Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka pidät alle 130cm lasta autossa pelkällä korokkeella, miksi?

Vierailija
07.03.2018 |

Otsikossa kysymys.

Ihmeen paljon näitä näkee ikävä kyllä. Mikä on syy siihen, että alle 130cm (vai oliko peräti 135cm) lapsi ei matkusta autossa asianmukaisessa turvavyöistuimessa?
Eilen taas näin päiväkodin pihalla, miten isä laittoi 6v lapsen auton etupenkille, peräti ilman koroketta. "Mä vaan ajan kotiin tässä". Joo ja kun sinne kotiin ajetaan osin maantietä hirvireitillä ja matkaa useita kilometrejä. Kuka muutenkaan enää nykyään ajattelee, että minähän ajan varovasti? Eipä tule mieleen, että liikenteessä on muitakin kuin sinäsinäsinä?

Pistää vihaksi niiden lasten puolesta, joita kuljetetaan noin välinpitämättömällä asenteella. Luulisi, että sitä haluaa tehdä kaikkensa minimoidakseen vahingot mahdollisessa kolaritilanteessa, kun kyse on itselle kaikista rakkaimmista ihmisistä.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap päätti tulla aggressiivisesti haukkumaan kaikki, joilla ei ole enää muuta kuin koroke eskari- ja kouluikäisillä... eli 99% perheistä on aivan wt paskaa. Olisiko toisenlainen lähestymistapa tosiaan hedelmällisempi?

Meillä siirtyi 127cm poika korokkeelle, kun istuin otti hartioihin, ei ole ylipainoinen. Enkä tosiaankaan ole enää nähnyt koululavereilla niitä selkänojallisia. Eipä ne paljoa kolaritilanteessa eroakaan korokkeeseen, mutta jos saat sillä kuvitelmalla itsellesi hyvän olon, niin saat pitää sen

Ostaisit kunnon istuimen, eikä sitä halvinta biltemaa, niin saisit säädettyä sen niskatuen oikealle korkeudelle.

Sen halvimman biltemankin saa kyllä oikeinkin hyvin säädettyä jos haluaa :P

Tästä tulee kyllä varmaan hauska ketju. Suurin osa tietää kyllä suositukset mutta eivät ole jaksaneet raahata korokkeita/penkkejä autosta toiseen tai vääntää lastensa kanssa aiheesta "mutta kun naapurin jennicankaan ei tarvii käyttää koroketta niin mäkään en haluu-uu-uuuu!" Helpompaa kuskata lasta ilman. Tai sitten joku ei vaan ole ollut asioista tietoinen.

Syyllisyys siitä että on vaarantanut lastaan purkautuu sitten hyökkäyksenä fiksummin toimivia kohtaan. Onhan tää nähty esim. ketjuissa siitä että paksuimmissa toppavaatteissa lasta ei kannata kuljettaa autossa kun silloin vöitä ei saa tarpeeksi kireälle... Jokainenhan toki itsenäisesti päättää milloin nyt vaikka jättää sen penkin pois käytöstä mutta mitään JÄRKEVÄÄ perustetta sille ei kyllä ole ettei noudata suosituksia. Ja jostain kumman syystä harva sanoo suoraan että ei katso aiheelliseksi sitä penkin/korokkeen käyttöä (se kun on helppo kumota faktoilla miksi penkkiä/koroketta kannattaa käyttää) vaan vedotaan johonkin tekosyihin; hartiat ottaa kiinni, kaveritkaan ei enää käytä... :D Voi jestas. Sitten vielä annetaan ymmärtää että ollaan muka fiksumpia kuin se joka välttää turhia riskejä ja istuttaa omaa lastaan penkillä/korokkeella suosituksien mukaan.

Kun silloin seitkytluvulla ei käytetty edes turvavöitä kun mä olin lapsi ja hyvin olen hengissä, nih! Melkein sama onko niitä vöitä lapsella nykyisinkään vai ei, 130km/h kun motarilla joku tulee vastakarvaan suoraan nokkaan niin se lapsi kuolee kuitenkin! Mut käyttäkää te vaan jotain vyötä lapsillenne jos sillä valheellisella kuvitelmalla saatte itsellenne paremman olon että se muka tositilanteessa jotain suojaa, onneksi mä tiedän paremmin... Ihan turhia kaikki suositukset ja ohjeet, ihan vaan vanhempien kiusaksi tehty!

Voi ristus! Nyt varovainen ettet kuristy sädekehääsi. Tällä suorituksella ollaan tiukasti kultakannassa 50km takaa-ajojeesustelun loppukilpailussa.

Vierailija
22/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei harrasteta autoilua juurikaan, jos kerran viikossa autolla liikutaan ja sekin kaupunkialueella, niin koroke riittää mainiosti 120cm matkustajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenneturvan sivuja lukiessa käy selväksi, että 135cm on se raja, jolloin istuimen käyttö ei ole enään pakollista, edes korokkeen.

Vierailija
24/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen itse miettinyt.

Todennäköisesti wt-vanhempia joilla ei ole edes vakuutusta lapselleen.

Autona vielä joku viime vuosituhannen japanilainen joka suojaa kolarissa saman verran kuin polkupyörä.

Ai se on wt, kun ei ole sairaskuluvakuutusta? Tiedoksesi, meillä lapset käy yksityisellä ne harvat kerrat kuin lääkärissä käydään. Eskarilainen ei ole koskaan tarvinnut lääkärikäyntiä. Tienestit perheessä on yli 100000€/v. En silti maksa turhasta.

100000e vuositulot nyt tulee kahdelle aikuiselle ilman opiskelujakin.

Mitäs jos lapsellesi sattuu jotain ja sää pysyvän vamman, pitikö säästää vakuutuksessa että sai jotain kivaa itselle?

Tapaturmavakuutus? Never heard? Mun mies tienaa yli 100000€ yksin. Ai kaikki nykyään tienaa sen. Vau. En tiennyt. Sää varmaan tiiät kaikkee. Etkä oo wt.

Sinä nyt tuskin tiedät edes lapsesi isän nimeä.

Haha. Naimisissa 20 v ja lapset samalle rikkaalle miehelle. Ihanaa olla edustusrouva, kokeilisit sinäkin.

Vierailija
25/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosautossa, siinä iskän citymaasturissa, pelkkä koroke takapenkillä tarhasta kotiin, 40km/h alueella, reilu 1km matka. Ihan pihiyttäni en ostanut tuota varten ensin toista 400 euron istuinta ja sen jälkeen toista 200 euron turvavyöistuinta.

Samainen lapsi on nyt 140 cm / 10v eikä vieläkään suostu luopumaan turvavyöistuimestaan, eikä siitä kakkosauton korokkeestaankaan. Ei, vaikka vien hänet aamuisin kouluun ja kaverit (joilla ei korokkeita ole eskarin jälkeen näkynyt) vähän naureskeleekin. Onpahan ipanalla ainakin itsetunto kohdillaan.

Vierailija
26/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on tokaluokkalainen ja 128 pitkä. Viime kesän jälkeen otin istuimesta selkäosan pois ja nyt pelkällä korokkeella. Sen olen huomannut, että muilla kavereilla ei enää istuimia ole ja tyttökin haluaisi jo istua ilman koroketta. Onneksi ymmärsi kun näytin miten turvavyö menisi kurkun päältä jos koroketta ei olisi. Meillä on todella paljon peuroja tällä alueella ja monta läheltäpiti tilannetta jo ollut, joten olen suorastaan hysteerinen turvavöidenkin suhteen, auto ei liiku ennen kuin turvavyöt on kiinni.

Vierailija
27/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli käytössä turvavyöistuimet tytöillä vielä kakkosluokan ajan, sitten olivat tarpeeksi pitkiä. Kaverit ihmettelivät asiaa, mutta tytöt itse tykkäsivät penkeistä. Pelkkiä korokkeita en olisi hankkinut kun reissataan pitkiäkin matkoja. Ihmettelen suuresti vanhempien tietämättömyyttä tai laiskuutta tämmöisessä turvallisuusasiassa, ja vielä näkee jopa sitä, että lapsi on sylissä etupenkillä! Muutoinkin lapsen on paras matkustaa takapenkillä.

Vierailija
28/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pieni tokaluokkalainen istuu tukevasti vielä turvavyöistumessa selkänojineen. Todennäköisesti istuu vielä pitkään, sillä pituutta vasta 120cm.

Eilen viimeksi katsottiin youtubesta turvaistuinten testivideoita, koska lapset halusivat tietää miksi pitää olla myös selkänoja. Isommat jo yli 140cm, istuvat ilman turvavyötä, mutta takapenkillä aina.

Ajamme myös uudehkolla tilavalla ja isolla autolla, sillä lapsemme ovat meille kaikkemme. En antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos oman piheyteni, laiskuuteni tai tyhmyyteni heille jotain tapahtuisi.

Samasta syystä jokainen heistä käyttää hämärän tullen turvaliiviä ja pyöräillessä kypärää. Vieläpä pääasiassa mukisematta. Ei ole tarvinnut kuin yhden lapsen viettää yö sairaalassa aivotärähdyksessä pyöräilyonnettlmuuden vuoksi. Ei taitais meillä olla häntä, ellei olisi ollut kypärää silloin päässä. Eikä sen jälkeen ole tarvinnut kypärästä huomauttaa kertaakaan. Olemme myös itse esimerkkeinä kypärän käytössä.

Vierailija
29/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on saatu markkinoitua istuimia. Jos rakastat lasta, ostat kaikki mahdolliset turvasysteemit vakuutuksineen kullannupulle.

Eihän se sitä tarkoita ettei rakasta jos tyytyy vähempään.

Vierailija
30/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autona vielä joku viime vuosituhannen japanilainen joka suojaa kolarissa saman verran kuin polkupyörä.

Ai se on wt, kun ei ole sairaskuluvakuutusta? Tiedoksesi, meillä lapset käy yksityisellä ne harvat kerrat kuin lääkärissä käydään. Eskarilainen ei ole koskaan tarvinnut lääkärikäyntiä. Tienestit perheessä on yli 100000€/v. En silti maksa turhasta.

Mitäs jos lapsellesi sattuu jotain ja sää pysyvän vamman, pitikö säästää vakuutuksessa että sai jotain kivaa itselle?

Tapaturmavakuutus? Never heard? Mun mies tienaa yli 100000€ yksin. Ai kaikki nykyään tienaa sen. Vau. En tiennyt. Sää varmaan tiiät kaikkee. Etkä oo wt.

Sinä nyt tuskin tiedät edes lapsesi isän nimeä.

Haha. Naimisissa 20 v ja lapset samalle rikkaalle miehelle. Ihanaa olla edustusrouva, kokeilisit sinäkin.

Näin miehenä tuntuisi vähän oudolle ottaa rahasta peräsuoleen.

Vierailija
31/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävän monella näyttää olevan syynä istuimesta luopumiseen se, että luokkakaveritkaan ei käytä.

Meillä ekaluokkalainen on nyt tasan 130cm ja käyttää vielä sivusuojattua turvavyöistuinta. Korokeistuinkin on olemassa varaistuimena ja sen lapsi ottaa mukaan myös, jos lähtee jonkun kaverinsa perheen kyytiin. Ei tulisi mieleenkään antaa istua ilman mitään, koska se vyö tosiaan tulee väärään kohtaan.

Vierailija
32/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, taitaa olla Seiskassa vähän luettavaa kun on taas aikaa kyylätä toisia ja julistaa omaa paremmuuttaan.

Yleensä seiskaa lukee kyllä ne ihmiset, joiden mielestä kaikenlainen perseily ja meneminen sielä mistä aita on matalin, on tuttua.

Vierailija
33/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on saatu markkinoitua istuimia. Jos rakastat lasta, ostat kaikki mahdolliset turvasysteemit vakuutuksineen kullannupulle.

Eihän se sitä tarkoita ettei rakasta jos tyytyy vähempään.

Rakastaako jos ottaa turhia riskejä.

Minä rakastan lapsiani ja olen hankkinut heille vain parasta.

Vierailija
34/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat saada jotain tapaturmavakuutuksesta, jos et ole edes noudattanut lain mukaisia ohjeita?

Vierailija
35/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pieni tokaluokkalainen istuu tukevasti vielä turvavyöistumessa selkänojineen. Todennäköisesti istuu vielä pitkään, sillä pituutta vasta 120cm.

Eilen viimeksi katsottiin youtubesta turvaistuinten testivideoita, koska lapset halusivat tietää miksi pitää olla myös selkänoja. Isommat jo yli 140cm, istuvat ilman turvavyötä, mutta takapenkillä aina.

Ajamme myös uudehkolla tilavalla ja isolla autolla, sillä lapsemme ovat meille kaikkemme. En antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos oman piheyteni, laiskuuteni tai tyhmyyteni heille jotain tapahtuisi.

Samasta syystä jokainen heistä käyttää hämärän tullen turvaliiviä ja pyöräillessä kypärää. Vieläpä pääasiassa mukisematta. Ei ole tarvinnut kuin yhden lapsen viettää yö sairaalassa aivotärähdyksessä pyöräilyonnettlmuuden vuoksi. Ei taitais meillä olla häntä, ellei olisi ollut kypärää silloin päässä. Eikä sen jälkeen ole tarvinnut kypärästä huomauttaa kertaakaan. Olemme myös itse esimerkkeinä kypärän käytössä.

Istuvat ilman TURVAVYÖTÄ? Huhuh :/ Kannattais kaikilla olla edes se turvavyö

Vierailija
36/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole koskaan nähnyt, että ekaluokkalaisilla olisi enää istuimia käytössä. Korokkeet saattaa olla niillä, jotka eivät ole vielä pisimpiä lapsia. :D

Samalla voisin kysyä, miksi et laita lasta selkä menosuuntaan? Sehän on se oikea tapa, korokkeella ja sillä jossa pään sivuilla muovilärpäkkeet, ei ole juurikaan eroa. Oikeasti turvallisin on selkä menosuuntaan ja kyllä 130cm saa ängettyä niin jos haluaa. Parasta olisi, jos ei kuljettais autoilla, mutta itsekkyys ja laiskuus menee edelle monilla. :/

Meillä tokaluokkalainen matkustaa tyytyväisenä istuimessa. Ei ole koskaan sanonut ettei siihen haluaisi.

Paremminhan siitä uloskin näkee ja parempi siinä on istua.

Ne sivulipareet eivät välttämättä paljon auta, mutta tuoli yleensä ohjaa vyön pysymään paremmin paikoillaan.

Omassa lapsuudessani 70-luvulla vanhempani olivat sen verran valveutuneita, että autossa oli aina jälkiasennuksena turvavyöt myös takana. Siitä kai se oppi jäi päähän eikä nyt tulisi mieleenkään vähätellä turvallisuusasioissa lasten kustannuksella.

Vierailija
37/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin näkee tokaluokkalaisia istuimissa vielä? En pahalla kysy, mutta en ole koskaan nähnyt.

Yllä kirjoitin, että ainakin meillä. Todennäköisesti myös kolmasluokkalaisena mennään vielä tuolilla. Katsotaan ensin miten kasvaa.

Vierailija
38/44 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on autossa koroke ja muijan autossa kunnon istuin takana.

Kaikki pitemmät reissut joissa lapsi mukana ajetaan muijan autolla.

Lapsi 5v

Vierailija
39/44 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tärkeää huolehtia lapsen turvallisuudesta matkustettaessa ja rakastavat vanhemmat näin tekevät. Tosin joskus kyse voi olla tietämättömyydestä tai käytännön syistä, jos ei joskus ole tarvittavia turvalaitteita lapsella käytössä.

Oletko ap tullut ajatelleeksi, että lapsi saattaa matkustaa muillakin kulkuvälineillä kuin vanhempien autolla? Esim. lapsi tarvitsee koulukuljetuksen. Tietääkseni edes koulutakseissa ei ole olemassa kaikille (jos ollenkaan?) tarvittavia turvaistuimia ja korokkeita. Tiedän, että lain mukaan lapsi voi kulkea taksissa ilman turvalaitteita, mutta eikö se ole vähän outoa? Yhtä vaarallista lapsen on kulkea taksilla ilman turvalaitteita kuin omalla autolla! Samalla tavalla pitäisi koulutakseissakin olla ainakin ekaluokkalaisilla istuimet/korokkeet. Korokkeen voi vanhempi tuoda taksiin, mutta entä turvavyöistuin?

Jos sinusta lapsella pitäisi olla turvavyöistuin vielä kouluikäisenä, mitä luulet onko sen edes takainen kuljetus päivittäin aamutaksista iltapäivätaksiin ja kotiin mahdollista? Tekisitkö itse näin, jos lapsesi tarvitsisi koulukuljetuksen? Niitä ei voi takseissa säilyttää, vaan ne tosiaan pitäisi joka päivä viedä ja hakea. Tiedän tämän, koska kuljetamme joka päivä lapsen mukana taksiin paheksumaasi istuinkoroketta. Mutta sinä olet hyvä vanhempi, joka olisi ilmeisesti valmis kuljettamaan joka päivä turvavyöistuimia taksin ja oman auton välillä. Tosin lapsen itse tai jonkun koululta täytyisi huolehtia istuin/koroke iltapäivätaksiin. Ei siis riitä, että vanhempi huolehtisi istuimen aamutaksiin, tämän lisäksi pitäisi informoida lapsen opettajia, jotta he tietäisivät istuimesta ja huolehtivat sen taksiin. Entä jos opettajat eivät muista tai suostu tuollaiseen järjestelyyn?

Vai onko niin, että takseilla tai muilla julkisilla kulkuvälineillä tapahtuvat onnettomuudet ovat vähempiarvoisia - ainoastaan vanhempien autossa ne ovat vakavia, jolloin vanhemmat ansaitsevat rangaistuksen. Vanhempien läsnäollessa tapahtuneet kolarit paha, ammattilaiskuljettajien ei. Niinkö?

Vierailija
40/44 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 144cm 3-luokkalainen istuu vielä istuimessa, ja oikein mielellään. On hyvä istuin, tykkää olla siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi