Olin pään magneettikuvauksessa, nyt he haluavat ottaa uudet kuvat varjoaineen kanssa.
Tarvitsevat kuulemma laajemman tutkimuksen varjoaineen avulla. Onko tämä ihan normaalia vai täytyykö jo varautua, ettei kaikki ole ok? Mua ahdistaa nyt tosi paljon.
Kommentit (54)
Lisään, että itse veikkaan pitkittynyttä migreeniä. Mua ei edes huolettanut käydä kuvauksessa, ahdistuin vasta kun pyysivät tulemaan uudestaan.
Ap
Mulla otettiin se varjoainekuvaus heti perään. Yksityisellä.
Löyty aivokasvain. Leikattiin pois.
Ei sitä leikkausta tarvii pelätä, vaikka vaativa leikkaus onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsevat kuulemma laajemman tutkimuksen varjoaineen avulla. Onko tämä ihan normaalia vai täytyykö jo varautua, ettei kaikki ole ok? Mua ahdistaa nyt tosi paljon.
Älä suotta ahdistu. Minulta löydettiin 10 vuotta sitten herneenkokoinen kasvain, jota vieläkin seurataan. Kukaan ulkopuolinen ei edes tiedä kasvaimesta mutta käyn kontrollissa joka toinen vuosi.
Aiheuttaako se sulla mitään oireita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla mahdollista olla menemättä töihin ennen kuvausta?
Ei oikeastaan. Ehkä parempikin niin jos työnteko vaikka saisi ajatukset muualle.. mutta sain rauhallisemman mielen kun avauduin täällä ja sain rohkaisevia vastauksia :)
Älä suotta hätäile. Muista, että me anonyymit vierailijat pidämme täällä peukkuja!
Mulla kuvattiin pari viikkoa sitten, ensin ilman varjoainetta ja sitten varjoaineella. Mulla löytyi muutoksia ja muiden tutkimusten jälkeen sain ms-tautidiagnoosin. Varjoaineella voidaan kuvata myös silloin, kun ilman varjoainetta ei poikkeavaa löytynyt, ja halutaan vielä varmistaa varjoaineella tehostettuna ettei mitään ole.
Magneettikuva otetaan siis ensimmäisenä osana laajempia tutkimuksia. Voidaan ajatella että jostakinhan se on alettava!
Päätä kun on aika hankala tutkia paljain silmin!
Mahdollisuuksiahan on lukemattomia, ja tuskin kyseessä mitään hälyttävää. Ja ainakin pääsit ajoissa hoitoon; olet vielä työkunnossakin! Miksi ajatella heti pahimpia vaihtoehtoja, kun kyseessä voi olla ihan jotain muuta. Olen itse sairaalassa töissä, ja tiedän että näitä kuvauksia tehdään useita päivässä. En ole kuitenkaan neurologisella puolella joten en uskalla mitään arvailla.
On helppo sanoa älä ajattele ja rauhoitu. Ymmärrettävästi omasta terveydestään on huolissaan! Sehän on normaalia. Jos tästä haetaan hyviä puolia, on ainakin se, että tosiaankin olet nyt hoidossa ja asioita tapahtuu! Kuvauksen jälkeen saat sitten uutta tietoa ja ainakin sen jossittelun voi unohtaa. Tieto tuo sitten uutta ajateltavaa ja voimia saat sisältäsi tarpeen mukaan. Sen olen nähnyt monta kertaa. Nyt siis yritä pitää pää kylmänä. Onneksi kuvaus on jo huomenna!
Mulla epäiltiin kasvainta/ms-tautia ja päivystyksessä otettiin ensin pelkkä mri. Sen jälkeen konsultointiin pikaisesti lääkäriä joka totesi että varjoainetta ei tarvita. Ja multa ei siis löytynyt mitään. Eli mun tapauksessa varjoainekuvaus olisi tarkoittanut, että jotain poikkeavaa olisi löytynyt ja tarkemmat tutkimukset (varjoaine) olisivat olleet tarpeen.
Mulle tehtiin teini-ikäisenä pään magneettikuvaus, jossa kesken kaiken mut otettiin sieltä putkesta ulos ja laitettiin varjoaine suoneen. Kuvauksen jälkeen kertoivat löytäneensä "jotain", eivät osanneet sanoa mitä. Sairaalassa tehtiin tosi laajat testit, ottivat hirveästi verta ja tekivät selkäydinpunktion. Kaikki tulokset normaalit. Aivojen muutosta seurattiin muistaakseni kolmella uudella magneettikuvalla parin vuoden sisällä ja se säilyi samanlaisena. Lopulta se nimettiin valkean aineen muutokseksi, jolla ei kuulemma ole mitään vaikutusta mihinkään. Mulla on tapaturman seurauksena puhjennut pään alueen sairaus, ehkä se on jokin arpimuutos siihen liittyen.
Varmasti sua nyt pelottaa ja ahdistaa, sehän on ihan normaalia tollasessa tilanteessa. Toivon, ettei mitään pahempaa löydy. Tsemppiä!
Ei hätää! He haluavat tutkia sinut kunnolla ja pääset onneksi jo heti huomenna kuvaukseen! Olet hyvissä käsissä! ❤️
Tsemppiä ap!
Mulla on otettu magneetti ja TT-kuvat aina varjoaineen kanssa. Ovat perustelleet varjoaineen käyttöä sillä, että saa kerralla kunnon näkyvyyden.
Kuvattu on päätä, kaularankaa, lannerankaa, polvia, vatsaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää! He haluavat tutkia sinut kunnolla ja pääset onneksi jo heti huomenna kuvaukseen! Olet hyvissä käsissä! ❤️
Kiitos! Ihania tsemppiviestejä olen saanut täällä. Ei pelota enää niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkätakia olet sinne magneettikuvaan alunalkaen päässyt?
Mitä oireita sinulla on ollut?Viikkokausia kestänyt päänsärky vasemmalla puolella päätä. Käsivarsi välillä puutunut. Särkyyn ei ole auttanut jumpat, hieronnat, lääkkeet tai lääkkeettä olo, kylmä tai kuuma. Meni niin pahaksi, että oli pakko hakeutua lääkäriin kun haittasi työntekoa. Työterveyslääkäri halusi heti ensimmäisenä lähettää magneettikuvaukseen ja sen jälkeen vasta katsoa muita toimenpiteitä.
Ap
Onko ahdas olkapää suljettu pois?
Hei. Olin pään magneettikuvauksissa ja minullekin lääkäri päätti että pitää kuvata varjoaineen kanssa.
Tulos: niskan ja pään yhtymäkohdassa on synnynäinen nikaman virheasento. Ei ole tehty mitään-ei vaivaa enää kun tietää ettei ole mitään vakavaa. Ihmeellistä että kun sai tiedon, niin kaikki järkyttävät kivut loppuivat. Olin myös intialaisessa päänhieronnassa-se rentoutti mukavasti.
Pyydä joku kaveri mukaan kuvaukseen ja pyydä joku rauhoittava esilääkitys.
Lääkärit tekee liukuhihnalla näitä hommia-ei he ajattele sinun tunteitasi tai pelkoja.
Voit kertoa rehellisesti, että pelottaa.
Toivon että sinulla on yhtä hyvä onni kuin minulla!
Päivitätkö tänne kun saat vastaukset?
Tsemppiä huomiseen ap! Tulethan kertomaan kuulumisesi sitten, kun tiedät paremmin mistä on kyse? <3
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä huomiseen ap! Tulethan kertomaan kuulumisesi sitten, kun tiedät paremmin mistä on kyse? <3
Kiitos! Tulen kertomaan kun tiedän :)
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten kävi?
Eikai se nyt vielä tiedä ku ne kuvat menee ensin lääkärille ja lääkäri ne sitten jossakin vaiheessa tutkii ja senkin tekee kiireellisyyden mukaan, jotta tuskin vielä tänään saa tietää mitää
Olen käynyt pään magneettikuvauksessa.
Hyvä, että haluavat tutkia. Parempi niin, että tutkitaan onko jotain ja sitten voi saada hoitoa jos tarvitsee. Eivätkä sano, että ehkä on jotain, ehkä ei. Tosi hyvä, että tutkivat! :)
Kysy lääkäriltä asiat mitkä huolettavat.
Älä suotta ahdistu. Minulta löydettiin 10 vuotta sitten herneenkokoinen kasvain, jota vieläkin seurataan. Kukaan ulkopuolinen ei edes tiedä kasvaimesta mutta käyn kontrollissa joka toinen vuosi.