Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esikoisen laittaa (osa-aika)päivähoitoon pikkuveljen syntyessä?

Vierailija
02.03.2018 |

Hei!
Minulla on 2-vuotias poika ja meille syntyy toinen lapsi kesällä Olen esikoisen kanssa nyt hoitovapaalla. Hän on vilkas ja energinen tapaus, ja mietinkin onnistuuko hänen päästä päivähoitoon ensi syksynä esim 2 kertaa viikossa, kun olen nuoremman kanssa äitiyslomalla?
Mielestäni esikoinen jo kaipaa leikkiseuraa ja kavereita sekä virikkeitä enemmän kun pystyn hänelle järjestämään. Tuttavapiireissämme ei oikein ole pieniä lapsia jonka takia olen miettinyt päivähoitoa.
Onko typerä idea, mielipiteitä? Saanko Kelasta tukea hoitomaksuihin jos olen vauvan kanssa kotona?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ei siis viihtynyt vaunuissa oikein koskaan, oltiin tosi paljon vauva-aikana kotona. Nyt kun hän on isompi niin haluaisin 2-3 päivää viettää perhekahviloissa tai kerhossa, mutta pelkään ettei se vauvan kanssa onnistu.

20

Vierailija
22/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et noin pienelle lapselle pysty keksimään pientä puuhaa kotosalla ja pihalla ja elämään arkea ,miten ajattelit sitten asian hoitaa kun lapsi kasvaa ? :D

Ehkä isomman kans on jo helpompaa kun on sillä on jo vähän järkeä päässä. Ja voihan se kasvaessaan jatkaa päiväkodissa ja sitten meneekin jo kouluun. :)

Tästä vastauksesta näkee jo ettei ymmärrystä ole. Laitat sitten kouluun, iltapäiväkerhoon ja vielä loppuillaksi varmaan harrastuksiin ettei tarvitse vaan olla yhtään sen oman lapsen kanssa.

Sullahan se ymmärrys näyttää olevan vajavaista. Kyse on päivähoidosta, ehkä puolipäiväisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku voiko omassa kotona emännöidä perhekahvilaa tai järjestää jotain tapaamisia? Tai tietysti ihmisiä voi kutsua kotiinsa mutta missäköhän asiasta voisi ilmoitella? Jotain muskariakin voisin emännöidä, meillä olisi tilaa.

20&21

Vierailija
24/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs paska tässä terve. Toivoisin, että kun itse aikanasi töihin olet palaamassa, pääset miettimään, montako kotiäitiä pitää lapsiaan lähimmässä päivähoitopaikassa tukemassa äidin kotona jaksamista. Itselläni se tilanne on juuri nyt päällä ja aika heikolta näyttää.

Kotiin jäisin, jos talous sen sallisi, ja niin jäisi lapsikin.

Vierailija
25/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et noin pienelle lapselle pysty keksimään pientä puuhaa kotosalla ja pihalla ja elämään arkea ,miten ajattelit sitten asian hoitaa kun lapsi kasvaa ? :D

Ehkä isomman kans on jo helpompaa kun on sillä on jo vähän järkeä päässä. Ja voihan se kasvaessaan jatkaa päiväkodissa ja sitten meneekin jo kouluun. :)

Tästä vastauksesta näkee jo ettei ymmärrystä ole. Laitat sitten kouluun, iltapäiväkerhoon ja vielä loppuillaksi varmaan harrastuksiin ettei tarvitse vaan olla yhtään sen oman lapsen kanssa.

Sullahan se ymmärrys näyttää olevan vajavaista. Kyse on päivähoidosta, ehkä puolipäiväisestä.

Näitä muutama tunti tuolloin tällöin epäsäännöllisesti hoidattavia on päiväkodit täynnä, samaan aikaan kun ihmiset, joilla olisi kokopäivätyö mihin pitäisi palata, saavat haistappaska eioota hakiessaan omille lapsilleen hoitopaikkaa. Nuo teidän puolipäiväiset mielivaltaisesti hoidossa olevat kuormittavat julkista systeemiä täysin turhaan. Sama kuin joku istuisi lentokoneessa kolmella istuimella yhtaikaa.

Siitä pitäisi lätkäistä kokopäiväpaikan täysiä kuluja vastaava maksu + 20 % kate vielä päälle, jotta se ohjaisi käyttäytymistä järkevämpään suuntaan. 

Vierailija
26/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä millaisia kerhoja kaupunki tai seurakunta teillä järjestää. Ne on yleensä pienempiä kuin pk-ryhmät ja siksi mukavampia noin pienelle.

Oma esikoinen oli 2,5 v kun kuopus syntyi. Oli jo hetken ollut päiväkodissa (koska olin töissä) mutta vauvan myötä jäi kotiin ja siirtyi kerhoon 2x viikko. Tämä ratkaisu oli hyvä, meidän kunnassa ainakin kerho on jotenkin kiireettömämmän tuntuinen kuin päiväkoti. Ryhmä on pienempi, toiminta organisoidumpaa eikä sellaista selviytymistä, niin kuin päiväkodissa välillä näytti olevan. Kun kaikki muutkin lapset on kotihoidossa, kerhoon ei tuoda puolikuntoisia niin kuin päiväkotiin, joten sairastelut väheni meilläkin merkittävästi.

Vierailija
27/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs paska tässä terve. Toivoisin, että kun itse aikanasi töihin olet palaamassa, pääset miettimään, montako kotiäitiä pitää lapsiaan lähimmässä päivähoitopaikassa tukemassa äidin kotona jaksamista. Itselläni se tilanne on juuri nyt päällä ja aika heikolta näyttää.

Ihan tosissaanko uskotte, että jos päivähoito suunnattaisiin vain työssäkäyvien lapsille, niin päiväkodeissa olisi yhtäkkiä runsaasti tilaa ja hoitajia. Niissä kunnissa, joissa resurssi on nyt jo vedetty tiukoille, pistettäisiin laput luukulle ja ylimääräiset hoitajat kilometritehtaalle ja ihan yhtä tiukassa olisi hoitopaikan löytyminen, vaikka subjektiivinen oikeus purettaisiin. Tietyt kunnat ei halua panostaa varhaiskasvatukseen. Meidän kulmilla ero helsingin ja espoon välillä on huima (espoon hyväksi), vaikka kotona olevien vanhempien lapsia molemmissa kunnissa on päiväkodeissa.

Vierailija
28/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi vaan! Minun virikehoitolapsi on jo siellä paikkaa pitämässä. Pääsee pienempikin sitten syksyllä suurella todennäköisyydellä samaan paikkaan. Ei minua naapureiden asiat kiinnosta. Mitä sinä olet jättänyt ottamatta sen takia että joku tuntematon saattaisi tarvita sitä enemmän?

Vierailija
29/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Selailin tässä kunnan nettisivuja ja luulen että kerran-pari viikossa toimiva kerho olis meidän lapselle järkevin vaihtoehto. Eli en siis aio viedä muiden päiväkotipaikkoja😁✌

Ap

Vierailija
30/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hienoa. En voi käsittää ihmisiä, jotka hankkii useamman lapsen ja eivät sitten jaksa hoitaa niitä. Ratkaisu: hanki vähemmän lapsia! Pullamössövanhempia tällaiset on.

Vierailija
31/42 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hienoa. En voi käsittää ihmisiä, jotka hankkii useamman lapsen ja eivät sitten jaksa hoitaa niitä. Ratkaisu: hanki vähemmän lapsia! Pullamössövanhempia tällaiset on.

Nönnönnöö

Vierailija
32/42 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä muutama tunti tuolloin tällöin epäsäännöllisesti hoidattavia on päiväkodit täynnä, samaan aikaan kun ihmiset, joilla olisi kokopäivätyö mihin pitäisi palata, saavat haistappaska eioota hakiessaan omille lapsilleen hoitopaikkaa. Nuo teidän puolipäiväiset mielivaltaisesti hoidossa olevat kuormittavat julkista systeemiä täysin turhaan. Sama kuin joku istuisi lentokoneessa kolmella istuimella yhtaikaa.

Siitä pitäisi lätkäistä kokopäiväpaikan täysiä kuluja vastaava maksu + 20 % kate vielä päälle, jotta se ohjaisi käyttäytymistä järkevämpään suuntaan. 

Äitejä tästä on turha syyttää. Päivähoitoon pitää saada lisää resursseja! Monesti päivähoito voi olla tärkeä tuki perheille, ja tähän pitäisi olla kaikilla oikeus!!!

Vierailija
33/42 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näitä sillointällöin kävijöitä sitten ryhmäytetään muiden kanssa. Vaikka aidot suhteet syntyvät niiden kanssa jotka joka päivä pk:ssa. Oma 3v kertoo kun laitetaan väkisin leikkimään jonkun kanssa eikä oman kaverin kanssa saanut eilenkään leikkiä kuin pihalla.

Vierailija
34/42 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan laita!

Mun äiti laittoi mut 3-vuotiaana heti päivähoitoon kun veli syntyi. Mulle tuli olo että äiti ei enää halua olla kanssani vaan vauvan. Vauva tuntui minua rakkaammalta. Tulin siitä todella surulliseksi ja vihaiseksi ja mustasukkaiseksi veljelleni. (Jota sitten säikyttelin ihan huvikseni kostomielessä!)

Eli jos haluat välttää mustasukkaisuuden ja huonot välit sisarusten kesken, älä laita.

Vierailija
35/42 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on probleemaa elämässä ja suhteissa niin ilman muuta kannattaa.

Muuten ei.

Vierailija
36/42 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v (melkein 5v) menee syksyllä päiväkotiin vaikka vauva syntyy kesällä. Minulla on maisteriopinnot kesken ja teen niitä sekä gradua syksyn sekä kevään vauvan kans. Luulisi että tämäkin häiritsee muita mutta ihan sama.

Vierailija
37/42 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4v (melkein 5v) menee syksyllä päiväkotiin vaikka vauva syntyy kesällä. Minulla on maisteriopinnot kesken ja teen niitä sekä gradua syksyn sekä kevään vauvan kans. Luulisi että tämäkin häiritsee muita mutta ihan sama.

No, sun esikoisella on kumminkin aikaa tutustua vauvaan etkä ole tunkemassa heti "pois tieltä" kuten mun äitini joten sun lapsi tod.näk tajuaa ettei se johdu vauvasta että joutuu päikkyyn... t se jonka äiti teki niin kun olin 3.

Vierailija
38/42 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin todella lämpimästi suositella kerhoja! Meidän vilkas ja sosiaalinen 3,5v esikoinen lopetti päiväkodin kun minun äitiyslomani alkoi. Samalla aloitti varhaiskasvatuskerhossa 3x viikossa 3 h. Kerho on tosi hyvä, kun lapsi ei halunnut nukkua päiväkodissa ja nyt kerhossa ei ole pakkonukutusta niin nukkumaanmeno onnistuu iltaisin helposti. Viikkoon mahtuu myös kotipäiviä, jolloin löhöillään kotona tai nähdään kavereita. Päiväkodissa oltaisiin jouduttu korkeimpaan maksuluokkaan mutta nyt kerhomaksu on vain pari kymppiä kuussa.

Vierailija
39/42 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit laittaa, eri asia on se sitten onko se järkevää. 2-vuotias on vielä niin pieni ettei kummoisia virikkeitä tarvitse. Koti ja äiti riittää ihan hyvin. Toisekseen mustasukkaisuus todennäköisesti pahenee jos vauvan tieltä joutuu hoitoon.

Menetät kotihoidontuen 2-vuotiaasta ja joudut maksamaan hoidosta tulojen mukaan.

Vierailija
40/42 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä olen nähnyt päiväkodissa alle 3v. lapsia, jotka on viety sinne pois vauvan tieltä, niin ei ole oikein avautunut, että mitä hyötyä siitä on niille lapsille. Itkevät ikävää, yrittävät selvitä suuressa ryhmässä, eivät osaa leikkiä keskenään, sylejä ei ole tarpeeksi. Turhaa stressiä lapselle, joka ei ymmärrä, miksi vauva tuli ja syrjäytti hänet. Isommat lapset ovat sitten jo toinen juttu. He kaipaavat jo muiden lasten seuraa ja saattavat nauttia päiväkodissa olosta, mutta ihan pienet eivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä