Millä perusteella olet lopettanut kokonaan asioinnin jossakin kaupassa, ravintolassa, kampaamossa tms.?
Onko jokin yksittäinen umpisurkea asiakaskokemus johtanut siihen vai muut syyt?
Kommentit (4975)
Tampereella eräs "huippu"kampaamo. Kun istuin tuoliin, kampaaja (nuorehko, trendikäs nainen) alkoi pöyhiä pitkää tukkaani irvistellen inhon ilme kasvoillaan: "Siis ootko käyttänyt tähän jotain EKOtuotteita?! Haisee jus sellaselta, hyi!"
Joo, käytän luonnonkosmetiikan shampoota, mut olihan tuo nyt aika törkeää asiakaspalvelijalta.
Lukuisia kauppoja on lopetettu asuinympäristöstä.
Varattiin äitienpäiväksi lounas ravintolasta, sanoin, että meitä on yhteensä 15, joista 6 alle 7 vuotiasta.... emme saaneet pöytävarausta, sillä ”ilmaisia” eli pieniä lapsia oli ”liika”... tämän episodin jälkeen tehtiin yhdessä äitienpäivänä ”jotain kivaa”: retkeiltiin, vuokrattiin joku iso mökki - ravintoloille EI rahaa annettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hauska ketju.
Pitää kuitenkin näin myyjänä kommentoida erästä asiaa. Jotkut valittavat tässäkin ketjussa, kuinka myyjä suurinpiirtein hyökkää kimppuun mutta samalla valitetaan, ettei myyjät lähesty lainkaan. Se riippuu niin asiakkaasta, että saako lähestyä. Itse en välitä siitä, että myyjä tulee palvelemaan, mutta haluan silti tarvittaessa palvelua ja mieluiten heti.
Vinkki: "katselen vain" toimii aina. Yleensä palveleva, ammattitaitoinen myyjä huikkaa takaisin, että: "kerro sitten, jos voin olla avuksi". Kaikille hyvä, eikö?
Myyjänä sen asiakkaan ajatuksien lukeminen on aika mahdoton tehtävä. Jokainen asiakas kuitenkin olettaa että myyjä osaa ajatuksia lukea. Voin suoraan myöntää että vaikka kokemusta alalta on yli 20v niin en edelleenkään osaa lukea. On asiakkaita jotka tulee ovesta sisään ja alkaa heti mesoamaan että eikö täällä saa palvelua vaikka on vartin jonottanut :D Eräskin vanha rouva näin huusi, vaikka näin miten hän tuli ovesta noin 10s aiemmin. Sitten on toinen ääripää ihmiset jotka pillastuu kun päivää sanoo ja alkaa huutaminen "eikö täällä saa yhtään rauhassa katsella, heti pitää tulla tuputtaan apua!!!". Ihmiset tuntuu tänä päivänä olevan aika hermoheikkoja :D
Tämä on totta, mutta johtunee siitä ettei Suomessa ole kunnon ostoskulttuuria ja -etikettiä. Monissa muissa maissa tapana on tervehtiä heti ovelta myyjiä ja myyjät tervehtivät asiakasta. Asiakkaan tulo liikkeeseen on siten heti rekisteröity. Myyjä sitten seuraa meneekö asiakas omatoimisesti katselemaan tuotteita, ja jos asiakkaan katse alkaa kääntyä myyjään, tämä on äkkiä paikalla kysymässä tarvitaanko apua. Heillä ns. pelisilmää.
Myös jos myyjät ovat varattuja, Suomessa toisen asiakkaan annetaan vaan seisoa tököttää odottamassa ilman mitään huomiota. Ulkomailla myyjä ottaa kastekontaktin odottavaan asiakkaaseen ja kertoo olevansa pian tätä auttamassa tai kutsuu toisen myyjän paikalle, voi vihjata mitä uuttaa kivaa on rekissä tuossa vasemmalla, että odottavalla asiakkaalla on jotain tekemistä. Suomessa asiakkaan annetaan seistä tietämättömänä ja usein sellaisesta tilanteesta asiakas lähteekin suin päin pois kaupasta.
Minusta ei kyllä kenellekään asiakkaalle pitäisi antaa rivien välistä ymmärtää, että joo sinulla on oikeus etuilla ihmisiä jotka tuli ennen ja joo olet tärkeämpi kuin muut kaupassa asioivat. Mutta ehkä sinä olet sellainen VIP sitten joka paikassa. Mielestäsi.
Yliopiston apteekista hain nukahtamislääkkeitä, joita olen käyttänyt useita vuosia. Farmaseutti alkoi pitää esitelmää lääkkeiden haitoista ja unettomuuden lääkkeettömistä hoidoista ja kirjoitti lapulle jotain itsehoidon nettiosoitteita.
Olen taistellut unettomuuden kanssa vuosia ja kokeillut kaikki keinot, ja lääkäri on todennut nukahtamislääkkeiden tarpeen. Farmaseutti tarkoitti tietenkin hyvää, mutta enpä mene samaan apteekkiin enää kuuntelemaan esitelmiä hoidostani.
Silloin kun Oulussa oli Stockmannin tavaratalo, niin siellä sai huonoa palvelua. Ihan hämmästyin kun kävin sitten Helsingin keskustan Stockmannilla ja sain siellä älyttömän hyvää palvelua, parasta palvelua mitä Suomessa voi saada. Tämä siis ennen Stockmannin nykyistä ahdinkoa ja Oulun tavaratalokin on jo lopettanut. Olikohan siellä Oulun Stockmannilla henkilökunnalla kusi jotenki kihahtanut päähän, kun oltiin hienossa helsinkiläisessä tavaratalossa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun Vepsäläisessä käynyt kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen, samalla kertaa. Uusin kaikki kotini huonekalut kun myin taloni ja ostin tilalle kolmion itselleni. Menin Vepsäläiseen ja lähdin kiertelemään, myyjiä (miehiä kaikki) oli kassan luona monta, mukavaa heillä tuntui olevan. Kiertelin hetken, kukaan ei tullut palvelemaan vaikka olin ainoa asiakas.
Lähdin pois, kun olin ovella menossa niin yksi miehistä huhuili, että mitä etsin. Sanoin vain, että huonekalut ostossa kun sain ison taloni myytyä hyvään hintaan ja ostin uuden kolmion tilalle. Sanoin että etsin myös palvelua ja sitä löytääkseni menen nyt tuohon naapuriin, näyttää olevan Isku, Asko ja Kallen-kaluste. Sinne ne ukot jäi mollottamaan suu auki.Me muut asiakkaat tykätään kierrellä ihan rauhassa. Ei tarvi kun vähän katsoa myyjiin päin, niin johan apua on tarjolla. 😊
Minä ainakin toivon, että myyjä tervehtii ja kysyy voiko auttaa, vai haluaako asiakas ensin tutustua valikoimaan. Sitten asiakas voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston apteekista hain nukahtamislääkkeitä, joita olen käyttänyt useita vuosia. Farmaseutti alkoi pitää esitelmää lääkkeiden haitoista ja unettomuuden lääkkeettömistä hoidoista ja kirjoitti lapulle jotain itsehoidon nettiosoitteita.
Olen taistellut unettomuuden kanssa vuosia ja kokeillut kaikki keinot, ja lääkäri on todennut nukahtamislääkkeiden tarpeen. Farmaseutti tarkoitti tietenkin hyvää, mutta enpä mene samaan apteekkiin enää kuuntelemaan esitelmiä hoidostani.
Tuskin ne siellä sinua asiakkaaksi kaipaavatkaan. Voisit vähän kuunnella kun joku viitsii välittää.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että arvostan myyjiä, jotka tietävät tuotteista paljon ja ovat päteviä asiakaspalvelijoita. Lisäksi ovat rehellisiä.
Ennen oli Sokoksellakin tuollaisia myyjiä, usein niitä vanhempia, heiltä sai hyviä neuvoja rintaliivien ostossa ja kerran kun kokeilin erästä talvitakkia, sanoi myyjä rehellisesti että malli ei istu selästä, itse en nähnyt sitä tietenkään.
Helsingissä käyn vain yhdessä kenkäkaupassa, koska palvelu on niin hyvää ja osaavaa.
Kerrotko mikä kenkäkauppa kyseessä mistä saa palvelua? Etsinnässä nimittäin sellainen minullakin 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallis kampaamo Turun keskustassa. Menin sinne, kun oma kampaaja oli lomalla. Sanoin, että haluan vaalennuksen, mieluummin lämpimän kuin kylmän sävyissä. Ja edellisestä värjäyksestä oli tosiaan niin vähän aikaa, että jäljellä olevasta väristä kyllä pystyi päättelemään, mitä tarkoitin. Tulin kampaamosta ulos valkotukkaisena. Kampaaja oli käyttänyt jotain basic blondausainetta, ei siis minkääntyylistä sävyä vaan tyyliin vetyperoksidi. Mulla on luonnonkihara tukka, ja se värjäysaine poltti mun kiharat auki. Ne ei koskaan palautuneet, piti odottaa, että se palanut latva kasvaa pois. Leikkauskin oli ihan päin mäntyä. Kerroin, kuinka paljon haluan leikattavan pois, ja täsmensin, että takaa lyhyempi eli polkkatukka joka pitenee eteenpäin tultaessa. Näytin erikseen kohdan tuolta takaa, missä on sellainen huonomman kiharan alue, ja selitin, että siitä yleensä on otettu lyhyemmäksi. Mielestäni kuvasin asian ihan järkevästi, ja mallistakin näki mun mielestäni tarpeeksi hyvin, mitä ajoin takaa. Ihan tavallinen kampaustyyli nykyään, sitä näkee joka toisella muijalla. No, tämä pimu ei edes kysynyt mitään lisäohjeita tai tarkentanut mitenkään, vaan leikkasi sen osoittamani kohdan muutaman millin mittaiseksi sängeksi. Siellä oli siis takaraivolla lähes kalju läntti. Ei herra isä.
Kampaajat ovat Suomessa käsittämättömän huonoja. Muutin vuosikymmeniä sitten ulkomailta takaisin Suomeen ja olin tottunut ulkomaisiin mieskampaajiin, jotka olivat taitavia leikkaamaan keskipaksut hiukseni todella nätisti. Suomessa on ollut aivan mahdotonta löytää kampaaja, joka osaisi leikata hiukset kunnolla. Olin ulkomaiseen kohteliaaseen asiakaspalveluun tottuneena aivan ymmälläni kun suomalaiset kampaajat jopa rupesivat haukkumaan hiuksiani "kun nämä ovat niin paksut" "kun sulla on näin paljon tukkaa". Järjestään halusivat aina ohentaa hiuksia ja suostuin pitkin hampain kerran kampaajan pakottamaan permanenttiinkin, jossa sitten hiukseni paloivat täysin. Viimeksi menin kalliille kampaajalle Helsingin keskustassa ja mulla oli tarkat kuvat ja ohjeet miten hiukset leikata, ja pieleen meni sekin. Mulla oli silloin olkapäille ulottuvat hiukset ja olin toivonut vain että leikataan hiuksiin muotoa, takaa sillä lailla kevyitä kerroksia jne... Kampaaja leikkasi "vahingossa" suuren osan hiuksieni päällikerrosta taakaa kokonaan pois!(???) - taakse jäi siis sellainen paksu lyhyeksi leikattu osa, kuin otsatukka mutta takaraivolla. En vaan tajua, sellaista leikkausta en ole ikinä nähnyt. Kesti n. 5 vuotta kasvattaa tuo virhe kokonaan pois.
Sen jälkeen en ole suostunut kampaajalle menemään, annoin hiusten kasvaa ja tasoitan latvat itse. Hiukset ovat vyötäröpituiset ja edellisestä katastrofaalisesta kampaajakäynnistä on nyt lähes 15 vuotta.
Osaava kampaaja, jolle olisi tullut vakiasiakkaaksi, olisi tienannut minulla 15 vuodessa vähintään 5 000 euroa tähän mennessä. Nyt raha jäi kotiin.
Samoja kokemuksia, minun ja tyttäreni hiuksia on myös kauhisteltu, kun on niin paljon hiuksia ja aikaa menee paljon. No anteeksi kun ei olla lirulettejä. Tykkään muutenkin enemmän jenkkityylisistä naisellisista leikkauksista, mutta ei täällä osata sellaisia ilmeisesti tehdä. Yleensä käynkin kampaajalla Tallinnassa, siellä hiukseni eivät ole ongelma. Siellä olen joka kerta saanut mitä olen pyytänyt ilman voivotteluja ja kauhisteluja ja vielä nopeasti.
Jos yrityksessä on jotain alastomien naisten kuvia, niin se on ehdoton boikotti vaikka koko ketjulle.
Vierailija kirjoitti:
Kävin pihviravintolassa missä ei osattu paistaa lihaa eikä osattu myydä oikeata lihaa. Siinä on oikeasti pohjat. Mainitsin asiasta tarjoilijalle ja hän ystävällisesti välitti tiedon keittiöön. Keittiö palautti lautasen takaisin viestin kera, että ei ole mitään vikaa. Tilasin fileen ja sain fileen keskiosan. Paisto oli medium vähän yli ja tilasin miinuksena. Siinä oli kaikki väärin. Marssin keittiöön sen pihvin kanssa ja kysyin mitä tämä on sun mielestä. Ihan paniikissa änkytti jotain siinä. Näytin sille mitä tilasin ja näytin mitä se toi, niin selitys paineessa, aijaa katos mä otin väärin kiireessä.. Sanoin, että kai ymmärrät ettet voi ottaa väärin. Jos säet näe, niin sä tunnet sen käsissäs että ei ole oikea. Siihen se jäi seisomaan ja tarjoilijalle annoin tipin ja sanoin et laskun voit lähettää kokille keittiöön.
Leikkaan lihaa ammatikseni ja jonkun verran tota tietoa ja kokemusta 20v aikana tullu.
Ja koko ravintola nousi taputtamaan, omistaja antoi sinulle vuoden ilmaiset pihvit ja pyysi sinua kouluttamaan henkilökuntansa.
Turussa? Hansakorttelissa Bodyshopissa oli taannoin ilkeä vanhempi akka töissä. Hän kommentoi kerran housujani toiselle myyjälle. Olivat kuulemma liian matalat, hän ei käyttäisi. Kysyi vielä toiselta myyjältä käyttäisikö tämä.
Tämäntyyppiseen kommentointiin ei meinaa edes kehdata itse reagoida kun on kuitenki kotonaan saanut hyvät käytöstavat.
Lakkasin käyttämästä Järvenpään Farma Apteekkia koska ostin sieltä itsehoito tuotteen 30 e jonka yllätyksekseni olisi saanut Prismasta 18 e. Olen aina luottanut apteekkeihin ettei hinnat noin ryöstömäisiä voi olla. Korkeintaan muutaman euron kalliimpaa. Tämän vuoksi tilaan lääkkeet ym. Apteekkitavarat jatkossa YA:sta.
Huono asiakaspalvelu yleensä saa minut vaihtamaan myymälää. Ärsyttää myös yli-innokkaat myyjät esi.. Vilassa.
Ylivieskan Näkökeskus, jäi silmälasitrauma n. 20 vuodeksi, lasien hankinnassa meni kaikki pieleen liikkeen puolelta, linssit istutettiin vääriin sankoihin, laseja ei pystynyt pitämään lainkaan, kun silmäripset hakkasivat linsseihin. En maksanut niitä koskaan vaan palautin, omistaja yritti monta kertaa laskuttaa laseja, aina tuli uusi lasku jossa hinta oli parisataa kalliimpi. Ilmoitin joka kerta etten maksa. N. vuoden se ämmä jaksoi, sitten lopetti.
Käytin pelkästään piilolinsseistä tuon 20 v, viime kesänä hankin Oulusta Silmäasema, Oulu, Puistola, lasit ja hyvä myyjä osasi heti valita sopivat, piilareita en ole kertaakaan käyttänyt sitten heinäkuun. Kiitos Anne!
Vierailija kirjoitti:
Lopetin hierojalla käynnin, vaikka se oli työssään tosi hyvä. En vaan jaksanut kuunnella sitä ainaista mäkätystä siitä, miten karseassa kunnossa mun paikat on ja miten pitäisi liikkua ja venytellä jne. Siis ihan tyyliin VOI KAUHEETA MILLANEN jne jne. Jos mä haluan lisää syyllistämistä elämääni, soitan äidille. En halua siitä erikseen maksaa hierojalle.
Ai luoja, sama täällä. Mulla ei tällä hetkellä yksinkertaisesti ole varaa käydä hierojalla ihan niin usein kuin olisi tarve enkä todellakaan halua kuunnella vielä valitusta siitä miten pahat jumit on ja pitäis tajuta tulla ajoissa hierojalle. Enpä mene sinne enää ollenkaan sitten, vaihdoin hierojaa kun en kerran osaa edes olla asiakas oikein.
Viimeisen puolen vuoden ajan korona vaikuttanut siihen missä määrin olen käynyt etenkin ruokaravintoloissa ja kahviloissa eli erittäin vähän. Tosin olen aina pitänyt ruuanlaitosta kotona, sillä se tekee asunnosta tietyllä tavalla kodikkaamman. Suosin lähinnä kolmea lähellä olevaa ruokakauppaa eli kahta S-markettia ja yhtä Citymarkettia, joista yksi on 5 minuutin kävelymatkan ja kaksi 15 minuutin kävelymatkan päässä.
Apteekissa. Proviisorin käytös ... kahtena kertana todella töykeää.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin pois, kun olin ovella menossa niin yksi miehistä huhuili, että mitä etsin. Sanoin vain, että huonekalut ostossa kun sain ison taloni myytyä hyvään hintaan ja ostin uuden kolmion tilalle. Sanoin että etsin myös palvelua ja sitä löytääkseni menen nyt tuohon naapuriin, näyttää olevan Isku, Asko ja Kallen-kaluste. Sinne ne ukot jäi mollottamaan suu auki.
Lienet samanhenkinen niiden kanssa jotka uhkailevat olevansa vaikutusvaltaisessa asemassa ja järjestävänsä firman kuseen kun heidän omituiseen skitsoidiin ja passiivisagressiiviseen käytökseensä ei ole osattu reagoida oikein.
Tyyppi ei saanut palvelua kaupassa ja siirtyi toiseen kauppaan ja haukut täällä skitsoidiksi.
Törkeää nimittelyä.
Sama kokemus Andiatasta. Tervehdin myyjää, joka vain tuijotti mykkänä lävitseni. Siirryin Andiata-ostoksille Stockmannille.