Voiko kesäkuun alussa mennä pohjois-Lappiin vaeltamaan, vai onko siellä vielä lunta?
Kommentit (9)
En minä mikään ennustaja ole, mutta puoli vuosisataa Lapissa eläneenä on jonkun verran kokemusta kertynyt. Lunta ei ole, tai sitten on. Hyttysiä ehkä on, tai sitten ei.
Jonakin kesänä oli aura-auto liikkeellä juhannuksen jälkeisellä viikolla, ja minä onneton olin jo vaihtanut autoon kesärenkaat. Toisena kesänä itikat söivät lapsen niskan ihan verille kesäkuun ensimmäisellä viikolla.
Todennäköisempää on se, että yhtä vähän on niin lunta kuin hyttysiä.
Vähän sama kuin kysyisit, että onko Helsingissä maaliskuussa lunta. No tänä vuonna on, koska on ollut kylmä kevättalvi. Toisena vuonna ei ole.
Mutta joo. Jos olet aloitteleva vaeltaja, niin varaudu siihen että siellä on paikotellen lunta, ja siellä missä ei ole niin voi olla hyvin märkää. Kesäkuun alku ei ole paras aika vaeltaa pohjois-lapissa.
Olen 1990-luvulla lähtenyt Kilpisjärveltä vaeltamaan vajaa viikko ennen juhannusta. Lumesta oli suurta haittaa. Sitä oli laajoilla alueilla ainakin puoli metriä ja se upotti. Pahinta oli, että sen upottavan lumen alla oli isoa kivikkoa. Ei ole kivaa, kun ei tiedä, minkälaiseen kivien välissä olevaan koloon jalka lumen läpi solahtaa. Saarijärven kämpältä kävelimme Kuonarjohkan kämpälle 11 tuntia, vaikka emme pitäneet missään vaiheessa edes kunnon ruokataukoa välissä. Normaalioloissa kyseiseen väliin menee korkeintaan 3-4 tuntia.
Lumi aiheuttaa myös sen ongelman, että sen alla voi olla piilossa puroja, joiden tarkkaa paikkaa ei näe (vaikka paikan toki näkee suunnilleen kartalta). Kun sitten tällaisen paikalle astuu, voi humpsahtaa lumen läpi sen alla virtaavaan puroon. Paikoissa, joissa sulaminen on edennyt pidemmälle, suunnistaminen taas vaikeutuu, kun aina ei ole helppo erottaa, mikä on oikea karttaan merkitty puro ja mikä vain väliaikainen sulamisvesien muodostama virta.
Yksi iso ongelma on myös se, että lumien sulaessa vesi joissa on selvästi tavallista korkeammalla ja normaalisti helposti kahlattavien jokien ylitys ei välttämättä onnistukaan. Osa karttaan merkityistä silloistakin on voinut lähteä pois paikaltaan sulamisvesien mukana. Olen ollut myös Kevolla noin 10.6. tienoilla. Siellä lumesta oli pientä haittaa vain yhdessä kohdassa, mutta sen sijaan joen ylitys ei onnistunut apuvaijereista huolimatta turvallisesti, koska vesi oli joessa liian korkealla ja virta kova. (Saattaa olla, että reitti on nykyisin suljettu tuohon aikaan.)
Saariselällä lumi sulaa aikaisemmin, joten siellä voi jo päästä vaeltamaan kesäkuun alkupuolella. Muistan kuitenkin sielläkin lastemme laskeneen pyllymäkeä lumessa vielä pari päivää ennen juhannusta. Lisäksi joissakin laaksokohdissa vettä oli niin paljon, että ne joutui kiertämään ylempää. Myös reitille mahdollisesti osuvat jokien ylitykset on syytä miettiä etukäteen tarkkaan ja selvittää, salliiko vesitilanne ylityksen. Todennäköisesti Kiilopäällä on paras tieto Saariselän tilanteesta vaeltamisen kannalta.
4 lisää vielä: hyttyset tulevat yleensä juhannuksen tienoilla. Vuosittain on suurta vaihtelua siinä, kuinka paljon niistä on harmia.
Omasta mielestäni paras ajankohta Lapissa vaeltamiseen on elokuun kaksi viimeistä viikkoa. Silloin yöpakkaset yleensä jo tappavat hyttyset. Vaeltajia ei ole kovin paljon, koska koulut ovat ja alkaneet ja toisaalta monet vanhemmat vaeltajat odottavat ruskan alkua.
Ihmiset lähtevät noille vaellusreissuille yleensä heinäkuun loppuolella - ruska-aika. Heinäkuussä on kyllä usein niitä hyttysiä, mutta ilmat jo ok ja lomia nyt ei saa aina miten haluaa. Mulle on opetettu, että juuri ennen juhannusta ei yleensä (huom yleensä!) ole vielä hyttysiä niin paljon, mutta maa ei ole enää märkää eli siitä lähtien voi lähteä. Sitten alkaa kyllä tulla niitä hyttysiä ja mäkäräisiä. Näille eliöille on jotenkin omat suurimman todennäköisyyden ajat, mutta en muista niitä. Jos menee tunturiin niin siellä yleensä tuulee vähän eli hyttysiä ei ole niin paljon tai ei välttämättä ollenkaan. Pusikoissa taitaa olla kavereita useinkin niin paljon, että hyvä jos sekaan mahtuu.
Vaikka lumi olisi pääosin jo sulanut, niin kesäkuun alussa on todella märkää (ainakin maa on märkä, polut saattaa olla purojen alla) ja kylmää. Ei voi kesäkamppeissa lähteä vaeltamaan, öisin on pakkasta ja päivisinkin saattaa olla max. +5.
Olen käynyt ns päiväretkiä Saana, Malla, Saariselkä, Pallas, Levi, Ylläs, Kuusamon alue... kesäkuun alussa ja syyskuussa...silloin ei ole hyttysiä yms eikä turistitungosta...Kyllä aikuinen ihminen pärjää kun yli 70v akka/ukkokin jaksaa tarpoa. Eli sinne vaan. Oikeana kesänä voi olla itikkaa silmät korvat täyteen ja senkin ihmeen olen kokenut ettei viikossa yhtään pistoa..
Kesäkuu on hyvää aikaa myös Etelä-Lapissa, koska on niin valoisaa ja ihmeellinen alkukesän vihreys päällä.
On tuntureilla. Ei ole hyttysiä tuolloin.