Millaista on elämä 12v, 9v ja 6v lasten
kanssa? Onko tuollaisen perheen vanhemmilla vielä tekemistä lasten kanssa? Onko lapset pieniä vai isoja, jääkö aikuisilla omaa aikaa paljon?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin paljon tekemistä ja huolehtimista. Onko outoa? Pitäisikö olla ihan helppoa ja vaivatonta?
Riippuu siitä mitä tee koko ajan, ja mitä mies tekee? Onko ne sun tekemiset sellaisia joita ei olisi pakko tehdä? Kuusivuotiaskin alkaa jo itsenäistyä, menee kouluun ensi vuonna, ei sen ikäistä enää tarvi joka sekuntti vahtia tai hoitaa, syö, pukee, riisuu, käy vessassa itse... Leikkii itsekseen tai kavereiden/sisarusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pieniä ovat. Isoja sitten kun viimeinenkin on 14v.
Pieniä on alle kouluikäiset. Jos vanhin on jo menossa yläasteelle ja nuorinkin kouluun, ei voi puhua että on pienet lapset. Pienet lapset tarkoittaa lapsia jotka eivät pärjää yksin kotona yhtään tai voi vahtia toisiaan.
Ihme vauvattamista, telkkarin kokkiohjelmassa on 7-8-vuotiaita jotka tekee vaikeita ruokia, telkkarissa... mutta kotonako muka pidetään ihan pikkulapsena joka ei osaa itse tehdä mitään? Ulkomailla ja suomessakin pari sukupolvea sitten oli 12-vuotiaat töissä tienaamassa perheelle elantoa, mutta nykyään ei voi myöntää edes sitä että on iso lapsi, jos tyttö niin kuukautisetkin alkaneet suurella todennäköisyydellä.
Niin, eli munko perheessä on isot lapset. Mulla on tuon ikäiset, ja ei kukaan tuttavani ole koskaan sanonut, että onpa ne jo isoja. Päinvastoin, on ymmärretty, että meillä on vilinää ja vilskettä, ja käsitetty vanhempien tarvitsevan välillä omaakin aikaa. Aika uskomatonta, että tässä ketjussa tämän ikäiset on jo isoja ja vanhempien tulisi olla jo kovin vapaita.
Millaista se sitten on, kun kaikki ovat jo lähempänä aikuisuutta? Eli vanhemmilla jo superhelppoa?
Tuolla viereisessä ketjussa 13v kuuluu leikkiä. Tässä ketjussa tämän ikäiset ovat jo isoja.
No, kyllä mun mielestä nuo on pieniä, ja muistan kyseiset ajat.
Meillä ainakin moni meno jää, jos ei saada lastenvahtia.
Meillä ei 5v, täyttää loppuvuodesta 6v ole isompien sisarusten kanssa kotona.
Mun mielestä 12v ei voi pitää palkattuna vahtina nuoremmille. Ihan siitä syystä, että on lapsi vielä itsekin. Ja liian iso vastuu.
Meillä isot lapset kun 14v, 16v ja 18v. Nuo ei ole isoja.
ap. miksi käyt ainakin pari kertaa kuukaudessa tekemässä tämän saman avauksen?
Jos on voimat loppu, kannattaa kysyä apua. Useampi lapsi ja ei nuo mitään liian isoja ole, eli voi olla äiti kovilla. Varsinkin jos on yksin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
ap. miksi käyt ainakin pari kertaa kuukaudessa tekemässä tämän saman avauksen?
Hakee tukea.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset eivät kyllä ole isoja lapsia, vaan nuoria tai teini-ikäisiä. Pienet lapset alle kouluikäisiä, isot lapset n. 7-14v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset eivät kyllä ole isoja lapsia, vaan nuoria tai teini-ikäisiä. Pienet lapset alle kouluikäisiä, isot lapset n. 7-14v.
No, ei ole alle 10v isoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli munko perheessä on isot lapset. Mulla on tuon ikäiset, ja ei kukaan tuttavani ole koskaan sanonut, että onpa ne jo isoja. Päinvastoin, on ymmärretty, että meillä on vilinää ja vilskettä, ja käsitetty vanhempien tarvitsevan välillä omaakin aikaa. Aika uskomatonta, että tässä ketjussa tämän ikäiset on jo isoja ja vanhempien tulisi olla jo kovin vapaita.
Kyllä,lapsesi ovat jo isoja. Pikkulapsiarki käsittää vauvat,taaperot ja korkeintaan päiväkoti-ikäiset. Lapsiahan he vielä ovat,tietysti mutta eivät mitään pieniä enää.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siellä kaksi teiniä ja yksi täysi-ikäinen, nuori aikuinen. Käsittämätöntä miten jotkut ei hahmota lastensa kasvua.
Pikkulapset ja pienet lapset ovat eri asia. Vaikka pikkulapsiarki käsittäisi muutamat ensimmäiset vuodet, niin pieniä lapsia ovat ala-astelaisetkin. Isoja voisi olla ylä-asteella.
Tuo 6v on päiväkoti-ikäinen. Kuinka sekin on jo iso? 9v on tokalla, aika napero vielä, ja 12v on vitosella, ei edes teini.
Ei ole pienet lapset, vanhin menee ensi vuonna jo yläasteelle ja nuorinkin kouluun. Meillä on 9v. kaksoset ja ovat jo isoja, eivät juurikaan minua rasita, ja isänsä hoitaa oman osansa. Toki jos on kauheasti kaikkia harrastuksia mihin pitää kuskata, niin on raskasta vaikka olisi minkäikäiset lapset, meidän lapset eivät ole vielä kauheasti harrastaneet, pienenä olivat taidekerhossa, siellä oltiin yhdessä kerran viikkossa, hapkidoa kokeilivat mutta kun eivät suuremmin sitten innostuneet niin lopetettiin puolen vuoden jälkeen. Isosiskonsa kanssa olivat hänen vetämällään lasten jumpparyhmässä, mutta sitäkään ei enää ole kun isosisko on muuttanut ulkomaille asumaan. Tytärtä aikoinaan ei tarvinnut juurikaan harrastuksiin kuskata, kulki pyörällä ja bussilla.