Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esikoisen laittaa (osa-aika)päivähoitoon pikkuveljen syntyessä?

Vierailija
02.03.2018 |

Hei!
Minulla on 2-vuotias poika ja meille syntyy toinen lapsi kesällä Olen esikoisen kanssa nyt hoitovapaalla. Hän on vilkas ja energinen tapaus, ja mietinkin onnistuuko hänen päästä päivähoitoon ensi syksynä esim 2 kertaa viikossa, kun olen nuoremman kanssa äitiyslomalla?
Mielestäni esikoinen jo kaipaa leikkiseuraa ja kavereita sekä virikkeitä enemmän kun pystyn hänelle järjestämään. Tuttavapiireissämme ei oikein ole pieniä lapsia jonka takia olen miettinyt päivähoitoa.
Onko typerä idea, mielipiteitä? Saanko Kelasta tukea hoitomaksuihin jos olen vauvan kanssa kotona?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan päiväkotiin. Joitain ihmisiä tämä ärsyttää, yleensä täydellisiä mammukoita jotka tietää miten kaikkien muidenkin tulisi elää. No, älä heistä välitä. Tulet itse jaksamaan paremmin jos toinen käy purkamassa energiaansa päiväkodissa.

Muista että ei ole mitään pahaa siinä että käyttää yhteiskunnan tarjoamia tukimuotoja hyväkseen!

Vierailija
2/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 2-vuotias vielä tarvitse niin paljoa virikkeitä etteikö kotona niitä saisi. En ymmärrä tätä nykyajan ajattelutapaa että tehdään lapsia ja heti pari vuotiaana päiväkotiin kun ei niiden kanssa keksitä tekemistä ja puuhaa. Noin pienelle riittää hyvin se ihan tavallinen mukava arki kotona ja pihapiirissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotias on mielestäni aika pieni päiväkotiin, joten jos olisin itse kotona niin en veisi, ellen sitten olisi kovin uupunut. Yli 4-vuotiaan todennäköisesti veisin, koska sen ikäisille päiväkoti ei ole yhtä stressaava kuin alle 3v ja siitä voi olla jo iloa ja hyötyä.

Vierailija
4/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikki lapset ole niin nössyköitä että pihapiiri riittää, vaikka kuin olisi vasta 2 v. Ja perhekerhot sun muut, kuulostaa niin vastenmielisiltä paikoilta ihan sen takia että siellä on just niitä ällöttäviä täydellisiä ja mahtavia äitejä. Päiväkotiin vaan jos mahdollista!

Vierailija
5/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vaan päiväkotiin. Joitain ihmisiä tämä ärsyttää, yleensä täydellisiä mammukoita jotka tietää miten kaikkien muidenkin tulisi elää. No, älä heistä välitä. Tulet itse jaksamaan paremmin jos toinen käy purkamassa energiaansa päiväkodissa.

Muista että ei ole mitään pahaa siinä että käyttää yhteiskunnan tarjoamia tukimuotoja hyväkseen!

Tämä. Sinne vaan, 2-3 päivää viikossa on ihan sopiva lapselle ja sinä saat aikaa vauvan kanssa tai kotitöihin. Rahasta en tiedä,tuskin kovin korkeat maksut koska osa-aika hoito etkä tienaa paljoakaan koska äitiyslomalla.

Vierailija
6/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä menetät siitä 2-vuotiaasta kotihoidontuen. Ja hoitomaksu määräytyy perheen tulojen mukaan. Itse en veisi 2-vuotiasta hoitoon jos ei ole pakko. Etsi joku kerho missä voitte käydä yhdessä.

Vierailija
7/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kelan sivut hoitorahasta ja muista etuuksista. http://www.kela.fi/kotihoidontuki-muiden-etuuksien-vaikutus

Pikaisesti näyttää siltä että hoitorahaa ei tule kun olet äitiyslomalla. Kannattaa kysyä kela-kertulta tai soittaa kelaan.

Vierailija
8/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen ei itse kaipaa kavereita ja leikkiseuraa, vaan äiti kaipaa lapselleen viihdyttäjiä. Keksi lapselle tekemistä kotona.

Vierailija
9/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne hoitomaksut määräydy ihan tulojen mukaan? Eli jos miehesi on töissä ja saa edes kohtuullista palkkaa, niin maksatte ihan normaalin hoitomaksun päiväkodin osapäivähoidosta.

Vierailija
10/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap saa asian kuulostamaan mullistavalta, ennennäkemättömältä idealta.

Vierailija
11/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen ei itse kaipaa kavereita ja leikkiseuraa, vaan äiti kaipaa lapselleen viihdyttäjiä. Keksi lapselle tekemistä kotona.

Kaipaa tai ei mutta jos äiti saa vähän helpotusta arkeen niin hyvä.

Vierailija
12/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et noin pienelle lapselle pysty keksimään pientä puuhaa kotosalla ja pihalla ja elämään arkea ,miten ajattelit sitten asian hoitaa kun lapsi kasvaa ? :D

Vierailija
13/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä vähän typerä idea. Mielipiteitähän sä kysyit... Millaista työpäivää mies tekee? Hän voisi esikoisen kanssa jotain harrastaa ja touhuta illalla tai vapaapäivinä. Arkena ulkoilua, kerhoilua tms vauvan ja taaperon kanssa. Ei se lapsi vielä 2 vuotiaana siihen kuole jossei ole leikkikavereita. Paras leikkikaveri on äiti tai isä. Itsekin olen nyt kotona vauvan ja taaperon kanssa, kyllä tämän kestää :) joka päivä puretaan energiaa ulkona: vauva vaunuihin ja kävellään metsään, leikkikentälle tms. Kotona esikoinen mukaan arkiaskareisiin. Välillä voi luvalla vaan rötvätä ja vaikka katsoa lastenohjelmia. Vauva sitteriin ja itse makoilemaan lattialle ja esikoisen kanssa vaikka legoleikkejä tms. Kotityöt sitten kun ehtii tai kun mies tulee kotiin!

Vierailija
14/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et noin pienelle lapselle pysty keksimään pientä puuhaa kotosalla ja pihalla ja elämään arkea ,miten ajattelit sitten asian hoitaa kun lapsi kasvaa ? :D

Ehkä isomman kans on jo helpompaa kun on sillä on jo vähän järkeä päässä. Ja voihan se kasvaessaan jatkaa päiväkodissa ja sitten meneekin jo kouluun. :)

Vierailija
15/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhakehoidattajat perustelevat aina tarvetta sillä, kun se oma kullannuppu on NIIN sosiaalinen ja NIIN energinen. Minkäköhän takia niistä kasvaa keskustelukyvyttömiä ujoja rassukoita? Onko syy varhaiskasvatuksessa vai koulussa? 

Turhaan hoidattaminen on väärin niitä kohtaan, jotka ovat töissä tai opiskelevat pääsääntöisesti, eivätkä saa lapsiaan lähihoitopaikkaan. 

Vierailija
16/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhakehoidattajat perustelevat aina tarvetta sillä, kun se oma kullannuppu on NIIN sosiaalinen ja NIIN energinen. Minkäköhän takia niistä kasvaa keskustelukyvyttömiä ujoja rassukoita? Onko syy varhaiskasvatuksessa vai koulussa? 

Turhaan hoidattaminen on väärin niitä kohtaan, jotka ovat töissä tai opiskelevat pääsääntöisesti, eivätkä saa lapsiaan lähihoitopaikkaan. 

Tämmöset syyllistävät kommentit voit ap jättää omaan arvoonsa! Tämä kommentoija ei voi tietää millanen sun lapsesta kasvaa. Hoito ei ole turhaa jos jaksat itse paremmin. Teet niin ku susta itsestä tuntuu.

Vierailija
17/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei ole aiemmin ollut päivähoidossa, voi pikkusisaruksen syntyminen ja päivähoidon aloittaminen olla noin pienelle melkoisen iso yhtäaikainen muutos. Tokihan hoitoon laittaminen on mahdollista, jos sen kokee tarpeelliseksi. Hoitomaksu lasketaan hoitoajan ja perheen tulojen mukaan, netistä löytyy siihen laskureita ja taulukoita. Meillä esikoinen oli ennen toisen syntymää perhepäivähoidossa. Kun sisarus syntyi, esikoinen (myös hyvin vilkas lapsi) jäi kotiin, koska osapäivähoito perhepäivähoitajalla ei kai ollut mahdollista (näin oletin, en tainnut asiaa kyllä kysellä) enkä halunnut laittaa häntä vieraaseen päiväkotiin. Käytiin sitten avoimessa päiväkodissa ja muskarissa vauvan ja 2-vuotiaan kanssa. Kun kolmas syntyi, isommat 3- ja 5-vuotiaat jatkoivat jo tutuksi käyneessä päiväkodissa 2-3 päivänä viikossa 4 tuntia kerrallaan. Tämä osin virikkeiden ja oman hengähdystaukomahdollisuuden takia, mutta osin myös hoitopaikan säilyttämisen takia. Koin, että nämä ratkaisut olivat juuri meidän perheelle hyviä. Jokainen toki punnitsee vaihtoehdot sen mukaan, millainen oma tilanne on.

Vierailija
18/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöset syyllistävät kommentit voit ap jättää omaan arvoonsa! Tämä kommentoija ei voi tietää millanen sun lapsesta kasvaa. Hoito ei ole turhaa jos jaksat itse paremmin. Teet niin ku susta itsestä tuntuu.

Lainaamasi oli ikävästi sanottu, mutta se on kyllä totta että alle 3-vuotiaat eivät yleensä ole sosiaalisia siinä mielessä, että erityisesti tarvitsisivat toisten lasten leikkiseuraa (toki tykkäävät usein esim. katsella muiden lasten puuhia, mutta varsinainen vastavuoroinen leikki alkaa vasta yli 3-vuotiaana). Eli lapsen sosiaalisuudesta ei kyllä kannata mielestäni stressata alle 3-vuotiaan kohdalla. Ja vilkkauttakin saattaa päästä paremmin purkamaan kotioloissa, kun ei tarvitse sopeutua pk:n aikatauluihin.

Ymmärrän kyllä ap:ta, koska itsekään en olisi todennäköisesti jaksanut kovin hyvin vauvan ja taaperon kanssa. Mutta sen takia mulla onkin 6 ja 5 vuoden ikäerot lasten välillä.

Vierailija
19/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä isomman kans on jo helpompaa kun on sillä on jo vähän järkeä päässä. Ja voihan se kasvaessaan jatkaa päiväkodissa ja sitten meneekin jo kouluun. :)

Tästä vastauksesta näkee jo ettei ymmärrystä ole. Laitat sitten kouluun, iltapäiväkerhoon ja vielä loppuillaksi varmaan harrastuksiin ettei tarvitse vaan olla yhtään sen oman lapsen kanssa.

Vierailija
20/42 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pohdin samaa, meillä on 2,5v esikoinen ja sisarus syntyy alkukesästä. Mietin että jos syksystä alkaen laittaisi esikoisen hoitopaikkaan.

Mulla vaan se tilanne, etten millään haluaisi, itse siis haluaisin että hän on kotona, mutta mietin että riittääkö se arki äidin ja vauvan kanssa elämänsisällöksi. Kaikki tutut ovat töissä niin samanikäisiä kavereita ei arkisin pääse näkemään, paitsi perhekahvilassa pari kertaa viikossa.

Esikoinen oli itse vauvana aika vaativa, niin pelkään sitäkin että jos tämä uusi vauva on samanlainen niin miten meidän kerhoilujen käy.

Hankalaa :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan