Kaappaus keittiössä 5.3.2018
Kommentit (81)
Tavat? kirjoitti:
Jo on huonokäytöksinen tyttö! Hävittäisi, jos oma olisi. Suu auki mussutti pinaattilättyjä jne. Kasvatus kehiin!!
Kuulostaa ja näyttää ihan järkyttävälle tuollainen suu auki mukeltaminen! Ei alkeellisempiakaan käytöstapoja/pöytätapoja tuolla tytöllä!
Tuossa kohdassa tyttö luuli, että hänen on pakko vastata, vaikka suu on täynnä. Kape olisi voinut odaattaa vähän ennen kuin kysy tai ohjaaja olisi voinut ottaa tuon kohdan uudestaan. IIda on kyllä oikein hyväkäytöksinen tyttö. Kuvaustilanne on aika erikoinen ja jännittävä juttu. Sitä voi ihan kuka tahansa kokeilla:)
Kaapauskeittiössätaina kirjoitti:
Olen se äiti tuossa Kaappaus keittiössä -jaksossa. Vastaan kysymyksiinne, mikäli haluatte minulta asiallisesti jotain kysyä.
Minulla on äkillisen lihomisen johdosta rasvamaksa. Lihominen johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta, josta kärsii suomessa noin 300000 ihmistä. Aikaisemmat juomatottumukseni ovat olleet aivan normaalit, kuten hyvin monilla muillakin ihmisillä. Lasi viiniä ruuan kanssa, silloin tällöin olutta saunassa, muutaman kerran vuodessa viihteellä. Lääkärini mukaan rasvamaksa aiheutuu lihomisesta ja laihtuminen olisi paras parannuskeino siihen.
Arvasin, että jääkaappini ovessa näkyvistä oluista tulee juurikin tämä kysymys eteen, että olen juomalla itse aiheuttanut rasvamaksani. Aika monelle ihmiselle on yllätys, että rasvamaksan voi saada absolutistikin. Itse en ole absolutisti. Sen jälkeen kun sain tuon diagnoosin, olen välttänyt alkoholia, koska en halua rasittaa maksaani yhtään tarpeettomasti. Se ei olisi silti lääkärini mukaan välttämätöntä. Laihtuminen taas olisi. Ohjelmasta on leikattu pois se kohta, jossa kerron Kapelle, että meillä käy viikonloppuisin henkilö, joka pitää oluesta. Juomat ovat kylmässä häntä varten. Kuvaushetkellä jääkaapissa oli 12 tölkkiä olutta. Viikonloppuvieraammekaan ei juo näitä kaikkia yhden viikonlopun aikana.
Joillakin tuntuu olevan tarpeellista kommentoida keskustelupalstoilla nimettömästi hyvinkin ilkeään sävyyn. Minusta on aika epäasiallista kommentoida 10-vuotiaasta tytöstä ilkeästi. Tytöllä on oikomishoito käynnissä. Minusta on aika epäasiallista kommentoida lapsen hampaita tai ulkonäköä. Moni muukin on käynyt oikomishoidon läpi lapsena ja käy parasta aikaa. Jotkut saavat ilmeisesti ilkeydestä tyydytystä tai pönkittävät omaa itsetuntoaa sillä. Toivoisin kuitenkin, että aikuiset ihmiset ajattelisivat hieman ennen kuin ottavat ilkeiden kommenttien kohteeksi lapsia.
Tyttärelläni ei ole syömishäiriötä. Hän vaan ei pidä siitä, että ruoka-aineet mössätään keskenään. Hän syö kyllä paljon muutakin kuin pinaattilettuja tai nuudelia. Ohjelmassa kärjistetään tarkoituksella. Syy siihen, miksi menimme ohjelmaan oli juuri se, mikä ohjelman lopputuloskin meidän osaltamme oli. Valmistamme nykyään yhdessä ruokaa ja syömme useammin yhdessä. Idan ruokavalio on monipuolistunut sen myötä ja itsekin olen rennompi oman syömiseni suhteen. Pyrin toki edelleen pudottamaan painoani, mutta hieman toisesta näkökulmasta kuin aikaisemmin. Minulle siinä on kuitenkin kyse terveydestä. Ravintoasiantuntijan osuus oli paljon pidempi kuin ohjelmaan saatiin sopimaan. Sain siitä keskustelusta paljon tietoa. En ole enää dieeteillä ja ateriamme koostetaan siten, että me syömme nykyään pääasiassa samaa ruokaa. Mikäli haluan syödä mössättyä ruokaa, josta tytär ei edelleenkään pidä, valmistan sitä evääkseni töihin.
Jollain oli jopa kommentti tyttären kynsistä. Hän on kovasti halunnut kasvattaa kynsiään ja olen antanut siihen luvan sillä ehdolla, että kynsien alusta pidetään puhtaana ja käsiä pestään riittävästi. Sen manikyyrin teen minä ihan tavallisilla kynsisaksilla ja viilalla. Tyttö ei ole muuten erityisen kiinnostunut ulkonäöstään vielä, mutta varmasti sekin vaihe vielä tulee eteen. Hän on ihan normaali ja tavallinen ikäisensä tyttö.
Oletpa rohkea, kun tänne kommentoit! Älä välitä typeristä kommenteista, tosi paljon tsemppiä teille jatkoon! Vain typerykset eivät tajua, kuinka tarkoituksellisesti ohjelmia leikataan.
Jos jääkaapissa on jotain, se ei tarkoita, että sitä menee koko ajan. On minullakin jääkaapissa jotain maustekastiketta, jota käytin viimeksi viisi vuotta sitten. Oluttakin on muutama tölkki, ne on viime kesältä. Ehkä juon ne ensi kesänä tai sitten en.
Hienoa vaan, että perhe sai kaipaamaansa tsemppiä!
Se Taina kirjoitti:
Tuossa kohdassa tyttö luuli, että hänen on pakko vastata, vaikka suu on täynnä. Kape olisi voinut odaattaa vähän ennen kuin kysy tai ohjaaja olisi voinut ottaa tuon kohdan uudestaan. IIda on kyllä oikein hyväkäytöksinen tyttö. Kuvaustilanne on aika erikoinen ja jännittävä juttu. Sitä voi ihan kuka tahansa kokeilla:)
Ymmärtäisin jos olisi ollut vain tuo pinaattiletun mässytys, mutta kun pitää kita avata joka kerta kun on tavaraa sisällä niin en voi kun ihmetellä..
Asianomaisen äidin kannattaisi ehkä välttää tätä palstaa ja näiden juttujen lukemista, ei tule kun paha mieli! Ihmiset ovat ilkeitä...
Se Taina kirjoitti:
Ymmärrän että lasta jännitti mutta fiksumpi tyttö olisi pureskellut ruuan ja nielaissut ja sitten vasta vastannut.
Minä jäin miettimään sitä, että toivottavasti äiti jatkaa maidotonta, gluteenitonta ja mahdollisimman sokeritonta ruokavaliota, koska on ihan fakta, että monelle kilpirauhassairaalle ne eivät sovi. Olen itsekin ollut jo monta vuotta ilman samasta syystä ja joidenkin on mahdoton sitä ymmärtää.
Useimmista ihmisistä tuokin jakso oli ihan hyvä ja ihmiset mukavia normaaleja ihmisiä. Tällä palstalla on muutama huonosti elämässä pärjäävä kirjoittaja, jotka käynnistävät kaikista teleleviso-ohjelmista aivan käsittämättömän vihakirjoitusmyrskyn. Toivottavast helpottaa oloa.
No mullakin pisti silmään tytön melko töykeän oloinen käytös (ei vastaa kysymyksiin, tiuskii jne.) tosin osa varmaan menee jännityksenkin piikkiin.
Hienoa ohjelmassa esiintynyt äiti - Taina - että uskaltauduit kommentoimaan tänne asiallisesti ja omalla nimelläsi. Joku muu olisi ehkä piiloutunut nimimerkin taakse sivulliseksi tekeytyen ja käyttänyt asiatontakin kieltä. Ajattelin jo ohjelmaa katsoessani, että oletpa sympaattisen ja valoisan oloinen nainen.
Minun lapsuuden perheessäni ei ollut ruokailukulttuuria - ei kiinteitä ruoka-aikoja, ei yhdessä syömistä, ei joka päivä lämmintä ateriaa, ei mitään sellaista. Kukin otti jääkaapista mitä sattui löytämään ja milloin sattui haluamaan. Kyllä äiti ruokaakin teki, mutta tosiaan mitään kiinteitä aikoja ei ollut. Oltiin nelilapsinen perhe, olen esikoinen, syntynyt -69. Viikonloppuisin oli joku kyljyksistä tehty "parempi" kastike mutta sitäkään ei tarvinnut mennä välttämättä yhdessä syömään, ne söi jotka sattui olemaan paikalla - jos eivät olleet täyttäneet mahaansa muulla. Äiti ei myöskään koskaan ottanut ketään meistä lapsista ruoanlaittoon mukaan. Ruoka tai ruokailut ei ollut tärkeässä roolissa jos nyt roolissa ollenkaan. Hengissä kumminkin selvittiin, kaikki neljä lasta.
Sosiaalisen puolen puutokset harmittavat minua. Itse asiassa harmittivat jo lapsena. Ollaan puhuttu yhden siskoista kanssa, kuinka kadehdittiin kavereita joiden kotona oli RUOKA-AJAT - heillä siis välitettiin lapsista jotenkin enemmän, siltä se tuntui. Muuten mekin oltiin normi duunariperhe, ei mikään sosiaalitapaus.
Eniten kuitenkin on harmittanut että minulla jäi oppimatta hyvät pöytätavat ja kaikki muukin ruokailuun liittyvä sosiaalinen puoli kokonaan! Olen hankkinut sen toki jälkikäteen ja oli pakkokin, koska lukioaikainen heila, josta tuli sittemmin aviomies, hoitaa työtehtäviä joissa joudun edustamaan miehen rinnalla tämän tästä.
Oman lapsemme kohdalla olen tehnyt aivan päinvastaiset ratkaisut. Syömme yhdessä ainakin kerran päivässä ja pidämme ruoka-ajoista kiinni. En myöskään ole koskaan sallinut nyt 16-vuotiaan tyttäreni sanovan mistään ruuasta että se olisi yök. Kaikesta ei tartte tykätä mutta ei-tykkäämisensä voi ilmaista fiksustikin - ja ehdottomasti kaikkea on pitänyt maistaa pienestä pitäen. Mielellään nyt teininäkin maistaa vaikkei kaikkea suostu lisää ottamaankaan. Mutta en kyllä ole noin virtuoosi kokki kuin ohjelman Taina on, onnittelut siitä! Ja minäkin voisin velvoittaa teiniäni osallistumaan ruoanlaittoon enemmän. Isäänsä auttaa hanakammin mutta minulle meinaa vikuroida :)
Tällä tahdoin vain sanoa että minusta perheen yhteiset ruokailut ovat tosi, tosi tärkeä asia monessakin mielessä. Tsemppiä tv-perheelle ja kaikkea hyvää jatkossa!
Vierailija kirjoitti:
Ruuat ei saa edes koskettaa toisiaan? Syömishäiriö?
Ennemmin tuollainen liittyy aistiyliherkkyyksiin, aspergeriin jne
Vierailija kirjoitti:
Se Taina kirjoitti:
Ymmärrän että lasta jännitti mutta fiksumpi tyttö olisi pureskellut ruuan ja nielaissut ja sitten vasta vastannut.
Fiksumpi aikuinen ei kommentoisi vieraan lapsen älykkyyttä nettipalstalla.
Et sä sitä rasvamaksaa paranna jos syöt ihan mitä vaan. Siihen EI auta pelkkä laihtuminen, vaan oikeanlainen syöminen. Esim hedelmät ja kaikki fruktoosi on parasta siivota ruokavaliosta ihan kokonaan pois. Ja se kilppari aiheuttaa myös aika laajan listan vältettävistä ruoista, esim ristikukkaiset, eli kaalit ja rypsi.
Käyttäjä6312 kirjoitti:
Tavat? kirjoitti:
Jo on huonokäytöksinen tyttö! Hävittäisi, jos oma olisi. Suu auki mussutti pinaattilättyjä jne. Kasvatus kehiin!!
Kuulostaa ja näyttää ihan järkyttävälle tuollainen suu auki mukeltaminen! Ei alkeellisempiakaan käytöstapoja/pöytätapoja tuolla tytöllä!
Pahimpia ovat kuitenkin aikuiset nettikommentoijat, joilla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Miten helvetissä aikuiset ihmiset voivat julkisesti puhua tuolla tavalla lapsesta??? Hävettää teidän puolesta.
Itsekin ensin kohottelin kulmia pinaattiletuille ja muulle, mutta silti ei pitäisi netissä kommentoida lapsia ilkeän sävyyn.
Tsemppiä perheelle! Ihan kiva jakso loppujen lopuksi :)
Mistä tulee tää tyyli syödä pinaattilettuja MANSIKKAhillon kanssa? Tavalliset letut ymmärrän, mutta pinaattiletut on suolaista syötävää ja tarkoitettu syötäväksi jonkun suolaisen kanssa. Tai puolukkasurvoksen. oi aikoja oi tapoja.
Näin Taina, Iidan, isoveljen, ja Karin tähdittämän keittiönkaappaus ohjelman eilen. Oma näkemykseni on, että Iida ylitti itsensä jatkuvasti, joka hetki, suostumalla vieraiden ihmisten keskelle kuvauksiin, jopa ilman äitiä! Iida ylitti itsensä suostumalla maistelemaan kasviksia, ja hedelmiä kauppahallissa, ilmoittamalla alkavansa maistamaan kaikkea uutta, ja tekemään äidille ruokaa tämän tullessa töistä. Iida on äärimmäisen kiltti. Taina on ihana äiti.
Upeaa Iida, että olit lupaukset lunastanut, maistellut uusia makuja, ja kavereiden kanssa kokkaillut kaikenlaista. Kaikkien lasten tunneilmaisu on erilaista, samoin se, miten he aistivat ympäröivän todellisuuden. Mielestäni Iida tahtoi tietoa siitä, mitä raaka-aineita käytetään, mistä ne ovat peräisin, halusi haistella, ja tunnustella raaka-aineita ennen suuhun laittamista. Erittäin älykästä.
Taina, olet upea ja rohkea äiti! Jos tahdot jutella lisää, niin pyydä minut Facebook kaveriksi!
Ps. Iidalle vinkki. Pinaattilettuja on tosi helppo tehdä itse. Tavallinen lettutaikina (täysmaitoon) , kotimaista pakastepinaattia sulatettuna joukkoon, ei sokeria Reilu 1/2tl suolaa 0,5 litran taikinaan. Tavallista reilummin vehnäjauhoa sitomaan pinaatista irtoava neste. Paistaminen voilla. Lisukkeeksi kotimaista puolukkaa sokerin kera survottuna.
Hyvää, ja siunattua kesää, Taina ja Iida :)
Annika Fager, Pori
Hyvä Taina! Älä välitä netin huonokäytöksisisten tomppeleiden kirjoitteluista, vaatii rohkeutta muuttaa elämäänsä ja tehdä se vielä televisiossa kaiken kansan edessä.
Hyvää keväänjatkoa teille kaikille!