Mitä kaloja pilkkimällä saa ja saako syötävän kokoisia kaloja helposti?
Minua ei siis pilkkiminen, tai kalastaminen harrastuksena kiinnosta yhtään, vaan olen yksinkertaisesti niin köyhä, että tämäkin ravinnohankinta vaihtoehto on nyt syytä selvittää.
Eli jos haluaisin parina kolmena päivänä viikossa kalaa ruokapöytään, eikä rahat riitä kaupan kalaan, niin kuinka helposti minä saisin hankittua yhden hegen talouteni ruokakalat pilkkimällä?
Onko palstalla pilkkimällä ruokakalansa hankkivia?
Kommentit (10)
Pilkillä saa pieniä ahvenen sinttejä, jos niitäkään. Eikä niitä syö Erkkikään.
Hauen voi saada, tai sitten kahen kilon siian!!
Mulla poika pilkkii ja saa ihan ok kokoisia ahvenia usein, kyllä me ne syödään. Joskus tulee siikaa, mutta harvoin.
Tosiaan pilkki maksaa, kaira vielä enemmän ja madot pitää ostaa. Eikä siellä ihan kevyellä vaatetuksella pysty olemaan. Aikaa myös menee koko päivä muutamaan kalaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ei välttämättä syö kun on paljon lunta jäillä ja siten pimeää.
Onko sulla kairaa ja pilkkiä? Niihin menee rahaa. Ei pilkkiminen ilmaista ole.
No luonnollisestikaan itselläni ei ole, isälläni kylläkin ja häneltä ne käyttööni saan, koska hän ei enää pilkille kykene. Eli kaikki tarvittavat vermeet löytyy kyllä ja iso järvikin alle kilometrin päässä, josta ainakin kesäaikaan tulee mm kuhaa. Kuha kiinnostaisikin kovasti. Kuinkahan helposti kuhaa saa pilkkimällä? Ahvenia toki pilkkisin myös, vaikka taitavat pääasiassa olla kovin pieniä.
Se on mitä suurimmassa määrin tuuripeliä. Yleensä pientä mutta syömäkelpoista ahventa saa jonkinlaisella vaivalla, mutta isot ahvenet ja muut isommat kalat ovat tietysti hankalampia tapauksia, jos ihan pilkkimistä ajatellaan.
Aikoinaan harrastin isän ja isoisäni kanssa paljon pilkkimistä (sekä talvella että kesällä, sillä myös kesällä voi käyttää pilkkejä), ja kyllä sillä tavalla usein sai ruokapöytään kelvollista syötävää. Mutta epävarmaa se oli, eikä sen varaan voinut mitään laskea, siis että jos se olisi ollut välttämätöntä touhua elämisen kannalta, niin ei olisi pärjätty.
Koska tätä harrastettiin niin paljon vuosien mittaan, niin kaikenlaista kalaa tuli saaduksi. Pientä ahventa ja vähän isompaa, lahnoja, haukia ja kerran satuin saamaan ankeriaan. Savukalaa syötiin aika usein, tietysti myös paistettua kalaa ja kalasoppaa. Jonkin verran laitettiin hiilloksella.
Voisi työtön päivänsä huonomminkin käyttää kuin istumalla pilkillä ja mahdollisesti saamalla kalaa, varsinkin jos pitää kaloista. Raatokärpäsentoukat maksavat, jos niitä haluaa käyttää, mutta ne parantavat jonkin verran mahdollisuuksia. Ilmankin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Se on mitä suurimmassa määrin tuuripeliä. Yleensä pientä mutta syömäkelpoista ahventa saa jonkinlaisella vaivalla, mutta isot ahvenet ja muut isommat kalat ovat tietysti hankalampia tapauksia, jos ihan pilkkimistä ajatellaan.
Aikoinaan harrastin isän ja isoisäni kanssa paljon pilkkimistä (sekä talvella että kesällä, sillä myös kesällä voi käyttää pilkkejä), ja kyllä sillä tavalla usein sai ruokapöytään kelvollista syötävää. Mutta epävarmaa se oli, eikä sen varaan voinut mitään laskea, siis että jos se olisi ollut välttämätöntä touhua elämisen kannalta, niin ei olisi pärjätty.
Koska tätä harrastettiin niin paljon vuosien mittaan, niin kaikenlaista kalaa tuli saaduksi. Pientä ahventa ja vähän isompaa, lahnoja, haukia ja kerran satuin saamaan ankeriaan. Savukalaa syötiin aika usein, tietysti myös paistettua kalaa ja kalasoppaa. Jonkin verran laitettiin hiilloksella.
Voisi työtön päivänsä huonomminkin käyttää kuin istumalla pilkillä ja mahdollisesti saamalla kalaa, varsinkin jos pitää kaloista. Raatokärpäsentoukat maksavat, jos niitä haluaa käyttää, mutta ne parantavat jonkin verran mahdollisuuksia. Ilmankin pärjää.
Joo kyllä tarkoitus olisi ainakin alkuun yrittää ilman syöttejä, koska ne taas maksaa ja minulle tämä ei tosiaan olisi mikään ajanviete ja harrastus, vaan ainoastaan keino saada ravintoa pöytään mahdollisimman halvalla, eli käytännössä ilmaiseksi.
Minullahan on yhden hengen talous, joten yhdestä kilosesta kuhastahan minä saisin jo vähintään pari annosta, jopa kolmekin. Normikokoisia sinttiahveniahan tarvisi yhteen annokseen usemman kipaletta. Mutta siis en minä mitään isoa saalista tarvitsisi, että siitä jo jonkunlaisen annoksen saisin aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä tarkoitus olisi ainakin alkuun yrittää ilman syöttejä, koska ne taas maksaa ja minulle tämä ei tosiaan olisi mikään ajanviete ja harrastus, vaan ainoastaan keino saada ravintoa pöytään mahdollisimman halvalla, eli käytännössä ilmaiseksi.
Jos lähistöllä sattuu olemaan komposti, sieltä voisi kaivaa matoja. Muistelen, että isä aikoinaan haki meille kompostista matoja keskellä talvea.
Sitten on tietysti myös sellainen, raa'ahko, mahdollisuus, että kun saa pienen särjen tai muun kalan, tappaa sen ja käyttää kalan silmää syöttinä pystypilkissä. Silmä kestää aika kauan ja on myös melko hyvä houkutin.
Minullahan on yhden hengen talous, joten yhdestä kilosesta kuhastahan minä saisin jo vähintään pari annosta, jopa kolmekin. Normikokoisia sinttiahveniahan tarvisi yhteen annokseen usemman kipaletta. Mutta siis en minä mitään isoa saalista tarvitsisi, että siitä jo jonkunlaisen annoksen saisin aikaiseksi.
Kuulostaa ihan kehityskelpoiselta idealta. Tosin kuhaa on kai vaikea saada pilkillä, riippuu tietysti siitä, missä päin asuu jne. En ole koskaan saanut enkä ollut paikalla todistamassa että joku olisi saanut kuhaa nimenomaan pilkillä. Uistelemalla tietysti, mutta se on jo toinen tarina.
Kevättalvella on parhaimmillaan aivan mahtavat ilmat pilkkimiseen, ja kun pukeutuu lämpimästi, liikkuu paljon eli hakee monesta paikasta ja tekee ahkerasti reikiä, voi samalla nauttia olosuhteista ja saattaapa myös kalaa saada joskus ihan kivasti. Parasta on, jos osuu ajon keskelle. Silloin ei tarvitse kuin nostella kalaa avannosta ja laittaa pakkiin.
Miten ajattelit saada kalaa ilman syöttiä? Pilkit ei paljon maksa. Se on sitten onnessaan, mitä kalaa sieltä tulee.
Pienistä ahvenista ja särjistä tulee oivallista ruokaa, kun vaan osaa tehdä. Aikaa niiden perkaamisessa ja valmistamisessa menee, mutta sitähän työttömällä tahtoo olla liikaakin.
Itsekin olen joskus yrittänyt hankkia ruokakaloja pilkkimällä, mutta huonolla menestyksellä. Toisinaan saa pussillisen pieniä ahvenia, ja niistä tulee vaikka patakukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit saada kalaa ilman syöttiä? Pilkit ei paljon maksa. Se on sitten onnessaan, mitä kalaa sieltä tulee.
Pienistä ahvenista ja särjistä tulee oivallista ruokaa, kun vaan osaa tehdä. Aikaa niiden perkaamisessa ja valmistamisessa menee, mutta sitähän työttömällä tahtoo olla liikaakin.
Itsekin olen joskus yrittänyt hankkia ruokakaloja pilkkimällä, mutta huonolla menestyksellä. Toisinaan saa pussillisen pieniä ahvenia, ja niistä tulee vaikka patakukkoa.
Niin siis puhuin syöteistä (surviaisen toukat, kärpäsen toukat, madot jne), en vieheistä. Pilkkejä, niin pysty, kuin vaakapilkkejä sekä mormuskoitakin löytyy kyllä. Kuten jo mainitsin, saisin käyttööni isäni pilkkivehkeet ja vaikka hän ei mikään superintohimoinen pilkkijä ollutkaan, niin kyllähän häneltä kohtuullinen määrä erilaisia pilkkimiseen käytettäviä vieheitä löytyy.
Tällä hetkellä ei välttämättä syö kun on paljon lunta jäillä ja siten pimeää.
Onko sulla kairaa ja pilkkiä? Niihin menee rahaa. Ei pilkkiminen ilmaista ole.