Miehen mielestä mun pitäs lopettaa lintujen ruokinta, kun "menee liikaa rahaa"
Laskin että noin 40 - 50€/kk menee lintujen ruokintaan rahaa. Syötän linnuille talipalloja, maapähkinää ja auringonkukansiemeniä.
Se on ihan sama kumman rahalla ne linnun jyvät ostetaan, niin toi ukko valittaa siltikin. Vaikka ostaisin kaikki omasta pussista.
Asutaan yhdessä, meillä on omat rahat. Siis että kummallekin tulee omalle tilille rahat mutta ruoat ja laskut maksetaan yhdessä, meillä ei oo koskaan tarkkaan eritelty kuka maksaa mitäkin. Minä saatan maksaa vaikka kuukauden ruoat ja mies muut laskut tai toisipäin tai ihan miten vain, ei siis tehdä asiasta suurta numeroa.
Mutta tästä lintujen ruokinnasta saatiin riita aikaseksi. Oon joka ikinen talvi ruokkinu lintuja :( Ja eihän niitä tarvi ympäri vuoden edes ruokkia, niin en ymmärrä tuollasta urputtamista jos talven ajan ruokkii lintuja!
Jos siirryn kokonaan vain talipallo ruokintaan niin ois halvinta, mutta ei noi näytä syövän noita talipalloja vai johtuuko sekin sitten siitä kun on "parempaaki tarjolla" eli niitä jyviä?
Ollaan pärjätty rahallisesti ihan hyvin vaikka lintuja oon ruokkinukin. Eli miksi valittaa tuosta, kun ei tuon ukonkaan nälkää tässä oo tarvinu nähdä ja laskutkin saadaan aina maksettua?
Viime talvenakin ruokin lintuja ja ei se sillon valittanu mutta nyt tuntuu että alkanu toi valitus lisääntymään.
Kaikesta sitä voikin saada riidan aikaseksi.. Pitääkö mun lopettaa lintujen ruokinta?
Kommentit (39)
Kun olet aloittanut, ruoki kevääseen asti. Olet opettanut linnut siihen, että tietystä paikasta saa ruokaa. Tässä vaiheessa on turha itkeä rahanmenoa, kesä on jo lähellä.
Mulla menee pähkinöihin aika paljon rahaa, mutta en välitä. Menköön, eivät tiaiset hangen alta mitään löydä. Myös auringonkukkaa tarjoan. Mustarastaille annan rusinoita. Monena pakkasaamuna muutama mustarastas on tullut ihan viereen odottamaan, kun rapistelen rusinapussia auki.
Saa kaurat ja talipallot riittää kun rotat tuli samantien syömään ja sitten siitä rakennukseen järsimään jos alkaa menekki ihmetyttämään.
Olen käynyt tätä samaa keskustelua itseni kanssa. Elän rutkasti köyhyysrajan alapuolella ja silti ruokin lintuja. Tänä talvena on tähän asti mennyt n. 100 € ja minulle se on suuri summa (yli kuukauden ruokaraha). Usein kyseenalaistan touhun järkevyyden, mutta toistaiseksi olen tullut siihen tulokseen, että tämä on kuitenkin ehdottomasti yksi tärkeimpiä asioita, joiden avulla säilytän järkeni valon.
Tällaisessa köyhyydessä kun elää, on yksinkertaisesti oltava jotain, joka kääntää huomion itsestä pois. Ajattelen niin, että linnuilla ei ole yhtään mitään, minulla on sentään jotain. Se on tunteena tosi voimauttavaa, kun huomaa, ettei sittenkään ole ihan niin huonossa jamassa etteikö voisi huolehtia jonkun muun elävän olennon hyvinvoinnista. Siinä jotenkin omat huolet näyttää vähän pienemmiltä ja siedettävämmiltä.
Ja toki lintujen seuraaminen ja tunnistamaan opettelu on myös yksi suuri ilonaihe itsessään. Eli eiköhän jatketa vaan, ap.
Kyllä lintujen ruokintaan menee helposti 150-200€/talvi.
Ostan auringonkukansiemenet 25kg säkeissä ja hinta on 29€ ja helposti menee parisäkkiä talvessa ja rasvapötkyt päälle.
Minusta se on hyvä harrastus ja luonto kiittää ja monet linnut ovat lisääntyneet esim. harmaspäätikat.
Joku kysyi täällä mitä hyötyä on linnuista, niin niistä on hyötyä paljonkin ihmisen elämisen kannalta, sillä ne levittävät siemeniä ja pölyttävät kasveja.
Jos hyönteisiä ja lintuja ei olisi, ruokakin pian loppuisi.
Lintuja ei missään nimessä pidä ruokkia. Se muokkaa luonnonkulkua negatiivisesti. Jos haluat luonnon eteen jotain tehdä, poista roskia ja muuta saastaa luonnosta. Se auttaa lintujakin.
Hyi olkoon. Rottia ja hiiriä ne ruokintapaikat keräävät. Oikeita tautipesiä. Linnunpaskaa on joka paikassa. Ruikkivat jokapuolelle seiniä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihana, ap. Todellakin jatkat ruokkimista ja kesken talven jos on aloittanut ei edes saa lopettaa.
Itse en ruoki lintuja kun meidän takaovi on vähän hassu niin parempi jättää se talveksi rauhaan, mutta kesäisin pidän huolen siileistä. Aivan mahtavia otuksia ja piristävät iltojani kun tulevat päivittäin tuhisemaan takapihalle ja odottamaan murkinaa.
Onneksi minulla on sydämellisiä naapureita, jotka hoitavat lintupuolen. :)
Ihana!! Kiitos kaikille jotka laitatte rahaanne luontoon ja eläimiin ja välitätte <3
T: valitettavasti köyhä
Vierailija kirjoitti:
Joo, osta jättisäkkejä, saat paaaljon halvemmalla, kauraa varsinkin saa maatiloiltakin hyvin edullisesti. Sitten lihakaupasta voi ostaa ison taliköntin.
Usein suurissa jättisäkeissä on vain auringonkukansiemenen kuorta esim. Tokmannin säkeissä. Vuosien kokemuksella, maksan enemmän laadusta, koska niitä menee vähemmän.
Ja mitä tulee lihakaupan talikönttiin, kilohinta on poikkeuksetta 6-8€/kg ja se ei ole kovin iso ihrapala.
Vierailija kirjoitti:
Kompromissi. Hankit jotain halvempaa ruokaa (esim. agri marketista saa jättisäkkejä edullisesti) tai ainakin sai.
Ruutupaita säkille ja lippis päähän. Hyvästit yhä tuhdille kitupiikkimiehelle.
Miehesi on idiootti, eikö se tiedä ettei kesken talven saa lopettaa lintujen ruokkimista jos se on kerran aloittanut...
Terkut ap. miehelle. Jos lintuja ja hyönteisiä ei olisi, ruoka pian loppuisi myös ap. miehen pöydästä, sillä kaikki se mikä kasvaa maassa, tarvitsee pölyttämisen, jonka linnut ja hyönteiset tekevät eli niillä on tärkeä tehtävä ihmisen ravintoa ajatellen.
Se on sentään elämää ylläpitävä ja kärsimystä vähentävä "harrastus". Voihan noita siemeniä ja pähkinöitä lämpimänä aikana kerätä varastoon vaikka kympillä kuussa, niin se vähentää kuukausittaista taakkaa.
Minä hullu tajusin antaa oraville cashew-pähkinöitä. Ne ovat niiden suurta herkkua vaan tautisen kalliita: 8,50e pussi. Mulla mennyt 200e kuukaudessa niihin. Eli kahdessa kuukaudessa 400e.
Voisiko joku määrätä mulle edunvalvojan?
On kyllä hurja summa kuukaudessa. Appi osti 5kg säkin vuosi sitten jyväsekoitusta ja siitä on noin puolet käytetty. Talipallo ämpäriin kestää koko talven.
Mitä miehesi harrastaa? Käyttääkö elokuvia suorapalveluista, ostaako musiikkia, harrastusvälineitä yms. Rupea sinä urputtamaan niistä, kun kerran ainoastaan sinun pitää lopettaa harrastuksesi, jonka omista rahoista maksat.
Kiva kun on tullut kannustaviakin kommentteja, piristää mieltä! Aion jatkaa ruokintaa, kun olen niin aina tehnyt :) Kyllä linnuista pitää huolehtia <3
AP