Ripsiteknikot! Asiaa teille!
Olen halunnut pitkään käydä ripsiteknikon koulutuksen, esim. LashLovers koulutus kiinnostaa.
Kun olen käynyt koulutuksen ja alan harjoitella, millaista hintaa niistä ensimmäisistä ripsistä otetaan tutuilta/kavereilta ym? Milloin niistä aletaan maksamaan veroa, onko siihen joku raja? Kuinka nopeasti opitte ”hyväksi” tekijäksi? Entä jos tekee kotona, mitä huomioida? Kokemuksia LashLoversin koulutuksesta aloittelijalle myös!!
Kommentit (16)
Alat maksamaan veroa heti. Muutenhan harjoitat pimeää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on teknikko sanan pahoinpitelyä 😂
anteeksi, milloin sitten on teknikko?
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä teknikko?
Siis mäkin ymmärtänyt että jotain teknikko nimitystä näistä käytetään ? Eikö?
Miksi laitattaa irtoripisiä, kun on niin helppoa liimata kotona tekoripset ja ottaa ne pois? Miksi pitåä huoltoa vaativia ripsiä? Saa vain silmätulehduksia ja turvotuksia, kun vieras laittaa!
Minulla on tapana laittaa vain juhliin. Kun osaa tekniikan, niin saan ihan parissa minuutissa valmista! Valitsen vain sopivan malliset ja muokkaan niitä käsissäni oman silmän muotoon istuviksi ja lyhennän ripsinauhaa, jos on liian pitkät. Käytän pinsettejä apuna, tursotan tasaisen liiman irtoripsien nauhaan (ei sen vaikeampaa kuin piparkakun koristelu) , annan sen kuivahtaa hetken ja laitan paikoilleen. Otan sitten ripset pois nätisti reunasta kiinni pitäen ja kevyesti vetäen. Pesen ja huuhtelen ripset haaleassa saippuavedessä, jätän kuivumaan ja voin käyttää samoja ripsiä uudestaankin.
En tahdo, että silmäluomeni venyttyvät ja alkavat roikkumaan, joten en käytä joka päivä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karvanliimaajateknikko.
Silloin kun itse aloin tekemään ripsiä, veloitin harjoitusasiakkailta n. puolet liikkeiden hinnasta. Se oli kuitenkin vielä melko paljon, sillä siihen aikaan tekijöitä oli vähän ja tarvikkeet kalliita. Tein siis aluksi vain klassisia ripsiä kun volyymeja ei oltu vielä keksitty. Myöhemmin opettelin myös volyymitekniikan.
ALV:ssä on vuosittainen tuloraja (olisiko nykyään n. 8000 €), jonka alle menevistä tuloista ei arvonlisäveroa tarvitse maksaa. Toki muita kustannuksia tulee kyllä riippuen vähän siitä, miten asiakkailta velotat (toiminimellä, yrittäjänä vai pienyrittäjänä). Kannattaa laskea nämä asiat tarkkaan. Itselleni tuli yllätyksenä se, että tienaamastani rahasta n. puolet meni erilaisiin kustannuksiin. Aluksi en päässytkään kovin hääveille tuntipalkoille kun olin melko hidas tekijä.
Hyväksi tekijäksi tuleminen kesti vuosia. Aluksi minun oli todella vaikeaa saada käteni toimimaan yhteistyössä niin, että kumpikin käsi toimii itsenäisesti. Tällaista taitoa ei kovin monessa asiassa tarvita, joten se vaatii paljon harjoittelua. Myös volyymitekniikan viuhkojen tekemisen oppimisessa meni aikaa ja testasin lukuisia pinsettejä löytääkseni itselleni sopivat. Harjoittelin iltaisin viuhkojen tekoa ja aluksi tein niitä valmiiksi asiakkaita varten. Muuten volyymien laitossa olisi kestänyt 4-5 tuntia ja siihen harva asiakas on valmis.
Tämän lisäksi olen omatoimisesti testannut mm. liimojen toimivuutta löytääkseni pysyvimmän ja vähiten silmiä ärsyttävän tuotteen, alaripsien suojia (jotkut niistäkin saattavat aiheuttaa allergioita), eri yritysten ripsikuituja, erilaisten silmän mallien illuusion luomista (esim. pyöreä tai kissamainen) jne. Suurin osa nykyisestä tiedostani on syntynyt ihan vain yrityksen ja erehdyksen kautta, eikä siihen valitettavasti ole oikotietä. Vaikka yleiset periaatteet ovat kaikille samoja, on tosi yksilöllistä esim. se, millainen liima ja millaiset pinsetit itselle sopivat parhaiten.
Jotkut ovat luonnonlahjakkuuksia tässä asiassa ja oppivat tekniikan nopeasti, mutta itselläni se vaati paljon harjoittelua ja sinnikkyyttä. Sorminäppäryys ja tarkkuus kasvavat harjoittelun myötä, joten melkein kuka tahansa voi tämän taidon oppia, jos vain on valmis näkemään vaivaa sen eteen.
Muistathan myös vastuullisuuden ripsienlaitossa, jos lähdet tälle alalle? Silmät ovat todella herkkä alue ja on hyvin tärkeää opetella kaikki mahdollinen teoriatieto aiheesta (esim. liimojen koostumus ja käyttäytyminen eri lämpötiloissa ja ilmankosteudessa, allergiariskit, asiakkaan ripsien vahingoittumisen estäminen, oma työturvallisuus jne.). Tsemppiä harjoitteluun! :)
Hei teknikot! Kenen karvaa niissä ripsissä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Teknikko
Ripsi-insinööriä odotellessa 😂
Ripsi dippainssi on sit tosi kova 😂 tai ripsitieteiden tohtori, emeritus.
Eiku, ei jauhetakkaan. Martina pian laittaa tosissaan noi tittelit instaansa 😂
Vierailija kirjoitti:
Hei teknikot! Kenen karvaa niissä ripsissä on?
Ei kenenkään, ripsikuidut ovat tekokuitua ja täysin synteettisesti valmistettua. Esim. minkkiripset eivät ole minkin karvaa, nimitys tulee ripsikuidun ulkonäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ripsi dippainssi on sit tosi kova 😂 tai ripsitieteiden tohtori, emeritus.
Eiku, ei jauhetakkaan. Martina pian laittaa tosissaan noi tittelit instaansa 😂
Ripsiteknikko ja kynsiteknikko ovat ihan oikeita ammattinimikkeitä, halusit tai et.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitattaa irtoripisiä, kun on niin helppoa liimata kotona tekoripset ja ottaa ne pois? Miksi pitåä huoltoa vaativia ripsiä? Saa vain silmätulehduksia ja turvotuksia, kun vieras laittaa!
Minulla on tapana laittaa vain juhliin. Kun osaa tekniikan, niin saan ihan parissa minuutissa valmista! Valitsen vain sopivan malliset ja muokkaan niitä käsissäni oman silmän muotoon istuviksi ja lyhennän ripsinauhaa, jos on liian pitkät. Käytän pinsettejä apuna, tursotan tasaisen liiman irtoripsien nauhaan (ei sen vaikeampaa kuin piparkakun koristelu) , annan sen kuivahtaa hetken ja laitan paikoilleen. Otan sitten ripset pois nätisti reunasta kiinni pitäen ja kevyesti vetäen. Pesen ja huuhtelen ripset haaleassa saippuavedessä, jätän kuivumaan ja voin käyttää samoja ripsiä uudestaankin.
En tahdo, että silmäluomeni venyttyvät ja alkavat roikkumaan, joten en käytä joka päivä!
Nehän eivät ole irtoripsiä vaan pidennykset. Kysyit miksi.
Siksi, että omat ripseni ovat todella lyhyet ja vaaleat. Minulla on todella kauniit silmät, mutta ilman pidennyksiä niiden meikkaamiseen menee paljon aikaa.
Mainitsemiasi silmien turvotuksia tai tulehduksia minulla ei ole ollut ollenkaan. Varmaan siksi, että olen käynyt vain todella hyvillä laittajilla. Ensimmäiset pidennykseni otin, kun kaverivi tarvitsi 8v sitten harjoitusasiakkaita. Kaverini on todella tarkka hygieniasta ja äärimmäisen huolellinen, mutta sen ansiosta ei ole minkäänlaista ärtymistä ollut koskaan. Lisäksi kaverillani on hyvä esteettinen taju, joten hän on alusta alkaen tehnyt luonnollisen näköisiä (ei liian pitkiä minulle) ja siistejä pidennyksiä. Olisiko sitten tuo hygienia asia, mutta myöskin hänen tekemänsä ripset ovat aina kestäneet hyvin 4 viikon huoltovälin. Siirryin siis harjoitusasiakkuuden jälkeen maksavaksi asiakkaaksi. Hänen kanssaan kokeilin myös volyymiripsiä, mutta klassiset sopivat minulle paremmin.
Kaksi vuotta sitten kaverini jäi äitiyslomalle, ja etsin uuden laittajan. Kaverini ansiosta osasin olla tarkka ja vaatia laatua, ja löytyi yhtä hyvä tekijä kuin kaverini. Minulla on siis nyt ollut 8 v ripsienpidennykset lyhyitä vuosittaisia lepotaukoja lukuunottamatta, eikä mitään ongelmia. Ja huoltoväli on 4-5 viikkoa. Olen tosi tyytyväinen ja tämä on osa mua ja mun ulkonäköä.
Ap:lle tsemppiä, puoskareita on alalla niin paljon, että jos aiot hyväksi, olet tosi tervetullut. Tuossa aiemmin saitkin jo hyviä vinkkejä sinnikkäästä ja pitkäjänteisestä työstä.
Olen haastamassa teknikkoani oikeuteen. Sain valtavan silmätulehduksen, allergisiaoireita ja menetin lähes puolet omista ripsistäni. Kun tekee lyijyliimalla, huonoissa hygieniaolosuhteissa ja päin peräsintä, se on kallis paukku tekijälle.
nimim. ei ikinä enää.