Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun laihdutetaan, niin silloin pitää syödä pieniä määriä

Vierailija
08.03.2018 |

Miksi ihmeessä kuitenkin samaan syssyyn kehotetaan syömään kasviksia, koska niitä saa syödä paljon ja mahan pullolleen pitkin päivää?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niilläkään kannata venyttää mahaansa turhaan, kasviksia riittää kun saa sen 500 g päivässä. Hedelmiä mieluummin vähän, koska niissä on paljon sokeria.

Ja kyllä, vähemmän syöminen on nimenomaan se laihtumisen idea, mutta sitähän yritetään vältellä viimeiseen asti, kaikki ihmedieetit lupaavat, että saat syödä miten paljon tahansa, tai saat syödä rajoituksetta sitä ja tätä.

Ja se huokuttelee lihavaa,  kun hän kuvittelee, että noin se menee ilman, että tarvitsee vähentää syömistä.

Vierailija
2/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se kyllä laihduttaessa mikään välttämättömyys ole syödä tyylillä pieniä annoksia monesti päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se kyllä laihduttaessa mikään välttämättömyys ole syödä tyylillä pieniä annoksia monesti päivässä.

Ei olekaan, eikä edes suotavaa. Mutta näinhän monet itselleen uskottelevat, kun ovat lukeneet naistenlehtien artikkeleita.

Vierailija
4/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kyllä laillistettu ravitsemusterapeutti sanoi heti ensi käynnillä, että mahan saa sitten syödä täyteen eikä tarvitse mitään linnunannoksia nyrppiä. Siitä vaan siitä entisenkokoisesta annoksesta suurempi osa kuin ennen on kasviksia, jolloin koko annoksen energiamäärä on pienempi kuin ennen.

Itse olen laihtunut viime tammikuusta asti 26 kg syömällä oikein kunnon annokset ruokaa 3 kertaa päivässä, ilman välipaloja. Lautasmallin mukaan menee eli kasviksia paljon.

Vierailija
5/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta äskettäin, kuinka vähän sitä pitäisikään syödä laihtuakseen. Oli nimittäin karmea angiina ja verillä olevasta kurkusta ei mennyt juuri mitään läpi, ei ruokaa eikä juomaa. Laihduin. Sittemmin kilot tulivat takaisin, mutta jäin ihmettelemään, että millä ihmeellä pystyisin samaan suoritukseen ihan normisti?  Kerta-annos saisi olla sellainen, että mahtuu kämmenelle ja niitä ei saisi syödä, kuin kolme päivässä. Taisi jäädä taas painonpudotus haaveeksi.

Selvyyden vuoksi sanottakoon, että syön normaalisti noin 1,5 x painoiseni henkilön kalorimäärän päivässä ja luonnollisesti painan sen 1,5 x pituiseni ihmisen normaalipainon verran.

Vierailija
6/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Voi syödä ihan tyylittä, kunhan syö tarpeeksi vähän. Tyylillä ei ole väliä, määrällä on.

Vierailija
7/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nykyinen dieetti on sellainen, että aamulla maitokahvi, töissä klo 11 raejuusto-ananas, kotona rahka ja iltapalaksi pinaattikeitto. Hedelmiä voisin tähän lisätä.

Istumatyötä tekevä tarvii aika vähän kaloreita. Puoli kiloa lähtenyt. Kevyt jes..

Vierailija
8/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Voi syödä ihan tyylittä, kunhan syö tarpeeksi vähän. Tyylillä ei ole väliä, määrällä on.

Haha, joo vähän huonosti muotoiltu lause kieltämättä. Mutta siis pointtina se, että ei välttämättä tarvitse syödä niitä miniannoksia, jos se ei tunnu hyvältä.

Vierailija
9/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihan oikeasti kiinnostaisi, mikä olisi sellainen hyvä malli laihduttajan ruokavaliolle? Kaipaisin oikeasti joitakin vertailukohtia. Olen laihduttanut jo n. 20 kg, ja nyt paino on asettunut aika tiukasti aloilleen, heilahtelee vähän alas, sitten taas ylös, mutta balanssia on tosi vaikea löytää liian vähäisen ja liian runsaan syömisen välillä. Kun vertailin netissä alustavasti "laihduttajalle sopivia malliaterioita", pääsääntöisesti homma tyssää jo siihen, että aamupalani on ihan suunnaton esimerkkiaamiaisiin nähden (2 leipää juustolla ja ehkä leikkeleellä + maustamaton annosjogurtti ja 1 rkl mysliä). 

Kaloreita en halua laskea, kun sen olen kokenut vaikeuttavan syömistä (kun huomio kiinnittyy terveellisyyden sijaan vain siihen, että tulee syötyä mahdollisimman vähän, tai jättää terveellisiäkin juttuja syömättä kalorien vuoksi). Mutta joku perusrunko olisi oikeasti ihan nasta, koska vaikka yritänkin vannoa "maalaisjärjen" nimeen, mieli tuppaa helposti vääntämään terveelliset ateriat nimenomaan kuurikituutteluiksi, jotka sitten kostautuvat.

Että... ajatuksia, anyone?

Vierailija
10/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihan oikeasti kiinnostaisi, mikä olisi sellainen hyvä malli laihduttajan ruokavaliolle? Kaipaisin oikeasti joitakin vertailukohtia. Olen laihduttanut jo n. 20 kg, ja nyt paino on asettunut aika tiukasti aloilleen, heilahtelee vähän alas, sitten taas ylös, mutta balanssia on tosi vaikea löytää liian vähäisen ja liian runsaan syömisen välillä. Kun vertailin netissä alustavasti "laihduttajalle sopivia malliaterioita", pääsääntöisesti homma tyssää jo siihen, että aamupalani on ihan suunnaton esimerkkiaamiaisiin nähden (2 leipää juustolla ja ehkä leikkeleellä + maustamaton annosjogurtti ja 1 rkl mysliä). 

Kaloreita en halua laskea, kun sen olen kokenut vaikeuttavan syömistä (kun huomio kiinnittyy terveellisyyden sijaan vain siihen, että tulee syötyä mahdollisimman vähän, tai jättää terveellisiäkin juttuja syömättä kalorien vuoksi). Mutta joku perusrunko olisi oikeasti ihan nasta, koska vaikka yritänkin vannoa "maalaisjärjen" nimeen, mieli tuppaa helposti vääntämään terveelliset ateriat nimenomaan kuurikituutteluiksi, jotka sitten kostautuvat.

Ja siis jäi sanomatta tuosta aamupalasta, että vähemmästä nälkä yksinkertaisesti iskee jo tuntia tai kahta ennen lounasta.

Vierailija
11/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laihduttaessa tarvi mitää rehuja ees vetää. Se on väärin ku sanotaa et rehuja saa vetää laihksel vaikka kuin paljo.

Vierailija
12/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis jäi sanomatta tuosta aamupalasta, että vähemmästä nälkä yksinkertaisesti iskee jo tuntia tai kahta ennen lounasta.

Kuule, se on ihan normaali asia, että ihmisellä on nälkä ennen lounasta. Siinä se ylipainon ongelmakohta onkin, jos ei ole valmis koskaan kestämään hetkeäkään nälkää. Nälkä on ihan tavallinen asia, joka kuuluu elämään jopa useamman kerran päivässä, eikä se tarkoita sitä, että on kuolemaisillaan.

Vierailija
13/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntee syövänsä kohtuullisen terveellisesti, niin pitää käyttää keinoja syödä samaa vähemmän.

Esimerkiksi voi hankkia pienemmän lautasen (siitä on tutkimus ja se toimii, tuntee syövänsä täyden lautasellisen, mutta syö vähemmän).

Kun valmistaa ruokaa, sitä kattilaa ei pidä jättä odottamaan santsausta, vaan kun ottanut sopivan annoksen, raivaa kattilaan jääneet ruuat rasioihin ja vie jäähtymään.

Jos on tapana syödä iltapalaksi 2 voileipää, kannattaa harjoitella syömään vain yksi. Ja siinäkin raivata ne voileipätarvikkeet jääkaappiin ennen syömistä, niin kynnys syödä lisää on pienempi.

Ja todennäköisemmin kestävin laihdutustulos on, kun laihduttaa vain kilon kuukaudessa, silloin ehtii sopeutua vähempään ravintoon niin, ettei  tule ahmimiskohtauksia ja tule heitettyä koko hyvää alkua dieettiä romukoppaan.

Vierailija
14/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntee syövänsä kohtuullisen terveellisesti, niin pitää käyttää keinoja syödä samaa vähemmän.

Esimerkiksi voi hankkia pienemmän lautasen (siitä on tutkimus ja se toimii, tuntee syövänsä täyden lautasellisen, mutta syö vähemmän).

Kun valmistaa ruokaa, sitä kattilaa ei pidä jättä odottamaan santsausta, vaan kun ottanut sopivan annoksen, raivaa kattilaan jääneet ruuat rasioihin ja vie jäähtymään.

Jos on tapana syödä iltapalaksi 2 voileipää, kannattaa harjoitella syömään vain yksi. Ja siinäkin raivata ne voileipätarvikkeet jääkaappiin ennen syömistä, niin kynnys syödä lisää on pienempi.

Ja todennäköisemmin kestävin laihdutustulos on, kun laihduttaa vain kilon kuukaudessa, silloin ehtii sopeutua vähempään ravintoon niin, ettei  tule ahmimiskohtauksia ja tule heitettyä koko hyvää alkua dieettiä romukoppaan.

Ja ne leivät kannattaa jättää kokonaan syömättä, syö vain ne päällyset. ( ja nekin voi halutessaan tuplata)

Vierailija
15/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutusohjeet ja vinkit on vähän yhtä tyhjän kanssa. Tärkeintä on yrittää laihduttaa terveellisellä ruokavaliolla siten että sen ruokavalion ylläpito säilyy sen dieetin jälkeenkin, ruokamääriä vaan lisätään.

Toisille sopii parhaiten syöminen monta kertaa päivässä. Toisille ei. Toisille sopii parhaiten se että karsitaan vähän hiilareista. Toisille ei. Jne. Jne.

Minä itse sain lopulta laihdutettua yli 30kg (nyt 165cm ja 58kg) kun löysin itselle parhaan tavan ja heitin koko dieetti käsityksen romukoppaan. Syön 3-4 kertaa päivässä (iso aamupala, iso lounas ja päivällinen. Jos käyn urheilemassa niin lisäksi pieni välipala). Isommat ruoka-annokset ja pidemmät ruokailuvälit sopii minulle paremmin kuin vähän kerrallaan ja useasti. Syön runsaasti hiilihydraatteja, sopivasti proteiinia ja rasvaa. Noin kilon kasviksia/hedelmiä päivässä.

Keho oli minulla aika sekaisin kaikista dieettiyrityksistä ja sortumisista. Kesti lähes kolme viikkoa ennen kuin paino lähti putoamaan (kalorit noin -500kcal pv). Sitten ne putosikin tasaiseen tahtiin koska ruokavaliosta oli helppo pitää kiinni. Tavoitteena oli syödä 80% terveellisesti jolloin loppu 20% sai olla vähän herkkujakin. Joka viikkoon mahtui pullaa ja joskus suklaapatukkaa.

Vikat 5kg oli vaikeimmat koska keho oli jo ideaalissa painossaan. Halusin kuitenkin näyttää oikeasti timmiltä. Tuon vikan viiden kilon eteen sai jo sitten tehdä töitä enemmän; treenasin kovempaa, ruokavalion pidin samanlaisena.

Kun tavoite täyttyi niin lisäsin vaan pikkuhiljaa ruuan määrää ja tavoite painossa on pystytty jo kolme vuotta :)

Vierailija
16/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, se on ihan normaali asia, että ihmisellä on nälkä ennen lounasta. Siinä se ylipainon ongelmakohta onkin, jos ei ole valmis koskaan kestämään hetkeäkään nälkää. Nälkä on ihan tavallinen asia, joka kuuluu elämään jopa useamman kerran päivässä, eikä se tarkoita sitä, että on kuolemaisillaan.

Kyllähän minä tiedän, että sopiva nälkä on hyvä osoitus siitä, että kroppa toimii, enkä laihduttaessani olekaan vältellyt nälkää viimeiseen asti. Mutta sudennälästä en pidä, koska se saa pääni särkemään, ja keskittyminen on tosi vaikeaa (olisi ok, jos lounaaseen olisi vaikka se puoli tuntia, mutta ei silloin, jos lounaaseen on pari tuntia).

Tällä hetkellä siis kyselen jotakin ruokamalli"prototyyppiä" lähinnä siksi, että osaisin vähän arvioida omia syömisiäni, että syönkö todellakin kuin mastodontti, vai olenko jossakin liian vähän - liian paljon - suvannossa, jossa tulee kitukalorit syötyä tuplana takaisin.

Vierailija
17/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nykyinen dieetti on sellainen, että aamulla maitokahvi, töissä klo 11 raejuusto-ananas, kotona rahka ja iltapalaksi pinaattikeitto. Hedelmiä voisin tähän lisätä.

Istumatyötä tekevä tarvii aika vähän kaloreita. Puoli kiloa lähtenyt. Kevyt jes..

No, alapeukkuja tuli, miksi?

Vierailija
18/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, alapeukkuja tuli, miksi?

No, nälkä nyt ei ole vaarallista, mutta olisin itse tuolla ruokavaliolla aivan nääntynyt.

Vierailija
19/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kyllä laillistettu ravitsemusterapeutti sanoi heti ensi käynnillä, että mahan saa sitten syödä täyteen eikä tarvitse mitään linnunannoksia nyrppiä. Siitä vaan siitä entisenkokoisesta annoksesta suurempi osa kuin ennen on kasviksia, jolloin koko annoksen energiamäärä on pienempi kuin ennen.

Itse olen laihtunut viime tammikuusta asti 26 kg syömällä oikein kunnon annokset ruokaa 3 kertaa päivässä, ilman välipaloja. Lautasmallin mukaan menee eli kasviksia paljon.

Hurja tahti, kun hieman reilussa 2 kuukaudessa olet saanut pudotettua 26kg... Mitä muuta olet tehnyt kuin alkanut syömään 3krt pv.?

Vierailija
20/28 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoja on varmasti monia. Itse syön aina 3-4h välein. Jos haluan laihtua, pienennän vähän kerrallaan annoksien kokoa, ja jätän syömättä turhia hiilihydraatteja. Nälän tunne vähän kasvaa, ja tuntee kuinka kalorit palaa.