Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka "joudutte" vastailemaan työsähköpostiin omalla ajalla, iltaisin yms. onko se asia oikeasti niin tärkeä?

Vierailija
01.03.2018 |

Eri asia kansainvälisisissä tehtävissä olevat, jotka aikaeron vuoksi joutuvat olemaan yhteydessä meidän työajan ulkopuolella. Mutta sähköpostien lähettäminen on niissäkin eri asia kuin puhelinkontaktit.

Itselle tulee viestejä, jotka ovat iltaisin kirjoitettuja. Äärimmäisen harvassa on sellaista asiaa, etteikö se olisi voinut odottaa seuraavaan päivään tai jopa myöhempään. Joulupäivänä kirjoitettu viesti tavoitti vasta loman jälkeen 2.1, ja asian ehti hyvin hoitaa.

Aika paljon tässä on vain kyse itsensä tärkeäksi tekemisestä, minä näen sen tehottomuuttena.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko vastata puhelimeen eikä lukea sähköposteja. Teen sitä kuitenkin oman aikatauluni mukaan, koska se tasaa työkuormaani ja helpottaa elämääni. Moni tuntee ja tekee toisin ja se heille suotakoon.

Vierailija
2/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vain tasaan omaa työkuormaani siten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän puhelimen ja koneen työpaikalle, jotta vältyn kiusaukselta hoitaa työasioita vapaalla. Aivot tarvitsee myös lepoa ja sitten olen tehokkaampi työaikana.

Vierailija
4/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa se yksi sähköpostiviesti, lähetetty tai vastattu, sysää liikkeelle tapahtumaketjun, jonka ansiosta asiat etenevät. Kiireaikoina tämä helpottaa. Ja vastaan myös töissä yksityisiin sähköposteihin, eli kyllä nämä asiat sitten tasoittuvat,

Vierailija
5/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en vastaisi silloin, kun minulla on siihen aikaa ja vastaus valmiina? Periaatteeni on, että jos asian voi tehdä nyt, teen sen nyt. Kauhea ajatuskin, että pitäisi katsoa kellosta että voiko jo/vielä tehdä jotakin. Minä vastailen sähköposteihin sunnuntaina klo 7, ja ihan yhtä lailla käyn kampaajalla tiistaina kesken työpäivän, jos tilanne sallii.

Vierailija
6/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim jos on asiakkaalla koko päivän vaikka joka päivä viikon tai parin ajan esim kello 9-17. Tämän jälkeen kotiin hoitamaan muita asiakasprojekteja.

Vierailija
7/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ihan sama, että onko tärkeää vai ei. Meillä on sääntö, että kaikkiin viesteihin on vastattava 8 tunnin sisällä.

Lisäksi olen huomannut, että ihmiset, jotka vastaavat viesteihin heti, vaikka lyhyestikin, pysyvät paremmin oman viestintänsä ja hommiensa tasalla. Sen sijaan ne, jotka vastailevat tiukasti virka-aikana tai joskus sitten kun tärkeämmät asiat eivät ole tiellä, usein hukkaavat tärkeät asiat lukemattomien ja luettujen postien sekamelskan, jossa asiaan piti palata toissa viikolla, mutta se jäi. Sinne ne ennen pitkää hukkaavat itsensäkin, hoitamattomien asioiden sekaan.

Vierailija
8/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maastokaudella on, koska usein asiat koskevat jo seuraavan päivän töitä. Aika olennaista tietää lähdetäänkö huomenna maastoon vai tehdäänkö toimistohommia. Pahimmillaan sää (maastotyöt riippuu täysin kelistä) on muuttunut niin nopeasti, että vasta aamulla on tiedetty minne sen päivän aikana lähdetään vai lähdetäänkö ollenkaan. Toki viestit kulkee tekstarinakin, mutta kyllä se s-postikin on ahkerassa käytössä.

Vierailija
9/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee meilejä monesti pitkin iltaa, sunnuntaisinkin, mutta ihan äärimmäisen harvoin niihin reagoin varsinaisen työajan ulkopuolella. Ap:n tapaan pidän tuolalista työmeilailua tehottomuutena, varsinkin kun tiedän että nämä ihmiset käyttävät sitä varsinaista työaikaa kaikenlaiseen (oikeasti) epäolennaiseen. Saahan tolla toki tunteja kerättyä varastoon.

Sinänsä mulle on aika sama mihin vuorokauden aikaan kukakin työnsä hoitaa mutta se työpäivien turha venyttäminen on hölmöä. Ja toki vähän häiritsevääkin, kun ittellä on käytössä työsuhdepuhelin ja saapuneet meilit tulee tsekattua silloinkin kun ei palkka juokse. Se on tietty oma vika mut vaikea olla vilkuilematta kun huomaa että meili on tullut.  

Ajoittain tietysti tulee ittellekin pitkiä päiviä ja silloin saatan jonkun meilin lähettää illallakin. Yleensä lähinnä sellaisia jossa kuittaan jonkun asian olevan o.k > meilin vastaanottaja pääsee heti aamusta jatkamaan hommaansa eikä tarii odotella mun vastausta. Itselle nihkeimpiä "iltameiliejä" on kaikenlaiset kiireelliset, hankalat, ajattelua vaativat asiat, sellaisia en halua saada kotiin. 

Vierailija
10/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti aikansa tajuta, että "tee tämä" tarkoittaa oikeasti "tee tämä työajalla". Ellei erikseen olla jostain  muusta sovittu. 

Vierailija
11/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälti riippuu saanko lisää töitä. Ei, en ole yrittäjä mutta alalla jossa odotetaan että asiat hoidetaan tietyssä ajassa ihan sama onko vapaata vai ei.

Vierailija
12/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en vastaisi silloin, kun minulla on siihen aikaa ja vastaus valmiina? Periaatteeni on, että jos asian voi tehdä nyt, teen sen nyt. Kauhea ajatuskin, että pitäisi katsoa kellosta että voiko jo/vielä tehdä jotakin. Minä vastailen sähköposteihin sunnuntaina klo 7, ja ihan yhtä lailla käyn kampaajalla tiistaina kesken työpäivän, jos tilanne sallii.

Ajattelin jo, että voi luoja mikä idiootti... mutta sitten luin loppuun ja teillähän näköjään toi jousto toimii kumpaankin suuntaan. 

Vierailija
13/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työssä on vastattava. Auta armias jos et ole wilmaviestejä lukenut, kyllä tulee vanhemmille suru puseroon. Oli loma tai viikonloppu tai arkiaamu.

Vierailija
14/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri, joka tällä hetkellä lomalla. Vastailee kuitenkin tiimimme yhteissähköpostiin tuleviin posteihin aivan joutavanpäivöisiä. ”Kiitos tiedosta” yms.

Mitään kiireellistä ei ole, kunhan käy kyttäämässä postia. Vaikka me muut työssä olevat tiimin jäsenet teemme sitä luonnollisesti päivittäin, kuuluu rutiineihin.

Köyhä on elämä ja halu olla tärkeä on kova.

Vierailija
15/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkälti riippuu saanko lisää töitä. Ei, en ole yrittäjä mutta alalla jossa odotetaan että asiat hoidetaan tietyssä ajassa ihan sama onko vapaata vai ei.

Kiinnostaa mikä ala mahtaa olla? Jos pitää aina olla valmiina reagoimaan nopeasti, eikö teillä ole vuorotyösysteemiä, päivystystä tms? 

Vierailija
16/21 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on ihan sama, että onko tärkeää vai ei. Meillä on sääntö, että kaikkiin viesteihin on vastattava 8 tunnin sisällä.

Lisäksi olen huomannut, että ihmiset, jotka vastaavat viesteihin heti, vaikka lyhyestikin, pysyvät paremmin oman viestintänsä ja hommiensa tasalla. Sen sijaan ne, jotka vastailevat tiukasti virka-aikana tai joskus sitten kun tärkeämmät asiat eivät ole tiellä, usein hukkaavat tärkeät asiat lukemattomien ja luettujen postien sekamelskan, jossa asiaan piti palata toissa viikolla, mutta se jäi. Sinne ne ennen pitkää hukkaavat itsensäkin, hoitamattomien asioiden sekaan.

Miten tuo 8 tunnin sääntö toimii käytännössä? Jos joku meilaa illalla yhdeksältä, siihen pitää vastata saman illan aikana, ihan sama mitä kunhan vastaa? Vaatiikö työnantaja teitä siis päivystämään koko ajan? Eikö tuosta tule ihan järjetön määrä turhaa sähköpostia? Ittelle saattaa tulla 60 sähköpostia päivässä, jos siihen päälle tulisi vielä kaikenlaista turhaa kuittausta kesken olevista asiosita, en ehtis muuta kuin meilirumbaa pyörittää. Hmm. 

Vierailija
17/21 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo 8 tunnin sääntö toimii käytännössä? Jos joku meilaa illalla yhdeksältä, siihen pitää vastata saman illan aikana, ihan sama mitä kunhan vastaa? Vaatiikö työnantaja teitä siis päivystämään koko ajan? Eikö tuosta tule ihan järjetön määrä turhaa sähköpostia? Ittelle saattaa tulla 60 sähköpostia päivässä, jos siihen päälle tulisi vielä kaikenlaista turhaa kuittausta kesken olevista asiosita, en ehtis muuta kuin meilirumbaa pyörittää. Hmm. 

Kuulostaa tehottomalta. Suurin osa niistä posteista on todellakin joutavanpäiväisiä, jos niitä alkaa ajatella tarkkaan.

Vierailija
18/21 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla osa työkavereista tekee tuota. Ja ovat muuten ne samat, jotka aina valittaa, miten paljon on töitä ja mitään ei ehdi... mutta valittamiseen ennättävät käyttää aikaa. Rajan vedin heidän kanssaan siihen, kun yrittivät soittaa minulle työajan ulkopuolella omaan kännykkään työasioista. Meitä on moneen junaan!

Vierailija
19/21 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta tykkään vastata saman tien jos suinkin pystyn. Onpahan hoidettu ja jos esim. sairastun tai tulee jotain muuta äkillistä ei tule sitä tilannetta, että muistan joskus parin päivän päästä, että voi perse se sähköposti! Tykkään vaan hoitaa asiat välittömästi, kun ne eteen tulee.

Vierailija
20/21 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä kyllä aloitan päiväni purkamalla sähköpostisuman. Eli en myöskään lue ja siten hukkaa niitä meilejä virka-ajan ulkopuolella. Mun kokemuksen mukaan töitä vapaalla tekevät ovat työaikana tehottomia. Itse tykkään antaa 100% työlle työaikaan ja vapaa-ajalla keskittyä 100% muuhun.