Miehellä huonompi palkka
Miten teillä toimii perhedynamiikka jos mies tienaa vähemmän? Meillä miehellä OK tulot mutta minulla yli kaksi kertaa enemmän. Menot jaetaan jotenkuten tasan mutta minä maksan ilomielin kaiken ekstran ( esm ulkomaan lomat x 4/vuosi yms lasten vaatteet ja hankinnat). Lisäksi siirrän miehelle aina tarvittaessa rahaa tai maksan esim vaatteita. Tämä ei varmaan toisin päin olisi mikään ongelma, , mutta huomaan että tilanne kaivertaa miestäni kovin. Esim ulkomaan matkojen suunnitteluun hän ei lainkaan osallistu koska rahat ovat minun, koen tämän nurinkuriseksi. Asia selvästi kaihertaa parisuhdettamme. Miten olette asian ratkaisseet?
Kommentit (31)
Tämä ketju päätyi iltasanomiin, huomasitteko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että vaimollani olisi isommat tulot kuin minulla, ettei minun tarvisi maksaa 30% enemmän menoista koko ajan. Saisi hänkin välillä tuntea miltä tuntuu olla hyväksikäytetty ja vain tarpeellinen koska ilman maksuavustajan roolia hän ei pärjää.
Herkkä suhde teillä!
Sepä. Meillä on yhteiset rahat, sekä vaimon rahat.
Olet hyvä mies.
Hölmö ja hyväksikäytetty mies.
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi siitä että mies tienaa vähemmän. Tulisi sellainen elättäjäolo ja vastuu alkaisi painaa, huh. Onneksi näin ei ole.
Onko kuitenkin OK olla "elätettävänä", vai eikö sellaista oloa tule, jos tienaa vähemmän? Pitääkö tienata sentilleen saman verran, että henkinen tasapaino pysyy balanssissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi siitä että mies tienaa vähemmän. Tulisi sellainen elättäjäolo ja vastuu alkaisi painaa, huh. Onneksi näin ei ole.
Onko kuitenkin OK olla "elätettävänä", vai eikö sellaista oloa tule, jos tienaa vähemmän? Pitääkö tienata sentilleen saman verran, että henkinen tasapaino pysyy balanssissa?
On, olen muutenkin konservatiivinen. Mulla on pikku puuhasteluammatti ja -työ, miehellä sitten kunnon työ, josta tienaakin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun alan asiaa ajattelemaan niin olen huomannut saman!
Aina jos miehellä ei ole rahaa johonkin ja minä maksan niin mies kiusaantuneena sanoo kassalla "jäi lompakko autoon niin vaimo maksaa".
En ole aiemmin kiinnittänyt tälläiseen asiaan huomiota, kiitos tästä ketjusta siis.
Ihanko totta? Itse en ole tuollaista tilannetta koskaan nähnyt, mutta toisaalta en hirveästi seuraa, kuka maksaa ja kenelle. Oma mies osaa sujuvasti ottaa vastaan, jos tarjoan hänelle jotain. Vaikea kuvitella, että joku vetäisi siitä johtopääksen, että miehellä ei ole varaa.
Kuvailemasi tilanne on kestämätön. Asia tulee ratkaista siten, että pyydät työnantajaltasi palkanalennusta sen verran, että tulosi ovat alemmat kuin miehesi.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että vaimollani olisi isommat tulot kuin minulla, ettei minun tarvisi maksaa 30% enemmän menoista koko ajan. Saisi hänkin välillä tuntea miltä tuntuu olla hyväksikäytetty ja vain tarpeellinen koska ilman maksuavustajan roolia hän ei pärjää.
Teidän kannattaa pienentää menoja, niin voitte laittaa kulut tasan.
Meillä kanssa noin. Minä olen kokopäivätöissä, mies on opiskelija. Voit kuvitella tuloerot.
Ei haittaa kumpaakaan ollenkaan, ollaan sovittu että näin nyt mennään kunnes mies valmistuu. Minä huolehdin taloudesta ja mies kodista. Hän käy osa-aikatöissä ja rahoittaa näin vaatteensa, parturinsa ym, minä maksan loput. Kun muutettiin yhteen (so. mies muutti minun luokseni), sovittiin, että tämä tuloero ei saa häiritä häntä.
Ei ole meillä ollut koskaan ongelma. Minä olen yliopistolla töissä tutkijana ja vaimo pyörittää omaa yritystänsä ja hänellä vähän vuodesta riippuen 5-10 kertaa isommat tulot kuin minulla. Parisuhteen kannalta oleellisempaa kuin tuloero on se että molemmilla on työ josta nauttii, onhan tällä positiivista vaikutusta muuhunkin elämään.
Aivan hyvin toimii. Palkkaero ei tosin ole mikään valtava.
Nyt kun alan asiaa ajattelemaan niin olen huomannut saman!
Aina jos miehellä ei ole rahaa johonkin ja minä maksan niin mies kiusaantuneena sanoo kassalla "jäi lompakko autoon niin vaimo maksaa".
En ole aiemmin kiinnittänyt tälläiseen asiaan huomiota, kiitos tästä ketjusta siis.