Kaappaus keittiössä 5.3 : Kape neuvoo maksasairasta ihmistä jättämään terveellisen ruokavalion
Ihmettelen ettei ilmeisesti kukaan ole aiheesta puhunut täällä.
Kape menee sen perheen luo, äiti ja tytär, katsoo kaapin ja äiti kertoo kuinka joutuu tekemään terveellistä ruokaa jotta saisi rasvamaksansa parannettua ja kilpirauhasongelmansa kuriin.
Ensin Kape kysyy että miksi olet dieetillä, ja kun äiti selittää tarkkaan niin Kape kysyy edelleen : miksi olet dieetillä !??
Mä olin aika järkyttynyt.
SEn jälkeen Kape neuvoo että ''et sä mitään tommosia tarvitse'' vaikka myönsi aiemmin että ei tiedä noista sairauksista yhtään mitään, ja vaika äiti selitti tarkkaan ja myös painotti että lääkärinohjeistus.
Seuraavaksi kylään tulee ravitsemusterapeutti joka tukee Kapea ja pyytää unohtamaan dieetit. Sen sijaan panostetaan hyvänmakuiseen ruokaan jotta saataisi koko perhe syömään yhdessä. Ei voitu sitten neuvoa tekemään terveellistä ruokaa, mutta kaikille maistuvaa.
Sen jälkeen ruvetaan tekemään ruokia, mitkä ovat jopa hengenvaarallisia äidille.
Jos rasvamaksaa ei hoideta se voi johtaa kirroosiin:
Kun kirroosi on edennyt pitkälle, yleisenä komplikaationa esiintyy nesteen kertymisen vatsaonteloon. Tätä nimitetään askitesiksi. Maksan kirroottisuus aiheuttaa myös turvotuksia ja vuototaipumusta. Maksan erittäin huono toiminta voi olla vahingollista myös aivoille; potilaalle saattaa kehittyä hepaattinen enkefalopatia, maksaperäinen aivosairaus, joka pahimmillaan merkitsee maksakoomaa ja johtaa kuolemaan. Usein kirroosi vaikuttaa myös munuaisten toimintaan; potilaalle voi kehittyä hepatorenaalinen oireyhtymä.
Sanonpahan sen että meni kaikki arvostus Kapeen ja siihen ravitsemusterapeuttiin.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että oluet oli äidin. Lopussa näkyi myös täysi-ikäinen poikansa.
Tosiaan jos hoidat sairauttasi, ja kuten näimme että se äiti näki vaivaa tehdä terveellistä ruokaa niin ei silloin olutta juoda.
Kape ja ravitsemusterapeutti teki ammattivirheen tuossa.
Poika ei asunut kotona. Äitihän sanoi, että saisi käydä useammankin. Eli aika harvakseltaan ilmeisesti vierailee. Miksi säilyttäisi äidin luona oluitaan?
Asuu lähellä ja äidithän nyt varmasti toivovat aina useampaa käyntiä , vaikka poika kävisi kerran viikossa.
Voi olla ihan poikaa varten ostettuja silti, että saa aina olutta kun käy.
Vierailija kirjoitti:
Äitille vähä alkoholi maistunu ku maksa jo tuon ikäisenä pilalla.
Ei se alkoholia vaadi lainkaan, sillä nythän on jo lapsillakin rasvamaksaa. Limsat ja liika makean syönti syynä. Se fruktoosi taitaa olla vihonviimeinen myrkky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellista olisi tietää millaista ruokaa Kape neuvoi tekemään. Ennen kuin voi kommentoida.
No sellaista ruokaa että jopa äiti kommentoi ''en ole tällaista tehnyt pitkään aikaan ja olen joutunut sokeria ja suolaa (?) välttämään. Eli epäterveellistä. Sitä paitsi kuten kerroin, Kape itse sanoi sanantarkasti : ei mitään dieettejä. Ja kahden kuukauden päästä kun kävi, niin äiti kertoi että on sitten Kapen ohjeistuksesta jättänyt terveellisen ruuan pois niin Kape sanoo ; päivän paras uutinen.
Mun mielestä sairasta.
ap
Se jääkaapin ovi oli täynnä olutta. Tytär ja äiti asuivat kahdestaan. Poikahan ei enää asunut kotona, joten oletettavasti ne oluet olivat äidin. Saako ihminen, jolla on rasvamaksa, juoda olutta? Eli vaikka söisi lääkärin ohjeiden mukaan, mutta jos juo paljon olutta, niin onko siitä ruokavaliosta edes hyötyä?
Dieetin yhteydessä runsas alkoholinkäyttö on suunnilleen yhtä älykästä kuin syödä berliininmunkkia silmät kiinni.
No tässä ketjussa tuli heti kommentti, jonka kirjoittajan mukaan laihdutuksessa on väliä vain annoskoolla, ei sillä, mitä syö. Eli voihan joku tuolla logiikalla syödä muuten hyvin, mutta juo vaikka yhden saunakaljan kerran viikossa. Mutta mitätöikö tuo yksikin mahdollinen viikoittainen olut ruokavalion merkityksen rasvamaksan hoidossa?
Äiti tiesi että kamerat tulossa ja silti jättänyt oluet jääkaappiin. Tosi fiksua. Olisi nyt kipannut ne jonnekin. Ihan selvästi omiaan olivat.
Hm, luulisi että kun tämän ohjelman formaatti on tunnettu niin kaljat osaisi laittaa johonkin muualle kuvauspäivinä :D
Tuskin nuo ohjelman tähdet ihan kaikkea elämässään avaavat kameroille.
Kape beuvoi tekemään yhdessä ruokaa tyttären kanssa. Äiti varmasti tietää sairautensa vaatimukset ja tekee ruokaa sen puitteissa. Ongelmahan oli että äiti syö dieettiruokaansa ja lapsi eli lähinnä pinaattiletuilla ja nuudeleilla. Vaarana on että lapsi sairastuisi syömishäiriöön, jos tilanne olisi jatkunut tuollaisena. Kape sai lapsen innostumaan ruuanlaitosta ja maistelemaankin uusia kasviksia.
Siinä ohjelman virallisessa keskustelussa äiti kävikin kirjoittamassa itse ja sanoi ettei oluet ollut hänen ja että saivat tarvitsemansa avun Kapelta ja ravitsemusterapeutilta, ohjelma on kuitenkin todella tiivistetty kertomus niiden päivien tekemisistä.
Pointtihan ei ole ne juomat jääkaapissa, vaan Kapen ja ravitsemusasiantuntijan kommentit ja neuvot aiheeseen liittyen. Tuostahan voi moni sairas ottaa oppia ja kuvitella että onkin ok syödä miten huvittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kape beuvoi tekemään yhdessä ruokaa tyttären kanssa. Äiti varmasti tietää sairautensa vaatimukset ja tekee ruokaa sen puitteissa. Ongelmahan oli että äiti syö dieettiruokaansa ja lapsi eli lähinnä pinaattiletuilla ja nuudeleilla. Vaarana on että lapsi sairastuisi syömishäiriöön, jos tilanne olisi jatkunut tuollaisena. Kape sai lapsen innostumaan ruuanlaitosta ja maistelemaankin uusia kasviksia.
Siinä ohjelman virallisessa keskustelussa äiti kävikin kirjoittamassa itse ja sanoi ettei oluet ollut hänen ja että saivat tarvitsemansa avun Kapelta ja ravitsemusterapeutilta, ohjelma on kuitenkin todella tiivistetty kertomus niiden päivien tekemisistä.
Voit saada innostumaan ruuanlaitosta ihan ilman että dissataan äidin terveysdieetti ja sairaudet.
Olisi voineet neuvoa tekemään maukasta mutta terveellistä ruokaa , mikä maistuu myös tyttärelle.
Tyttärellä ei ole vielä syömishäiriötä, mutta äidillä ON maksasairaus ja kilpirauhasen vajaatoiminta.
Ap
Äiti kertoi olleensa jos jonkinlaisella dieetillä käytännössä koko ikänsä, mikään niistä ei kuitenkaan tunnu parantaneen tilannetta. Olen samaa mieltä että viimeistään silloin on syytä unohtaa dieetit ja opetella syömään siten että dietillä ei enää koskaan tarvitse olla.
Mitään varsinaisia ohjeita ravitsemusterapeutti ei ohjelmassa antanut, mutta se ei kyllä kerro siitä etteikö hän olisi niitä äidille antanut. Syystä tai toisesta niitä ohjeita ei tv:ssä kokkiohjelmassa näytetty (terveysohjelmaan ne ehkä paremmin olisikin sopineet. Minusta juuri ravitsemusterapeutin mukana olo kertoi siitä että Kape myönsi että hänen osaamisensa ei riitä neuvomaan äidille mitä ruokavaliossa kannattaa suosia ja mitä aineksia välttää.
äiti kertoo kuinka joutuu tekemään terveellistä ruokaa
Tämä lause kertoo aika paljon. Millaistakohan se äidin terveellinen ruoka oli? Jos ruokavaliossa ei ole mietitty järkevää koostumusta vaan syödään jotain ravinneköyhää tai näennäisterveellistä ruokaa kitudieetillä, niin silloinhan ravitsemusterapeutin on syytäkin neuvoa lopettamaan dieetti. Jos ruokavalio taas on suunniteltu yhdessä terveydenhuollon kanssa ja sitä on noudatettu, niin sekä kokki että ravitsemusterapeutti ovat toimineet edesvastuuttomasti.
Ettekö te osaa käyttää hakua? Tästä oli jo pitkä ketju aiemmin. Ketjussa äiti kertoi, että oluet olivat viikonloppuvierasta varten kylmässä.
Mä en koskaan ole tajunnut, miksi samoista aiheista pitää aloittaa aina uusia ketjuja viitsimättä tarkistaa, onko sellainen jo olemassa. Ei tarvitsisi monra kertaa samoja asioita pähkäillä!
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te osaa käyttää hakua? Tästä oli jo pitkä ketju aiemmin. Ketjussa äiti kertoi, että oluet olivat viikonloppuvierasta varten kylmässä.
Mä en koskaan ole tajunnut, miksi samoista aiheista pitää aloittaa aina uusia ketjuja viitsimättä tarkistaa, onko sellainen jo olemassa. Ei tarvitsisi monra kertaa samoja asioita pähkäillä!
Luuletko et nää mammat osais käyttää niin monimutkaista toimintoa?
Vierailija kirjoitti:
Äiti kertoi olleensa jos jonkinlaisella dieetillä käytännössä koko ikänsä, mikään niistä ei kuitenkaan tunnu parantaneen tilannetta. Olen samaa mieltä että viimeistään silloin on syytä unohtaa dieetit ja opetella syömään siten että dietillä ei enää koskaan tarvitse olla.
Mitään varsinaisia ohjeita ravitsemusterapeutti ei ohjelmassa antanut, mutta se ei kyllä kerro siitä etteikö hän olisi niitä äidille antanut. Syystä tai toisesta niitä ohjeita ei tv:ssä kokkiohjelmassa näytetty (terveysohjelmaan ne ehkä paremmin olisikin sopineet. Minusta juuri ravitsemusterapeutin mukana olo kertoi siitä että Kape myönsi että hänen osaamisensa ei riitä neuvomaan äidille mitä ruokavaliossa kannattaa suosia ja mitä aineksia välttää.
Ei pidä paikkansa. Tuo ravitsemusterapeuttihan sanoi sanatarkasti:
Mä kyl neuvoisin että sanot '' hei hei kaikille noille sun ruokavalioille''.
Ei yhtään antanut vinkkejä parempaan ruokavalioon joka menisi molemmille, ja tuon lauseen jälkeen olisi vaikea kuvitella että olisi edes antanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä löydä tuon surkean haun avulla mitään. Ehkä se on tarkoituskin. Haen esim voice of finlandia niin tarjotut ties kuinka monta ekaa sivua on jostain vuosien takaa eikä uusinta ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään varsinaisia ohjeita ravitsemusterapeutti ei ohjelmassa antanut, mutta se ei kyllä kerro siitä etteikö hän olisi niitä äidille antanut. Syystä tai toisesta niitä ohjeita ei tv:ssä kokkiohjelmassa näytetty (terveysohjelmaan ne ehkä paremmin olisikin sopineet. Minusta juuri ravitsemusterapeutin mukana olo kertoi siitä että Kape myönsi että hänen osaamisensa ei riitä neuvomaan äidille mitä ruokavaliossa kannattaa suosia ja mitä aineksia välttää.Ei pidä paikkansa. Tuo ravitsemusterapeuttihan sanoi sanatarkasti:
Ei yhtään antanut vinkkejä parempaan ruokavalioon joka menisi molemmille, ja tuon lauseen jälkeen olisi vaikea kuvitella että olisi edes antanut.
älä valehtele
Vierailija kirjoitti:
äiti kertoo kuinka joutuu tekemään terveellistä ruokaa
Tämä lause kertoo aika paljon. Millaistakohan se äidin terveellinen ruoka oli? Jos ruokavaliossa ei ole mietitty järkevää koostumusta vaan syödään jotain ravinneköyhää tai näennäisterveellistä ruokaa kitudieetillä, niin silloinhan ravitsemusterapeutin on syytäkin neuvoa lopettamaan dieetti. Jos ruokavalio taas on suunniteltu yhdessä terveydenhuollon kanssa ja sitä on noudatettu, niin sekä kokki että ravitsemusterapeutti ovat toimineet edesvastuuttomasti.
Ei vehnää, maitoa eikä sokeria. Tuosta muuten EI käynyt ilmi, oliko lääkäri kehottanut kyseiseen dieettiin, vai oliko tämä vain yksi niistä, mitä aina omin päin kokeilee.
Vierailija kirjoitti:
Pointtihan ei ole ne juomat jääkaapissa, vaan Kapen ja ravitsemusasiantuntijan kommentit ja neuvot aiheeseen liittyen. Tuostahan voi moni sairas ottaa oppia ja kuvitella että onkin ok syödä miten huvittaa.
Ap
Kape ja ravitsemusterapeutti ei kehoittanut äitiä syömään mitä huvittaa ja äiti itsekin ymmärsi asian. Hän kertoi jatkavansa mm. painonpudotusta, mutta ei dieetillä. Hän ei laiminlyönyt sairauttaan, eikä sitä tehnyt Kape, eikä ravitsemusterapeuttikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään varsinaisia ohjeita ravitsemusterapeutti ei ohjelmassa antanut, mutta se ei kyllä kerro siitä etteikö hän olisi niitä äidille antanut. Syystä tai toisesta niitä ohjeita ei tv:ssä kokkiohjelmassa näytetty (terveysohjelmaan ne ehkä paremmin olisikin sopineet. Minusta juuri ravitsemusterapeutin mukana olo kertoi siitä että Kape myönsi että hänen osaamisensa ei riitä neuvomaan äidille mitä ruokavaliossa kannattaa suosia ja mitä aineksia välttää.Ei pidä paikkansa. Tuo ravitsemusterapeuttihan sanoi sanatarkasti:
älä valehtele
Tarkistin katsomosta. En valehtele. Voit itsekin tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä löydä tuon surkean haun avulla mitään. Ehkä se on tarkoituskin. Haen esim voice of finlandia niin tarjotut ties kuinka monta ekaa sivua on jostain vuosien takaa eikä uusinta ketjua.
Googlekin liian vaikea?
Kun sua noin kiinnostaa niin ota selvää missä se asuu ja kysy. Herran jestas sentään.