Luottamuksen pettäminen - kuinka toimisitte
Olin sopinut tulevan lapseni isän kanssa, niin luulin, etten halua hänen puhuvan mitään asioistani työpaikallamme. Olen siis monta kertaa painottanut, että en puhu työkavereilleni asioistani enkä halua missään nimessä hänenkään puhuvan. Tutustuimme siis aikoinaan työn merkeissä vaikka työskentelemme fyysisesti eri paikoissa (saman yrityksen eri osastoilla). Emme ole enää suhteessa muuten, paitsi syntyvän lapsen takia olemme tähän saakka olleet keskusteluväleissä ja välillä viettäneet aikaakin yhdessä. Omasta mielestäni lähinnä kaveripohjalta, koska emme siis tapaa enää työkuvioiden ulkopuolella. Nyt hän on kuitenkin mennyt julistautumaan töissä tulevan lapseni isäksi työpaikallamme ja kertonut jäävänsä isyyslomalle. En tiedä, väittikö vielä että menemme naimisiinkin mutta ilmeisesti väittänyt että meillä on parisuhde, koska sain viestin jossa onniteltiin meitä molempia... Hänen osallistumisensa lapsen elämään on hyvin epävarmaa. Välillä väittänyt, että aikoo osallistua mutta kun kysyin, ei esim. neuvolassa ole suostunut tunnustamaan lasta. Nyt hän sitten on kuitenkin mennyt juoruamaan, että hän on tulevan lapseni isä. Olen hakenut jo kaikki lapsilisät ym. yksinhuoltajana mikä siis olenkin. Olen aivan järjettömän loukkaantunut ja mietin, katkaisenko välit nyt lopullisesti. Mies on jo kaksi kertaa aikaisemmin kertonut eteenpäin erittäin luottamuksellisia asioitani, kerran töissä, kerran kavereilleen. En olisi missään nimessä halunnut töissä alkaa ruotia parisuhdekuvioitani tai lapseni isyyskysymyksiä. Tuntuu, etten haluaisi mennä töihin enää ollenkaan, mutta ei tässä muutakaan vaihtoehtoa ole. Olin mielessäni hieman toivonut, olisimmeko voineet saada välimme vielä korjattua lapsen takia mutta tuntuu, että nyt mies nöyryytti minua viimeistä kertaa. Ikävä kyllä hän saattoi minut nyt huonoon valoon työpaikallani.
Olen vielä järkyttynyt koko asiasta, joten millaisia ajatuksia herättää ja kuinka toimisitte?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Tietenki mies saa kertoa työtovereilleen saavansa lapsen.. Ja mitä siihen pitäis vastata jos joku kysyy että kenen kanssa? Valehdella? Aikuiset ihmiset..
Ei isyyttä ole missään todettu. Ja oli tai ei, onko ihan ok juoruilla mitä tahansa intiimiasioita eteenpäin. Ainakaan käräjäoikeuden mukaan ei ole, vaan seurustelu- ja seksuaalielämästä ei ilman lupaa saa kertoa, pitivät tiedot paikkansa tai eivät. Eniten mietin asiaa moraaliselta kannalta, kuinka mies voi toimia noin. Ap
Eihän se kertonut sun seurustelukuvioista tai sun seksielämästä yhtään mitään. Ei se ole juoruilua, jos kertoo saavansa lapsen sun kanssa.
Mäkään en ymmärrä. Mies kertoi että saa lapsen, ei teiän siittoasentoja. Muutenkin todella hämärä kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kertonut sun seurustelukuvioista tai sun seksielämästä yhtään mitään. Ei se ole juoruilua, jos kertoo saavansa lapsen sun kanssa.
Kyllä hän kertoi, että on seurustellut kanssani minkä lisäksi esitti julkisia vihjauksia lapseni isästä. Yhtä hyvin olisi voinut väittää minulla olevan jonkun sukupuolitaudin tai ties vaikka olisi väittänytkin. Eipä tarvitse vähään aikaan puhua isyyden tunnustamisesta yhtään mitään. Tai puhua ylipäätään. Ap
Lapsilisä anottu yh korotuksella syntymättömästä lapsesta?
Eikös isä voi jäädä isyyslomalle ainostaan jos hän asuu yhdessä lapsen äidin kanssa? Jos ette asu avoliitossa, mies ei voi jäädä isyyslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä anottu yh korotuksella syntymättömästä lapsesta?
Sitähän Kelan hakemuksessa kysytään, onko puolisoa ja sellaista ei siis ole. Eli näin on siis toimittu.
Ylipäätään, onhan minullakin tiedossa asioita joita mies ei toivoisi leviteltävän työympäristössä. Ei tulisi mieleenkään alkaa niitä muille kertomaan mutta tällä logiikalla asia lienee täysin ok. Lähinnä olen suunnattoman pettynyt etten voinut tämän vertaa luottaa häneen. Nyt sitten tiedän paremmin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös isä voi jäädä isyyslomalle ainostaan jos hän asuu yhdessä lapsen äidin kanssa? Jos ette asu avoliitossa, mies ei voi jäädä isyyslomalle.
Tiedän tämän oikein hyvin, siksi ihmettelenkin miksi mies on julistanut jäävänsä isyyslomalle... Kun emme siis asu yhdessä. Toki olin toivonut, että välit voisivat lapsen takia parantua ja että voisimme elää jopa perheenä mutta varsinkaan tämän viimeisen tempun jälkeen en koe, että voisin luottaa mieheen pätkän vertaa kun olin nimenomaisesti hänelle sanonut useita kertoja, etten halua hänen puhuvan asioistani työpaikan "juorukelloille". Ap
Ja kai lapsi tarvitsisi olla tunnustettukin jotta voi isyyslomalle jäädä. Pyysin että oltaisiin neuvolassa voitu hoitaa tunnustaminen mutta mies ei ole tähän suostunut. Töissä kuitenkin mielellään juorunnut sitten työkavereilleni kuinka on isä vaikka kieltäytyy tunnustamisesta. ;-( Ap
No kiellä hänen isyytensä kokonaan ja levitä siitä "vastahuhuja" työpaikalla.
Esitä, että hän vain toivoo ja haaveilee olevansa lapsesi isä.
Voi tsiisus, että olet hyvä äiti... Onko sinulla joku lääkitys vai oletko jonkun aineen vaikutuksen alaisena? Miten meinasit pystyä huolehtimaan vauvasta, kun olet noin sekopää??
Vierailija kirjoitti:
No kiellä hänen isyytensä kokonaan ja levitä siitä "vastahuhuja" työpaikalla.
Esitä, että hän vain toivoo ja haaveilee olevansa lapsesi isä.
Luulen, että isä on tälle lapsiraukalle parempi ainoa vanhempi ja äidin voisi pistää kauaksi.
Olisiko kannattanut miettiä lasta tehdessä että joku voi kysyä lapsen isästä? Ja että sillä lapsella on isä, vaikka hän ei kanssasi asuisikaan.
Turha siitä on loukkaantua että lapsen isä kertoo olevansa lapsen isä. Kyllä sinäkin olet lapsesi äiti. Kerro miehelle että olet loukkaantunut ja jutelkaa jatkosta.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut miettiä lasta tehdessä että joku voi kysyä lapsen isästä? Ja että sillä lapsella on isä, vaikka hän ei kanssasi asuisikaan.
Turha siitä on loukkaantua että lapsen isä kertoo olevansa lapsen isä. Kyllä sinäkin olet lapsesi äiti. Kerro miehelle että olet loukkaantunut ja jutelkaa jatkosta.
Ei kukaan ole minulta isästä kysynyt ja pitäisin todella outona jos kysyisi. Eipä kukaan yksityisasioistani kysele kun ilmeisesti jo tietävät vastauksen. Vaikka palstalla juoruilua pidetään näemmä ihan ok juttuna, niin lain mukaan se ei sitä ole. Miehellä ei ole oikeutta vihjailla minun lapseni isästä vaikka hän se isä sattuukin olemaan, ei myöskään siitä että meillä on ollut seksiä keskenämme. Hän voi sanoa että hän saa lapsen mutta ilman lupaani ei saisi kertoa että minun kanssani. En nyt kuitenkaan haluaisi alkaa nakutella tutkintapyyntöä miehen toimista vaikka pahimmassa *itutuksessa mietin jo sitäkin.
Tämä oli kuitenkin kolmas kerta kun mies totaalisesti pettää luottamuksen, joten oikeastaan usko on nyt loppu. Asiasta on puhuttu niin monta kertaa, viimeksi ihan muutama päivä sitten. Selitin jo kahden aiemman tapauksen jälkeen kuinka hänen toimintansa loukkasi. Mies ei ole koskaan edes sanonut olevansa pahoillaan ja tästä viimeisestä päätellen ei näe toiminnassaan mitään väärää eikä myöskään pahoillaan ole. Varmaan turhaa sanoa miehelle kolmatta kertaa että se loukkaa kun hän kertoo asioita joista olen pyytänyt olemaan puhumatta.
Kai jossakin vaiheessa kuitenkin pyydän lastenvalvojaa selvittämään sitten isyyden, tällä hetkellä tuntuu että mitä lapsellekaan on iloa epäluotettavasta isästä mutta ehkä se on hänelle tärkeää. En tiedä. Töissä udeltiin jo lapsen hoitojärjestelyistä. En jaksanut selitellä joten esimiehelleni totesin että isä hoitaa. Muille totesin että ei kuulu heille. Mieshän edes tiedä kuinka olen hoidon järjestänyt. Pelkään kuitenkin mitä tästä nyt seuraa työn kannalta kun mies yrittää pilata tahallaan työurani eli olisiko parempi jättää lapsi toistaiseksi isättömäksi ja miettiä asiaa uudelleen jos saan vaihdettua työtä. Ap
Tietenki mies saa kertoa työtovereilleen saavansa lapsen.. Ja mitä siihen pitäis vastata jos joku kysyy että kenen kanssa? Valehdella? Aikuiset ihmiset..