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
HamaySadid kirjoitti:
no arvattavissahan tämä tietysti oli kun vava palstasta kysymys. kenenkään miehellä ei ole alle 20 cm kalua ja vähintään 10000 ylimääräistä löytyy tililtä neljällä mammalla viidestä
Ainoa vain, että en tiedä ketään, kuka haluaisi kalun olevan yli 20cm. Liian iso ei tunnu kivalta enää vaan sattuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten teillä on nämä hätävarastot? Meillä on yhdellä erillosellä tilillä yleensä n.3000€ jemmassa, mutta olemme sen myös käyttäneet monet kerrat esim lomamatkaa, johonkin isompaan ostokseen hetkek mielijohteesta jne. Meillä on kuitenkin vakuutukset kaikkia hätätilanteita varten, työttömyyttä, sairastumista, kuolemaa, onnettomuuksia, tapaturmia..Niistä maksetaan pitkä penni joks vuosi. Miksi siis pitäisi olla vielä vuoden tulot jollain tilillä jemmassa?
Ei vakuutus kaikkea korvaa, ainakaan heti. Jos vaikka kodinkoneita menee useampia rytäkässä rikki, korvausten hakeminen voi kestää eikä niitä välttämättä edes saa kaikesta. On ikävää sinnitellä korvauspyyntöjen kanssa ilman peruskodinkoneita viikkotolkulla, ja sitten vielä viikkotolkulla odotella asennuksia kun lopulta saa rahat tilille ostoa varten.
Kaikilla ei myöskään ole esim. sairausvakuutuksia :) Joku säästää mielummin ne sataset vuodessa itse ja tarvittaessa saa säästöistä tiukan paikan tullen itse kerrytettyä rahaa käyttöön.
Sit mennään kauppaan ja ostetaan uudet koneet, sen takia käydään töissä. Vakuutus kun korvaa, niin se on vaan sitten plussaa takaisin päin! Jos ei oo tilillä rahaa tarpeeks, maksetaan visalla ja sitten seuraavan kuun tilistä Visa lasku pois. Näin me tehdään! :)