Läheisen katkeruus lapsista tekee hulluksi
Hei kaikille. Mieltäni raastaa eräs tilanne lähipiirissäni, ja haluan nyt kirjoittaa siitä tänne. Pelottaa tosin, jos joku tuttu tämän bongaa :D
Tilanne on siis se että on pariskunta sanotaanko nyt vaikka Matti ja Maija. Heillä on kaksi lasta.
Matilla on veli nimeltä Pekka ja hänen vaimonsa on Liisa.
Ennen kuin Matti ja Maija saivat perheenlisäystä, tämä porukka oli keskenään todella läheinen. Vietettiin illanistujaisia ja tehtiin kaikkea kivaa yhdessä. Kunnes Maija tuli raskaaksi. Esikoisen synnyttyä tilanne muuttui täysin. Aikaa ei vietetty enää yhdessä, ja porukka vältteli toisiaan. Lopulta tilanne meni siihen, että Liisa suuttui jostain pikku asiasta Maijalle. Liisa haukkui Maijan huoraksi ja sanoi häntä huonoksi äidiksi. Itki myös sitä, että miksei heille Pekan kanssa tule perheenlisäystä, vaikka vuosia yritetty. Maija järkyttyi ja katkaisi välit Liisaan. Enää ei soiteltu eikä viestitelty. Veljekset Matti ja Pekka pitivät yhteyttä silloin tällöin.
Pian Matille ja Maijalle syntyi toinen lapsi. Pekka ja Liisa eivät saapuneet edes ristiäisiin, koska Liisa oli "kipeä". Ilmeisesti pakotti myös Pekan jäämään kotiin, vaikka kyseessä oli oma veljenpoika. Joulukin meni niin ja näin. Koko perhe oli koolla, mutta Pekka oli hyvin varovainen lasten kanssa, Liisa vältteli koko porukkaa ja jutteli mieluummin anopin kanssa.
Matti ja Maija viettivät kesälomaa Matin ja Pekan vanhempien luona, samalla pienellä paikkakunnalla, jossa Pekka ja Liisakin asuu. Kerran satuttiin näkemään ikkunasta, kun he olisivat tulleet käymään, mutta kun näkivät Matin ja Maijan auton pihassa, ajoivat ohi. Myöskään kyläraitilla ei tervehditty, jos vastaan ajeltiin. Sama meno jatkui syksynkin. Joulunaikaan Matti ja Maija perheineen olivat 2 päivää Matin ja Pekan vanhemmilla, Pekka ja Liisa eivät tulleet käymään, kuin vasta sitten, kun he olivat lähteneet.
Ja nyt onkin jo maaliskuu 2018, ja Pekka on nähnyt omat veljenpoikansa viimeksi vuonna 2016. Mattia asia harmittaa, etteivät omat lapset edes tunnista valokuvia katsellessa, kuka heidän setä on. Maija on sitä mieltä, että Pekka olisi enemmän kuin tervetullut katsomaan lapsia, Liisaa ei halua tavata. Mutta kun Pekka on niin pahasti tossun alla, ettei Liisa ilmeisesti päästä, vaikka matkaakin on vain 50 km.
Itsekin perheeseen kuuluvana tiedän, että jotain olisi pitänyt keksiä, ettei tilanne olisi mennyt näin pahaksi. On surullista katsella valokuvia, kun 3v kysyy oman setänsä kohdalla, että kuka tuo on?
Liisa vain on ilmeisesti niin katkera, ettei hänellä ole lapsia ja siksi vihottelee. Muutenkin olen vahvasti sitä mieltä, että hän olisi ammattiavun tarpeessa. Häneltä on senverran outoja tempauksia tässä nähty.
Jos ymmärsitte tarinan,niin mitä mieltä olette? Tuleeko tämä nelikko koskaan olemaan väleissä? Sen tiedän, että veljekset whatsappailevat ja soittelevat toisilleen, mutta muutenpa ei mitään muuta. Mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Vai antaa vain heidän hoitaa itse omat sotkunsa jos kiinnostaa? Koska näin veljesten siskona, tilanne on inhottava ja olen surullinen veljeni sekä lasten puolesta, kun eivät saa olla yhdessä.
Kiitos kaikille etukäteen!
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikille. Mieltäni raastaa eräs tilanne lähipiirissäni, ja haluan nyt kirjoittaa siitä tänne. Pelottaa tosin, jos joku tuttu tämän bongaa :D
Tilanne on siis se että on pariskunta sanotaanko nyt vaikka Matti ja Maija. Heillä on kaksi lasta.
Ennen kuin Matti ja Maija saivat perheenlisäystä, tämä porukka oli keskenään todella läheinen. Vietettiin illanistujaisia ja tehtiin kaikkea kivaa yhdessä. Kunnes Maija tuli raskaaksi. Esikoisen synnyttyä tilanne muuttui täysin. Aikaa ei vietetty enää yhdessä, ja porukka vältteli toisiaan. Lopulta tilanne meni siihen, että Liisa suuttui jostain pikku asiasta Maijalle. Liisa haukkui Maijan huoraksi ja sanoi häntä huonoksi äidiksi. Itki myös sitä, että miksei heille Pekan kanssa tule perheenlisäystä, vaikka vuosia yritetty. Maija järkyttyi ja katkaisi välit Liisaan. Enää ei soiteltu eikä viestitelty. Veljekset Matti ja Pekka pitivät yhteyttä silloin tällöin.
Pian Matille ja Maijalle syntyi toinen lapsi. Pekka ja Liisa eivät saapuneet edes ristiäisiin, koska Liisa oli "kipeä". Ilmeisesti pakotti myös Pekan jäämään kotiin, vaikka kyseessä oli oma veljenpoika. Joulukin meni niin ja näin. Koko perhe oli koolla, mutta Pekka oli hyvin varovainen lasten kanssa, Liisa vältteli koko porukkaa ja jutteli mieluummin anopin kanssa.Matti ja Maija viettivät kesälomaa Matin ja Pekan vanhempien luona, samalla pienellä paikkakunnalla, jossa Pekka ja Liisakin asuu. Kerran satuttiin näkemään ikkunasta, kun he olisivat tulleet käymään, mutta kun näkivät Matin ja Maijan auton pihassa, ajoivat ohi. Myöskään kyläraitilla ei tervehditty, jos vastaan ajeltiin. Sama meno jatkui syksynkin. Joulunaikaan Matti ja Maija perheineen olivat 2 päivää Matin ja Pekan vanhemmilla, Pekka ja Liisa eivät tulleet käymään, kuin vasta sitten, kun he olivat lähteneet.
Ja nyt onkin jo maaliskuu 2018, ja Pekka on nähnyt omat veljenpoikansa viimeksi vuonna 2016. Mattia asia harmittaa, etteivät omat lapset edes tunnista valokuvia katsellessa, kuka heidän setä on. Maija on sitä mieltä, että Pekka olisi enemmän kuin tervetullut katsomaan lapsia, Liisaa ei halua tavata. Mutta kun Pekka on niin pahasti tossun alla, ettei Liisa ilmeisesti päästä, vaikka matkaakin on vain 50 km.
Itsekin perheeseen kuuluvana tiedän, että jotain olisi pitänyt keksiä, ettei tilanne olisi mennyt näin pahaksi. On surullista katsella valokuvia, kun 3v kysyy oman setänsä kohdalla, että kuka tuo on?
Liisa vain on ilmeisesti niin katkera, ettei hänellä ole lapsia ja siksi vihottelee. Muutenkin olen vahvasti sitä mieltä, että hän olisi ammattiavun tarpeessa. Häneltä on senverran outoja tempauksia tässä nähty.
Jos ymmärsitte tarinan,niin mitä mieltä olette? Tuleeko tämä nelikko koskaan olemaan väleissä? Sen tiedän, että veljekset whatsappailevat ja soittelevat toisilleen, mutta muutenpa ei mitään muuta. Mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Vai antaa vain heidän hoitaa itse omat sotkunsa jos kiinnostaa? Koska näin veljesten siskona, tilanne on inhottava ja olen surullinen veljeni sekä lasten puolesta, kun eivät saa olla yhdessä.
Eli Maija siis laittoi välit poikki Pekkaan ja Liisaan. Ymmärrän kyllä syyn. Pekka ja Liisa yrittivät vielä viettää joulua yhdessä muun suvun kanssa, mutta pysyttelivät sivussa Matin perheestä. Mattia tilanne harmittaa. Maija haluaisi tavata Pekkaa, mutta ei Liisaa.
Liisalle on varmasti aika selvää, että hän ei ole tervetullut. Pekka toimii kuten aviomiehen kuuluukin toimia eli asettuu vaimonsa puolelle. Jos Liisa ei kerran ole tervetullut, ei mene enää Pekkakaan. Mattia asia harmittaa, mutta koska Matti on munaton eikä uskalla sanoa Maijalle, että Liisakin olisi tervetullut, mikään ei muutu. Maija tuskin merkitsee Pekalle palaneen puupennin vertaa, joten Pekalla ei ole mitään tarvetta tavata Maijaa. Liisaakaan tuskin kiinnostaa tavata Maijaa, Mattia tai näiden lapsia. Minusta Matti on nyt avainasemassa ja hänen pitää veljensä kanssa puhua asiasta. Jos naiset eivät tule keskenään toimeen, miesten tulee tavata toisiaan ilman Maijaa ja Liisaa. Muiden sukulaisten tehtävä on sopeutua siihen, mitä Matti ja Pekka yhdessä sopivat.
Ap täällä taas hei.
Tänään tosiaan veljeni Pekka ja vaimonsa Liisa,äitini ja pikkuveljeni kävivät luonani kylässä. Esittelin uutta asuntoani ja kahvittelimme. Pikkuveljeni otti sitten puheeksi, että nyt kun kaupungissa ollaan, täytyy ostaa synttärilahja Matin pojalle. Äitini sitten innostui asiasta ja alkoi siinä höpöttää kaikenlaista ja kysyi, että ovatko Pekka ja Liisa tulossa (Matti oli viikonloppuna soitellut Pekalle ja kertonut synttäreiden ajankohdan ja toivottanut tervetulleeksi)
Pekka: "Nii en tiiä, viittiikö sitä lähtee ajamaan kun pakkasta on" Äitini sitten sanoi, että no heidän kyytiinsä kyllä mahtuu. (Joo äitini osaa olla rasittava, ja sille tämä tilanne on raastavampi kuin minulle)
Liisa: "Minnuu ei ainakkaa kiinnosta lähtee leikkimmään sen täyvellisen perheen luo yhttään mittään sitäpaitsi meillä on muitakkii suunnitelmia"
Itse pysyin hiljaa ja tarjosin ystävällisesti lisää kahvia. Asiasta ei puhuttu sen enempää.
Joten, totean nyt varmaan viidennen kerran, että kyllä, ei tästä tule mitään ja annan aikuisten ihmisten selvittää välinsä tai olla selvittämättä. K I I T O S ihan mielettömästi, kun ootte kertoneet omia kokemuksia ja antaneet vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jonkun mielestä ihmisellä on oikeus käyttäytyä vaikka kuinka epäkypsällä ja sairaalla tavalla vain siksi, että on katkera lapsettomuudestaan? Huh huh. Hoitoahan tuollainen nainen olisi vailla.
Olisiko myös ok jos ikisinkku alkaisi raivoamaan ja huorittelemaan parisuhteessa olevaa kohtaan? Hän kun on vain surullinen raukka, joka kaipaa hyväksyntää ja sääliä. Onhan hänellä nyt oikeus vähän herjata kaiken saanutta ihmistä, jolla parisuhde.
Tai työtön saa haukkua ihmisen, jolla työpaikka?WTF? :D
What??? Luitko viestejä ollenkaan? Maijahan tuon riidan aloitti siitä koirasta. (Mikä kertoo aika paljon Maijan kypsyyden tasosta ....)
Entäpä jos Maija oli ihan oikeassa siitä koirasta?
Ja Liisa vain niitä ihmisiä joille ei tulla sanomaan vaikka mitä hirveää tekisi?
Kyllä tämä lapsettomuudesta katkera päiväkotijohtajatar Liisa (oikealta nimeltään Maarit) tappoi osaamattomuuttaan ja välinpitämättömyyttään sen koiransa. Tämän mies Pekka on väkivaltainen ja Maarit näennäisesti alistuva ja ylemmyyttä tunteva marttyyri. Nykyään päiväkotijohtajatar Maaritilla on 2 koiraa ja arvatkaa vaan miten tulee käymään.
Joku jo sanoikin, että onneksi tuollaiset Maaritit ei sikiä - eiväthän nuo pysty koiristakaan huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon "Liisa" vaikken oo huoritellut enkä muutakaan sekoillut. Olen katkaissut välit sisaruksiin ja kummilapsiin lapsettomuuden vuoksi. Syynä se että itken viikon ennen ja jälkeen kun pitäisi lapsia nähdä. Olen onnellisempi ja levollisempi näin:)
Vaikka jotenkin ymmärränkin sinua niin näin vanhempana ihmisenä minä pelkään että tulet katumaan sitä ettet tutustu omiin sukulaisiisi. Tulet kaipaamaan heitä ja myöhemmin on yhteyttä vaikeampi rakentaa ainakaan niin läheistä.
Lässyti lää, kukapa kaipaisi yhteyttä ihmisiin, joille hänen surunsa eivät merkitse mitään? Niinpä....
Ja onneksi luonto suojelee eräitä etteivät lisäänny jos katkeruus on myrkyttänyt jo munasarjatkin.
Liisakaan ei saanut yhtä koiraa pidettyä hengissä, miten kävisi lapsen.😎
Ap on Maija itse ja Maijalle ei nyt empatiaa heru. Ei Liisakaan varmasti ole helpoimmasta päästä persoona, mutta ainakin vaikuttaa olevan aito oma itsensä. Asenteellisuus kyllä huokuu teidän suvun suhtautumisesta aivan täysin. Jos kahvipöydässäkin täytyy alkaa lapsien synttäreitä tuputtaa lapsettomalle parille jonka tiedätte kärsivän lapsettomuudestaan. Mitä ihmettä? Kyllä he juhliin tulevat ilman painostustakin, jos haluavat, jos eivät halua niin eivät vain tule. Veikkaanpa että kun iloinen perhevierailunne on päättynyt ja Liisa ja Pekka ovat päässeet kotiinsa, Liisa on tuntenut olonsa vähintään masentuneeksi.
Minulla on mieheni suvussa oma Maija, jota kartan kuin ruttoa. Onneksi vain mieheni serkun vaimo. Passiivisaggressiivinen, erinomaisuudessaan kylpevä, täydellisen perheen kulissia esittävä ja pikkusieluinen henkilö, jonka kanssa ei saa aitoa kohtaamista. Aikoinaan puhelin omat ilot ja murheet hälle, ehkä olen sellainen lasivaasihenkilö itse. Kun huomasin että hänellä ei ollut itsestään oikein mitään annettavaa, aloin etääntyä. Kautta rantain kuulin, että oli ollut hänellä murheitakin tuntemisemme aikoina, mutta minulle puhuttiin vain hyvistä asioista. Tajusin että tässä on sellainen epäaito leijailija, hän lähtee nyt elämästäni. Terveisiä sinulle Anna, jos luet tätä.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas hei.
Tänään tosiaan veljeni Pekka ja vaimonsa Liisa,äitini ja pikkuveljeni kävivät luonani kylässä. Esittelin uutta asuntoani ja kahvittelimme. Pikkuveljeni otti sitten puheeksi, että nyt kun kaupungissa ollaan, täytyy ostaa synttärilahja Matin pojalle. Äitini sitten innostui asiasta ja alkoi siinä höpöttää kaikenlaista ja kysyi, että ovatko Pekka ja Liisa tulossa (Matti oli viikonloppuna soitellut Pekalle ja kertonut synttäreiden ajankohdan ja toivottanut tervetulleeksi)
Pekka: "Nii en tiiä, viittiikö sitä lähtee ajamaan kun pakkasta on" Äitini sitten sanoi, että no heidän kyytiinsä kyllä mahtuu. (Joo äitini osaa olla rasittava, ja sille tämä tilanne on raastavampi kuin minulle)
Liisa: "Minnuu ei ainakkaa kiinnosta lähtee leikkimmään sen täyvellisen perheen luo yhttään mittään sitäpaitsi meillä on muitakkii suunnitelmia"
Itse pysyin hiljaa ja tarjosin ystävällisesti lisää kahvia. Asiasta ei puhuttu sen enempää.
Joten, totean nyt varmaan viidennen kerran, että kyllä, ei tästä tule mitään ja annan aikuisten ihmisten selvittää välinsä tai olla selvittämättä. K I I T O S ihan mielettömästi, kun ootte kertoneet omia kokemuksia ja antaneet vinkkejä.
No aika selvää on, ettei Pekkaa ja Liisaa kauheasti kiinnosta Matin lasten synttärit. Aloituksestasikin jo päättelin, että tilanne harmittaa lähinnä Mattia. Ei Pekkaa eikä Liisaa. Eikä oikeastaan Maijaakaan, koska Maijahan ei halua tavata Liisaa. Matin esittämä kutsu oli oikeastaan ihan turha, koska Liisa tietää, ettei ole Maijan mielestä tervetullut, ja Pekka taas haluaa seistä vaimonsa rinnalla. Ainoa, joka asiaa voisi jollain tavalla muuttaa, on Matti. Hän kun on nelikosta ainoa, jolle nykytilanne on harmillinen.
Liisan on vaikeaa käsitellä omaa lapsettomuuttaan. Se ei ole tavatonta, että raastavasta lapsettomuudesta kärsivät ihmiset laittavat välejä poikki perheellistyviin ihmisiin. Ei se tietenkään huonoa käytöstä legitimoi, että on vakavaa surua, mutta Maijan luulisi ymmärtävän Liisan käytöstä edes hieman paremmin. On turha viettää aikaa yhdessä, puolin ja toisin, jos siitä tulee vain kurjaa mieltä.
Sainkin tuossa kuulla äidiltäni, että oli jutellut Pekan kanssa tuon episodin jälkeen. Pekka oli pahoitellut vaimonsa käytöstä, ja sanonut, että olisi halukas kyllä synttäreille tulemaan, mutta Liisa oli sanonut, ettei sinne ole asiaa. Alistuu hänen tahtoonsa, Pekka kun on aina ollut luonteeltaan sellainen, että tekee muiden vuoksi mitä vaan, itsestä viis. Eli nyt voitte lopettaa tuonkin spekuloinnin, ettei Pekkaa muka ollenkaan kiinnostaisi lapset. Hän on päättänyt valita suvun sijasta vaimon, ja se on vain hyväksyttävä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siskolla on kaksi tervettä lasta, mulla kaksi vammaista. En halua olla tekemisissä. Näkemisen jälkeen oli aina paha mieli useamman päivän. Sisko ei tajua miten sattuu katsella hänen lapsia ja kuunnella juttuja heidän tekemisistä. Kaksi tervettä lasta, mies ja työpaikka... Mulla kaksi vammaista ja omaishoitajuus. Mä olen suvun mielestä se pahis, vaikka olen antanut välien sammua, en siis haukkunut ym. Kukaan ei tunnu tajuavan. Mä vaan haluan tehdä elämästä mahdollisimman onnellista poistamalla pahan olon aiheuttajat.
Eikö olisi hyvä kuitenkin, että sulla olisi tuollaisessa tilanteessa turvaverkkoja siskostasi ja lapsilla serkut, keiden kanssa leikkiä? Eihän siskosi voi sille mitään, että sulla on käynyt huono tuuri ja hänellä parempi? Tuskin hän sulle on toivonut vaikeampaa elämää kuin itselleen? Eikä sitä tiedä mitä vastoinkäymisiä elämä kullekin tuo mukanaan, mutta älä siskoani elämästäsi oman katkeruutesi vuoksi eristä. Tietysti jos siskosi on ilkeä sinua kohtaan ja omahyväinen, niin sitten ymmärrän ratkaisusi.
Vierailija kirjoitti:
Sainkin tuossa kuulla äidiltäni, että oli jutellut Pekan kanssa tuon episodin jälkeen. Pekka oli pahoitellut vaimonsa käytöstä, ja sanonut, että olisi halukas kyllä synttäreille tulemaan, mutta Liisa oli sanonut, ettei sinne ole asiaa. Alistuu hänen tahtoonsa, Pekka kun on aina ollut luonteeltaan sellainen, että tekee muiden vuoksi mitä vaan, itsestä viis. Eli nyt voitte lopettaa tuonkin spekuloinnin, ettei Pekkaa muka ollenkaan kiinnostaisi lapset. Hän on päättänyt valita suvun sijasta vaimon, ja se on vain hyväksyttävä.
Ap
Juuri näin pitää suvun tehdä. Pekka on tehnyt päätöksensä ja muiden on kunnioitettava Pekan päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juuri näin pitää suvun tehdä. Pekka on tehnyt päätöksensä ja muiden on kunnioitettava Pekan päätöstä.
Pekan tunteet eivät voi mennä lasten tunteiden ja tarpeiden ohi.
Että sorry vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas hei.
Huh, ettekö te todellakaan osaa sukunne kesken puhua mistään muusta kuin noista Matin ja Maijan (vai mitä ne keksityt nimet nyt olivat?) lapsista?
Onhan tuo ihan valtavan tylsää ihan kaikille, olivat välit ja asiat ihan miten vain. Eikö teillä ole mitään muuta puhumista keskenänne? Teitä ei ketään kiinnosta vaikkapa Pekan ja Liisan työt? Tai muut asiat?
Kyllähän tuollaiseen kyllästyisi aivan jokainen, jos koko suvun elämä ja kaikki jutut pyörivät vain ja ainoastaan yhden pojan perheen ja lasten ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pekan tunteet eivät voi mennä lasten tunteiden ja tarpeiden ohi.
Että sorry vaan.
Eihän ne sen Pekan lapsia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian Matille ja Maijalle syntyi toinen lapsi. Pekka ja Liisa eivät saapuneet edes ristiäisiin, koska Liisa oli "kipeä". Ilmeisesti pakotti myös Pekan jäämään kotiin, vaikka kyseessä oli oma veljenpoika. Joulukin meni niin ja näin. Koko perhe oli koolla, mutta Pekka oli hyvin varovainen lasten kanssa, Liisa vältteli koko porukkaa ja jutteli mieluummin anopin kanssa.Matti ja Maija viettivät kesälomaa Matin ja Pekan vanhempien luona, samalla pienellä paikkakunnalla, jossa Pekka ja Liisakin asuu. Kerran satuttiin näkemään ikkunasta, kun he olisivat tulleet käymään, mutta kun näkivät Matin ja Maijan auton pihassa, ajoivat ohi. Myöskään kyläraitilla ei tervehditty, jos vastaan ajeltiin. Sama meno jatkui syksynkin. Joulunaikaan Matti ja Maija perheineen olivat 2 päivää Matin ja Pekan vanhemmilla, Pekka ja Liisa eivät tulleet käymään, kuin vasta sitten, kun he olivat lähteneet.
Eli Maija siis laittoi välit poikki Pekkaan ja Liisaan. Ymmärrän kyllä syyn. Pekka ja Liisa yrittivät vielä viettää joulua yhdessä muun suvun kanssa, mutta pysyttelivät sivussa Matin perheestä. Mattia tilanne harmittaa. Maija haluaisi tavata Pekkaa, mutta ei Liisaa.
Liisalle on varmasti aika selvää, että hän ei ole tervetullut. Pekka toimii kuten aviomiehen kuuluukin toimia eli asettuu vaimonsa puolelle. Jos Liisa ei kerran ole tervetullut, ei mene enää Pekkakaan. Mattia asia harmittaa, mutta koska Matti on munaton eikä uskalla sanoa Maijalle, että Liisakin olisi tervetullut, mikään ei muutu. Maija tuskin merkitsee Pekalle palaneen puupennin vertaa, joten Pekalla ei ole mitään tarvetta tavata Maijaa. Liisaakaan tuskin kiinnostaa tavata Maijaa, Mattia tai näiden lapsia. Minusta Matti on nyt avainasemassa ja hänen pitää veljensä kanssa puhua asiasta. Jos naiset eivät tule keskenään toimeen, miesten tulee tavata toisiaan ilman Maijaa ja Liisaa. Muiden sukulaisten tehtävä on sopeutua siihen, mitä Matti ja Pekka yhdessä sopivat.
Jos joku tässä on tossun alla, on se Matti. Ja koko muu suku. Tuo Maijahan tyrannisoi teitä kaikkia. Miten ihmeessä siedätte sitä?
Vaikuttaa siltä, että jos Maija suljettaisiin ulos suvun yhteisistä jutuista, niin kenelläkään ei olisi mitään ongelmia. Joten Maijalle vain kenkää kun ei osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on Maija itse ja Maijalle ei nyt empatiaa heru. Ei Liisakaan varmasti ole helpoimmasta päästä persoona, mutta ainakin vaikuttaa olevan aito oma itsensä. Asenteellisuus kyllä huokuu teidän suvun suhtautumisesta aivan täysin. Jos kahvipöydässäkin täytyy alkaa lapsien synttäreitä tuputtaa lapsettomalle parille jonka tiedätte kärsivän lapsettomuudestaan. Mitä ihmettä? Kyllä he juhliin tulevat ilman painostustakin, jos haluavat, jos eivät halua niin eivät vain tule. Veikkaanpa että kun iloinen perhevierailunne on päättynyt ja Liisa ja Pekka ovat päässeet kotiinsa, Liisa on tuntenut olonsa vähintään masentuneeksi.
Minulla on mieheni suvussa oma Maija, jota kartan kuin ruttoa. Onneksi vain mieheni serkun vaimo. Passiivisaggressiivinen, erinomaisuudessaan kylpevä, täydellisen perheen kulissia esittävä ja pikkusieluinen henkilö, jonka kanssa ei saa aitoa kohtaamista. Aikoinaan puhelin omat ilot ja murheet hälle, ehkä olen sellainen lasivaasihenkilö itse. Kun huomasin että hänellä ei ollut itsestään oikein mitään annettavaa, aloin etääntyä. Kautta rantain kuulin, että oli ollut hänellä murheitakin tuntemisemme aikoina, mutta minulle puhuttiin vain hyvistä asioista. Tajusin että tässä on sellainen epäaito leijailija, hän lähtee nyt elämästäni. Terveisiä sinulle Anna, jos luet tätä.
Samaa mieltä, että ap on "Maija" itse, joka yrittää täällä venyttää juttua epätoivoisessa yrityksessä saada edes joku puolelleen ja haukkumaan Liisaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei "Maija" lopeta jo nyt oikeasti. Sun jutut vaihtelee koko ajan ja ovat täysin epäjohdonmukaisia. Tottakai Liisa on sanonut ettei synttäreille ole asiaa jos Maija on tehnyt selväksi, että näin ei ole. Ja miksi muka Pekka pahoittelisi tuota?
Tuo Maija rupeaa inhottamaan jo itseänikin ja itse en olisi edes noin kiltti kuin Pekka ja Liisa, vaan ilmoittaisin sukulaisille, että jos Maijaa ei laiteta kuriin niin eipä kiinnosta olla missään tekemisissä.
Eikö se Matti voisi ottaa avioeroa Maijasta? Sittenhän koko ongelma olisi ratkaistu.
Se on moro nääs päivää, ei oo huolen päivää 🤢
Terv. Lapsettomuuden takia katkera ja kummilapsilleen kostava tunnekylmä ja ylpeä päiväkodin johtajatar (Liisan kollega) "Maarit"