Naapurin lapset kiljuu vielä 10-11 aikaan
Miksi vanhemmat ei tajua alkaa laittaa lapsia nukkumaan niin että ovat hiljaa siinä kymmenen jälkeen viimeistään? Meidän naapurissa joka_saatanan_ilta (en oikeasti liioittele) alkaa helvetinmoinen itku tyyliin 15 vaille 10 ja sitä kestää yleensä vähintään puoli tuntia. Ei joo ole turhan tarkkaa mutta miten voi joka ilta olla sama homma, miksei ala nukuttaa niitä aiemmin? Joskus siis olen oikeasti kuullut niiden itkevän 11 JÄLKEEN. Eikö lasten pitäisi olla aiemmin nukkumassa?!
Kommentit (37)
Olen miettinyt samaa. Enkä tajua miten meidän naapurit jaksavat lapsiaan, kiljuvat oikeasti monta tuntia päivässä. Ja kaikki tietenkin kuuluu meille.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa syytä miksi lapset ovat valveilla naapurissasi niin myöhään. Minunkin mielestäni lasten nukkumaanmenoaika on aiemmin.
Korvatulpat?
Aamuisin onkin käytössä, koska muuten joutuisin heräämään joka aamu klo 7. Kiva näin vuorotyötä tekevänä. Iltaisin vaan välillä haluaisi esim. katsoa telkkaria/lukea rauhassa tms. ilman että tarvitsee kuunnella sitä kiljuntaa, mutta ei... Kuuluu siis telkkarin mölynkin läpi, vaikka laittaisi isommalle. Enkä halua sitten muita naapureita häiritä.
Joo, ärsytti itseänikin kun oli tuollaiset naapurit. Minullakin on lapsia, mutta olen heidät kasvattanut niin ettei paruta monta tuntia kun on aika mennä sänkyyn, enkä ikinä antaisi valvoa noin myöhään!
No ne penskat varmaan nukkuu päiväkodissa pitkät päiväunet niin jaksaa sitten illalla melskata.
Tuttua hommaa ollut meillä, päiväkodissa pakkonukutettiin pari tuntia ja sitten meillä sai lapset hirveän riehumisen kautta noin 23.30 nukahtamaan, seuraavana aamuna väsyneet lapset hirveän huudon kanssa ylös 6.30. Ja johan taas unet maistui päiväkodissa ja helvetillinen kierre on valmis.
En tajua tällaisia vanhempia, säälittää lapset
Vierailija kirjoitti:
No ne penskat varmaan nukkuu päiväkodissa pitkät päiväunet niin jaksaa sitten illalla melskata.
Tuttua hommaa ollut meillä, päiväkodissa pakkonukutettiin pari tuntia ja sitten meillä sai lapset hirveän riehumisen kautta noin 23.30 nukahtamaan, seuraavana aamuna väsyneet lapset hirveän huudon kanssa ylös 6.30. Ja johan taas unet maistui päiväkodissa ja helvetillinen kierre on valmis.
Ihmettelen silti, että ne jaksaa riehua niin pitkään jos nukkuu parin tunnen päikkärit. Ehkä sitten. Sanoitko itse sillon päiväkotiin tästä vai onko tuo ihan normaali homma mitä siellä tehdään? Nimittäin eihän lapset saa edes kunnon yöunia tolla meiningillä
Vierailija kirjoitti:
Itse aloittaisin vaan nukuttamaan aiemmin, kyllä ne siihen tottuis.
Mä olen tapellut näistä päiväunista jo kauan päiväkodin kanssa. Päiväkodin johtajan vastaus oli, että hänenkin lapset nukkui vielä alakoululaisinakin päiväunia, ja että kyllä ne lapset nukahtaa illalla kun rutiinit jne. Mulla vaan on valitettavasti tosi vähäuniset lapset, joiden rytmi menee ihan sekaisin päiväunien takia.
Lomilla, ja jos olin saanut lapset psyykattua pysymään hereillä nukkarissa, mitään riehumista tai nukahtamisongelmaa ei ollut. En tiedä onko naapurillasi tämä sama ongelma, mutta näinkin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tapellut näistä päiväunista jo kauan päiväkodin kanssa. Päiväkodin johtajan vastaus oli, että hänenkin lapset nukkui vielä alakoululaisinakin päiväunia, ja että kyllä ne lapset nukahtaa illalla kun rutiinit jne. Mulla vaan on valitettavasti tosi vähäuniset lapset, joiden rytmi menee ihan sekaisin päiväunien takia.
Lomilla, ja jos olin saanut lapset psyykattua pysymään hereillä nukkarissa, mitään riehumista tai nukahtamisongelmaa ei ollut. En tiedä onko naapurillasi tämä sama ongelma, mutta näinkin voi olla.
Okei, kuulostaa kyllä tosi omituiselta... mutta joo, jos näin on niin ymmärrän.
10-11? Sehän on aamupäivää.
Lapset eivät ole päiväkodissa (jos kerran apn mukaan ovat kotona kiljumassa tuohon aikaan), niin mikä on ongelma?
Eivät kaikki lapset ota päiväunia jo tuohon aikaan.
Yritä nyt vaan sopeutua siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen silti, että ne jaksaa riehua niin pitkään jos nukkuu parin tunnen päikkärit. Ehkä sitten. Sanoitko itse sillon päiväkotiin tästä vai onko tuo ihan normaali homma mitä siellä tehdään? Nimittäin eihän lapset saa edes kunnon yöunia tolla meiningillä
Meillä kotihoidossa oleva 3-v nukkuu noin 10,5h vuorokaudessa. Lopetettiin päiväunet, kun isompaa koululaista ei saatu nukkumaan ajoissa, kun pientä ei nukuttanut. Päiväunien kanssa nukkui 8,5-9h yössä ja noin 2h päiväunet. Meni nukkumaan 22-23 ja heräsi 7 maissa. Kaikki lapset eivät vaan tarvitse niin paljoa unta. Nykyään nukkuu ilman päiväunia 21-7:30, 11-v sisarus nukkuu yhtä paljon.
Huomaa ettei joillain ole kokemusta vähän nukkuvista lapsista Jos mä laittaisin lapset nukkumaan jo klo 20-21, niin sitten herättäisiin jo klo 4-5 aamulla ja siitä ei kyllä tulisi mitään. Mieluummin sitä ihmisten aikaan on hereillä. Vai olisiko kiva, että naapurissa alkaa melskaaminen heti aamuyöstä? Tuskinpa. Ei meillä nyt sentään huudeta, mutta myöhäinen rytmi meillä on, kun mä en vain kestä noin aikaisia herätyksiä. Ei ne vaan nuku enempää, vaikka mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei joillain ole kokemusta vähän nukkuvista lapsista Jos mä laittaisin lapset nukkumaan jo klo 20-21, niin sitten herättäisiin jo klo 4-5 aamulla ja siitä ei kyllä tulisi mitään. Mieluummin sitä ihmisten aikaan on hereillä. Vai olisiko kiva, että naapurissa alkaa melskaaminen heti aamuyöstä? Tuskinpa. Ei meillä nyt sentään huudeta, mutta myöhäinen rytmi meillä on, kun mä en vain kestä noin aikaisia herätyksiä. Ei ne vaan nuku enempää, vaikka mitä tekisi.
Joo, 3-5v terveen lapsen unentarve on 10-13 tuntia vuorokaudessa. Ne joilla on kokemusta 12-13 tuntia unta tarvitsevasta lapsesta ovat aina sitä mieltä, että säännöllisellä rytmillä saataisiin noista 10-11 tuntia nukkuvista pidempiunisia. Eivät ymmärrä, että lapset niin kuin aikuiset ovat erilaisia.
Minkä ikäisiä lapsia? Meillä kuopus huusi ihan vauvana kuin palosireeni 45min joka ilta noin 4 kk ajan, aina siitä eteenpäin kun isommat sisarukset meni nukkumaan klo 21-21.30. Jotenkin se liittyi siihen, että kun kämppä hiljeni kahden leikki-ikäisen mölystä, vauva pelästyi sitä hiljaisuutta. Loppui onneksi, kun saatiin hänellekkin unirytmi aikaiseksi noin 6-7kk ikäisenä. Ja usko mua ap, jos toi rassaa sua, arvaappa kuinka se rassaa niitä vanhempia.
Ehkä ne lapset vaan eivät nuku vaan on jotain ongelmia. Kenties puhut perheestä jossa yritetään saada lapsia nukkumaan mutta siinä on ongelma?
Tällä hetkellä, kuten viimeisen vuoden ajan joka ilta kymmeneltä, naapurissa kiljuu 1v 9kk ikäinen lapsi. Alussa oli vauvaitkut mutta muuttuivat kirkumiseksi myöhemmin.
MIKSI tuon ikäinen lapsi ei nuku tähän aikaan? Kävelyttävät sitä pihalla vielä ilta ysiltä, ei mitään rytmiä. Ilmankos ei nuku. No, kohta se nukahtaa ja herää sitten aamulla pirteänä taas kirkumaan kello kuusi.
Tuskin ne vanhemmatkaan sitä halua kuunnella. Meilläkin on vauva, joka hieman pienempänä veti kunnon iltahuutoja, mutta naapurillapa on 2-vuotias, joka aloittaa suunnilleen samaan aikaan noin tunnin huudon, kun meidän tyttö menee nukkumaan. Huoh :D
Lastensuojeluilmoitus pitäisi tuosta tehdä, miksei lapset oo jo nukkumassa?
Kaunisnainen-- kirjoitti:
Lastensuojeluilmoitus pitäisi tuosta tehdä, miksei lapset oo jo nukkumassa?
On niistä tehty, mutta selittivät itkun johtuvan unikoulusta. Aika jännä unikoulu, kun vuoden ajan kiljuu täyttä kurkkua ilta kuudesta kymmeneen. Yksi selitys oli tissistä vieroittaminen, tällä äiti kehui itse, että siksi itkee. Aivan pihalla on tuo jengi naapurissa lapsen kasvatuksen suhteen.
En osaa sanoa syytä miksi lapset ovat valveilla naapurissasi niin myöhään. Minunkin mielestäni lasten nukkumaanmenoaika on aiemmin.
Korvatulpat?