Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö kuukaudessa 200 euroa ruokaan?

Vierailija
03.03.2018 |

Saan palkkaa 500€ / k, sain vuokran sopimusdiilillä alennettua 300 euroon. Riittääkö tuo 200€ ruokaan vai otanko lainaa?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lainanhoitokulut pienet, koska korot on nollassa.

Vierailija
42/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppukuuksi 500€ kaikkien laskujen ja kulujen jälkeen. Mietin miten pärjään, kun bensatkin pitää ostaa. ;(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla voi olla oikeus toimeentulotukeen ja asumistukeen nyt ainakin. Kela.

Vierailija
44/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää. Mutta millä aiot maksaa kaiken MUUN: vakuutukset, sähkön, kulkemisen, kännykän, netin, vaatteet, hygienian ylläpidon, mahdollisen terveydenhoidon ja lääkkeet, yllättävät kulut?

Jos asut - kuten oletan - yksin, saat ruoat oikein pihistelemällä ja tekemällä kaiken itse ehkä vähän alle parilla huntilla. Osta juureksia, puurohiutaleita, linssejä, herneitä, halpaa sikanautaa, munia, perunaa, jauhoja ja kuivahiivaa ja tee uunijuureksia, keittoja, raasteita, puuroja, laatikoita ja sämpylöitä pakastimeen. Hae Lidlistä halpoja omppuja ja appelsiineja kilon säkkejä ja marjasta kesällä. 

Mutta kuten sanottua, noita muita kustannuksia tulee väkisinkin noin satasen edestä kuussa. 

Ei tarvitse maksaa kulkemisesta. Kaikki kaupungisa kävelymatkan päässä.

Se on hyvä. Pysyy kuntokin hyvänä, kun kävelet tai pyöräilet.

Mutta silti muita kuluja on noin huntin edestä kuussa. 

Oletko opiskelija, ja mietit nyt, miten elät, onko pakko ottaa opintolainaa?

Jos sinulla on loma-aikoina enemmän tuloja, joista saat säästettyä lukuvuoden ajalle, niin on se mahdollista. Muussa tapauksessa yhtälö vaikuttaa ylikireältä.

Ja kysyn myös toisin päin.... kuinka pitkään jaksat loputonta pihistelyä ilman mitään huvituksia tms?

Ei mulla oo lomia ku satunnaisesti. Mutta en ole opiskelija vaan pääsin töihin!

Ok. Miten sinä noin vähän palkkaa saat? Jos teet vajaata työaikaa, voisitko hommata lisätöitä, että saisit käteen enemmän kuin 500 kuussa. Tuo on keskiverrosti viikon palkka, ei kuukauden.

Aktiivimalli pakotti! Ja tuon kuukauden palkan oon laskenu itse, koska mulla on oikeasti viikkotyöaika.

Jos olet olevinasi työtön, sinä saat 500 euron kuukausipalkan lisäksi noin 400€/kk soviteltua päivärahaa. Työttömänä sait noin 520€/ 4 viikkoa. Kun olet töissä, 300€:n suojaosuuden ylittävästä palkasta puolet eli tässä tapauksessa (500-300)/2 = 100€.

Lomaa kertyy 2 päivää / työssäolokuukausi jokaiselta kuukaudelta, jolloin olet 35 tuntia töissä.

Provohan tämä ja vielä aika onneton, mutta olkoon nämä faktat tiedoksi jollekin sellaiselle, jolla on sellainen tilanne oikeasti.

Vierailija
45/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää. Mutta millä aiot maksaa kaiken MUUN: vakuutukset, sähkön, kulkemisen, kännykän, netin, vaatteet, hygienian ylläpidon, mahdollisen terveydenhoidon ja lääkkeet, yllättävät kulut?

Jos asut - kuten oletan - yksin, saat ruoat oikein pihistelemällä ja tekemällä kaiken itse ehkä vähän alle parilla huntilla. Osta juureksia, puurohiutaleita, linssejä, herneitä, halpaa sikanautaa, munia, perunaa, jauhoja ja kuivahiivaa ja tee uunijuureksia, keittoja, raasteita, puuroja, laatikoita ja sämpylöitä pakastimeen. Hae Lidlistä halpoja omppuja ja appelsiineja kilon säkkejä ja marjasta kesällä. 

Mutta kuten sanottua, noita muita kustannuksia tulee väkisinkin noin satasen edestä kuussa. 

Ei tarvitse maksaa kulkemisesta. Kaikki kaupungisa kävelymatkan päässä.

Se on hyvä. Pysyy kuntokin hyvänä, kun kävelet tai pyöräilet.

Mutta silti muita kuluja on noin huntin edestä kuussa. 

Oletko opiskelija, ja mietit nyt, miten elät, onko pakko ottaa opintolainaa?

Jos sinulla on loma-aikoina enemmän tuloja, joista saat säästettyä lukuvuoden ajalle, niin on se mahdollista. Muussa tapauksessa yhtälö vaikuttaa ylikireältä.

Ja kysyn myös toisin päin.... kuinka pitkään jaksat loputonta pihistelyä ilman mitään huvituksia tms?

Ei mulla oo lomia ku satunnaisesti. Mutta en ole opiskelija vaan pääsin töihin!

Ok. Miten sinä noin vähän palkkaa saat? Jos teet vajaata työaikaa, voisitko hommata lisätöitä, että saisit käteen enemmän kuin 500 kuussa. Tuo on keskiverrosti viikon palkka, ei kuukauden.

Aktiivimalli pakotti! Ja tuon kuukauden palkan oon laskenu itse, koska mulla on oikeasti viikkotyöaika.

Jos olet olevinasi työtön, sinä saat 500 euron kuukausipalkan lisäksi noin 400€/kk soviteltua päivärahaa. Työttömänä sait noin 520€/ 4 viikkoa. Kun olet töissä, 300€:n suojaosuuden ylittävästä palkasta puolet eli tässä tapauksessa (500-300)/2 = 100€.

Lomaa kertyy 2 päivää / työssäolokuukausi jokaiselta kuukaudelta, jolloin olet 35 tuntia töissä.

Provohan tämä ja vielä aika onneton, mutta olkoon nämä faktat tiedoksi jollekin sellaiselle, jolla on sellainen tilanne oikeasti.

En minä ole työtön kun saan palkkaaa!!!

Vierailija
46/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sinkkuna naisena menee (lähes lihattomaan ruokavalioon, mikä osin selittää halpuutta) 90e, ja siitä riittää satunnaisesti herkkuihinkin. En nyt puhu kalliista herkuista, vaan Lidlin jäätelö, perus suklaa tai tarjousirttarit. Olen tosin todella pieniruokainen ja syön esim itse leivottua 20 sämpylää pakkasesta viikon, vaikka en mitään muuta söisi. (Näin pahassa paikassa en nykyään ole, mutta koettu on tuokin vaihe.) 

Vierailija
47/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sinkkuna naisena menee (lähes lihattomaan ruokavalioon, mikä osin selittää halpuutta) 90e, ja siitä riittää satunnaisesti herkkuihinkin. En nyt puhu kalliista herkuista, vaan Lidlin jäätelö, perus suklaa tai tarjousirttarit. Olen tosin todella pieniruokainen ja syön esim itse leivottua 20 sämpylää pakkasesta viikon, vaikka en mitään muuta söisi. (Näin pahassa paikassa en nykyään ole, mutta koettu on tuokin vaihe.) 

Miten saat 90e kuukaudessa riittämään monipuoliseen ruokavalioon? Mitä esim ostat ja mistä tuohon hintaan?

Itsellä kanssa kasvissyöjänä kyllä menee lähemmäs 200e, mutta syönkin enemmän tuoretta enkä myöskään käytä paljoa viljatuotteita, koska allergisoin. 

Vierailija
48/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saat 90e kuukaudessa riittämään monipuoliseen ruokavalioon? Mitä esim ostat ja mistä tuohon hintaan?

Itsellä kanssa kasvissyöjänä kyllä menee lähemmäs 200e, mutta syönkin enemmän tuoretta enkä myöskään käytä paljoa viljatuotteita, koska allergisoin. 

Sama, yksinelävä, pääosin kasvissyöjä (sekasyöjä joka ostaa lihaa 1krt/3kk) ja 200€ menee kuukausittain.

Toisaalta mulla on aina kotivara et pärjään 2viikkoa säilykkeillä ja kuiva-aineella?

Vierailija
49/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen, etkö saa asumistukea lainkaan? Tienaan huomattavasti enemmän ja silti saan asumistukea.

Vierailija
50/50 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti riittää. Täällä on mun jokunen vuosi sitten laatima ohjeellinen lista neljälle hengelle, josta lapset saavat arkisin ruokaa päiväkodissa/koulussa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/1763464/ketju/tasta_neljan_viikon_ruuat…

Mutta tässä ketjussa on moni kyllä huomauttanut, että sun tarttee myös varata rahaa MUUHUN kuin ruokaan ja vuokraan. Miten teet sen?

Oletko ihan tosissasi tuon listan kanssa? Meillä 3 teinipoikaa ja 2 aikuista ja nuo ruokamäärät voi tuplata tai jopa triplata.

Kaalipadasta 12 annosta? Meillä menee iso kaalipata yhdellä aterialla. Makaronilaatikosta lapset syövät helposti puoley yhdellä aterialla (1 pussimakaronia, 400g jauhelijaa, munamaito).

Näitä ohjeita lukiessa kannattaa tosiaan pitää mielessä, että perheet ovat erilaisia ja ihan yksilönkin kohdalla kalorin kulutus voi olla todella vaihtelevaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä