Onko Evelinan "Sun Vika" biisi mielestäsi suora kopio Havanasta?
Kommentit (52)
Nämä nuorten nykyartistien biisit on kyllä niin sisältököyhiä, samaa tyhjää paskaa jostain "sä ja mä ja tää tunne...". BOORIIINGG.
Ja on kyllä niin laskelmoitua lainaamista Havanasta ettei tosikaan.
Kaikenlisäksi toi kansikuvakin on hyvinkin samantyylinen, minkälainen Havanankin...musiikkivideota vaan odotellessa niin voidaan vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Downtown/kauan. Osattiin ennenkin ja paljon muuta.
Plagiointi on eri asia, kuin luvallinen käännös/cover.
Katoin joskus youtubesta pätkän Eveliinan live-esiintymisestä ja kuulosti kyllä järkyttävän huonolta ilman autotunea. Lähinnä myötähäpeää koin. Ihmeellistä miten jotkut "artistit" ylipäätään ovat suosittuja, vaikka niitä musiikillisia lahjoja ei ole nimeksikään. Kai se on se joku imago mikä rakennetaan ja viedään väkisin läpi, ihan sama kuinka kuraa se musiikki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeesti, kävin just kuuntelemassa. Niin sitä näköjään menestyy, kun tekee samanlaisia biisejä mitkä on listojen kärjessä. En ole hirveästi kuunnellut tota Evelinaa, mutta oon kuullut sen Tornado-biisin, joka on ihan täysi kopio Despacito-hitistä...
Miten saat despacitosta tornadon?
Siinä sulle despasiitto.
jos olisit yhtään opiskellut musiikkia niin huomaisit välittömästi yhtäläisyydet. instrumentaatio, sointukulut, melodiatkin variaatioita, rakenne. tätä kutsutaan referenssibiisiksi - otetaan jonkun toisen biisin identiteetti ja muutetaan sitä hiukan, juuri niin paljon, ettei uunot tajua eikä tule seuraamuksia.
Mielestäni Tornado ei ole mikään kopio Despacitosta. Despaciton jälkeen tuli paljon samantyylisiä latinokappaleita esim juurinkin tämä Havana. Eli en väittäisi kaikkia samaa tyylilajia edustavia kappaleita kopioiksi. Tornadossa vaan otettiin vaikutteita, siitä mikä oli isoa maailmalla. Tämä Sun Vika on ihan eri juttu, sehän on selvä kopio jo.
Evelina ei itse tee mitään biisiensä eteen, joten syylliset löytyy sieltä roikkuhousutuottajista jotka ovat plagioineet Havana-kappaleen tietoisesti ja törkeästi. Kuvittelevat varmaan ettei alkuperäisiä biisintekijöitä kiinnosta jonkun suomalaisen nobodyn tekemiset, ja niinhän se onkin. Silti tällainen on rikos. Tekele pitäisi vetää pois soittolistoista nopeasti ennen kuin joku vinkkaa tästä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Tornado ei ole mikään kopio Despacitosta. Despaciton jälkeen tuli paljon samantyylisiä latinokappaleita esim juurinkin tämä Havana. Eli en väittäisi kaikkia samaa tyylilajia edustavia kappaleita kopioiksi. Tornadossa vaan otettiin vaikutteita, siitä mikä oli isoa maailmalla. Tämä Sun Vika on ihan eri juttu, sehän on selvä kopio jo.
Pointtihan on kanssa se, että musiikki on evelinalle vaan yks "trendi", jota se seuraa samalla tavalla kuin apinoi muiden hiustyylejä ja imagoa. Ei mitään originaalia, kaikki kopioidaan maailmalta ja yritetään olla coolia
Ei kauheen vakuuttavat nää Evelinan vastaukset plagiointi syytöksiin.
"-Mä oon semmoinen tyyppi, että mä keskityn mieluummin kaikkeen positiiviseen ja jengi on tosi paljon pistänyt kaikkea ihana viestiä ja kommentteja, laulajatar vastaa.
Evelina toteaa myös, että latinomusiikissa toistuvat usein tietyt soinnut ja että musiikin nykytilanteessa alkaa olla jo melko haastavaa keksiä uusia sointukiertoja.
– Siinä on aika perinteinen lattarikierto, jos niihin on tutustunut yhtään, niin osaa spotata, ettei tuossa oo mitään ihmeellistä.
Kappaleeseen ei ole Evelinan mukaan tietoisesti valittu mitään tiettyä kenenkään muun biiseistä ja kappale on tehty perinteitä kunnioittaen pitkän kaavan mukaan.
-Meille oli studiossa referenssinä ehkä enemmänkin sellainen 60-luvun Suomi-musa."
Järkytyin kun tänään kunnolla kuuntelin tän. Selkeä kopio kansikuvasta lähtien. Toivottavasti saavat kuulla kunniansa. Ihme matkija artisti muutenkin.. Kuten aikaisemmin olikin kirjoitettu. Ei mitään omaa.
Jos laulu on suomennos eli käännös iskelmä niin se pitää mainita, eikä kehua että on oma kappale.
Vierailija kirjoitti:
Kai joku on jo vinkannut tuon alkuperäisen biisin tekijöitä ja levy-yhtiötä tästä suomalaiskopiosta?
Ei mutta lasu on jo tehty.
Mun pitää tehdä valitus, koska ehdin ensin laulaa biisiä jo sillo viime kesänä Suomeksi....
"Havana sun rannalla (ah)
On sydämein mun Havana sun baanalla (ah ah)
Sä pyydät palaa kotia-a-a-a
Voi, mut on sydämmein sun Havana (ah)
On jotain sussa sellaista (ah hah)
Havana sun rannalla (ah)
Vierailija kirjoitti:
Ei kauheen vakuuttavat nää Evelinan vastaukset plagiointi syytöksiin.
"-Mä oon semmoinen tyyppi, että mä keskityn mieluummin kaikkeen positiiviseen ja jengi on tosi paljon pistänyt kaikkea ihana viestiä ja kommentteja, laulajatar vastaa.
Evelina toteaa myös, että latinomusiikissa toistuvat usein tietyt soinnut ja että musiikin nykytilanteessa alkaa olla jo melko haastavaa keksiä uusia sointukiertoja.
– Siinä on aika perinteinen lattarikierto, jos niihin on tutustunut yhtään, niin osaa spotata, ettei tuossa oo mitään ihmeellistä.
Kappaleeseen ei ole Evelinan mukaan tietoisesti valittu mitään tiettyä kenenkään muun biiseistä ja kappale on tehty perinteitä kunnioittaen pitkän kaavan mukaan.
-Meille oli studiossa referenssinä ehkä enemmänkin sellainen 60-luvun Suomi-musa."
Tekivät siis ihan sattumalta lähes täydellisen kopion Havanasta. Hienoa, ketä nämä gurut Even biisin taustalla on? Onhan se jonkin sortin uniikki taito tuokin. Hitsi että joku kerkesikin ensin, tiedä kuin iso hitti tästä ois Evelle tullutkaan.
Lattarimusiikissa toistuu joo tietyn soinnut, mutta harvemmin nekään silti noin röyhkeästi kopioi jokaista kohtaa toisesta biisistä, kuten tässä Even biisissä, siinä ei pelkästään vaan toistu tietyt soinnut vaan kaikki muukin.
En ymmärrä miksi on relevantti edes keskustella tämän nuoren naisen "omista kappaleista", koska hän ei lähtökohtaisesti osaa edes laulaa:
Samaan aikaan kaikkialla maailmassa amatöörit, esim. tässä tapauksessa amerikkalaiset musiikkia opiskelevat teinit hoitavat homman kotiin:
Tuo pimu on satakertaa parempi ja kiinnostavampi laulaja kuin tämä "tähti" Eveliina tulee koskaan olemaan.
Suomalaisen nykymusiikin tilasta kertoo jotain se, että Nylon Beatin Kosonenkin on nykyisellä metriikalla hyvä laulaja:
...kunhan kehtaa vetää vain kunnolla.
Lisäksi minun pitäisi jostain saada itselleni nainen noilla säärillä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen nykymusiikin tilasta kertoo jotain se, että Nylon Beatin Kosonenkin on nykyisellä metriikalla hyvä laulaja:
Kososen laulusoundi Naikkareissa oli jossain määrin laskelmoitua tuottaja Asikaisen puolesta. Tuo rock-soundi on kyllä selvästi parempi.
Ewelina on järkyttävää kuraa. Ja leikkii jotain wannabe-lattaria...tämmöiset menestyy Suomessa????!!
Toi ” oh na na ” kohta kyllä kuulostaa lähes identtiseltä molemmissa kappaleissa. Tuntuu, että on sämplätty Havanaa tähän ja jos siihen on lupa hankittu niin mitään ” väärää ” ei ole tapahtunut.