Mitä vähän isompana pomona ajattelisit jos saisit tällaisen viestin:
Irtisanoudun alkaen xx.xx.xx ja irtisanoutumiseni syy on esimies. Kyseinen esimies on suoraan sinun alainen. Mitä tekisit?
Kommentit (75)
laittaisin tiedon eteenpäin että uusi työntekijä löytyy ja ehtii kouluttautua työhön, sitten kysyisin spostilla mistä on kyse (mahdollisesti järjestäisin facetoface tapaamisen), mikä meni väärin ja varmistaisin muidenkin tiimiläisten työolot. jos kaikilla yhtä kurjaa niin esimies toiselle osastolle, koulutukseen tai ulos.
Vierailija kirjoitti:
laittaisin tiedon eteenpäin että uusi työntekijä löytyy ja ehtii kouluttautua työhön, sitten kysyisin spostilla mistä on kyse (mahdollisesti järjestäisin facetoface tapaamisen), mikä meni väärin ja varmistaisin muidenkin tiimiläisten työolot. jos kaikilla yhtä kurjaa niin esimies toiselle osastolle, koulutukseen tai ulos.
Oikea vastaus :)
Kysyisin ko. esimieheltä, että onko hän tietoinen irtisanoutumisesta ja pyöriikö yksikön työt normaalisti. Sitten jossain sopivassa yhteydessä kysyisin kahden kesken, että mikä tässä tapauksessa on ollut vikana. Pitäisin myös korvat vähän auki, että onko yksikössä jotain muuta häikkää vai oliko tämä vain yhden leipääntyneen työntekijän avautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella? Esimiehen tehtävä on olla omiensa puolella ja jos minä olen tuon yhdellä lauseella syytetyn esimiehen pomo, niin en todellakaan ryhdy pelaamaan työntekijän kanssa. Jos olisi kyseessä todellinen esimiesongelma, työntekijä pystyisi sen perustelemaan. Tuo ap:n esimerkki kertoo klassisesta narsistista, joka pyrkii savustamaan esimiestään ulos. Olisi äärettömän huonoa johtamista tehdä poislähtevän työntekijän "syynä esimies" -kommentista mitään numeroa.
Maksaisin ekstraa esimiehelle siitä että sai vähennettyä työntekijöitä.
Jos minulla olisi valitettavaa omasta esimiehestäni, sanoisin siitä ensin hänelle itselleen. Jos se ei tuottaisi tulosta, valittaisin hänen esimiehelleen. Tuolla tempulla ammut vain itseäsi jalkaan.
Kutsuisin työntekijän puhutteluun ja kysyisin mistä kiikastaa. Jos näkisin aihetta niin kysyisin myös työntekijän esimiehen näkemyksen. Tämän jälkeen vielä mahdollinen yhteispalaveri ja että olisiko tilanne muuttunut.
Entinen pomo kirjoitti:
Jos minulla olisi valitettavaa omasta esimiehestäni, sanoisin siitä ensin hänelle itselleen. Jos se ei tuottaisi tulosta, valittaisin hänen esimiehelleen. Tuolla tempulla ammut vain itseäsi jalkaan.
Millä lailla työntekijä ampuu itseään jalkaan? Hän on valinnut sen reitin minkä on nähnyt parhaimmaksi, mitään kostotoimenpiteitä ei voi seurata. Esimiehen kuuluu olla kypsä aikuinen terve persoona.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ap:n esimerkki kertoo klassisesta narsistista, joka pyrkii savustamaan esimiestään ulos.
Nettidiagnoosi bongattu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella? Esimiehen tehtävä on olla omiensa puolella ja jos minä olen tuon yhdellä lauseella syytetyn esimiehen pomo, niin en todellakaan ryhdy pelaamaan työntekijän kanssa. Jos olisi kyseessä todellinen esimiesongelma, työntekijä pystyisi sen perustelemaan. Tuo ap:n esimerkki kertoo klassisesta narsistista, joka pyrkii savustamaan esimiestään ulos. Olisi äärettömän huonoa johtamista tehdä poislähtevän työntekijän "syynä esimies" -kommentista mitään numeroa.
jaa, oon siis tuo "oikean vastauksen" kirjottaja, ja siis toi "mistä on kyse"-sposti menis siis työntekijälle ja sitte sille esimiehelle ja otettais molemmat tarinat mukaan, mutta ensin työntekijältä pitäis saada tiedot että mikä rikkoi kamelin selän ja mitä sitä ennen tapahtui. mitä "omiensa puolella", eiks sun työntekijät oo sun puolella vai onks ne sua vastaan?
ja tietenkin perustelee miks se lähti, tiedäks kui helposti ihmiset oikeesti kommunikoi ku niille antaa siihen mahdollisuuden? ei herranjestas, jos joku sanois et sun alla toimiva esimies on häiriköiny jotain ja laittanu sen itkemään ja nöyryyttäny olisit silloinki tota mieltä että ei pidä tehdä mitään numeroa?
tää narsisti taitaa olla ihan siellä sun päässä.
Itse ainakin ihan ensimmäiseksi kysyisin irtisanoutuvalta tarkempia perusteluja irtisanomiseensa, eli mistä se kenkä puristi. Jos aihetta ilmenisi, kartoittaisin tilannetta laajemmin kyseisellä osastolla ja jos sen jälkeenkin tuntuisi siltä, että ongelma on laajempi, kuin kahden ihmisen välisten henkilökemioiden tulehtuminen, niin istuttaisiin kyseisen esimiehen kanssa alas ja mietittäisiin, miten tilanne voitaisiin korjata, vai olisiko tehtävä henkilövaihdoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Vaikka asiat olisi tuotu kuinka tökerösti esiin niin siitä huolimatta niitä pitää alkaa käsittelemään asiallisesti. Siitä lähdetään että aikuiset on fiksuja ja tomii fiksusti. Asioista ei voi lakaista nmaton alle minkään pelkotilojen takia tai sen takia että joku pahastuu kun on esitettu joku negatiivinen näkemys.
Vierailija kirjoitti:
Entinen pomo kirjoitti:
Millä lailla työntekijä ampuu itseään jalkaan? Hän on valinnut sen reitin minkä on nähnyt parhaimmaksi, mitään kostotoimenpiteitä ei voi seurata. Esimiehen kuuluu olla kypsä aikuinen terve persoona.
Jos onkin niin, että esimiehessä on vikaa, se ei tuolla tavoin korjaannu. Päinvastoin tuo näyttää kiukuttelulta ja kyvyttömyydeltä ratkaista ongelmia sovitulla tavalla.
En ole pomo, mutta luultavasti ajattelisin, että onpa tyhmä työntekijä jos tuolla tavalla irtisanoutuu.
Asiaa ei ole kovin pitkälle ajateltu.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoudun alkaen xx.xx.xx ja irtisanoutumiseni syy on esimies. Kyseinen esimies on suoraan sinun alainen. Mitä tekisit?
Ohjaisin työntekijää antamaan irtisanoutumisilmoituksen oikealle henkilölle eli lähiesimiehelleen.
Ottaisin käyttöön kolmikantakeskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Vaikka asiat olisi tuotu kuinka tökerösti esiin niin siitä huolimatta niitä pitää alkaa käsittelemään asiallisesti. Siitä lähdetään että aikuiset on fiksuja ja tomii fiksusti. Asioista ei voi lakaista nmaton alle minkään pelkotilojen takia tai sen takia että joku pahastuu kun on esitettu joku negatiivinen näkemys.
Jos ongelmaksi koettu asia otetaan esille epäasiallisesti eli "syy esimies" -kommenttina, niin siihen ei puututa! Ei ainakaan jos uskomme johtamisoppeja. Kun työntekijä irtisanoutuu, hän on tehnyt päätöksensä eikä sitä kyseenalaisteta! Jos syyksi olisi kirjattu "huono palkka", niin ei silloinkaan ryhdytä keskustelemaan, että miten olet kokenut palkkauksesi.
Fiksusti käyttäytyvä irtisanoutuja pystyy kertomaan jo ensimmäisessä viestissä, mitä vikaa esimiehessä on. Jos siihen ei kykene, ei asiaa käsitellä. Kysehän on siitä, että poislähtevä haluaa näpäyttää esimiestään, mutta mitään todellista syytä ei ole olemassa. Jos olisi, yhteys luottamusmieheen tai esimiehen pomoon olisi aikaa sitten otettu. Ei organisaation kannata tuhlata aikaa ja voimavaroja poislähteneen kokemusten setvimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä työntekijöiden kurjuus ei saisi minua hylkäämäämään esimiestä. Jos esimies ei olisi tehnyt mitään väärää. Tarkastelisin tuloksia ja jos aihetta niin antasin esimiehelle palkankorotuksen.
Ihmettelisin miksi työntekijä, tai muut työntekijät, ei ole aiemmin maininnut ongelmista mitään, ja alkaisin tutkia onko kaikki kunnossa esimiehen ja muiden työntekijöiden välillä, kysyisin oliko minkälaisia ongelmia tällä irtisanoutuneella esimiehen kanssa ja miksi ei ole maininnut asiasta aiemmin, vai onko työntekijä halunnut vain laittaa irtisanoutumisensa aiheetta esimiehen syyksi.
Varmistaisin, onko viesti tullut vain minulle ja jos on, niin laittaisin henkilöstöyksikköön tiedon, että työntekijä on irtisanoutunut, tehkää tarvittavat kuviot. Sitten soittaisin sille esimiehelle ja kertoisin, että 2 vko/1 kk kuluttua olisi paikka avoinna, millä tavalla se täytetään eli onko jo tiedossa joku sopiva ja pätevä.
Isompana pomona minua kiinnostaa ainoastaan se, että työt tulevat tehtyä.