Mitä älyllisesti heikkolahjaisen kannattaisi hakea opiskelemaan?
Mitä älyllisesti heikkolahjaisen kannattaisi hakea opiskelemaan peruskoulun jälkeen?
Vaikeuksia kielissä, matikassa, luetun ymmärtämisessä, käytännön töissä ja mitään erityisosaamista ei ole. Älykkyysosamäärä noin 80. Mitä suosittelette? Keskiarvo vähän yli seiskan ja esimerkiksi kotitaloudesta, kuviksesta ja käsitöitä sain kaikista nelosen tai vitosen.
Kommentit (66)
Minä vastaan ap:n kuvausta. En pysty mihinkään, olen luuseri. Haluan eläkkeelle!!!
En oikein pidä mistään aineesta, kun en mitään oikein osaa tai älyä. En nauti oikeastaan mistään.
Olen harjoitellut ihan elämän perustaitoja tässä ja sekin tuntuu haastavalta.
Ap
Ihan älykkyyden tasosta riippumatta aloittaisin miettimisen siitä, mistä tykkäät? Sellaista asiaa jaksaa opiskella, mikä kiinnostaa, silloinkin, kun joutuu ponnistelemaan enemmän. Yleensä myös siinä, mistä pitää, on samasta syystä jo valmiiksi ainakin jonkin verran hyvä ja taitava. :)
En tiedä, voisiko ammattioppilaitos tai oppisopimuskoulutus olla sopivin? Niissä ei ole yhtä laajoja kirjallisia töitä. Tai sitten voit tietenkin koittaa työelämään hyppäämistä peruskoulupohjalta, mutta työn saaminen voi olla vaikeaa ja ennen kaikkea jos joudut työpaikastasi työttömäksi, uuden paikan löytäminen voi olla todella tuskallista. Mielestäni on siksi hyvä, että pohdit jatkokoulutusmahdollisuuksia! :)
Ehkä vierailu opinto-ohjaajan tms. luona voisi auttaa? Kerro rehellisesti, että sinua huolestuttaa, miten tulet pärjäämään, kun koet monet oppiaineet jo peruskoulussa vaikeiksi. Toivottavasti löytyy sinulle sopiva ratkaisu, onnea matkaan! :)
Mietin itse luovia ja valmaa, mutta en ole niistäkään ihan täysin varma. Tuntuu vähän siltä, että "normaalissa" amiksessa olisi jo liian hankala selviytyä. Riippuu tietysti myös alasta...
Ap
Vierailija kirjoitti:
En oikein pidä mistään aineesta, kun en mitään oikein osaa tai älyä. En nauti oikeastaan mistään.
Olen harjoitellut ihan elämän perustaitoja tässä ja sekin tuntuu haastavalta.
Ap
En tarkoita pelkästään kouluaineita. Mitä teet kun haluat rentoutua tai pitää hauskaa?
Näitä juttuja ei tarvitse miettiä Suomessa yksin ja jäädä oman tiedonhakukykynsä ja omien ideoidensa varaan. Esimerkiksi oman alueesi TE-toimistoista löytyy ammattilaisia jotka auttavat sinua. Heidän puheilleen pääsee käsittääkseni kuka tahansa joka heidän apuaan tarvitsee, kunhan on valmis vähän soittelemaan ja jonottamaan.
Jos olet alle kolmikymppinen, sinulle löytyy muita ylimääräisiä apuja.
Jos haluan rentoutua, nukun. En oikein osaa pitää hauskaa, kun mielestäni mikään ei ole erityisen hauskaa. Lenkillä käyn kyllä joskus ja se on ihan mukavaa, mutta siitä on hankala itselleen ammattia tehdä.
Ap
Olisiko puoluepolitiikasta hyötyä. Ei tarvitsisi opiskella mitään ja jos siellä pärjää vähillä älynlahjoilla, kuten Sipilä, niin ei ole niin väliä päätösten järkevyydestä. Ei tässä maassa poliitikkoa vastuuseen laiteta vaikka tuhlaisit miljardeja veronmaksajien rahoja tyhmyyksissäsi :-)
Tämä voi nyt vähän järkyttää, mutta minä olen puoluepolitiikassa. Ehkä joku nyt tunnistaa :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi nyt vähän järkyttää, mutta minä olen puoluepolitiikassa. Ehkä joku nyt tunnistaa :(
Ap
No perhana :-) Sinähän olet sitten jo löytänyt oman alasi.
Toistat vain papukaijamaisesti mitä muut poliitikot ovat asioista mieltä ja hyvin se menee. Pääasia on täydellinen konsensus kaikkien ja ennenkaikkea viimeisen sanojan kanssa :-)
Minussa on vielä se vika, etten edes osaa peittää tyhmyyttäni kovin hyvin, paitsi joissakin tilanteissa. Usein en siihen pysty, se vaan paistaa läpi. Esimerkiksi liikkuminen vieraassa paikassa on haastavaa, enkä oikeasti meinaa ikinä muistaa mistä olen tullut tai missä mikäkin tuote on, vaikka olisin käynyt samassa kaupassa satoja kertoja elämäni aikana. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan rentoutua, nukun. En oikein osaa pitää hauskaa, kun mielestäni mikään ei ole erityisen hauskaa. Lenkillä käyn kyllä joskus ja se on ihan mukavaa, mutta siitä on hankala itselleen ammattia tehdä.
Ap
Kuulostaa ikävältä, ettei mikään ole erityisen hauskaa. Lenkkeily on toki hyvä harrastus. :) Onko sulla aiemmin ollut enemmän hauskoja puuhia? Mistä pidit lapsena / nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Minussa on vielä se vika, etten edes osaa peittää tyhmyyttäni kovin hyvin, paitsi joissakin tilanteissa. Usein en siihen pysty, se vaan paistaa läpi. Esimerkiksi liikkuminen vieraassa paikassa on haastavaa, enkä oikeasti meinaa ikinä muistaa mistä olen tullut tai missä mikäkin tuote on, vaikka olisin käynyt samassa kaupassa satoja kertoja elämäni aikana. :D
Ap
Juuri tuon vuoksi eduskunnassa on palkattuna henkilökohtaisia avustajia.
Olet oikella tiellä.
Kaikki on hyviä jossain asiassa :) Tosin, jos on laiska, niin silloin on hyvin vaikea edetä elämässä ollenkaan.
En ole varmaan koskaan osannut pitää mitään erityisen hauskana tai pitänyt mistään erityisesti. Olen aika tosikko.
Lapsenakin olin kuulemma todella hiljainen ja leikkiessäni en pitänyt ikinä mitään ääntä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole varmaan koskaan osannut pitää mitään erityisen hauskana tai pitänyt mistään erityisesti. Olen aika tosikko.
Lapsenakin olin kuulemma todella hiljainen ja leikkiessäni en pitänyt ikinä mitään ääntä.
Ap
Miten kirjoitat näin hyvää suomea, jos olet älyllisesti heikkolahjainen? Kirjoittaa ainakin osaat hyvin. Oletkohan turhan itsekriittinen? Olisiko muita syitä miksi arvosanat ovat matalia? Oletko trolli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiten kirjoitat näin hyvää suomea, jos olet älyllisesti heikkolahjainen? Kirjoittaa ainakin osaat hyvin. Oletkohan turhan itsekriittinen? Olisiko muita syitä miksi arvosanat ovat matalia? Oletko trolli?
Tätä olin tulossa itsekin kirjoittamaan. Älyllisesti heikkolahjainen ei pysty keskimääräistä av-mammaa parempaan tekstintuottoon eli 0/5.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo voisi viitata enemmän johonkin muuhun kuin tyhmyyteen.
Vaimoni on samanlainen ja hän on kyllä mielestäni älykäs, mutta sosiaalisten tilanteiden pelko ja vuosikymmenen kestänyt masennus ja lääkitys saavat hänet unohtamaan kaupassa käydessä minne päin parkkista auto jätettiin.
Osaat kirjoittaa hyvin, joten ei sinusta kyllä mitenkään tyhmyys palstalla näy.
Laiskuus ei ole tyhmyyttä ja itse asiassa aika looginen selviytymiskeino ihmiselle.
Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä :-)
Jos ei ole osaamista, onko mitään erityisen mieluista harrastusta, kouluainetta? Jossa ei välttämättä ole hyvä, mutta josta nauttii?
Harjoitus tekee mestarin, motivaatiolla ja kovalla treenillä voi päästä pitemmälle kuin arvaisi.