Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksulliset 50-v synttärit. Mielipiteitä!!

Vierailija
03.03.2018 |

Eli tuttavamme järjestää 50-vuotis syntymäpäivät siten, että itse esiintyy siellä (on siis muusikko, mutta ei kuuluisa). Hän on kutsunut ystävät ja tutut juhlimaan 50-v synttäreitä. Tarjolla on musiikkia ja buffet pöytä hinta 25€. Aika jännä systeemi?!?Me muut ystävät olemme kutsuneet juhliimme vieraita jossa on tarjolla ohjelmaa ja ruokaa. Hinta 0€. Saatan toki olla vähän vanhanaikainen, mutta onko tuo yleistä nykyään? Toki olemme mieheni kanssa menossa juhliin ja lahjankin ostan, mutta silti on erikoista minusta.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta asian voisi ilmaista toisellakin tapaa (jos tavaraa on, ja ei halua mitään ns. "paketteja") ja rahaa haluaa. Esim. Tervetuloa 50-v juhliini .......... lahjaksi en kaipaa tavaraa, sitä on jo liikaakin, mutta aion toteuttaa Suuren Unelmani (tähän vaikka matka Perun Inka-temppeliin tmv.) johon saa halutessaan rahaa antaa juhlapaikalla olevaan säästöpossuun/tilille nro.

Mutta miksi ihmeessä jonkun muun pitää maksaa sun unelmat?

Vierailija
42/49 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo kaikilla 50-vuotiailla velat maksettu ja lapset muuttaneet pois. Itse elin pätkätöiden ja kurssien varassa ikäkaudet 30-47 vuotta ja sitä ennen olin kolme vuotta putkeen äitiyslomalla ja hoitovapaalla, kun firmalla meni huonosti, sit kun olin just saanut nuorimmaisen se menikin konkkaan. Nyt on vakityö, mutta velkaa. Lapset on pois kotoa, mutta opiskelijoita, joita tuetaan yhä. Oon nyt jo yli, parilla ikätoverilla on murrosikäinen tytär.

Mutta en minä ilkeäisi pitää mitään maksullisia juhlia. 50-v juhlia en pitänyt sen enempää kuin että leivon lapsuudenkodissani täytekakun ja tarjosin kotiporukoille ja parille veljen kaverille, jotka asuvat siinä lähellä. Kielsin hankkimasta yhtään mitään, vaan käskin laittaa ne rahat remonttia kaipaavaan lapsuudenkodin remonttiin.

Toi on totta, että jos tarjoo alkoholia ja pyytää siitä maksun, ei sitä noin vaan saa tehdä. Joku kun ilmoittaa viranomaisille, tulee stoppi. Koskee häitä ja synttäreitä, tupareita ja mitä tahansa muita juhlia. Alkoholia saa kotijuhlissa tarjota, mutta ei maksua vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystäväni äiti on tehnyt noin. Raha-asiat ovat vähän retuperällä oman kulutuskäyttäytymisen ja siihen sopimattoman sairastelun takia. Haluaa kuitenkin joka vuosi pitää bileet ja viime vuonna pyysi vierailta 15-20€/pää. Lähimmäisiä kun olemme niin meidän ei tarvinnut tästä ilosta maksaa.

Minusta se, että haluaa ns. luksusta ja puitteita juhlia varten ilman että siihen on varaa ja päättää maksattaa sen muilla on ylpeyttä ja turhamaisuutta omasta itsestään. Tuntemassani tapauksessa asia ainakin on näin.

Vierailija
44/49 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei oo kaikilla 50-vuotiailla velat maksettu ja lapset muuttaneet pois. Itse elin pätkätöiden ja kurssien varassa ikäkaudet 30-47 vuotta ja sitä ennen olin kolme vuotta putkeen äitiyslomalla ja hoitovapaalla, kun firmalla meni huonosti, sit kun olin just saanut nuorimmaisen se menikin konkkaan. Nyt on vakityö, mutta velkaa. Lapset on pois kotoa, mutta opiskelijoita, joita tuetaan yhä. Oon nyt jo yli, parilla ikätoverilla on murrosikäinen tytär.

Mutta en minä ilkeäisi pitää mitään maksullisia juhlia. 50-v juhlia en pitänyt sen enempää kuin että leivon lapsuudenkodissani täytekakun ja tarjosin kotiporukoille ja parille veljen kaverille, jotka asuvat siinä lähellä. Kielsin hankkimasta yhtään mitään, vaan käskin laittaa ne rahat remonttia kaipaavaan lapsuudenkodin remonttiin.

Toi on totta, että jos tarjoo alkoholia ja pyytää siitä maksun, ei sitä noin vaan saa tehdä. Joku kun ilmoittaa viranomaisille, tulee stoppi. Koskee häitä ja synttäreitä, tupareita ja mitä tahansa muita juhlia. Alkoholia saa kotijuhlissa tarjota, mutta ei maksua vastaan.

Käskin tarkoittaa mun perhettä, jotka olisivat muuten ostaneet jotain. Veljen kavereille sanoin että ei mitään. Mun synttäreistä harva tiesi, kun en ole päivää koskaan julistanut ympäriinsä. Kun on syntynyt keskellä kesää, se menee monelta huomaamatta, lomakaudella, kun ei itse siitä pidä meteliä.

Vierailija
45/49 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, itse olen saanut 1v syntymäpäiväkutsun, jossa ilmoitettiin, ettei päviänsankari tarvitse mitään tavaraa ja äidin tilinumero on: . En osallistunut, vaikka ns. sukua olikin.

Ei voi olla totta...

Mitä näiden ihmisten päässä liikkuu?

Toisaalta bisnestä parhaimmillaan, jos kutsu lähetetään joka vuosi vaikka 100 hengelle, niin 50vuodessa kertyy sievoinen summa.

Vierailija
46/49 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän pian 50 v. Olen köyhä, ei tule juhlia. Harmi. Ei kai köyhän elämässä juhlimista ole.

Olen sairastanut ja ollut huonopalkkaisissa pätkätöissä, lapsetkin on vielä kauan kotona, sen ikäisiä. Opintolainaa maksettavaksi eikä töitä ole tai on, mutta näitä palkattomia nykytöitä teen.

Arvoton olo. Ei ole varaa mihinkään ylellisyyksiin, joku pieni avustus olisi iso helpotus, kun muuten rahat kuluu lähinnä lasten välttämättömiin tarpeisiin, omat jää vähemmälle ja on jääneet vuosia.

Halusin vaan kertoa pikku pointtini siihen, että säästöpossu voisi olla juhlissa esillä. Maksua en pyytäisi, mutta mahdolliset lahjat rahana. Tavaraa en kummemmin kaipaa, ellei se olisi sitten lapselle polkupyörä tai bussikortti. Museokortti olisi kiva myös tai elokuvaliput.  Muuten ei ole varaa ikinä.

Mutta näillä kun mennään, juhlien järjestäminen olisi jo ihan utopiaa, liian kallista. Lasten synttärit pidetään kyllä, heille haluan parempaa kuin itselle voi ajatella.

Vierailija
47/49 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut maksullisilla synttäreillä. Todella kummallinen ajatus. Ei ole pakko järjestää juhlia jos ei ole varaa. Ei ole pakko myöskään tarjota ruokaa. Sekin on minusta vähän outoa. 

Kolme ystävääni täytti 50v pari vuotta sitten . Heillä siis synttäri parin kk sisällä kaikilla. He vuokrasivat kivan kesäravintolan ja siellä jokainen maksoi oman juomansa, paitsi yhden kuohuvan  sai lipukkeella hakea. Ihmiset sai tulla ja mennä tyyliin klo 16-02. Ruokaa ei ollut. Kolme bändiä soitti, heille oli kustannettu ruokailu jossain takahuoneessa. Lahjapöytä oli. En montaa pakettia nähnyt, lähinnä kukkia. Jokaiselle "sankarille" oli tehty oma nimetty ns. säästöpossu ja sinne sai sujauttaa rahaa.

Se oli mun mielestä hyvä idea.  Itse laitoin kaikkiin boxeihin 5e. Yksi "sankareista" on mun tosi läheinen ystävä, hänelle annoin sitte erikseen oman arvokkaamman ja toiveen mukaisen lahjan henkilökohtaisesti. Tuossa "säästöpossu" ideassa oli kai ajatus, että saavat vähän katettua paikan vuokraa. Bändit soitti ilmaiseksi, lahjana juhlakaluille. 

Oli ihan hemmetin mukavat ja rennot juhlat. Vieraita kävi kaikkiaan vajaa 200, mutta osa tosiaan vain käväisi, osa viihtyi pidempään. Mä viihdyin melkein koko illan :).

Kuulostaa muuten tosi kivalta, mutta eikö oikeasti ollut mitään ruokaa? Siis miten itsekään jaksoit melkein koko illan yöhön asti ilman ruokaa? Eihän näiden juhlakalujen tarvinnut kovin paljon maksaa mitään kuluja, kun bändit olivat ilmaisia. Yleensä aika hienonkin ravintolan tilavuokra on tyyliin 1500 euroa/ilta. Jos vieraita oli 200 ja jos jokainen olisi antanut vitosen säästöpossuun, olisi noille kolmelle jäänyt maksettavaksi n. 165 €/lärvi. Aika edulliset kustannukset koko illan juhlista!

Vierailija
48/49 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi häät saa olla maksulliset, 50v synttärit ei?

Miten niin häät saa olla maksulliset?

Kutsussa kerrotaan, että emme halua lahjaksi tavaraa vaan rahaa.

Eli:

"Tervetuloa, asulla ei ole niin väliä, pääasia että muistatte ottaa lompakkonne ja kukkaronne, sillä muuten ei ole tulemista, eikä teille siinä tapauksessa tarjota mitään vaikka tulisittekin.

Jos kuitenkin päätätte olla tulematta, niin ei se mitään, sillä ohessa on tili- ja viitenumerot, joilla voitte ohjata suorituksenne suoraan  tililleni..."

Esimerkiksi meidän häissämme ruoka, ravintolatila, pöytäkortit, juomatarjoilu ja bändin musiikkiesitykset noin 60 vieraalle tulevat maksamaan aika tarkkaan 7000 euroa. Tähän päälle tulevat henkilökohtaiset kulut: hotelliyö, juhlavaatteet, sormukset, valokuvaus. Maksamme kaiken itse. Emme pyydä mitään lahjoja. Muistamiseen halukkaita kehotamme lahjoittamaan valitsemallemme järjestölle, ja sekin on ilmaistu niin, että lahjoittaminen on vapaaehtoista. Olemme säästäneet häitä varten hieman yli vuoden. Ja toki juhlan kalleus on osittain oma valintamme: halusimme helpot häät, joissa bändiä lukuun ottamatta kaikki järjestelyt tulevat samasta paikasta.

Silti olen sitä mieltä, että jos vaivalla järjestää laadukkaat ja hienot juhlat ruokineen, juomineen ja musiikkeineen ja jos on vielä kyse isosta ja tärkeästä merkkipäivästä, ei olisi mitenkään moukkamaista mainita kutsussa, että ”en toivo tavaraa ja halutessanne voitte muistaa minua kartuttamalla (esim.) matkakassaani pienellä summalla” ja laittaa tilinumero. Aikuisille ihmisille tavaran kantaminen on tyhmää. Elämys- ja rahalahjat ovat järkeviä.

Ap:n tapauksessa kutsuja on ilmaissut asiansa kyllä aika epähienosti. Olisi mieluummin pyytänyt rahaLAHJAA eikä suoraan pääsymaksua. Joka tapauksessa tuossa tilanteessa ei mielestäni tarvitse erikseen lahjaa viedä, kun kyse kerran maksullisesta tilaisuudesta.

Vierailija
49/49 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli 50v-juhlat taannoin. Vieraita n. 20 henkeä. Kutsuun laitoin, että tavaraa/kukkia/puheita ei tarvita, jos haluaa muistaa, niin paikalla on kulho mahdollisia rahalahjoituksia varten ja ne menevät paikallisen yliopistosairaalan lasten ja nuorten syöpäosaston lelu-ja pelihankintoihin. Oma lapseni aikoinaan sairasti siellä. Rahaa tuli reilut 1000€, sillä hommasin monta kassillista pelejä/leluja/muumilakanoita. Muumilakanoissa kun on kivempi sairastaa, kuin niissä ankeissa sairaalan peruskuoseissa.. Hauskat juhlat olivat, tarjottavaa oli montaa eri sorttia ja vieraat viihtyivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan