Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpaa työtä arvostat enemmän sairaanhoitajan vai lähihoitajan?

Vierailija
06.03.2018 |

Onko heillä muita eroja kuin että sairaanhoitajat saavat tehdä joitain töitä mitä taas lähihoitajat eivät saa tehdä?

Osaisivatko molemmat tehdä samat työt jos olisi hyvä peryhdytys?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin poskionteloleikkauksessa:

Hoitaja otti vastaan ja ohjasi oikeaan paikkaan. (Aika moni osaa tämän tehdä)

Lääkäri puudutti poskionteloni.

Hoitajat ohjasivat leikkaussaliin. (Ei vaikea homma)

Minut asetettiin lämpimästi leikkauspöydälle peitteiden alle (tämän hoitajat tekivät).

Lääkäri leikkasi ja katsoi kuvaruudulta rtg-kuvat. Hoitajat avustivat eli antoivat sopia työkaluja lääkärin pyynnön mukaisesti. LääkärI päätti milloin on loppu toimenpide.

Hoitajat poistivat peitot ja kuljettivat vähäksi aikaa paikkaan, jossa seurattiin. Hoitajat mittasivat verenpaineen välillä ja sanoivat, milloin voin lähteä.

Aika moni osaa tehdä nämä hoitajien työt, jos vain näihin perehdytetään. Maalaisjärki on aika tärkeä asia. Lisäksi hoitajia on useita eli he eivät toimi yksin.

Vähemmän tuossa hoitotyö osaamista vaaditaankaan. Sairaanhoitajan koulutus menee vähän hukkaan jos hän avustaa vain lääkäri. Lääketieteen koulutusta hänellä ei käytännössä ole vaikkin hiukan koulutusta toimenpiteistä ja esim. sairauksista. Lääkäreillä taas ei ole hoitotyön koulutusta, eikä resursseja seurata esim. osastolla potilaidn vointia, lääkityksen ja toimenpiteiden vastetta, hyötyjä ja haittoja.

Vierailija
62/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut asetettiin lämpimästi leikkauspöydälle peitteiden alle (tämän hoitajat tekivät).

Lääkäri leikkasi ja katsoi kuvaruudulta rtg-kuvat. Hoitajat avustivat eli antoivat sopia työkaluja lääkärin pyynnön mukaisesti. LääkärI päätti milloin on loppu toimenpide.

Hoitajat poistivat peitot ja kuljettivat vähäksi aikaa paikkaan, jossa seurattiin. Hoitajat mittasivat verenpaineen välillä ja sanoivat, milloin voin lähteä.

Aika moni osaa tehdä nämä hoitajien työt, jos vain näihin perehdytetään. Maalaisjärki on aika tärkeä asia. Lisäksi hoitajia on useita eli he eivät toimi yksin.

No eipä tuossa sun toimenpiteessä mitään sh hommia ollutkaan. Kannattaa kuitenkin muistaa että osastoja pyörittää pääosin aairaanhoitajat, lääkärit käyvät vain lääkärinkierroksilla pikaiseati. Mitä luulet millä todennäköisyydellä esim. potilas menee elottomaksi juuri lääkärin 20min kierroksen aikana? Kyllä se on sairaanhoitaja joka hätätilanteissa osastolla sen hengen pelastaa. En usko että susta olisi siihen vaikka niin haluatkin uskoa ;-)

Voi en mä itsestäni puhumaan, en ole itse ryhtymässä hoitajaksi. Pitäisi vain muistaa kohtuus eli ilman lääkäriä ei hoitajat voisi toimia.

Vähän alkaahan sitten verrattiin km:n ja sairaanhoitajan työtä. Mä toivon kanssa, että sun lapsiasi opettaa vaikka lähihoitajat. Sitten näet.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Toivon, että ensi kerralla sinulla on kadulta pyydetty jeppe auttamassa operaation jälkeen. Jokainen joka ajattelee samalla tavalla, pitäisi rekisteröidä ja heidän hoidossaan käyttää vain ja ainoastaan jotakuta randomia kadulta. Ole hyvä.

Tai sun lapsiasi voisi opettaa se jeppe sieltä kadulta. Hän lisäksi tekee sen yksin...

Vierailija
64/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän tuossa hoitotyö osaamista vaaditaankaan. Sairaanhoitajan koulutus menee vähän hukkaan jos hän avustaa vain lääkäri. Lääketieteen koulutusta hänellä ei käytännössä ole vaikkin hiukan koulutusta toimenpiteistä ja esim. sairauksista. Lääkäreillä taas ei ole hoitotyön koulutusta, eikä resursseja seurata esim. osastolla potilaidn vointia, lääkityksen ja toimenpiteiden vastetta, hyötyjä ja haittoja.

Tämä on totta ja sen takia tarvitaan sairaanhoitajia, mutta suurimmat päätökset tekee ilmeisesti lääkäri. Sairaaloissa ei enää potilaita pidetä nykyään kovin kauaa eli sen takia jää hoitajat vähän vieraimmiksi.

Vierailija
65/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoissairaanhoidossa on vielä jonkin verran lähihoitajia, pää asiassa kuitenkin sairaanhoitajia. Nykyään eläkkeelle jäävien lähihoitajien tilalle palkataan sairaanhoitajia.

Työnkuvissa on suuri ero.

Lähihoitaja tekee ammattinsa oikeuttamat työtehtävät, eli pääasiassa perushoidon, hyvin rajallisesti lääkehoitoa (voi antaa reseptivapaita kipulääkkeitä ja muita suun kautta annettavia lääkkeitä). Siihen päälle omat henkilökohtaiset vastuutehtävänsä.

Sairaanhoitaja hoitaa kaiken lääke-ja nestehoidon, toteuttaa lääkärinmääräykset ja kaikki paperityöt. Lisäksi omat henkilökohtaiset vastuutehtävät.

Molempia tarvitaan, lähihoitajien keskittyessä perushoitoon, sairaanhoitajat pystyvät keskittymään niihin vaativampiin töihin. Sairaanhoitajat tekevät myös perushoitoa todella paljon, sillä joka vuorossa ei lähihoitajia ole. Lähihoitaja ei voi tehdä kuin murto-osan sairaanhoitajien töistä.

Vierailija
66/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lapsellisia kaiken kaikkiaan kaikki listalla olevat vertailut. Meitä jokaista tarvitaan omassa paikassa, eikä kaikki voi olla tai ei halua olla sairaanhoitajia tai lähihoitajia.

Emme voi kaikki olla myöskään lastentarhanopettajia, lääkäreitä tai opettajia.

Vanhemmat eivät halua varmaan, jos lasta hoitaa joku jeppe kadulta tai lääkärinä on joku työtön alkoholisti tai ala-asteen opettajana on vaikka talonmies.

Vierailija
67/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia. Lapseni hoitajat päiväkodissa ovat lähihoitajia ja arvostan heitä korkealle. Pitävät hyvää huolta minun muruistani, p*skalla palkalla.

Sairaanhoitajaa harvemmin meidän perheessä onneksi on tarvittu, mutta arvostan heitäkin.

Vierailija
68/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta ja sen takia tarvitaan sairaanhoitajia, mutta suurimmat päätökset tekee ilmeisesti lääkäri. Sairaaloissa ei enää potilaita pidetä nykyään kovin kauaa eli sen takia jää hoitajat vähän vieraimmiksi.

Päätökset mistä? Potilaan sairauksien ym. lääketieteellisestä hoidosta toki tekee päätökset hyvin pitkälle lääketieteen asiantuntija eli lääkäri. Vähän yksikohtaisesti tiettysti vastuu ja päätösvalta toimia esim. jonkun lääkkeen alittamisen suhteen menee. Lääkäri taas tekee hyvin vähän hoitotyön päätöksiä tai päätöksiä siitä miten potilaan toimintakykyä ylläpidetään. Päätöksissä usein läkäri luottaa myös siihen hoitotyön osaamiseen, mitä potilaan voinnista, lääkkeiden vaikutuksesta yms. on kirjattu tai hänelle raportoitu. Jos niissä tapahtuu virheitä ei vastuu virheistä ole lääkärillä vaan hoitotyön asiantuntijalla eli yleensä sairaanhoitajalla/-hoitajilla.

Vierailija
69/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoissairaanhoidossa on vielä jonkin verran lähihoitajia, pää asiassa kuitenkin sairaanhoitajia. Nykyään eläkkeelle jäävien lähihoitajien tilalle palkataan sairaanhoitajia.

Työnkuvissa on suuri ero.

Lähihoitaja tekee ammattinsa oikeuttamat työtehtävät, eli pääasiassa perushoidon, hyvin rajallisesti lääkehoitoa (voi antaa reseptivapaita kipulääkkeitä ja muita suun kautta annettavia lääkkeitä). Siihen päälle omat henkilökohtaiset vastuutehtävänsä.

Sairaanhoitaja hoitaa kaiken lääke-ja nestehoidon, toteuttaa lääkärinmääräykset ja kaikki paperityöt. Lisäksi omat henkilökohtaiset vastuutehtävät.

Molempia tarvitaan, lähihoitajien keskittyessä perushoitoon, sairaanhoitajat pystyvät keskittymään niihin vaativampiin töihin. Sairaanhoitajat tekevät myös perushoitoa todella paljon, sillä joka vuorossa ei lähihoitajia ole. Lähihoitaja ei voi tehdä kuin murto-osan sairaanhoitajien töistä.

Jännä miten paljon tämäkin eroaa näköjään sairaaloittain. Kaikissa missä itse olen ollut töissä ja työharjoitteluissa (olen pohjakoulutukselta lähihoitaja ja kohta valmis sairaanhoitaja) niin työnkuva eroaa hyvin vähän. Siis niin kaupunginsairaaloissa kuin erikoissairaanhoidossakin.

Ainoastaan yhdessä kaupunginsairaalassa missä tein sisätautiharjoitteluani joku vuosi sitten niin oli vielä vanhanaikaisesti eroteltu niin että lähihoitajat eivät tehneet lääkärinkiertoja tai olleet osallisena lääkehoitoon mitenkään. Kirurgiset ja lasten ym. akuuttiharjoittelut olen tehnyt erikoissairaanhoidossa, ja näissä kaikissa yksiköissä lähihoitajat tekivät myös lääkärinkierrot ja lääkkeenjaot lukuunottamatta iv-lääkitystä ja N-lääkkeitä.

Kyseessä HUS.

Vierailija
70/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä verrataan? Olen lähihoitaja, mutta sairaalassa en ole koskaan ollut töissä. En ole edes tehnyt yhtään työssäoppimisjaksoa sairaalassa. Aivan varmasti siis sairaanhoitaja olisi siellä parempi kuin minä. Minun työssäni taas sairaanhoitajan koulutuksella ei voi olla. Kumpikaan ei saa myöskään käyttää toisen ammattinimikettä. Lähihoitaja ei ole pelkästään sama kuin se entinen perushoitaja. Onko tämä niin vaikea ymmärtää. Ja todellakin arvostan yhtä paljon kumpaakin.

Vierailija
71/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan todella paljon sairaanhoitajia, tekevät vaativaa ja vastuullista työtä potilaiden parantamiseksi.

Lähihoitajan työ myös tärkeää, mutta erilaista. Sairaalamaailmasta tähtää enemmän potilaan päivittäisissä toimissa auttamiseen.

Oon tismalleen samaa mieltä. Itse oon lähäri kotihoidossa ja mun mielestä vertailu on aivan hölmöä. Meidän ( lähärien ) tärkein työkalu on persoona ja taito kohdata asiakas. Sairaanhoitajat taas tekee nimenomaan hoitotoimenpiteitä. Toki siis myös lähihoitajat teemme hoitotyötä, mutta sairaanhoitajien vastuu alkaa siitä, mihin meidän loppuu. Ihan perus chain of command.

Vertaaminen ja arvottaminen on turhaa myös siksi, että me tarvitaan toisiamme, eikä asiakas sais parasta hoitoo, jos toista meistä ei olisi. Näin siis kh lähärin perspektiivistä.

15v alalla ja pelkästään hyviä kokemuksia ammattitaitoisista sairaanhoitajista. Sen asiakkaan eteen me kaikki töitämme tehdään.

M 42

Vierailija
72/79 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sh.

Arvostan sitä, joka on parempi työssään ja tekee työnsä hyvin. Oli se sitten sh tai lh.

Arvostan hyvää työtä ja asennetta.

Vierailija
73/79 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia nyt vaan on niin että lähihoitaja ja sairaanhoitaja ovat täysin eri ammatteja. Opiskelun sisällössä, vaativuudessa ja kestossa tietenkin suuret erot, ja puhumattakoon tön ja vaativuuden sisällöstä. Ei niitä tarvitsekaan verrata, ennemmminkin voi verrata sairaanhoitajan ja lääkärin ammatteja.

Vierailija
74/79 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja hoivaa erityisryhmiä kuten sairaat, vammaiset, lapset, vanhukset, huolehtii ihmisen perustarpeista. Sairaanhoitaja hoitaa sairaita, huolehtii sairaan lääketieteellisen hoidon toteutuksen. Eri ammatit siis, molempia tarvitaan. Arvostan molempia kuten myös esim lääkäreitä, laitoshuoltajia, opettajia ym. T. Lh & sh

Vierailija
75/79 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja tekee kaikkena samaa mitä lähihoitajakin ja paljon muuta tehtäviä lisäksi.

Vierailija
76/79 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on hyvin yksinkertainen, sairaanhoitajan koulutus on huomattavasti vaativampi ja pidempi. Lähihoitajan koulutus on pintaraapaisu siitä. Sairaanhoitajille opetetaan lääketiedettä myös, sisätautilääkärit sisätauteja, keuhkolääkärit keuhkotautioppia, psykiatri psykiatriaa jne.

Vierailija
77/79 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan. Hän on läsnä useammin, eikä ole niin kiireinen.

Vierailija
78/79 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lähihoitajan, sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan tutkinnot, tällä hetkellä teen sairaanhoitajan töitä. Arvostan jokaista joka tekee duuninsa kunnolla ja kohtelee ihmisiä hyvin, ei sillä ole mitään tekemistä koulutuksen kanssa. 

Vierailija
79/79 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan. On harvinainen taito olla ihmisenä läsnä vieraalle ihmiselle, usein hankalalle, ja niin lähellä.