Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko Aspergeriin sellainen, että "small talk" ärsyttää ja haluaisi puhua asioista älyllisemmällä tasolla?

Vierailija
10.03.2018 |

Itselläni on Asperger ja lähisukulaisten kanssa on välillä vaikea keskustella, kun he puhuvat pinnallisesti esim. kuulumisista ja vaihtavat nopeasti puheenaihetta, kun itse puolestani haluaisin käsitellä asiat syvällisesti ja loppuun asti. Samoin esim. Facebookissa en tykkää jakaa tekemisiäni ja kuulumisiani, vaan keskustella asioista. Kuulostaako tutulta, muut aspergerit?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juuri tuollainen. Inhoan juoruilua ja sen takia mua inhottiin entisellä paikkakunnalla. Kukaan siellä, edes omat vanhempani, ei voinut ymmärtää ihmistä, joka haluaa puhua tosiasioita ja kunnioittaa toisten yksityisyyttä.

Vierailija
42/49 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttina minua kiinnostaa enemmän se sisäinen ihminen kuin ulkoiset puitteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen juuri tuollainen. Inhoan juoruilua ja sen takia mua inhottiin entisellä paikkakunnalla. Kukaan siellä, edes omat vanhempani, ei voinut ymmärtää ihmistä, joka haluaa puhua tosiasioita ja kunnioittaa toisten yksityisyyttä.

Mun neuropsykologi sanoi mulle, että keskimäärin neurotyypillisiä ihmisiä yhdistää yhteinen vihollinen (joka on siis toinen ihminen), autisteja asiat. Ja tämä on taivahan tosi. Tulen paremmin toimeen toisen autistin kanssa, joka jakaa kanssani samoja mielenkiinnonkohteita ja arvoja. Silti hyväksyn sen että ihmisiä on erilaisia ja kaikkien kanssa ei tule juttuun. En vaan koe tarvetta alkaa panettelemaan heitä vaan keskityn omaan hyvinvointiin.

Miksi esim töissä täytyy pitää yllä outoja ihmissuhdedraamoja, kun siellä ollaan kuitenkin vain töissä tienaamassa elantoa? Miksi ei hyväksyttäisi toisemme sellaisina kuin olemme?

Vierailija
44/49 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnallista puhetta inhoavat mun kokemuksen mukaan ne, jotka pitävät itseään muita älykkäämpinä. Se, onko luulolle katetta, ei ole aina ihan selvää.

Vierailija
45/49 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu. Tuo on yksi tyypillisimmistä autismin kirjon piirteistä.

Eikö sinulle koskaan tule typerä olo jonkun täysin joutavan small talkin keskellä? Semmoinen, että loppujen lopuksi ihan tyhjänpäiväistä teatteria, eikä kumpaakaan voisi todellisuudessa v*ttuakaan kiinnostaa jonkun toisen havainnot vaikka säätilasta. 

Vierailija
46/49 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohitan. x

Vierailija
47/49 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu. Tuo on yksi tyypillisimmistä autismin kirjon piirteistä.

Eikö sinulle koskaan tule typerä olo jonkun täysin joutavan small talkin keskellä? Semmoinen, että loppujen lopuksi ihan tyhjänpäiväistä teatteria, eikä kumpaakaan voisi todellisuudessa v*ttuakaan kiinnostaa jonkun toisen havainnot vaikka säätilasta. 

Olen eri, mutta suurimmaksi osaksi ihmisten keskellä lähinnä vtuttaa seurata sitä larppaamista. Vtuttaa ajatellakin sitä.

Vierailija
48/49 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu.

Vierailija
49/49 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemat aspergerit eivät halua puhua ollenkaan. Paitsi omien eri tuttujensa tai sukulaisten kanssa joissa heidän intressit kohtaa. Osa ihmisistä on heille hyödyttömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi