Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työntekijä saa vastineeksi siitä kun joustaa työpaikalle?

Vierailija
08.03.2018 |

Olen ollut neljässä firmassa jossa oli työaikapankki eikä yhdessäkään saanut olla poissa omalla ilmoituksella. Kaikissa paikoissa käytännössä jokaisella oli ne +40 tuntia ja silti tehtiin lisää ylityötä. Rahakorvausta oli aivan turha pyytää.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa pitää työnsä.

Vierailija
2/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joustettiin niin, että päivällä pystyi ihan vaan kalenteriin merkkaamalla lähtemään pankkiasioille tai vaikka tuntia aikaisemmin kampaajalle. Ruokatuntien pituuksia ei kytätty, joskus lähdettiin keskustaan syömään ja meni pidempään, toisaalta välillä tuli napattua vaan joku salaatti, jos oli kiirepäivä.

Puolin ja toisin. Osalla meilläkin alkoi niitä tunteja kertyä niin, että se raja paukkui. Silloin järjesteltiin uudestaan töitä ja saldovapaita sai pitää joustavasti kokonaisina päivinä. Minä olin osittaisella hoitovapaalla, tein 9-15 päivää, mutta mulle oli oikeastaan aina ok tulla asiakaspalaveriin klo 8 ja joustaa toisestakin päästä. Sitten oli kiva joskus lähteä perjantaisin klo 12.

Tämä mainostoimisto isossa suomalaisessa kaupungissa, ei pk-seudulla. Sittemmin yrityskauppojen oston jälkeen tuollakin on systeemi mennyt ihan hulluksi ja työtahti niin sairaaksi, että porukkaa lähtee pois ja/tai on burnout lomalla. En ole enää töissä ko. firmassa. Hyvä henki ja yhteen hiileen puhaltaminen, toisten jeesaaminen ja muu on mennyttä, kun jokaisen yksilön tuottavuutta mitataan minuutilleen ja osa huijaa systeemiä tekemällä töitä kotona tai käy leimaamassa itsensä ulos ja jatkaa hommia. Näitä tunteja ei tietenkään merkata järjestelmään, joten nää työntekijät näyttävät todella tuottavilta ja sit samaa vaaditaan muiltakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään. Ei edes kiitoksen sanaa. Sellainenkin tuntuisi hyvältä, jos joskus kysyttäisiin, että miten olette pärjänneet. Viikkotolkulla tehdään työtä alimiehityksellä ja sijaisia riepotellaan paikasta toiseen kesken päivän. Olisi kivaa, jos joskus tilannetta pahoiteltaisiin ja saisimme edes kiitoksen joustamisesta. Jouluna saatiin kerran kahvipaketit ja nykyään ei sitäkään.

Vierailija
4/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Meillä on työaikapankki ja sieltä voi pitää saldovaipaita haluamanaan ajankohtana.

Vierailija
5/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt 7 viikon kesälomia

Vierailija
6/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut neljässä firmassa jossa oli työaikapankki eikä yhdessäkään saanut olla poissa omalla ilmoituksella. Kaikissa paikoissa käytännössä jokaisella oli ne +40 tuntia ja silti tehtiin lisää ylityötä. Rahakorvausta oli aivan turha pyytää.

Joustamalla saat vain uusia vaatimuksia joustavuudesta. Niitä kertyneitä plussatunteja et kuitenkaan kerkeä pitämään.

Toki, tämä on yrityskohtaista.

Vierailija
7/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jäädä riistopaikkoihin töihin. Tunnit pitää leimata niin kuin ne on tehnyt, muuten työnantaja ei tajua palkata lisää väkeä.

Vierailija
8/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pieni työympäristön, mutta ylitöistä maksetaan korvaus ja jousto pelaa molemmin puolin. Lisäksi kiitosta sanotaan johdon puolelta. Lisäksi pomo ostaa yleensä työntekijöille kakkua ja juoman. Ilmapiiri on kyllä yks parhaimpia

Vierailija
9/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut edellisessä työpaikassa edes niitä. Ylitöitä tehtiin kaupan alalla koko ajan, kaikki lisät sisältyi kuulemma pieneen pohjapalkkaan, loput provisioina. Vapaapäivät ilmoitettiin edellisenä iltana, jos silloinkaan, sama juttu vapaapäivistä. Kesällä ei saanut pitää juurikaan kesälomia ja loppujenkin kanssa sai aina tapella. Joustaa piti. 5 vuotta kehittämässä yritystä, joustin koko ajan, palkankorotusta ei tullut, ja loppupalkan mukana tulleista lomakorvauksista tappelen vieläkin 2 kk jälkeen. 

Ei todellakaan kannata joustaa. Siitä ei saa mitään arvostusta kuitenkaan.

Vierailija
10/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voi pitää saldovapaan esim. viikonloppuvapaan yhteydessä. Sen sijaan joulun tai pääsiäisen aikaan ei heru extravapaita. Vuorotyö sosiaalialalla. Itse tykkään kovasti, koska ennen oli pakko pitää 6 viikon jakson aikana pois ylimääräiset tunnit. Ei se paljon mieltä lämmitä, jos on esim. ke vapaa, torstaina töitä klo 7-11 (ja loppupäivä pakko ottaa ylimääräisiä tunteja pois) ja taas pe töitä. Nyt ne tunnit voi "säästää" työaikapankkiin ja pitää pois kun se itselle ja työnantajalle sopii.

Vierailija
11/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata jäädä riistopaikkoihin töihin. Tunnit pitää leimata niin kuin ne on tehnyt, muuten työnantaja ei tajua palkata lisää väkeä.

Tule pois sieltä 80-luvulta ja työvoimapulakuplasta. Tämä on utopiaa kaikilla niillä aloilla, joilla on työnantajan markkinat. Siellä työntekijä joustaa, kun firma kiristää ja tehostaa.

Vierailija
12/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa potkut puoli vuotta myöhemmin kuin joustamattomat

Vierailija
13/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä it-"guru" vastaa..

Vastaus on: lisää joustovaatimuksia, lisää työkuormaa. Myös vähän selkääntaputuksia, että olet hyvä tyyppi ja työntekijä. Mutta ei vapaata, ei rahaa, ei mitään oikeasti merkittävää. Sen sijaan kun huomaavat että osaat ja joustat, niin minnehän ne kaikki kiireiset työt kaadetaan joihin kellään ei ole aikaa: sinulle tietenkin! 

Itse olen huomannut viime vuosina että "guruus" on varsinainen ansa. Paljon parempi olisi olla keskitasoinen, ei kovin joustava henkilö. Itse olen ajanut itseni kunnianhimoissani tähän ansaan, jossa minun odotetaan aina ratkaisevan kaikki vaikeimmat ongelmat, pelastavan projektit jotka ei edisty, tekevän vaikka yöt projektien loppuvaiheissa että hommat valmistuu... Ei tunnu enää hyvältä edes se kun kaikki sitten kehuvat, koska tiedän että se on vain nuoleskelua että minut saataisiin jatkamaan ilmaiseksi uhrautumista.

Vierailija
14/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä päinvastainen kokemus kaupan alalta. Jos esim. hälytettiin vapaalta sunnuntaivuoroon äkisti, sain esim. 300euroa pimeänä. Vuoden lopussa sain bonuksen suoraan käteen ja kun puhelimeni hajosi, osti työnantaja yllätykseksi uuden. Tämä tietysti erittäin, erittäin harvinainen tapaus.

Vierailija
15/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin sitä joustoa pitää olla molempiin suuntiin. Ensinnäkin se näkyy niin, että työajan seurantaa ei ole. Töitä tehdään enemmän kun on kiire, sitten kun ei ole niin tulenpalava kiire, voidaan ottaa rennommin ja käydä vaikka saunassa. Palkka on sellainen, että raha-asioista ei tarvitse murehtia ja pystyy keskittymään paremmin työssä tarvittavaan luovaan ongelmanratkaisuun. Isille on tarjolla palkallinen puolen vuoden isyysloma, jonka voi pitää vapaasti valitsemanaan ajankohtana ennen kuin lapsi täyttää kaksi. Äidit saavat palkallisen vuoden mittaisen äitiysloman.

Fiksut työnantajat pitävät työntekijöistään hyvää huolta.

Vierailija
16/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- saa kesäloman haluamaansa aikaan ja talvella voi ilmoittaa aamulla pomolla soittamalla, että nyt pidän talvilomaviikon, kun on hyvät kelit

- voi keskellä päivää hoitaa omia asioitaan eli käydä lapsen kanssa lääkärissä, päiväkodissa vasu-keskustelussa, kampaajalla jne.

- kun lapsi on sairaana, voi palkallisesti olla tätä hoitamassa jopa 2 vko

- voi talvella lähteä joka perjantai töistä klo 12 (jos saldoa on riittämiin), ei tarvitse erikseen sopia pomon kanssa ja anoa vapaata

Minusta on helpotus,  kun voin sopia työpäivinäkin palaverit omien asioiden mukaan, jos on tarvetta. Ja jos auto ei aamulla käynnisty, ei tarvitse soittaa taksia, riittää soitto pomolle ja ilmoitus, että tänään olen etänä.

Vierailija
17/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunipaikalla notkuttu aika ei edelleenkään ole tehokkuuden mittari paitsi kokoonpanolinjoilla ja vastaavilla. Työntekoa ei mitata tunneilla vaan sillä mitä on saatu aikaan. Ne hommat pitää tehdä jotka on allokoitu ja jos siihen menee liian paljon aikaa niin on hyvä miettiä omaa tehokkuuttaan ja sitä paljonko aikaa menee muihin asioihin.

Vierailija
18/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään vaikka jotkut luulevat saavansa kultaa ja kunniaa kun joustavat. Eivät raukat ymmärrä, että ovat ihan yhtä löysässä hirressä kuin muutkin eikö työnantajaa kiinnosta paskaakaan sen jälkeen kun viimeisetkin mehut on työntekijästä imetty

Vierailija
19/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Siis lopetinkin joustamisen, kolme vuotta sai riittää. Nyt teen työaikani verran hommia ja jos ei kelpaa niin potkikoon pihalle.

Meillä työntekijän jousto tarkoitti sitä että töihin jäätiin ihan vaan pomon ilmoituksella (ole tänään pidempään), töihin soitettiin vapaapäivinä, työvuorot vaihtui miten sattuu, lomia piti pystyä siirtämään, töissä piti tehdä usein enemmän kuin yhden ihmisen työt. Tämä kaikki ilman mitään korvauksia tai kiitoksia.

Sitten aloin vaan kieltäytymään kaikesta ylimääräisestä. Hankkikoot lisää työvoimaa jos homma ei pelaa nykyisillä työntekijöillä, ei sitä mun selkärangasta tarvitse repiä. Harmi vaan että meillä muut työntekijät on sellaisia joita saa pompottaa ihan miten haluaa. Mulle riitti.

Vierailija
20/30 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

19/19 tässä vielä. Minulta myös aina oletettiin joustoa kysymättäkin koska minulla ei ole lapsia. Sen takia pystyn pomon mielestä siis olemaan töissä vaikka 24/7.

Ja hänen mielestään jo se, että hän on palkannut jonkun tarkoittaa sitä että hän on tehnyt tälle palveluksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan