Käypähoito ENE dieetti 800 kcal/vrk vs. jatkuva marmatus 1200 kcal rajasta jota "ei saa alittaa"??
Selittkääs nyt te kaikki personal trainerit, lääkärit, ravitsemusterapeutit ja muut asiaan vihkiytyneet. Jatkuvasti hoetaan ettei "missään nimessä saa alittaa 1200 kcal/vrk " energian määrää ruuassa. Tämähän on ilmiselvä VALHE! lääketiedekin kumoaa tuon asian.
Unohdatte aina sanoa että se koskee normaalipainossa olevia ihmisiä. EIKÄ YLIPAINOISIA , jotka yrittää laihtua.
Käypähoitosuositus on että ylipainoiset menee joko vähäkaloriselle dieetille 1200-1500(naiset) TAI Erittäin niukkaenergiselle ENE dieetille, jossa kalorit ei ylitä 800kcal/vrk.
Olette valehdelleet siis minulle aina! On teidän SYY että olen kuunnellut teitä ja jäänyt pysyvästi läskiksi! Olen ihmetellyt ja ihmetellyt miksi en laihdu normaaliin painoon. Syyt selvisi. Haluan jakaa tämän oikean tiedon muillekin ylipainoisille.Tässä linkki käypähoitosuositukseen: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi24010#s14
myös Terve.fi sanoo oikean ohjeen, kuinka lihava laihtuu nopeasti: jopa 500-800 kcal voi syödä.http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi24010#s14
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Pussikeittodieeteille hyi. Ei mikään ihme jos kilot tulevat takaisin, kun ensin nälkiinnyttää itseään. Sitten kun alkaa taas syömään oikeaa ruokaa, ruokahalu on mahdoton. Pitkälle pääsee jo sillä, että einekset, sokeriherkut ja alkoholi pois. Hedelmät hedelminä eikä mehuina joista puuttuu kuidut. Suosittelen ruokapäiväkirjaa/kalorilaskuria niin saa faktaa paljonko todella syö. Kotiruoallakin lihoo jos syö liian suuria annoksia.
Muutoin samaa mieltä, mutta pienenä liennytyksenä sanoisin, että myös laihduttaja voi herkutella ja jopa käyttää alkoholia - luonnollisesti kuitenkin maltillisemmissa määrin. Esimerkiksi yksissä illanistujaisissa lukuisine alkoholiannoksineen, ehkä tarjoiluineen, ja vielä hyvässä lykyssä grillin kautta kotiin on jo sellainen määrä kaloreita, että kuukausittainkin siinä on jo aika paljon kulutettavaa.
Mulla on ollut aktiivisuusranneke, ja sen mukaan makaamalla sängyssä koko päivän kulutan aikalailla tasan 1500 kcal. Liikkuessani normaalisti töihin ja takaisin, plus jonkin verran kävelyä päivän aikaan, kaloreita menee 2000-2200. Olen normaalipainoinen 68kg - eli minua lihavampi kuluttaisi paljon enemmän.
Jos haluan laihduttaa puolisen kiloa viikossa, minun kannattaisi syödä 500 kcal vajeella, eli juurikin se noin 1500 kcal päivässä. Jos liikkuisin vielä rankemmin, kulutukseni hyppäisi 2500:een ja söisin 2000.
Ei ole mitään syytä syödä vain 800 kcal, kun enemmälläkin laihtuu, voi paremmin eikä ole koko ajan nälkäkiukkuinen. Huomattavasti lihava voi syödä helposti 2000 kcal terveellistä ruokaa ja laihtua järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
ENE-dieettiä käytetään käsittääkseni lähinnä lyhytaikaisesti ennen lihavuusleikkausta, että paino saataisiin terveyssyistä alemmaksi (riskit mm. anestesian suhteen). Tavalliseen laihdutukseen ja normaalielämään suositellaan sitten sitä "virallisterveellistä" ruokavaliota.
Eli se kuitenkin laskee, säästöliekistä huolimatta.
Miksi ei voisi ensin laihduttaa ENE:llä ihan reilusti ja SITTEN tehdä sen pysyvän elämäntapamuutoksen ja siirtyä syömään enemmän ja terveellisesti?... Jos se kerran leikkaustakin varten onnistuu.
Tavalla kuin tavalla voi laihtua, mutta suurempi kysymys onkin se, edesauttaako valittu tapa terveyttä ja painonhallintaa laihdutuksen jälkeen. Mikä siis on suunnitelma onnistuneen ene-dieetin jälkeen, kun pitäisi palata takaisin siihen normaaliin ruokavalioon? Pitkäaikaisen laihdutuksen etu on kuitenkin se, että on enemmän aikaa oppia ja sisäistää niin fyysisiä kuin psyykkiäsiäkin muutoksia, eikä "paluu normaaliin ruokavalioon" välttämättä ole lainkaan niin jyrkkä verrattuna ENE-dieettiin.