Ei kiinnosta mikään.
Ei kiinnosta herätä, ei mennä töihin. Ei kiinnosta pitää yhteyttä kehenkään. En jaksa kauppaa, kotitöitä tai teinin uhmaa. En jaksa miehen vaatimuksia tai edes läsnäoloa. Ei jaksa urheilla eikä pitää huolta muutenkaan ulkonäöstä. Ärsyttää ja väsyttää.
Kommentit (2)
Jaksoit kirjoittaa tänne. Se on jo iso askel ihmiselle, joka potee ahdistusta ja masennusta. Olen itse samanlainen aina silloin tällöin. Diagnosoituna keskivaikea masennus ja epävakaa persoonallisuushäiriö. Mutta en tiedä tekeekö diagnoosit hyvää vai huonoa, ainakin osaan etsiä tietoa kyseisistä sairauksista mikä on itseasiassa suht mielenkiintoista silloin kun olen jaksavainen. Sitä kautta kiinnostus on herännyt enemmän psykologiaan, vaikka olen aina ollutkin psykologiasta kiinnostunut.
Pointtini on se, että uskon sinunkin olevan kiinnostunut edes jostain. Anna mahdollisuuksia asioille, joita et välttämättä normaalisti tekisi ja unohda muisen reaktiot. Anna mahdollisuus itsellesi kokea muita tunteita kuin ahdistusta. Koita nimetä tunteitasi ja liittää asioita, jotka toivoisit muuttuvan ja liittää puolestaan pieneenkin ilon tunteeseen asioita, joita voit lisätä elämääsi. Mutta ennen kaikkea, muista LEVÄTÄ tarpeeksi. Syö säännöllisesti ja ulkoile. Kuullostaa niin yksinkertaiselta, mutta ihan oikeesti. Tee se vaikka viimeisillä voimillani mutta Pyydä apua kaikkeen, mitä et jaksa itse tehdä. Olet ollut luultavasti liian pitkään vahva, etkä nöyrtynyt hakemaan apua tarpeeksi ajoissa. Apua saa, jos sitä rohkenee pyytämään. Tämä kaikki liittyy oman itsensä hyväksymiseen ja rakastamiseen. Uskaltaa pyytää apua, koska välittää omasta jaksamisestaan. Tämä on jo iso askel, että kirjoitit tänne tuntemuksistasi. Voit kirjoittaa itsellesi päiväkirjaa lisää, jos koet että kirjoittaminen auttaa käsittelemään asioita paremmin. Tai kirjoittaa jollekin tutullesi. Tai vaikka tänne palstalle, jos anonyymisti on se helpompi tehdä.
Vielä yksi juttu, uskon, että vaikka jotkut ihmiset ovat introverttejä ja toiset ekstroverttejä niin JOKAINEN ihminen tarvitsee iloisia ihmisiä ympärilleen. Masentuneena näkee hyvätkin asiat huonoina. Oksitosiini niminen aine on jännä sen suhteen, että sitä erittyy silloin kun ihminen kokee nautintoa esim. Sosiaaliset suhteet. Oksitosiinia erittyy luonnollisesti myös mm. Seksin ja imetyksen aikana. Mutta sitä tosiaan saa ”eritettyä” itseensä myös muiden keinojen avulla. Jos siis helpottaa, niin kuvittele tunteesi enemmän fysikaalisena reaktiona, joka tapahtuu aivoissasi. Tällöin voit enemmänkin ottaa projektimuotoisena alkuna sen, että nyt vain päätät suunnitelmallisesti tehdä tietyllä tavalla stimuloideksesi aivoja ja mieltäsi muuttamalla elämäntapojasi.
Kirjoitin nopeasti, koska olen lukenut ja miettinyt aiheeseen liittyviä asioita niin paljon, että uskon pidemmän tekstin enemmänkin hämmentävän ja sekoittavan asioita tehden tekstistäni epäselvän. Tässä vain joitain asioita, mitä itselleni on tullut vastaan. Et ole yksin!
Lisää tohon vielä paha ahdistus niin se on mun elämää.