Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Vierailija kirjoitti:
Miten holtitonta voi taloudenpito olla jos pitää olla 50 tuhatta euroa vararahastossa?
Tuo vararahasto taitaa olla harhaanjohtava termi. Ainakin itselläni on n. 30t€ säästössä. Tileillä, osakkeissa j rahastoissa. Miellän itse tuon säästämiseksi. Pidän muutaman tonnin tilillä, jos tarvitsee nopeasti rahaa, vaikka pesukoneen tms ostoon.
Zero. Kurja juttu minun kannaltani, mutta näin vain on. Olen sinkku, asun isossa kaupungissa Etelä-Suomessa. Kaikki mikä tulee, menee elämiseen.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut kysyä nettovarallisuus myös. Useille se hätä nimittäin tulee kun iskee lainan korkojen korotus. Itsellä lainaa nolla euroa ja noin 35 000 euroa hätävaraa. En kyllä mitään omistakaan. Ei ole asunto pallona jalassa.
Tunnetko monta asunnon omistajaa, joita tilanne ahdistaa?
En tunne, mutta minua itseäni ahdisti suuri laina ja osake-asumisen varjopuolet. Tai ylipäänsä se, miten paljon piti maksaa pankille korkoja.
Omassa vararahastossa (eli tarvittaessa ihan vaikka heti tililtä nostettavissa) 5000-5500e, summa hiukan elää. Näiden lisäksi sitten iahn erilliset sijoitukset ja toisella säästötilillä oleva asunnonmyynnistä saatu ”potti”. Näihin rahoihin ei kuitenkaan kosketa niin heppoisin perustein kuin tuohon ekana mainittuun, en siis miellä vararahastoksi... tuo vararahasto saattaa tässä hoitovapaalla sulaa osittain tai kokonaan, mutta eipä haittaa - sitä voi taas töihinpalattua kerryttää. Kuuluu sitä rahaa käyttääkin:)
Käyttötilillä on 1000 € ja säästötilillä on 43 000 €.
Asunto-osakkeen myynnistä saisi n. 50 000 €. Osuus äidin jakamattomasta kuolinpesästä, n. 30 000 €.
Säästän koko ajan pahan päivän varalle. En vain tiedä, että kuinka paljon se summa loppujen lopuksi pitäisi olla. Eläkeikääkin varten pitäisi säästää, koska työeläke ei tule olemaan iso. Tuntuu vaan jotenkin vastenmieliseltä ajatukselta säästää koko ajan, koska mitään varmuuttahan ei ole, että näkeekö sitä edes eläkepäiviä. Entä jos säästäminen meneekin hukkaan eli kuolen ennen eläkeikää, enkä päässytkään nauttimaan omalla työllä ansaituista säästöistä.
Jos jotain kamalaa tapahtuisi, että kaikki rahat menisi ja työt alta, niin varmaan myytäisiin auto. Se, ja muu rahavarasto, niin yhteensä n.60 0000 euroa.
Kuinka paljon arvioitte tässä ketjussa olevan rehellistä totuutta? Minä veikkaan n. 10% ;)
Aika paljon tuntuu olevan ihmisillä säästössä. Mulla on n. 5000 € minkä olen vaivoin saanut säästöön vuosien aikana.
Ei ole ja kun joskus oli, 2000e puskuria valtio vei heti kun työt loppu.
Olen 58-vuotias, enkä ole koskaan tarvinnut hätärahastostani euroakaan hätätilanteeseen. Välillä niitä on käytetty remonttiin tai matkaan. Tällä hetkellä varalla on 3 000 euroa.
Sijoituksissa tällä hetkellä 324 000€. Käyttötilillä 4200€.
Osa rahoista on perintörahoja ja osa avioerosta tulleita sekä tietty itse palkasta säästämiäni ja korkotuloilla tulleita.
Käteistä ei ole kuin pari tonnia tässä juuri ennen tilipäivää. Osakkeissa ja rahastoissa n. 30 000 euroa.
Meillä käyttötilillä n. 1400e ja ”säästö”tilillä, joka on ihan tavistili n. 16000e. Nämä rahat on käytettävissä vaikka heti. Sieltä maksetaan matkija yms. huvituksia.
Sijoituksia en muista kaikkia. Minulla n. 10000e edestä ja miehellä paljon enemmän. Lapsilla (3kpl) omat tilit, joissa n. 1500e ja rahastot sen lisäksi.
Ihan turvallinen olo on rahojen suhteen, vaikka mitään rikkaita ei ollakaan. Asuntolainaa on n. 150000e jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Rahana ei ole kuin 5000 e, mutta sijoituksina noin 240 000 e. Ikää on jo sen verran, että ei ole varaa elää kädestä suuhun.
Ikää sen verran ettei ole varaa elää kädestä suuhun, en tajunnut? Kaiken ikäisiä on jotka joutuvat elämään kädestä suuhun.
Itsellä 6000 ja siinä kaikki, ehkä ole nuori.
Vierailija kirjoitti:
Käteistä ei ole kuin pari tonnia tässä juuri ennen tilipäivää. Osakkeissa ja rahastoissa n. 30 000 euroa.
Aika hyvin jos käteistä tai tilillä pari tonnia ennen tilipäivää, itsellä tili tyhjänä ennen tilipäivää. Enkä juhli, ostele vaatteita, juo, tupakoi tms.
Minulla ei ole yhtään säästöjä, eikä omaisuutta, eikä mitään mahdollisuutta noiden saamiseenkaan. Olen 34-vuotias pitkäaikaistyötön ja asun ilmaiseksi sukulaiseni luona. Jouduin tosin tekemään kaikki kotityöt, eikä minulla ole mitään mahdollisuutta työllistymiseen monesta eri syystä johtuen. Tulona minulla on pelkkä työttömyyskorvaus 648 euroa kuukaudessa miinus verot, jota ensi kuussa kaiken lisäksi leikataan aktiivimallin takia ja omat menoni, kuten ruoka, hygienia jne. maksan kaikki tuolla työttömyyskorvauksella. Toki minulla oli pitkään voimassa karenssi, jolloin elin pelkällä toimeentulotuella. Elämäni on ollut yhtä selviytymistä, enkä jaksa yhtään ylimääräistä kuten tulevaisuuden miettimistä. Tarvitsemaani apua en ole koskaan saanut.
Onpas teillä monilla paljon rahaa 😊 Meillä vaatimattomasti 1 000 € hätävaratilillä, 300 € lapsille säästetty (harrastusmaksuihin menee pari kertaa vuodessa nämä tyhjäksi). 4 500 € rahastossa. Tässä nopeat rahat.
Uusi omakotitalo lisäksi, arvoltaan noin 320 000€, velkaa 200 000€. Kaksi velatonta autoa, arvo yhteensä n. 30 000€. Nämä siis eivät heti saatavilla olevaa varallisuutta mutta periaatteessa.
Ikä 33 v, opiskelen toista tutkintoa, mies samoin. Neljä lasta ja viides syntyy kesällä.
Onpas sijoittaminen yleistynyt valtavasti. Tai sitten tänne avautuu vain rahoissaan olevat tavallista enemmän...
Käyttötilillä yleensä max 500€.
Säästötilillä 2000-4000 € nimenomaan "hädän varalle". Kun ei ole autoa, niin ei yleensä ole tarvinnut säästöihin kajota.
Osakkeissa 60 000-70 000 € tavoitteena hyvät eläketulot osingoista.
Ei velkaa, ei reaaliomaisuutta.