Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta ei tullutkaan sitten isää

Vierailija
05.03.2018 |

Olemme vaimoni sinisilmäisiä blondeja ja vauvalla silmät sekä haituvat ruskeita. Odotin into pinkeänä tulevaa lastani tukena ja turvana tulevalle äidille. Olen sokissa. Tekisi mieli mennä narun jatkeeksi.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sinivihretävät harmaat silmät, toisessa silmässä ruskea kaistale. Äidillä on vihreät silmät ja isällä siniset. Kyllä se silmien väri voi käytännössä olla mikä vaan.

Vierailija
42/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta, kaikilla siniset silmät, heidän isällään ruskeat ja minulla vihreät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ruskeasilmäistä voivat saada sinisilmäisen lapsen, mutta kaksi sinisilmäistä eivät voi saada ruskeasilmäistä lasta. Ehkä jokin harvinainen mutaatio tuon voisi aiheuttaa, mutta normaalisti noin ei voi käydä.

Näin yksinkertaistettuna: jos lapsi saa jommalta kummalta vanhemmalta ruskeasilmäisyyttä aiheuttavan geenin, hänen silmistään tulee ruskeat. Sinisilmäisellä ei voi olla tuota geeniä, koska sininen on väistyvä ominaisuus.

Tässä vielä yksinkertaisemmin (S = ruskea, s = sininen). Kaikki joilla on iso S, ovat ruskeasilmäisiä, koska se on dominoiva:

SS + SS = SS (ruskea)

SS + Ss = SS (ruskea) tai Ss (ruskea)

SS + ss = Ss (ruskea)

Ss + Ss = SS (ruskea), Ss (ruskea) tai ss (sininen)

ss + ss = ss (sininen)

Jos siis molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä (kumpikin ss), ei lapsi voi olla ruskeasilmäinen.

Suhteellisen edesvastuutonta on kirjoitella tommosta soppaa. Ihmisen silmien väriin vaikuttaa useampi geeni. Asiaa monimutkaista se, että näistä geeneistä esiintyy eri alleeleja. Osa perimässä kulkevista alleeleista ei aina toimi, vaan kulkee siellä mukana. Jossain tapauksissa sitten voi tulla tavallaan yllättävä lopputulos.

Esim. Ruskeasilmäinen mieheni on todistetusti kahden sinisilmäisen vanhemman lapsi. Siskonsa on sinisilmäinen. Itselläni on vihreät silmät ja lapsista 2 on ruskeasilmäisiä ja yksi sinisilmäinen.

Lukion bilsanope edesvastuuttomasti tämän opetti :D Mutta noinhan se pääpiirteissään menee. Mutaatioita tapahtuu ja niin edelleen, mutta on silti äärimmäisen harvinaista, että kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen.

Silmien väri ei periydy kuten hajuherneen väri tai banaanikärpäsen siivet. Lukiossa nimenomaan silmien värin periytyminen oli esimerkki multippelien alleelien vaikutuksesta. Ihmisen silmien väristä et voi päätellä mitkä alleelit hänen perimässä on.

Vierailija
44/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siniset silmät, miehellä ruskeat. Kolmesta lapsesta vain yhdellä ruskeat silmät.  Miehen siskolla myös ruskeat silmät, hänen miehellään siniset. Heillä kaksi lasta joista kummallakaan ei ruskeita silmiä. 

Vierailija
45/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi sinisilmäistä voivat saada myös ruskeasilmäisen lapsen. Tästä on kyllä ihan nykyaikaista tutkimustietoa saatavana, jos vähäänkään vaivautuu itse etsimään. Silmien värin periytyminen ei ole ihan niin yksinkertaista, kuin jotkut täällä kivenkovaan väittävät. Aloittajan olisi syytä kaivaa ne tutkimustulokset käsiinsä tai ainakin vähintään keskustella jonkun periytyvyystutkijan kanssa, ennenkuin alkaa syyttämään vaimoaan.

Vierailija
46/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla pojallani on siniset silmät joissa aivan sen värialueen reunalla on ikäänkuin vihreä rengas joka muodostuu vihreistä pilkuista. Lapsen isällä siniset silmät ja minulla vihreät muutamalla ruskealla pisteellä.

Lasketaankohan poikani nyt sini- vai vihreäsilmäiseksi?

Vierailija
47/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
48/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m... kirjoitti:

Periytymisbilsan tunnot jääny käymättä? :D

On hyvin epätodennäköistä, että sinisilmäiset vanhemmat saisivat ruskeasilmäisen lapsen. Prosenttimahdollisuus on pyöreä 0.

Minkä ikäisellä vauvalla on ruskeat silmät? Provo tämä on tai sitten surullista että noin tyhmä ap pääsi jatkamaan geenejä.

No mun siskontytöllä (isä lähi-idästä) oli kyllä ruskeat silmät syntyessään. Mutta ap, teetä isyystesti, maksaa n. 250e, pieni hinta varmuudesta.

Vierailija
49/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ruskeasilmäistä voivat saada sinisilmäisen lapsen, mutta kaksi sinisilmäistä eivät voi saada ruskeasilmäistä lasta. Ehkä jokin harvinainen mutaatio tuon voisi aiheuttaa, mutta normaalisti noin ei voi käydä.

Näin yksinkertaistettuna: jos lapsi saa jommalta kummalta vanhemmalta ruskeasilmäisyyttä aiheuttavan geenin, hänen silmistään tulee ruskeat. Sinisilmäisellä ei voi olla tuota geeniä, koska sininen on väistyvä ominaisuus.

Tässä vielä yksinkertaisemmin (S = ruskea, s = sininen). Kaikki joilla on iso S, ovat ruskeasilmäisiä, koska se on dominoiva:

SS + SS = SS (ruskea)

SS + ss = Ss (ruskea)

ss + ss = ss (sininen)

Jos siis molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä (kumpikin ss), ei lapsi voi olla ruskeasilmäinen.

Tämä on karsittu rautalankaversio koulujen oppikirjoista, jonka avulla oppilaille selvitetään resessiivisten ja dominoivien alleelien perusperiaatetta. Todellisuudessa silmien pigmenttiin vaikuttaa usea geeni alleeleineen. Eli periytyminen todellisuudessa mutkikkaampaa ja siksi kyseinen esimerkki monista kirjoista poistettu nykyään. 

Vierailija
50/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä silmät sitten ihan puhtaan ja kirkkaan siniset vai enemmän jotain tyyliin sinivihreänharmaat tai muuta vastaavaa?

Aika epätodennäköistä jos ensin mainittu molemmilla, mutta jos ei ole ihan puhtaasti kirkkaan siniset niin sielä taustalla varmasti on muitakin vaikuttavia tekijöitä (esim. vihreä) ja tekee ruskeista silmistä hieman tödennäköisemmän.

Minun äidilläni on kirkkaan siniset silmät, isälläni juurikin sellaiset vähän sekalaiset sinivihreänharmaat ja itselläni ruskeat silmät. Isän äitikin oli kyllä ruskeasilmäinen, mutta tosiaan ei se silmien värin periytyyys niin yksiselitteistä ole.

Vierailija
51/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä on harmaat silmät ja äidillä siniset. Minulla on ruskeat silmät. Isä ja äiti molemmat tummatukkaisia, minulla on pellavavaaleat. Isä on testattu ja osoittautui isäksi.

Isän isoisällä ollut ruskeat silmät ja minun isoäidin molemmilla vanhemmilla. Sieltä asti tuli silmien väri - ja hiusten värikin tuli äidin isovanhempien puolelta.

Odota nyt testiä ennen kuin menet narun jatkoksi, menee hyvä mies hukkaan.

Vierailija
52/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tyhmä provo, mutta mun lapsi näytti ihan sömalilta kun syntyi, tumma kihara tukka, pusuhuulet, tummat silmät. Nyt hänellä on vaaleanruskea piikkisuora tukka ja sinivihreät silmät. Kyllä kaverit kiusasi aluksi :D Ja mua harmitti :D

Vierailija
53/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehellä vihreät silmät, meidän lapsilla (2 kpl,) on molemmilla siniset silmät, jossa on kaksi ruskea, jopa aika leveä juovaa. Mummoni oli ruskeasilmäinen. Äitini ja isäni vihreä silmäisiä.

Monta geeni ja DNS tutkimusta tehty koska perinnöllinen sairaus jota on selvitetty, ja tulos on, että kaikki ovat biologisia lapsia.

AP, jos sinua epäilyttää niin vaadi isyystesti, siitä se selviää.

Vierailija
54/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vihreät silmät ja punertavanruskeat hiukset. Lapsen isä taas on tummanruskeahiuksinen ja sinisilmäinen, oli lapsena pellavapää, jonka hiukset tummuivat vasta yläasteella.  Lapsellamme on ollut aina lähes musta, oikeastaan kahvin värinen kihartuva tukka ja ruskeat silmät. Kummallakaan ei ole ruskeasilmäisiä suvussa, mutta lapsi on kyllä täysin isänsä kuva muuten.

Vierailija
55/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäköön, silmien ja hiusten väriin vaikuttaa vanhempien perintötekijät useammassa sukupolvessa. Jos jomman kumman tai molempien suvusta löytyy ruskeasilmäisiä niin on aina mahdollista saada myös ruskeasilmäinen vauva. Vauvan geenit muodostuu yksinkertaistetusta puolet kummaltakin vanhemmalta, josta tulee 1/4 per isovanhempi, 1/8 isoisovanhempi jne. Ainahan on mahdollista, että joku isoäiti tai isoisoäiti on "käynyt vieraissa" tai sitten vaikka ollut adoptio, mistä ei ole kerrottu jälkipolville. Kuten aikaisemmin jo olikin sanottu, vauvat syntyvät tummansinisillä silmillä ja silmien väri muuttuu kahteen ikävuoteen mennessä lopulliseen silmien väriin. Samoin hiustenväri muuttuu iän myötä. 

Vaihtoehtoja tilanteessa löytyy, a) värit tulevat suvusta, b) vaimo käynyt vieraissa, c) vauva vaihtunut sairaalassa. Katso omia ja puolison vauvakuvia, sekä sukujen vauvakuvia, tai kysele vanhemmilta ja appivanhemmilta, sieltähän se selviää.

Vierailija
56/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m... kirjoitti:

Periytymisbilsan tunnot jääny käymättä? :D

On hyvin epätodennäköistä, että sinisilmäiset vanhemmat saisivat ruskeasilmäisen lapsen. Prosenttimahdollisuus on pyöreä 0.

Ja noissa tutkimuksissa ei taatusti ole varmistettu lapsen oikeaa isää. On vain ollut blondeja pariskuntia joilla on ollut ruskeasilmäinen ja tummatukkainen lapsi ja noiden kautta sitten laitettu, että kyllä blondi pariskunta voi saada tummahipiäisen lapsen. Vaikka oikeasti lapsen isä onkin jokin muu kuin se blondi.

Vierailija
57/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/minka-variset-silmat-lapses…

99% varmuudella sinisilmäiset saa myös sinisilmäisen lapsen.

Mulla siniset silmät, miehellä ruskeat. Lapsi sai vihreät silmät. Tuon artikkelin mukaan sen ei pitäisi olla mahdollista mutta tuossa vieressä on elävä todiste asiasta.

Mutta minkä väriset silmät sillä lapsen isällä on?

Vierailija
58/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SS + SS = SS (ruskea)

SS + ss = Ss (ruskea)

ss + ss = ss (sininen)

Suhteellisen edesvastuutonta on kirjoitella tommosta soppaa. Ihmisen silmien väriin vaikuttaa useampi geeni. Asiaa monimutkaista se, että näistä geeneistä esiintyy eri alleeleja. Osa perimässä kulkevista alleeleista ei aina toimi, vaan kulkee siellä mukana. Jossain tapauksissa sitten voi tulla tavallaan yllättävä lopputulos.

Esim. Ruskeasilmäinen mieheni on todistetusti kahden sinisilmäisen vanhemman lapsi. Siskonsa on sinisilmäinen. Itselläni on vihreät silmät ja lapsista 2 on ruskeasilmäisiä ja yksi sinisilmäinen.

Onko käynyt testeissä vai miten on todistettu?

Vierailija
59/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat vaaleita ja sinisilmäisiä, samoin isoveljeni. Minä olen taas mustahiuksinen ja ruskeasilmäinen edelleenkin aikuisiällä.  Molemmat biologisia vanhempiani, oon vaan sattunut äidin isältäni perimään tummuuteni.

Isäni kyllä syntymäni jälkeen suuttui myös, että äitini on pettänyt häntä, mutta osottaiduin kyllä ihan isäni tyttäreksi :D

Lapsena ja nuorena kuisattiin kyllä paljon, että oon adoptoitu, mutta selkäisti kasvonpiirteet on vanhemmiltani. 

Vierailija
60/67 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tenavia, jotka ovat syntyneet tummatukkaisina, parin kuukauden iässä vauvatukka lähtenyt ja myöhemmin kasvaa blondia tilalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi