Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitän että jätetyn rooli erossa on helpompi kuin jättäjän!

Vierailija
04.03.2018 |

Näin se vaan on. Jätetyllä on oikeus uhriutua, kiukutella, masentua, uhkailla itsemurhalla, vatvoa asiaa jatkuvasti ja syytellä exäänsä. Olla ymmärtämättä tosiasioita, taantua lapsen tasolle ja jättää vastuu toiselle. Jättäjän pitää taas ottaa vastuu toimimattoman ja usein epäterveen suhteen lopettamisesta, kuunnella uhkauksia, valituksia ja itkua, vaikka hän itsekin olisi henkisesti ihan romuna. Mutta se on vain kestettävä. Hänen on järjesteltävä käytännön asiat, kuunneltava sukulaisten keljuilut ja hyväksyttävä, että ympäröivät ihmiset eivät välttämättä tajua asiaa ollenkaan. Jättäjää pidetään usein itsekkäänä sikana ja epäillään, että hänellä on jo uusi juttu menossa tai muuta vilunkia, vaikka jättäjä teollaan olisi vain loppujen lopuksi pelastanut kahden onnettomassa suhteessa kituvan henkilön mielenterveyden, koska toinen osapuoli ei sitä kyennyt tekemään.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytävällä on usein huono omatunto, jota hän yrittää lievittää demonisoimalla jätetyn. Se on sama kuin jo maassa maksavaa uhria potkittaisiin lisää.

Minulle tuli täydellisenä yllätyksenä exän sivusuhde. Selkärankainen mies olisi tunnustanut tehneensä väärin ja pyytänyt anteeksi ja ero oli hoidettu jotenkin tyylikkäästi.

Ei. Olin aivan romuna ja ex haukkui minua niin ilkein sanakääntein, että traumatisoiduin aikalailla.

Miksi sinä oletat, että saisit olla jokin kukko tunkiolla, että jos sun pillusi ei kiihota ja mies haluaa parempaa seksiä, niin sitten miehen pitäisi madella asiasta edessäsi? Mitäs et ollut vähän kiihottavampi. Ei se toisen naiminen ollut väärin, se ainoastaan oli, että ei jättänyt sua ensin, mutta sehän hoitui siinä samalla, kun sait tietää tulleesi petetyksi.

Kyllä mun pillu kiihotti vielä kauan eron jälkeenkin vaikka exällä uusi suhde jo olikin. Nauratti vaan kun tiesin millaisen pellen sai riesakseen. Tämä silloinen nyksä onkin tosin ollut jo kauan rivissä exät..

Mies varmaan halusi sinusta eroon, koska kuvittelet itsestäsi liikoja ja siksi petti, ettet itsestäsi liikaa kuvitelleena olisi ymmärtänyt eroa. Sait petetyksi tulleena mitä ansaitsitkin.

Kiitos, sain oikein hyvän elämän luotettavan puolison kanssa. Toisin kuin eksä. Onnea vaan sinunkin elämääsi.

Niin, nimenomaan luotettavan. Mutta et sen, kenen kanssa halusit 😉

Jos edellinen suhde kesti kaksi vuotta ja nykyinen yli 20 vuotta, enköhän ole sen oikean kanteni valinnut 😘.

Se onkin eri asia kuin olla saamatta sen kenet eniten halusi.

Vierailija
42/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytävällä on usein huono omatunto, jota hän yrittää lievittää demonisoimalla jätetyn. Se on sama kuin jo maassa maksavaa uhria potkittaisiin lisää.

Minulle tuli täydellisenä yllätyksenä exän sivusuhde. Selkärankainen mies olisi tunnustanut tehneensä väärin ja pyytänyt anteeksi ja ero oli hoidettu jotenkin tyylikkäästi.

Ei. Olin aivan romuna ja ex haukkui minua niin ilkein sanakääntein, että traumatisoiduin aikalailla.

Miksi sinä oletat, että saisit olla jokin kukko tunkiolla, että jos sun pillusi ei kiihota ja mies haluaa parempaa seksiä, niin sitten miehen pitäisi madella asiasta edessäsi? Mitäs et ollut vähän kiihottavampi. Ei se toisen naiminen ollut väärin, se ainoastaan oli, että ei jättänyt sua ensin, mutta sehän hoitui siinä samalla, kun sait tietää tulleesi petetyksi.

Kyllä mun pillu kiihotti vielä kauan eron jälkeenkin vaikka exällä uusi suhde jo olikin. Nauratti vaan kun tiesin millaisen pellen sai riesakseen. Tämä silloinen nyksä onkin tosin ollut jo kauan rivissä exät..

No mies halusi parempaa seksiä kuitenkin, tai vaihtelua, ja sinä jankkaat jostain tyylikkäästä erosta, ei vois säälittävämpää olla, jos mies ei kerran ollut edes arvoisesi.

En ole puhunut sanakaan tyylikkäästä erosta. Olen vain tyytyväinen että pääsin pettäjästä eroon. Pettäjällä on jo 5. avioliitto meneillään eikä koskaan tule onneaan löytämään, sisältä tyhjä ihminen.

Tämänkin varmaan keksit omasta päästäsi nyt selvitäksesi shokistasi. Levittelet kuvitelmiasi ympäriinsä, että olosi helpottuu.

Ei tarvitse keksiä. Näitä tosielämän mattinykäsiä tosiaan on olemassa. Onnittelut näihin uusperheisiin.

Onhan niitä olemassa, mutta sinun exälläsi ei ole ollut 5 avioliittoa.

Vingu mitä vingut.

Eli valehtelit. Vttu mikä säälittävä pelle. Onneksi miehesi uskoo pskaasi, eikö niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin suhtaudut myös naisten uskottomuuteen samalla tavalla, että petetyn oma vika mitäs ei ollut kiihottava muna.

Vmp.

No, pienimunaisista on syytäkin hankkiutua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa eroon. Ei kannata ryhtyä suhteeseen lainkaan, jos järkevästi ajatellaan.

Vierailija
44/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotettava mies uskoo tätä kukotunkiovalehtelija-akkaansa.

Vierailija
45/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap, täysin samaa mieltä. Omakohtaista kokemusta ”jättäjän” roolista. Erotilanteissa kullanarvoisia ovat ne ihmiset, jotka pyrkivät tukemaan ja suojaamaan kriisissä olevan, jotta tämä ei ”sokeana sahaa oksaansa”, oli kyseessä sitten roolit miten päin tahansa. Ensin pitää hengitellä, sitten voidaan lähteä pohtimaan omaa ja toisen osuutta tilanteeseen, jos se on tarpeen. Somehuutelu on se huonoin ratkaisu ja ihmeen moni siihen tuskassaan lähtee. Siinä sitä selittelyä sitten onkin...

Vierailija
46/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö vatipää että täällä on useampi kuin yksi kirjoittaja? Taitaa olla sun ymmärrykselle liian monimutkainen ajatuskuvio.

Vierailija
47/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö vatipää että täällä on useampi kuin yksi kirjoittaja? Taitaa olla sun ymmärrykselle liian monimutkainen ajatuskuvio.

No, hänellä se luotettava eli suomeksi tyhmän sinisilmäinen mies kuitenkin on, jolle tämä harhoissan eläjä voi uskotella aivan mitä mieli tekee, kuten, ettei ole puhunut tyylikkäästä erosta mitään, ja että häntä pettäneellä miehellä onkin jo 5. avioliitto meneillään LOL

Vierailija
48/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies varmaan halusi sinusta eroon, koska kuvittelet itsestäsi liikoja ja siksi petti, ettet itsestäsi liikaa kuvitelleena olisi ymmärtänyt eroa. Sait petetyksi tulleena mitä ansaitsitkin.

Kiitos, sain oikein hyvän elämän luotettavan puolison kanssa. Toisin kuin eksä. Onnea vaan sinunkin elämääsi.

Olen eri, mutta tuo on kyllä perikummallinen asenne. Jos ihminen ei halua uskotonta kumppania, niin mikä ihmeen menetys se uskoton kumppani muka on? En minäkään aikanaan saanut pitää narsistimiestä, vaikka jossain tilapäisessä mielenhäiriössä olisin niin halunnutkin. Olen täysin varma että hän luulee puolisoni olevan kakkosvalinta ja pitää itseään jotenkin "parempana". Antaa kuvitella, ei se meiltä ole pois. Oikeasti tunnen vain helpotusta siitä että väistin mokoman luodin.

Vierailija
49/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta tuo on kyllä perikummallinen asenne. Jos ihminen ei halua uskotonta kumppania, niin mikä ihmeen menetys se uskoton kumppani muka on? En minäkään aikanaan saanut pitää narsistimiestä, vaikka jossain tilapäisessä mielenhäiriössä olisin niin halunnutkin. Olen täysin varma että hän luulee puolisoni olevan kakkosvalinta ja pitää itseään jotenkin "parempana". Antaa kuvitella, ei se meiltä ole pois. Oikeasti tunnen vain helpotusta siitä että väistin mokoman luodin.

No onhan sitä muunkinlaisia intohimoisia suhteita olemassa, kuin narsistimiehiin.

Vierailija
50/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä nyt tiedä. Itse olen aina ollut jättäjä, kaksi kertaa siis. Molemmissa mies (tai ensimmäisessä kai vielä poika) olisi halunnut jatkaa, ja kyseli vielä perään pitkään, jälkimmäisessä oli yhteinen lapsikin. Mutta minulle erot olivat sinänsä helppoja, selkeitä ja ainoita oikeita vaihtoehtoja. Minun tunteeni olivat kuolleet, ja ero käsitelty jo ennen sitä. 

En pysty mitenkään samaistumaan sinun ajatukseesi. 

Pakko pistää peukkua alas. Missä vaiheessa vaivauduit kertomaan kumppanillesi tunteistasi? Olisiko "ensimmäisten kyllästymisten" aikana ollut vielä jotakin tehtävissä?

Olen todistanut sivusta paria ja kokenut itse saman: toisen tunteet hiipuu ja silti vielä kuukausia "näytellään" onnellista tai onnettomana ei saada sanotuksi sanaakaan, vaan "katsellaan, josko tilanne muuttuisi", mutään oikeastaan asialle tekemättä. Viimein sitten saadaan se suu auki ja jätetään ja lähdetään porskuttamaan hyvillä mielin, kun ero on omassa päässä jo käsitelty. Yksi vielä ihmetteli mulle, kun ex ei halunnutkaan jatkaa ystävänä.

Minulle ex lupaili muutosta ja parisuhteen elvytystä pikkuhiljaa, mutta lupailuksi jäi. Tätä edelsi kuukausien vaikeneminen ja pakoilu juomisen pariin ja sain tentata, mikä vialla ja mistä asti on tuntenut näin, en saanut kunnon vastauksia kun "on niin huono puhumaan". Minä sitten pistin pelin poikki tarpeeksi monen pettymyksen jälkeen, kun toisellaei ollut munaa sanoa tivaamatta, mitä haluaa ja mitä ei halua. Mutta ex näyttää todellakin helpottuneelta, minä olen pääsemässä surun yli, mutta edelleen vituttaa se tapa, millä toinen hoiti tilanteen.

Vierailija
51/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos edellinen suhde kesti kaksi vuotta ja nykyinen yli 20 vuotta, enköhän ole sen oikean kanteni valinnut 😘.

Se onkin eri asia kuin olla saamatta sen kenet eniten halusi.

Mistäs sinä muka tiedät kenet tuo kirjoittaja olisi oikeasti halunnut?

Vierailija
52/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioita tulisi hoitaa suhteessa puhumalla ja tarvittaessa hakemalla ulkopuolista apua. Jättäjä pakenee suhteesta, jos käsittelee asiat itsekseen. Hakee sivusuhteen ym käsittelee asiat valmiiksi ennen ero ilmoitustaan. Ei välttämättä kivutonta se ole ja ei kukaan varmaan niin väitäkkään.

Jätetyllä alkaa asiantyöstö erosta. Samalla saa työstää ositus, asumis ja lastenhuolto asiat. Eli joutuu työstämään kaiken kerralla. Lisäksi saattaa olla uskottomuus tullut vasta ilmi. On ihan loogista, että jätetyllä on shokki päällä. Jätetty voi työstää asiaa vuosia ja osa ei pääse koskaan yli. Osa jätetyistä ei solmi koskaan uutta parisuhdetta, koska ei pääse asiasta yli. Mielestäni on täysin selvää miksi jätetty sa myötätuntoa osakseen.

Järkevin vaihtoehto on ero joka yhdessä työstetty. Silloin molemmat on saamalla viivalla päätöstä tekemässä.

Hohhoijaa... Jos tämä jätettykin on ollut parisuhteessa avoimin silmin, niin hänelle ei takuulla tule ero yllätyksenä. Jos hän taas on ollut vaikka vain lasten kanssa, touhottanut vain heidän asioitaan, tai sitten kotitöitä, omia töitään jne., niin se on hänen ongelmansa, jos hän ei ole huomannut puolison etääntymistä. Vaikka olisi kuinka paljon muuta mielenkiintoista ja tärkeää, niin puolison asioita ja parisuhdetta ei saa jättää hoitamatta.

Olen ystäväpiirin eroissa nähnyt tämän niin monta kertaa, eli nainen touhottaa kaiken maailman päiväkodin vanhempain toimikunnissa ja lasten harrastuksien kahviloissa lasten kanssa ja mies unohtuu. Mies unohtuu myös kotona ja sängyssä.

Nainen puhua kalkattaa päivät pitkät pikku-Neean viulukerhon esiintymisestä ja Jessikan päiväkodin joulumyyjäisten arpajaispalkinnoista, mutta ei kysy mieheltään miten tämän päivä on mennyt. Sitten hänelle tulee ihan puskista se, että mies haluaa muutakin kuin mammaksi muuttuneen vaimon. Lapsistaan miehet ovat pitäneet hyvin huolen ja eron jälkeen he ovat päässeet isäksi ihan kunnolla.

Vierailija
53/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan sitä muunkinlaisia intohimoisia suhteita olemassa, kuin narsistimiehiin.

Niin, onko joku sanonut ettei liittoni ole intohimoinen? Tai ettei tuon aiemmin petetyn nykyinen pitkä suhde oli intohimoinen? Tuntuu, että nimenomaan sillä puolella on joku pakkomielle ajatella että ainoastaan kusipäät on niitä miehiä joita oikeasti halutaan, ja ne luotettavat niitä joihin tyydytään. Eihän se oikeasti näin ole. Ei hyvyys, luotettavuus, rakkaus ja kunnioittaminen ole mistään muusta hyvästä pois.

Vierailija
54/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä nyt tiedä. Itse olen aina ollut jättäjä, kaksi kertaa siis. Molemmissa mies (tai ensimmäisessä kai vielä poika) olisi halunnut jatkaa, ja kyseli vielä perään pitkään, jälkimmäisessä oli yhteinen lapsikin. Mutta minulle erot olivat sinänsä helppoja, selkeitä ja ainoita oikeita vaihtoehtoja. Minun tunteeni olivat kuolleet, ja ero käsitelty jo ennen sitä. 

En pysty mitenkään samaistumaan sinun ajatukseesi. 

Tätähän ap just tarkoittaa. Sinulle, jättäjälle, ero pn ollut "helppo" koska olet työstänyt sen jo päässäsi ettei ole muuta vaihtoehtoa ja siten olet sen jo käsitellyt.

Kun taas jätetty on monta kertaa kulkenut laput silmillä ja kieltänyt tosiasiat ja tadaa ero on yllätys josta on helppo syyllistää jättäjä ja siten saa kaiken myötätunnon läheisiltä kun jättäjä oli täysi sika, ihan YLLÄTTÄEN teki eron.

Jättäjä saa kaiken niskaansa kun jätetty hakee säälipointsit kotiin. Eikä kukaan mieti jättäjää joka muka porskuttaa onnellisena vaikka on joutunut tekemään sen kamalimman eli päätöksen erosta. Ottamaan vastuun huonon suhteen päätöksestä.

Tai näin ainakin mulla kävi kun erosin lasteni isästä. Yhteensä 25v yhdessä josta viimeisen 10v ihan turhaa puhumista että jotain tartteis tehdä ja sit tuli puskista kun ilmoitin eron.

Ja turha tulla länkyttää että vielä jäi jotain tekemättä. Joo, tais jäädäkkin. Mies ei vaan enää halunnut mua eikä elämää mun kanssa mutta oli liian munaton sanoakseen sen. Ja ai kun hän olikin sitten se raukka joka niin tylysti tuli lempatuksi.

Mulla paska fiilis kodin rikkomisesta ja lasten tulevaisuudesta sekä vihat päälle jotta nyt sait mitä tilasit: ole itsekses onnellinen, me autetaan jätettyä. Arg!

Vierailija
55/60 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti vaan kun tiesin millaisen pellen sai riesakseen. Tämä silloinen nyksä onkin tosin ollut jo kauan rivissä exät..

Vierailija
56/60 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. AP on oikeassa. Tuota puolta harvoin kukaan ajattelee.

Vierailija
57/60 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin jättäjä erossa, syynä henkisesti kuollut suhde, jossa ei ollut läheisyyttä eikä mitään yhteistä. Lisäksi miehelläni oli alkoholin kanssa vaikeuksia, jotka hän halusi salata ja joita en saanut kertoa kellekään. Ei ollut lapsia.

Kaikki syyllisti minua: mies, anoppi ja appiukko ja jopa yhteiset kaverit. Sanoin miehelleni, että minun on kerrottava syy tälle, alkoholismit ja kaikki, koska muuten ihmiset jäävät väärään käsitykseen. Mies uhkasi itsemurhalla jos sen teen.

Joten jätin sen sitten tekemättä. Vetäydyin täysin. Mies sai tukea, apua, häntä paasattiin. Ja hän sai sopivan tekosyyn juoda. Jossakin vaiheessa aloin saada soittoja, että joikos se teidän yhdessä olon aikana.. tuohan on ihan hillitöntä. Ei osaa käyttäytyä kännissä jne.

Ja minä olin että niin. 

Aikanaan mies sitten oli paljastanut että eron syy oli hänessä. Mutta siinä vaiheessa en tuntenut enää tarvetta olla tekemisissä niiden ihmisten kanssa, jotka minua aikanaan syyllistivät. Toki tein virheen kun en kertonut alkoholismista, mutta halusin vain pois ja en usko että sitä olisi edes uskottu.

Vierailija
58/60 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä oletat, että saisit olla jokin kukko tunkiolla, että jos sun pillusi ei kiihota ja mies haluaa parempaa seksiä, niin sitten miehen pitäisi madella asiasta edessäsi? Mitäs et ollut vähän kiihottavampi. Ei se toisen naiminen ollut väärin, se ainoastaan oli, että ei jättänyt sua ensin, m

Heh, sama, pettäjällä neljäs avioliitto meneillään, eikä taatusti siihen jää. Itse olin pari kuukautta sinkkuna eron jälkeen ja sen jälkeen ollut 30 vuotta aidosti onnellisessa suhteessa.

Vierailija
59/60 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikalailla samaa mieltä kanssasi, AP! Jättäjän osa ei todellakaan ole helppo ja syyllisyys kulkee pitkään jollei ikuisesti mukana.

Vierailija
60/60 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap, täysin samaa mieltä. Omakohtaista kokemusta jättäjän roolista. Erotilanteissa kullanarvoisia ovat ne ihmiset, jotka pyrkivät tukemaan ja suojaamaan kriisissä olevan, jotta tämä ei sokeana sahaa oksaansa, oli kyseessä sitten roolit miten päin tahansa. Ensin pitää hengitellä, sitten voidaan lähteä pohtimaan omaa ja toisen osuutta tilanteeseen, jos se on tarpeen. Somehuutelu on se huonoin ratkaisu ja ihmeen moni siihen tuskassaan lähtee. Siinä sitä selittelyä sitten onkin...

Juu, tällaiset Latela-tyyppiset ikuiset mieslapset ovat kovia tukemaan toisiaan pettämistilanteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän