Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaappaus keittiössä 5.3 : Kape neuvoo maksasairasta ihmistä jättämään terveellisen ruokavalion

Vierailija
07.03.2018 |

Ihmettelen ettei ilmeisesti kukaan ole aiheesta puhunut täällä.

Kape menee sen perheen luo, äiti ja tytär, katsoo kaapin ja äiti kertoo kuinka joutuu tekemään terveellistä ruokaa jotta saisi rasvamaksansa parannettua ja kilpirauhasongelmansa kuriin.

Ensin Kape kysyy että miksi olet dieetillä, ja kun äiti selittää tarkkaan niin Kape kysyy edelleen : miksi olet dieetillä !??

Mä olin aika järkyttynyt.

SEn jälkeen Kape neuvoo että ''et sä mitään tommosia tarvitse'' vaikka myönsi aiemmin että ei tiedä noista sairauksista yhtään mitään, ja vaika äiti selitti tarkkaan ja myös painotti että lääkärinohjeistus.

Seuraavaksi kylään tulee ravitsemusterapeutti joka tukee Kapea ja pyytää unohtamaan dieetit. Sen sijaan panostetaan hyvänmakuiseen ruokaan jotta saataisi koko perhe syömään yhdessä. Ei voitu sitten neuvoa tekemään terveellistä ruokaa, mutta kaikille maistuvaa.

Sen jälkeen ruvetaan tekemään ruokia, mitkä ovat jopa hengenvaarallisia äidille.

Jos rasvamaksaa ei hoideta se voi johtaa kirroosiin:

Kun kirroosi on edennyt pitkälle, yleisenä komplikaationa esiintyy nesteen kertymisen vatsaonteloon. Tätä nimitetään askitesiksi. Maksan kirroottisuus aiheuttaa myös turvotuksia ja vuototaipumusta. Maksan erittäin huono toiminta voi olla vahingollista myös aivoille; potilaalle saattaa kehittyä hepaattinen enkefalopatia, maksaperäinen aivosairaus, joka pahimmillaan merkitsee maksakoomaa ja johtaa kuolemaan. Usein kirroosi vaikuttaa myös munuaisten toimintaan; potilaalle voi kehittyä hepatorenaalinen oireyhtymä.

Sanonpahan sen että meni kaikki arvostus Kapeen ja siihen ravitsemusterapeuttiin.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista olisi tietää millaista ruokaa Kape neuvoi tekemään. Ennen kuin voi kommentoida.

Vierailija
2/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellista olisi tietää millaista ruokaa Kape neuvoi tekemään. Ennen kuin voi kommentoida.

No sellaista ruokaa että jopa äiti kommentoi ''en ole tällaista tehnyt pitkään aikaan ja olen joutunut sokeria ja suolaa (?) välttämään. Eli epäterveellistä. Sitä paitsi kuten kerroin, Kape itse sanoi sanantarkasti : ei mitään dieettejä. Ja kahden kuukauden päästä kun kävi, niin äiti kertoi että on sitten Kapen ohjeistuksesta jättänyt terveellisen ruuan pois niin Kape sanoo ; päivän paras uutinen.

Mun mielestä sairasta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksan hoito ei kaadu siihen jos tekee normi kotiruokia.

Isompi vaikutus on sillä stressillä mikä dieetistä ja ravintoaineiden puutteesta tulee.

Tärkeämpää on stressitön elämä ja sosiaaliset suhteet perheen ajanvietossa.

Vierailija
4/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihmettelin, miksi lääkärin ohjeet sivuutettiin täysin, kun Kape kerran tunnusti, ettei tiedä kyseisestä sairaudesta mitään. Samoin ihmettelin sitä, että ravintoterapeutti keskittyi siihen jatkuvaan dieettikehään, eikä ottanut sitä huomioon, että tämä nykyinen dieetti kuitenkin oli lääkärin suosittelema sairauden hoitoon. 

Vierailija
5/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeuttia ihmettelen eniten. Ja tietysti tuon tyyppisessä ohjelmassa kokin pitäisi ymmärtää myös erityisruokavalioita ja osata soveltaa reseptejään tilannekohtaisesti. Sitä paitsi en ymmärrä, miksei koko perheelle maistuvaa hyvää ruokaa voi tehdä läträämättä rasvalla, suolalla ja sokerilla.

Vierailija
6/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä epäterveellistä se Kape muka siinä teki? Broileria, kasvispaistosta, quaqamolea, salsaa jne. tuoreista aineksista, minusta ihan perus ok ruoilta vaikutti. Ja moneen kertaan painotti tytöllekin että kasviksia saa syödä niin paljon kun maha vetää. Kyllä mä tykkään Kapen tyylistä, on sellanen rento tavallinen ihminen eikä mikään turha hifistelijä.

Vierailija
7/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap ikinä kuullut sanaa "annoskoko"? Kun sitä pienentää ei tarvitse mitään mauttomia safkoja syödä. Rasvamaksa hoituu aika hyvin pienentämällä  annoskokoa ja laihtumalla.

Vierailija
8/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomulääkäri kirjoitti:

Rasvamaksan hoito ei kaadu siihen jos tekee normi kotiruokia.

Isompi vaikutus on sillä stressillä mikä dieetistä ja ravintoaineiden puutteesta tulee.

Tärkeämpää on stressitön elämä ja sosiaaliset suhteet perheen ajanvietossa.

Voi kuule kun kaikki sairaudet hoidettaisiinkin vain sillä että sosiaaliset suhteet ovat hyvät ja ei välitettäisi esim lääkkeistä tai lääkärin suosittelemista ruokaohjeista. 

Missä todellisuudessa sä elät??

Vierailija
9/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ihmettelin, miksi lääkärin ohjeet sivuutettiin täysin, kun Kape kerran tunnusti, ettei tiedä kyseisestä sairaudesta mitään. Samoin ihmettelin sitä, että ravintoterapeutti keskittyi siihen jatkuvaan dieettikehään, eikä ottanut sitä huomioon, että tämä nykyinen dieetti kuitenkin oli lääkärin suosittelema sairauden hoitoon. 

Lääkärit eivät tiedä ravitsemuksesta mitään.

Vierailija
10/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap ikinä kuullut sanaa "annoskoko"? Kun sitä pienentää ei tarvitse mitään mauttomia safkoja syödä. Rasvamaksa hoituu aika hyvin pienentämällä  annoskokoa ja laihtumalla.

Ei pelkkä annoskoko riitä jos ei syö terveellistä ruokaa.

Vierailija
11/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sellaista ruokaa että jopa äiti kommentoi ''en ole tällaista tehnyt pitkään aikaan ja olen joutunut sokeria ja suolaa (?) välttämään. Eli epäterveellistä. Sitä paitsi kuten kerroin, Kape itse sanoi sanantarkasti : ei mitään dieettejä. Ja kahden kuukauden päästä kun kävi, niin äiti kertoi että on sitten Kapen ohjeistuksesta jättänyt terveellisen ruuan pois niin Kape sanoo ; päivän paras uutinen.

Mun mielestä sairasta.

ap

Se jääkaapin ovi oli täynnä olutta. Tytär ja äiti asuivat kahdestaan. Poikahan ei enää asunut kotona, joten oletettavasti ne oluet olivat äidin. Saako ihminen, jolla on rasvamaksa, juoda olutta? Eli vaikka söisi lääkärin ohjeiden mukaan, mutta jos juo paljon olutta, niin onko siitä ruokavaliosta edes hyötyä? 

Vierailija
12/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse tein eilen jo rikosilmoituksen tuosta

Vierailija
13/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitille vähä alkoholi maistunu ku maksa jo tuon ikäisenä pilalla.

Vierailija
14/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sairasta.

ap

Se jääkaapin ovi oli täynnä olutta. Tytär ja äiti asuivat kahdestaan. Poikahan ei enää asunut kotona, joten oletettavasti ne oluet olivat äidin. Saako ihminen, jolla on rasvamaksa, juoda olutta? Eli vaikka söisi lääkärin ohjeiden mukaan, mutta jos juo paljon olutta, niin onko siitä ruokavaliosta edes hyötyä? 

Ihme olettelua. Se nainen oli dieetillä, silloin ei kyllä olutta juoda. Ehkä oli vierasvarana..

Vierailija
15/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ollut kilpirauhasen takia eikä dokaamisen? Rasvamaksa tulee muutenkin.

Vierailija
16/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sairasta.

ap

Dieetin yhteydessä runsas alkoholinkäyttö on suunnilleen yhtä älykästä kuin syödä berliininmunkkia silmät kiinni.

Vierailija
17/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että oluet oli äidin. Lopussa näkyi myös täysi-ikäinen poikansa.

Tosiaan jos hoidat sairauttasi, ja kuten näimme että se äiti näki vaivaa tehdä terveellistä ruokaa niin ei silloin olutta juoda.

Kape ja ravitsemusterapeutti teki ammattivirheen tuossa.

Vierailija
18/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että oluet oli äidin. Lopussa näkyi myös täysi-ikäinen poikansa.

Tosiaan jos hoidat sairauttasi, ja kuten näimme että se äiti näki vaivaa tehdä terveellistä ruokaa niin ei silloin olutta juoda.

Kape ja ravitsemusterapeutti teki ammattivirheen tuossa.

Poika ei asunut kotona. Äitihän sanoi, että saisi käydä useammankin. Eli aika harvakseltaan ilmeisesti vierailee. Miksi säilyttäisi äidin luona oluitaan?

Vierailija
19/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sairasta.

ap

Dieetin yhteydessä runsas alkoholinkäyttö on suunnilleen yhtä älykästä kuin syödä berliininmunkkia silmät kiinni.

Sen takia tuossa ei olekaan mitään järkeä. Ei ole äidin ne juomat.

Vierailija
20/80 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ollut kilpirauhasen takia eikä dokaamisen? Rasvamaksa tulee muutenkin.

Hoitamattomana kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa huomattavaa lihomista ja sen myötä ylipainoon liittyviä sairauksia. Esimerkiksi juuri rasvamaksa tai kakkostyypin diabetes, mitkä tietysti ovat muutenkin yhteydessä toisiinsa.