Mitä älyllisesti heikkolahjaisen kannattaisi hakea opiskelemaan?
Mitä älyllisesti heikkolahjaisen kannattaisi hakea opiskelemaan peruskoulun jälkeen?
Vaikeuksia kielissä, matikassa, luetun ymmärtämisessä, käytännön töissä ja mitään erityisosaamista ei ole. Älykkyysosamäärä noin 80. Mitä suosittelette? Keskiarvo vähän yli seiskan ja esimerkiksi kotitaloudesta, kuviksesta ja käsitöitä sain kaikista nelosen tai vitosen.
Kommentit (66)
Jos olet fyysisesti ok- kunnossa mene raksalle apumieheksi. Minä tapailin aikoinaan heikkolahjaista tyyppiä, joka sitten raksan apupoikana sai itsensä elätettyä. Semmoista kantamishommaa, siivousta ja ehkä purkuhommaa saat. Ei voi hirveästi epäonnistua tuossa. Sitten siitä ehkä kiipeät ylöspäin.
Itsekin kannatan aktiivimallia ja en todellakaan mitenkään laiskottele, vaan pohdin ihan tosissani miten näin typerää ihmistä kukaan töihin huolisi ja missä koulussa olisi oikeasti mahdollista pärjätä.
Tuohon valmaan aion tutustua tässä paremmin ja muutenkin vielä tutkia eri vaihtoehtoja.
Ihan sellaisessa kunnossa olen, että raksalla voisin pärjätäkin. Kai silläkin elättää itsensä voi.
Ap
En kyllä enää epäile aloittajan tyhmyyttä ollenkaan, jos kerta aktiivimallia kannattaa.
Parturi, jolla on vaikea hahmotushäiriö ja joka ei osaa solmia kengännauhoja? Asiakkaita varmasti riittäisi! :D Lähihoitajaksi harkitsin hakevani, mutta lääkelaskut kyllä mietityttää.
Ap
Olen ollut psykologin testeissä monta kertaa ja lisäksi olen tehnyt jotain netin todella luotettavia testejä, niistä tuo tulos. Monilla osa-alueilla suoriutuminen on ollut erittäin heikkoa ja kaukana omasta ikätasosta.
Ap
Ne lääkelaskut kyllä oppii äkkiä ja niistä selviää, koulu on muuten aika helppo päästä läpi. Hae jos kiinnostaa!
Niin, siinä kokeessa taitaa vaan olla niin, ettei yhtään virhettä saisi tehdä? Kyllä sen varmaan oppisi jos nyt alkaisi harjoitella, en tiedä.
Peruslaskutkin on vaikeita ja teen ihan outoja virheitä laskiessa, en vaan millään osaa. Saako siellä olla laskin mukana niissä kokeissa?
Ap
Tradenomin tutkinto sopivassa tahdissa esim. 4 vuodessa? Ehkä kauppaan hyllyttämään? Onkohan kirjastossa hommia mitä voi tehdä ammattikoulutuksella? Postia jakamaan?
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin tutkinto sopivassa tahdissa esim. 4 vuodessa? Ehkä kauppaan hyllyttämään? Onkohan kirjastossa hommia mitä voi tehdä ammattikoulutuksella? Postia jakamaan?
Siis merkonomi. Tuli ajatusvirhe.
Merkonomeilla taitaa olla enemmän teoriaa ja siellä on myös se matikka. Itse mietin lähinnä jotain todella yksinkertaista työtä tyyliin raksalla tai jotain.
Ap
Elämän korkeakouluun. Sinne ei ole pääsyvaatimuksia, kaikki kelpaa.
Ap kannatti aktiivimallia joten elämänkoulu ei varmaan käy 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varmaan koskaan osannut pitää mitään erityisen hauskana tai pitänyt mistään erityisesti. Olen aika tosikko.
Lapsenakin olin kuulemma todella hiljainen ja leikkiessäni en pitänyt ikinä mitään ääntä.
ApMiten kirjoitat näin hyvää suomea, jos olet älyllisesti heikkolahjainen? Kirjoittaa ainakin osaat hyvin. Oletkohan turhan itsekriittinen? Olisiko muita syitä miksi arvosanat ovat matalia? Oletko trolli?
Tätä olin tulossa itsekin kirjoittamaan. Älyllisesti heikkolahjainen ei pysty keskimääräistä av-mammaa parempaan tekstintuottoon eli 0/5.
Ohis, tunnen yhden lievästi kehitysvammaisen nuoren joka ei tule ikinä saamaan ajokorttia, ymmärtämään raha-asioitaan kunnolla tai pääsemään normaaliin opetukseen mutta tämä kirjoittaa ihan selkeää suomea. Todella epätasainen kykyprofiili ei ole mitenkään mahdoton juttu.
Oho, en olis kirjoitustaidostasi osannut aavistaa, että oot heikkolahjainen.
En minäkään varmaan ajokorttia voi hankkia, koska hahmotushäiriö on niin paha. :/ Se vaikuttaa kyllä kaikkeen oppimiseen, myös luetun ymmärtämiseen kuulemma. Eli vaikkei olisikaan muuta, tuo hahmotushäiriö itsessään tuottaa jo paljon ongelmia.
Ap
Minusta kuulostaa siltä että suurin esteesi on se että ajattelet itsestäsi niin kielteisesti. Voit olla jopa vähän masentunut, eikä se ole mikään ihme jos ympärilläsi on ollut lannistavia ihmisiä.
Kyllä sinulle paikka löytyy. Jos ei ole mitään hajua mitä haluaisit tehdä, voit mennä ammatinvalintapsykologin juttusille. Kymppiluokan käyminen on yksi hyvä vaihtoehto, parantaisit heikkoja alueitasi ja saisit lisäaikaa miettiä mitä haluat.
Osaat kirjoittaa hyvin. Miten olisi joku someala, sopivilla opinnoilla voisit päästä jonnekin markkinointihommiin, ylläpitämään facebooksivuja, firman blogia jne. Sinun ei tarvitse niihin hommiin osata keksiä mitä kirjoitat vaan aiheet annetaan sinulle, pitää vaan osata kirjoittaa. Ja senhän sinä osaat jo.
Muita mitä tuli äkkiseltään mieleen:
siivooja (ei mitään glamouria, mutta ammattilaiselle on aina töitä eikä hommaa voi ulkoistaa Kiinaan)
suurtalouskokki (esim. kouluun keittäjäksi, ei tehdä mitään vaikeita ravintola-annoksia vaan perusruokaa) plussaa myös mukavammat työajat kuin yleensä ravintola-alalla
lähetti tai pizzakuski (fillarilähetti vaatii kuntoa, pizzakuski ajokortin mutta eipä paljon muuta) tai muut kuljetusalan työt jotka eivät vaadi kuorma-autokorttia. Tai vaikka jäätelöauton kuljettaja! Eksyminen ei ole ongelma koska sinulla on tietysti navigaattori apuna.
lastenhoitaja (jos pidät lapsista)
vartija (jos et ole kovin pelokas, työ sinänsä helppoa ja turvallisuusala on kasvussa, esim. valvomossa istuminen voi olla ns. siistiä sisätyötä)
varasto-ja pakkaustehtävät, isot varastot on automatisoituja mutta pienemmissä firmoissa on töitä
Nämä on kaikki aloja joilla on kohtuullinen työtilanne ja työnkuva voi olla helppo. Palkkataso ei ole korkea, mutta noilla itsensä elättää. Varmasti on paljon muitakin mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole osaamista, onko mitään erityisen mieluista harrastusta, kouluainetta? Jossa ei välttämättä ole hyvä, mutta josta nauttii?
Harjoitus tekee mestarin, motivaatiolla ja kovalla treenillä voi päästä pitemmälle kuin arvaisi.
Kyllä jos on motivoiva ympäristö ja oma motivaatio kohdallaan yllätyksiä voi tulla. Ja jos on oikeasti motivaatiota niin pettymykset ei lannista niin helposti ja onnistumisista voi nauttia.
Osaat hienosti arvioida kykyjäsi ja kirjoitat erinomaista suomenkieltä.
Olen töissä koulussa ja tunnistan kyllä yleensä isommat oppimisen pulmat jo parin kolmen rivin wilma-viestin perusteella.
Nyt kuulostaa siltä, ettet oikeastaan halua tehdä mitään tai ole muuten vain motivoitunut tekemään mitään.
Tästä syystä Suomeen tuli uusi laki työhakijoille....
Valmasta saat apua, jos koulutuspaikkaa on ammattikoulusta vaikea löytää muuten kuin kokeilemalla.