Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.

Vierailija
11.03.2018 |

Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.

Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.

Kommentit (904)

Vierailija
261/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmone parisensataa käteisellä.

Vierailija
262/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä rikasta porukkaa.Itellä on se 2000e eli yhen kk palkka. Mies on ollut työttömänä ja on muutenkin pienipalkkainen niin ei saada joka kuukausi säästöön.Mut siis yhteensä tuo ja oon velaton. Btw.Mun mielestä on vähän tyhmää ku täällä porukka sanoo et "20 000 säästössä mut 100000 velkaa." Siis sulla on pelkkää velkaa?

20000€ säästössä ja 100000€ velkaa on parempi tilanne kuin 80000€ velkaa ja 0€ säästössä. Säästöillä varaudutaan äkillisiin tulonmuutoksiin tai kasvaviin menoihin - työttömyys, sairaus. Tällaisissa tilanteissa on hyvä olla vähän sotakassaa, ettei joudu heti kassakriisiin. Suuret velat on usein asuntolainoja, niiden avulla säästetään asumismenoissa pitkällä aikavälillä ja rakennetaan myös varallisuutta. 

Meillä oli asunnonvaihtotilanteessa mahdollisuus maksaa asuntolaina pois, mutta tehtiin se päätös ettei makseta ja laitettiin rahat sijoituksiin. Meillä on nyt karkeasti 300000€ sijoituksissa ja 200000€ lainaa. Osinkotuotot ovat huomattavasti suuremmat kuin asuntolainan korkomenot ja niillä saadaan lisää pelivaraa omaan talouteen.

Mutta ei nämä ole sellaisia asioita missä olisi yksi totuus, joka sopii kaikille. Jotkut eivät vain pysty elämään suuren velan kanssa ilman stressiä ja vatsahaavaa, heille sopivampi vaihtoehto on olla velattomana ja säästää pankkitilille. Jos vatsahapot kestävät velkaa ja osakemarkkinoita, voi saada paremmat tuotot, mutta ei tätä silti kaikille voi suositella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia hätiä ihmisille on sitten pahimmillaan tullut, joihin noita hätävarastoja on tarvittu? Esim. mikä hätä on maksanut jopa useita kymmeniä tuhansia?

Työttömyys teki ihan kivan loven säästötilin saldoon. Nyt siellä on taas rahaa sellaset 17000 euroa. Pitäisi ehkä sijoittaa osa, en ihan tuommosta summaa tarvi puskuritilille kuitenkaan.

Vierailija
264/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vastaajat joilla on kymmeniä tuhansia vararahastossa... saavat minut ymmärtämään 40-50-vuotiaita työkavereita ja heidän kommenttejaan. Olen vastavalmistunut nuori ja asun vuokralla, säästämään ei oikein pysty kun kaikki menee elämiseen, lainaa ei saa, tuntuu aikamoiselta umpikujalta. Työkavereilta sain kuulla, että ei kannattaisi asua vuokralla, järkevämpää ostaa (ihan tosta vaan...) oma ja sijoittaa omaan tulevaisuuteen. Jep. Toisella on rikas mies joka maksanut heidän kämpän. Toinen saanut ison omakotitalon lahjaksi vanhemmiltaan.

Mä asun yksin vuokralla, valmistumisesta on vajaa 10v. Sain onneksi jo opiskeluaikoina säästettyä hieman, nyt säästötilin saldo karttuu 3000 euroa vuodessa. Palkkapäivänä menee säästöön 300e ja loput rahoista menee kulutukseen. Jos vielä nipistäisin, saisin säästettyä enemmän, mutten koe sitä niin tarpeelliseksi.

Kyllä mullekin yritetään ehdottaa asunnon ostamista, mutta suoraan sanottuna ei kiinnosta. Tosin jos joudun muuttamaan tuosta asunnosta joskus tai vuokra nousee merkittävästi, sitten ehkä ostan oman.

Vierailija
265/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädestä suuhun eletään. Eli ei ole vararahastoa.

Vierailija
266/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttötaiteeseen sijoitettuna varmaan 10 000, mutta kotivarana käteistä jotain 200 euroa.

Mitä on käyttötaide? Muumimuki? Mariskooli?

Vierailija
267/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000 e. 

Olen työtön (työttömyyspäiväraha), asun yksin. Mutta rahoihin joutuu myös välillä koskemaan, ilman sen kummempaa hätääkin. Toki yritän myös täyttää kuoppaa, mutta aina se ei ole mahdollista. Sikäli siis summa ei ole mikään vakio, vaan voi pienentyä aikaa myöten vähitellen. 

Vierailija
268/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Niin ja joo,  on sukanvarressa jotain lahjarahoja ja varmasti myytävää kamaakin, mutta niitä en laske. 

Vierailija
269/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä, onko sijoitukset teille jotain vararahastoja hädän varalle?

Sijoitukset sijoituksina ja hätävarat erikseen. Hätää varten riittää, kun on pari tonnia tilillä, jos esim. kodinkone laukeaa tai tulee isompi korjaus autoon, tms.

Ne sijoitukset on käytettävissä jos hätä tulee, se kai on tärkeintä? Voi niitä käyttää muuhunkin.

Tuollaisia pieniä muutaman tonnin yllätysmenoja varten riittää hyvin luottokortti. Ei niitä varten tarvitse rahaa pitää tilillä.

Vierailija
270/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeissa vajaa 8 tonnia, rahastossa tällä hetkellä vähän reilu tonni, säästötilillä tällä hetkellä viitisensataa. Tässä on pitänyt tehdä muutamia isoja hankintoja viime aikoina joten bufferi on vähän sulanut, mutta siirrän yleensä aina palkkapäivää edeltävänä iltana kaikki käyttötilillä jäljellä olevat rahat säästötilille.

Vierailija
271/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, meillä 2 aikuista ja kolme lasta, joista vanhin 9 vuotta. Tilillä n. 20 000 euroa ja pörssiosakkeista n. 300 000.

Vierailija
272/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vastaajat joilla on kymmeniä tuhansia vararahastossa... saavat minut ymmärtämään 40-50-vuotiaita työkavereita ja heidän kommenttejaan. Olen vastavalmistunut nuori ja asun vuokralla, säästämään ei oikein pysty kun kaikki menee elämiseen, lainaa ei saa, tuntuu aikamoiselta umpikujalta. Työkavereilta sain kuulla, että ei kannattaisi asua vuokralla, järkevämpää ostaa (ihan tosta vaan...) oma ja sijoittaa omaan tulevaisuuteen. Jep. Toisella on rikas mies joka maksanut heidän kämpän. Toinen saanut ison omakotitalon lahjaksi vanhemmiltaan.

Älä välitä. Mä olen itse 40 -vuotias ja asunut koko elämäni vuokralla. Vakituisen työpaikan sain 10 vuotta sitten, mutta eipä siitä lainansaannissa ole mitään hyötyä, kun ne takaajat ja toinen hakija puuttuu. Miehen kanssa olisin asuntolainan varmasti saanut, mutta ero tuli juuri kun sain työn työpaikan. Että ei ne kaikki 40 -vuotiaat asu omistusasunnoissa...

Vierailija
273/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää ihmeen puskuripuhe on? Kuuluiks säästöistä nykyään puhua puskurina?

Vierailija
274/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tää ihmeen puskuripuhe on? Kuuluiks säästöistä nykyään puhua puskurina?

Silloin voi puhua, jos vain "pahan päivän" varalle pistää säästöön ilman erityistä kohdetta.

Vierailija
275/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kaksi aikuista ja kaksi lasta. Asumme ulkomailla. Miehen tulot 70 000€/v, omat 40 000€/v. Miinus verot. Rehellisesti sanoen meillä ei ole mitään vararahastoa. Ehkä joku 1 000€ on tilillä. Hädän varalle on luottokorteilla luottoa kymmeniä tuhansia euroja - se riittäköön. 

Vierailija
276/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöjä ja sijoituksia on yhteensä noin 120 000. En ole ajatellut tätä miksikään hätärahastoksi, vaan enemmän eläkepäiviä varten, jotta minulla olisi varaa matkustella sitten, kun siihen on kunnolla aikaa. Asun kahdestaan mieheni kanssa. Lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa. Mainittujen säästöjen lisäksi omistan toki myös puolet asunnostamme.

En halua olla ilonpilaaja, mutta lentomatkailu saastuttaa ilmakehää. Aika kiva olisi jättää lapsille perinnöksi tuollainen potti, tai ainakin leijonanosaosa siitä.

Vierailija
277/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöjä ja sijoituksia on yhteensä noin 120 000. En ole ajatellut tätä miksikään hätärahastoksi, vaan enemmän eläkepäiviä varten, jotta minulla olisi varaa matkustella sitten, kun siihen on kunnolla aikaa. Asun kahdestaan mieheni kanssa. Lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa. Mainittujen säästöjen lisäksi omistan toki myös puolet asunnostamme.

En halua olla ilonpilaaja, mutta lentomatkailu saastuttaa ilmakehää. Aika kiva olisi jättää lapsille perinnöksi tuollainen potti, tai ainakin leijonanosaosa siitä.

Siis "leijonanosa"!

Vierailija
278/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesalkku n 950 euroa, luottokortilla käyttövaraa 5000 ja velaton asunto (350 000) jonka omistan yksin. Eläkevakuutuksessa n 2700 (sen saa lunastaa hätätapauksessa esim työttömyys, puolison kuolema). Mun lisäkseni perheessä mies ja kaks teiniä.

Vierailija
279/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Miten sen nyt ottaa. Pyrkimys on ollut puolen vuoden nettopalkka, eli tällä hetkellä reilu 16.000€. Nyt tilillä on yli 40.000€, mutta kun maksan remontin ja ensi kesän kesälomamatkan, jäljelle ei jää kuin 10.000€. Minulla on tosin helposti realisoitavaa sijoitusvarallisuutta ja ainahan voisi hätätilassa lainata vaimolta tai vinguttaa luottokortin tappiin.

Muistan loppuelämäni, kun työttömänä ollessani yhtenä maanantaina rahaa oli seitsemän markkaa ja työttömyyspäiväraha oli tulossa vasta perjantaina. Silloin päätin, ettei niin käy enää ikinä.

Miten pääsit tuohon tilanteeseen jossa nyt olet? Vinkkejä otetaan vastaan.

Vierailija
280/904 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko tuhota myös tämä agenda. Elä tuolla rahalla niin pitkälle kuin pystyt ja laita se haisemaan. En kauheasti säästelisi mitään perinnöksi lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän