Sinä joka pidät alle 130cm lasta autossa pelkällä korokkeella, miksi?
Otsikossa kysymys.
Ihmeen paljon näitä näkee ikävä kyllä. Mikä on syy siihen, että alle 130cm (vai oliko peräti 135cm) lapsi ei matkusta autossa asianmukaisessa turvavyöistuimessa?
Eilen taas näin päiväkodin pihalla, miten isä laittoi 6v lapsen auton etupenkille, peräti ilman koroketta. "Mä vaan ajan kotiin tässä". Joo ja kun sinne kotiin ajetaan osin maantietä hirvireitillä ja matkaa useita kilometrejä. Kuka muutenkaan enää nykyään ajattelee, että minähän ajan varovasti? Eipä tule mieleen, että liikenteessä on muitakin kuin sinäsinäsinä?
Pistää vihaksi niiden lasten puolesta, joita kuljetetaan noin välinpitämättömällä asenteella. Luulisi, että sitä haluaa tehdä kaikkensa minimoidakseen vahingot mahdollisessa kolaritilanteessa, kun kyse on itselle kaikista rakkaimmista ihmisistä.
Kommentit (44)
Samaa olen itse miettinyt.
Todennäköisesti wt-vanhempia joilla ei ole edes vakuutusta lapselleen.
Autona vielä joku viime vuosituhannen japanilainen joka suojaa kolarissa saman verran kuin polkupyörä.
Näkisin tässä saman homman kuin röökinpoltto raskauden aikana elikkä lasta ei rakasteta ollenkaan vaan hän on pelinappula. Hänen turvallisuudella ja terveydellä ei ole paljoakaan väliä..
Vaikka 99% kotimatkoista menisikin hyvin niin on aina se 1% riski että tulee ajettua kolari.
Vierailija kirjoitti:
Oisit edes tarkistanut sen pituusrajan ennen kuin tulit tänne riehumaan.
Taisi osua kohteeseen.
Kysyin kuka pitää alle 130cm lasta korokkeella. Sillä, että pituusraja on 135cm, ei ole sinänsä vaikutusta kysymykseeni. Tämähän on vaan vielä astetta pahempi homma, kun pitää jo alle 130cm vain korokkeella.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Autona vielä joku viime vuosituhannen japanilainen joka suojaa kolarissa saman verran kuin polkupyörä.
Ai se on wt, kun ei ole sairaskuluvakuutusta? Tiedoksesi, meillä lapset käy yksityisellä ne harvat kerrat kuin lääkärissä käydään. Eskarilainen ei ole koskaan tarvinnut lääkärikäyntiä. Tienestit perheessä on yli 100000€/v. En silti maksa turhasta.
Alapeukuttajia alkaa valua paikalle. Taitaa olla montakin näitä "kun PirkkoPentti ei mahdu mihinkään istuimeen enää". Ilmeisesti lapsi on siinä tapauksessa kuten vanhempansa, älyttömän ylipainoinen, jos ei normaaliin turvavyöistuimeen mahdu.
Ap.
En kyllä ole koskaan nähnyt, että ekaluokkalaisilla olisi enää istuimia käytössä. Korokkeet saattaa olla niillä, jotka eivät ole vielä pisimpiä lapsia. :D
Samalla voisin kysyä, miksi et laita lasta selkä menosuuntaan? Sehän on se oikea tapa, korokkeella ja sillä jossa pään sivuilla muovilärpäkkeet, ei ole juurikaan eroa. Oikeasti turvallisin on selkä menosuuntaan ja kyllä 130cm saa ängettyä niin jos haluaa. Parasta olisi, jos ei kuljettais autoilla, mutta itsekkyys ja laiskuus menee edelle monilla. :/
Missä päin näkee tokaluokkalaisia istuimissa vielä? En pahalla kysy, mutta en ole koskaan nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se on wt, kun ei ole sairaskuluvakuutusta? Tiedoksesi, meillä lapset käy yksityisellä ne harvat kerrat kuin lääkärissä käydään. Eskarilainen ei ole koskaan tarvinnut lääkärikäyntiä. Tienestit perheessä on yli 100000€/v. En silti maksa turhasta.
100000e vuositulot nyt tulee kahdelle aikuiselle ilman opiskelujakin.
Mitäs jos lapsellesi sattuu jotain ja sää pysyvän vamman, pitikö säästää vakuutuksessa että sai jotain kivaa itselle?
Jaahas, taitaa olla Seiskassa vähän luettavaa kun on taas aikaa kyylätä toisia ja julistaa omaa paremmuuttaan.
Ap päätti tulla aggressiivisesti haukkumaan kaikki, joilla ei ole enää muuta kuin koroke eskari- ja kouluikäisillä... eli 99% perheistä on aivan wt paskaa. Olisiko toisenlainen lähestymistapa tosiaan hedelmällisempi?
Meillä siirtyi 127cm poika korokkeelle, kun istuin otti hartioihin, ei ole ylipainoinen. Enkä tosiaankaan ole enää nähnyt koululavereilla niitä selkänojallisia. Eipä ne paljoa kolaritilanteessa eroakaan korokkeeseen, mutta jos saat sillä kuvitelmalla itsellesi hyvän olon, niin saat pitää sen
Korokehan nimenomaan on asianmukainen istuin 6+ ikäisille :D
Ilman koroketta ei tietenkään tule matkustaa, jos on alle turvarajan, koska vyö menee väärään kohtaan kehoa ja on kolaritilanteessa vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap päätti tulla aggressiivisesti haukkumaan kaikki, joilla ei ole enää muuta kuin koroke eskari- ja kouluikäisillä... eli 99% perheistä on aivan wt paskaa. Olisiko toisenlainen lähestymistapa tosiaan hedelmällisempi?
Meillä siirtyi 127cm poika korokkeelle, kun istuin otti hartioihin, ei ole ylipainoinen. Enkä tosiaankaan ole enää nähnyt koululavereilla niitä selkänojallisia. Eipä ne paljoa kolaritilanteessa eroakaan korokkeeseen, mutta jos saat sillä kuvitelmalla itsellesi hyvän olon, niin saat pitää sen
Ostaisit kunnon istuimen, eikä sitä halvinta biltemaa, niin saisit säädettyä sen niskatuen oikealle korkeudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos lapsellesi sattuu jotain ja sää pysyvän vamman, pitikö säästää vakuutuksessa että sai jotain kivaa itselle?
Tapaturmavakuutus? Never heard? Mun mies tienaa yli 100000€ yksin. Ai kaikki nykyään tienaa sen. Vau. En tiennyt. Sää varmaan tiiät kaikkee. Etkä oo wt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaturmavakuutus? Never heard? Mun mies tienaa yli 100000€ yksin. Ai kaikki nykyään tienaa sen. Vau. En tiennyt. Sää varmaan tiiät kaikkee. Etkä oo wt.
Sinä nyt tuskin tiedät edes lapsesi isän nimeä.
No kun edes sen vyön muistaisivat laittaa lapsellekkin... "Kerttu-Einari ei tykkää olla vyössä ja oli niin kiirekkin ettei jaksettu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisit kunnon istuimen, eikä sitä halvinta biltemaa, niin saisit säädettyä sen niskatuen oikealle korkeudelle.
Sen halvimman biltemankin saa kyllä oikeinkin hyvin säädettyä jos haluaa :P
Tästä tulee kyllä varmaan hauska ketju. Suurin osa tietää kyllä suositukset mutta eivät ole jaksaneet raahata korokkeita/penkkejä autosta toiseen tai vääntää lastensa kanssa aiheesta "mutta kun naapurin jennicankaan ei tarvii käyttää koroketta niin mäkään en haluu-uu-uuuu!" Helpompaa kuskata lasta ilman. Tai sitten joku ei vaan ole ollut asioista tietoinen.
Syyllisyys siitä että on vaarantanut lastaan purkautuu sitten hyökkäyksenä fiksummin toimivia kohtaan. Onhan tää nähty esim. ketjuissa siitä että paksuimmissa toppavaatteissa lasta ei kannata kuljettaa autossa kun silloin vöitä ei saa tarpeeksi kireälle... Jokainenhan toki itsenäisesti päättää milloin nyt vaikka jättää sen penkin pois käytöstä mutta mitään JÄRKEVÄÄ perustetta sille ei kyllä ole ettei noudata suosituksia. Ja jostain kumman syystä harva sanoo suoraan että ei katso aiheelliseksi sitä penkin/korokkeen käyttöä (se kun on helppo kumota faktoilla miksi penkkiä/koroketta kannattaa käyttää) vaan vedotaan johonkin tekosyihin; hartiat ottaa kiinni, kaveritkaan ei enää käytä... :D Voi jestas. Sitten vielä annetaan ymmärtää että ollaan muka fiksumpia kuin se joka välttää turhia riskejä ja istuttaa omaa lastaan penkillä/korokkeella suosituksien mukaan.
Kun silloin seitkytluvulla ei käytetty edes turvavöitä kun mä olin lapsi ja hyvin olen hengissä, nih! Melkein sama onko niitä vöitä lapsella nykyisinkään vai ei, 130km/h kun motarilla joku tulee vastakarvaan suoraan nokkaan niin se lapsi kuolee kuitenkin! Mut käyttäkää te vaan jotain vyötä lapsillenne jos sillä valheellisella kuvitelmalla saatte itsellenne paremman olon että se muka tositilanteessa jotain suojaa, onneksi mä tiedän paremmin... Ihan turhia kaikki suositukset ja ohjeet, ihan vaan vanhempien kiusaksi tehty!
Olipa monta "kun ei muutkaan niin ei mekään" -vanhempaa täällä pienessä ajassa kommentoimassa. Jos se eka-tokaluokkalainen on 135cm tai yli, niin tietenkin sitten voi olla vaikea löytää sopivaa turvavyöistuinta. Joku eskarilainenhan voi myös olla todella pitkä, mutta ei varmastikaan 99% lapsista tuossa ikäluokassa (6-7 -vuotiaat).
Ja väittääkö joku ihan tosissaan, että ei ole juuri eroa istuuko lapsi korokkeella vai turvavyöistuimessa kolarin sattuessa?
Ap.
Oisit edes tarkistanut sen pituusrajan ennen kuin tulit tänne riehumaan.