Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pappa betalar!

Vierailija
19.04.2006 |

Ääh, ärsyttää jo. Minä olen tämmöinen tavallinen äiti-ihminen, isäni taas yritysjohtaja. Aina aikomukseni on elää omillani ja maksaa itse oman perheeni tavarat, mutta toisin käy.

Kun tarvitsen jotain isompaa (=pakastin, imuri, remonttia...), asia päätyy aina jotain kautta isäni tietoon ja hän sanoo " käy hakemassa ja tuo lappu (=lasku)" tai vaihtoehtoisesti parin viikon sisään tililleni ilmestyy rahaa saatesanoilla " hankintoihin" .

Autokin vaihdettiin tässä taannoin uudempaan, ja puhe oli että lainataan rahat isältäni ettei tarvitse maksaa korkoja pankille. Vuoden verran ehdittiin lainaa lyhentää kun isä ilmoitti, ettei tarvitse loppuja maksaa.

Isä on myös takaajana osassa asuntolainaamme. Tiedättekös, mitä nyt on tapahtumassa? Isä aikoo rakennuttaa meille talon. Kysyin rahapuolesta, ja sain vastaukseksi " no kyllä se jotenkin järjestyy" eli todennäköisesti me saadaan talo puoli-ilmaiseksi, esim. nykyisen asunnon hinnalla eli reilusti alle sadan tonnin.

Pääsenköhän minä koskaan omilleni ja irti isäni taloudellisesta tuesta? Tottahan siitä voisi kieltäytyä, mutta täytyy myöntää, että siitä on valtavan iso apu. Silti häpeän koko ajan sitä avun määrää minkä olemme saaneet...

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joka toinen päivä lois-fiilis ja jokatoinen päivä mietin kuinka pääsisi kätevimmin perintöveroista.

Vanhemmilla rahaa enemmän kuin ikinä voisi kuluttaa ja olen ainoa lapsi. Olen oppinut tekemään työtä vuorokaudet ympäri, joten se ei ole ongelma. Pelkään jo nyt perintöverojen määrää. Tiesittekö sitä, että kiinteää omaisuutta voi joutua myymään jotta voi maksaa perintöverot. Harmittaa kun vanhempani sijoittavat paljon rahojaan kiinteään omaisuuteen. Se on kaikista fiksuinta rahankäyttöä, mutta koska he ovat jo yli 70 vuotiaita, minä kaipaan myös sitä rahaa, millä maksaa mittavat perintöverot. Hassuja ajatuksia. Olen vakavissani lahjoittamassa osaa hyväntekeväisyyteen. Voiko osasta perinnöstä kieltäytyä? En siis halua kaikkea lahjoittaa, mutta osan kuitenkin ja niin, etten joudu siinäkin välissä maksamaan veroja.

Vierailija
22/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" loiset" joita vanhemmat auttaa noin runsaasti rahallisesti niin voisitteko olla haukkumatta sossun tuella eläviä! Usein nämä isin auttamat ovat kaikkein kärkkäimpiä muiden arvostelijoita ja haukkujoita. Eihän sitä voi ymmärtää että on ihmisiä joilla ei ole ollut rikkaita vanhempia rahaa syytämässä.

Itse ette ole muita kummoisempia joten älkää haukkuko! Aikuinen ihminen joka lorvii isän rahoilla ei todellakaan ole sen parempi ihminen kuin sossun tuella elävä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vanhemmilla rahaa enemmän kuin ikinä voisi kuluttaa ja olen ainoa lapsi. Olen oppinut tekemään työtä vuorokaudet ympäri, joten se ei ole ongelma. Pelkään jo nyt perintöverojen määrää. Tiesittekö sitä, että kiinteää omaisuutta voi joutua myymään jotta voi maksaa perintöverot.

Minä en nimittäin tiedä. Tiedän kyllä, että kiinteää omaisuutta on pari mökkiä, talo, huoneistoja ja muutama kallis auto, mutta en tiedä mitä siihen on vielä lisäksi rahana. Eli en tiedä miten nuo perintöverot sitten... Tai no, mahdan murehtia turhaan. Mutta oletko sinä keskustellut vanhempiesi kanssa suoraan näistä asioista?

ap

Vierailija
24/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse ette ole muita kummoisempia joten älkää haukkuko! Aikuinen ihminen joka lorvii isän rahoilla ei todellakaan ole sen parempi ihminen kuin sossun tuella elävä!

Päinvastoin, olen itsekin elänyt sossun tuella ja kituuttanut vuosia opintotuella 1500 mk/kk samalla lapsesta huolehtien. Viime vuosikin meni ihan kädestä suuhun (hoitovapaalla), isä auttoi vain tosi tiukoissa paikoissa kun piti ostaa uusia kodinkoneita tms. Mutta tiedän kyllä mitä on, kun kaupassa pitää senttejä venyttää ja syödä kaikista halvinta.

ap

Vierailija
25/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi ymmärtää hyvin pointtini, hänen kanssaan on tullut juteltua. Perheellä on omaisuutta jotain pari milliä. Itse asun suht tasokkaassa okt:ssa ja oma auto on pihassa. Suurin osa lahjoista epävirallista.

Oletko pääkaupunkiseudulta? Et haluaisi enemmän jutella vaikkapa chatissa?

Vierailija
26/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa, että perheesi pitää yhtä. Todellakin saattaa tulla vielä aika, jolloin " pappa ei olekaan maksamassa " . Yritäkää molemmat nauttia tilanteesta. Isäsi ilmeisemmin saa hyvän mielen siitä, että oman työnsä hedelmistä saavat nauttia muutkin.

Vierailija
27/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oletko pääkaupunkiseudulta? Et haluaisi enemmän jutella vaikkapa chatissa?

Voisin jutella muuten, mutta en ehdi istua tässä enää kuin pienen hetken...

ap

Vierailija
28/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on varmasti onnellinen kun voi auttaa sinua ja perhettäsi. Niin mäkin tekisin jos olis rahaa auttaa. Ole onnellinen, kun sinulla on noin ihana ja rakastava isä :)

Vierailija
29/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" loiset" joita vanhemmat auttaa noin runsaasti rahallisesti niin voisitteko olla haukkumatta sossun tuella eläviä! Usein nämä isin auttamat ovat kaikkein kärkkäimpiä muiden arvostelijoita ja haukkujoita. Eihän sitä voi ymmärtää että on ihmisiä joilla ei ole ollut rikkaita vanhempia rahaa syytämässä.

Mä en ole koskaan haukkunut heitä, jotka elävät valtion tuilla / sossun rahoilla. En ikinä. Mutta usein kyllä kummastellut miksi spurgut saavat sossusta rahaa, mutta lapsiperhe hetkillisen tiukilla hetkillä ei saa.

Pikemminkin kannustamaan hakemaan sossusta rahaa. Meillä paljon ystäviä, joilla menee huonosti, mutta mielummin elävät todella köyhästi, kuin menisivät sossusta hakemaan rahaa. Kerrankin, kun olin yhdellä ystävälläni kylässä, niin sillä hetkellä heillä oli todella tiukkaa, aivan kammattovan tiukkaa, koska olivat pienten lasten perhe. Ystäväni ei vaan ollut kehdannut hakea sossusta rahaa. Minä sitten aikana hänelle koitin järkeä puhua, että nyt mennään sossuun yhdessä ja tehdään asiat selviksi ja sitten vihdoin hänen ylpeys antoi periksi ja sossun rahoilla elivät jonkin aikaa. Mekin ollaan heille rahallista avustusta annettu (mutta ne rahat tulee postiluukkuun takaisin, kuten myös lastenvaatteet yms tavarat joita on annettu). Mutta nyt heillä kaikki hyvin, sossun rahoilla pääsivät elämässään kohtuukuntoon ja nyt molemmat vanhemmat töissä ja lapset hoidossa ja kaikki hyvin :)

Mä ainakin ymmärrän köyhiä todella hyvin, siksi sitä kerran miehen kanssa koklattiin. Se oli opettavaista ja avarsi maailmaa. Ei kaikki rikkaat ole pinnallisia ja tyhmiä.

Vierailija
30/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi koko oman palkkansa säästää. Minusta se on jo loisimista.

Vierailija
31/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 pankki tilillä taitaa olla pitkä miinus kun pitää alkaa haukkumaan muita :D Ap ole ylpeä itsestäsi ja siitä että sinulla on kultaiset vanhemmat jotka auttavat teitä.

Vierailija
32/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko itse ylpeä jos saisit eläisit vanhempiesi rahoilla? Minä en ainakaan olisi! Tuntisin itseni ihan pikkulapseksi!

Vierailija
33/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin nautit elämästä! Anna isukin maksaa, jos kerran haluaa. Anteliaisuus on hyve ja kiitollinen mieli myös. Iloitse kaikesta hyvästä mitä sinulla on!

Vierailija
34/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olisitko itse ylpeä jos saisit eläisit vanhempiesi rahoilla? Minä en ainakaan olisi! Tuntisin itseni ihan pikkulapseksi!

Jos kuitenkin käy töissä ja elää siitä saamallaan palkalla ja joutuu laskeskelemaan rahojaan että riittää perheensä menoihin. Mutta että saa lomailla ilmaiseksi vanhempiensa omistamissa kiinteistöissä, saa ajaa 10 vuotta uudemmalla autolla kuin itsellä olisi varaa, ja että saa 50 neliötä enemmän asumistilaa kuin mihin omat rahat riittäisivät.

Eli ap ei _elä_ vanhempiensa rahoilla vaan se on kaikki bonusta, elintasoa nostavaa lisätuloa sen perusosan päälle mihin meidän tulotasomme riittää.

ap

Vierailija
35/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei ole edes kituuttamisesta. Kyseinen nainen (lapseton ja asuu yksin) saa itsekin palkkaa yli 3000 euroa kuussa, on työkaverini. Silti vanhemmat elättävät omilla rahoillaan tätä naista jotta saa säästettyä oman palkkansa. Minusta kyseinen nainen on todellakin loinen.

Vierailija
36/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

*menee*

Vierailija
37/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ennemmin kadehdin ihmistä joka omalla työllään on rahansa ja asuntonsa ym. ansainnut. En kadehdi ihmistä joka saa kaiken ilmaiseksi, miksi sellaista pitäisi kadehtia. Minusta sellainen ei ole ihminen vaan loinen.

41

Vierailija
38/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat päättävät itse miten paljon haluavat lastaan omilla rahoillaan tukea, eikä se tuki ole keneltäkään pois. Sossun toimeentulotukirahat ovat veronmaksajien rahoja ja tarkoitettu tilapäiseen hätäapuun niille, jotka todellakaan eivät sitä rahaa muualta saa. Osoittaa aikamoista todellisuuden tajun puutetta verrata näitä kahta tukimuotoja toisiinsa! AINA tulee ensisijaisesti pyrkiä elättämään itse itsensä tai turvautumaan omaan perheeseen/sukuun/kavereihin ja vasta viimeisenä oljenkortena yhteiskunnan toimeentulotukeen!

Vierailija
39/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystäväni tuo minulle lahjaksi kahvipaketin, en kieltäydy siitä, vaikka minulla olisi siihen itsellänikin varaa. Jos äiti, isä, anoppi, appiukko haluaa antaa/ostaa jotain lahjaksi, en kieltäydy siitäkään, vaikka siihen olisikin omilla tuloilla varaa. Minusta hyviin tapoihin ei kuulu kieltäytyä lahjasta. Lahjanantaja voi pahoittaa mielensä pahastikin.

Ota ap ilolla vastaan isäsi antama " lahja" . Isälläsikin on varmasti hyvä mieli, kun voi auttaa sinua :).

Vierailija
40/57 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä koulutus ja periaatteessa pitäisi olla rahkeita ihan itse elättää miehen kanssa itsemme ja perheemme, ja aina olen miettinyt, kuinka pitäisi tulla toimeen omillaan jne. Mutta kun vanhempani saavat tietää jotakin suuremmista hankkeistamme taikka tarpeistamme, joihin vaikka itse hitaasti koetetaan säästellä, niin tosiaan seuraava päivänä saattavat soittaa, että siirsin muuten tilillesi niin ja niin paljon, niin käytte kuule vaan ostamassa...

Omat vanhemmat perustelee auttamista sillä, että turha kerätä perintöä, josta sitten joudutaan maksamaan isot verot, ja silloin tuskin tarvitaan isoja rahoja enää kuitenkaan, kun he kuitenkin kuulemma meinaavat elää vielä monta kymmentä vuotta. Ja kun siskoni esim. on monen monta vuotta asunut vuokraa maksamatta isäni omistamassa asunnossa ja muuta, niin tahtovat sitten olla tasapuolisia.

Enkä minä kieltäydy enää. Joskus tohkeissani tein niin, kun halusin muka olla niin itsenäinen (vaikka vanhempani eivät koskaan varsinaisesti puutukaan elämäämme) ja äiti loukkaantui aika pahasti, kun lahja ja heidän apu ei kelpaa, vaikka hyvää ajattelevat.

Jopa mullakin äiti on puhunut, että ostavat meille talon, mutta enpä nyt tiedä, tuleeko toteutumaan. En oikein usko. En aio itse ainakaan ottaa puheeksi, vaan säästellään vaivihkaan siihen ihan itseksemme, vaikka toki vanhemmat tulevat asuntolainaan takaajiksi - mitä ihmeellistä siinä nyt on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi