Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoito jätti dementiavanhuksen pariksi päiväksi oman onnensa nojaan, sukulaiset löysivät huonossa kunnossa

Vierailija
01.03.2018 |

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei normaalina päivänä ole aikaa käydä edes kaikilla listaan merkityillä asiakkailla, miten kukaan kuvittelee että olisi aikaa odotella jotain huoltomiehiä? Helppoa huudella jostain toimistosta niiden jotka eivät ole koskaan tehneet mitään konkreettisia töitä.

Vierailija
2/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lukuoikeuksia Hesariin. Laittaisitko tekstiä?

Miten käy vanhuksen, jolla ei ole lapsia käymässä katsomassa tilannetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei normaalina päivänä ole aikaa käydä edes kaikilla listaan merkityillä asiakkailla, miten kukaan kuvittelee että olisi aikaa odotella jotain huoltomiehiä? Helppoa huudella jostain toimistosta niiden jotka eivät ole koskaan tehneet mitään konkreettisia töitä.

Kotihoidon työntekijöiden pitäisi vaatia vanhuksille parempaa palvelua.

Vierailija
4/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito on todella huonoa. Mun isän luona käy eikä ole mitään hyvää sanottavaa.

Vierailija
5/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella järkyttävää.

Eikö toimistolla hoitajat ole keskustelleet keskenään asiakkaasta jolloin olisi herännyt huoli, kun kukaan ei ole päässyt asuntoon pariin päivään!! Jo niiden hävinneiden avainten olisi pitänyt laittaa kilikilikellot soimaan, että asialle on tehtävä jotain!!

Itsekin olen tosin ollut kotihoidossa töissä, eikä siinä paljoa työkavereita näe kun jokainen piipahtaa toimistolla omia aikojaan ja taas mennään.

Mutta silti. Pitäisihän tuollaisten olla kirjattuna asiakasjärjestelmään myös ”ei avannut ovea”.

Miten voi olla noin piittaamatonta porukkaa?

Vierailija
6/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei normaalina päivänä ole aikaa käydä edes kaikilla listaan merkityillä asiakkailla, miten kukaan kuvittelee että olisi aikaa odotella jotain huoltomiehiä? Helppoa huudella jostain toimistosta niiden jotka eivät ole koskaan tehneet mitään konkreettisia töitä.

Tuossa luki, että koska vanhuksella oli dementia, hänen luonaan olisi pitänyt käydä kolme kertaa päivässä. Ja vaikka papereissa oli virhe, että vanhus itse avaisi oven, vaikka oikeasti pääsee vain avaimilla niin jos kotihoito on käynyt kolme kertaa päivässä soittamassa ovikelloa niin eikö silloin yhden päivän kokemuksella jo tule mitään toimenpiteitä että mahtaako kaikki olla ok, jos asiakkaaseen ei saa koko päivänä yhteyttä ja kyseessä kuitenkin dementiapotilas?

Ja kyllä, tiedän, että kotihoito on tiukilla..silti todella iso virhe, mikä ei varmasti ole kotihoitajien vika, vaan myös sen, että aikataulut liian tiukat, tiedonkulku ei ehkä toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lukuoikeuksia Hesariin. Laittaisitko tekstiä?

Miten käy vanhuksen, jolla ei ole lapsia käymässä katsomassa tilannetta?

Hs:n kirjoituksesta käy ilmi että joku kotihoidon hoitaja oli sitten herännyt asiaan samana päivänä kuin omaiset olivat menneet sinne ja tullut kiinteistönhoitajan kanssa paikalle.

Kuolleenahan tuo mummo olisi löytynyt jos olisi vaikka päivä vielä viivytelty :(

Vierailija
8/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kotihoidon vaikeasti muistisairas asiakas oli viikonloppuna kaksi vuorokautta vailla tarvitsemaansa hoitoa kotihoidossa tapahtuneiden virheiden vuoksi.

Vaaralliseen tilanteeseen johti muun muassa se, että alueen kotihoidon asiakkaiden avainnippu oli kadonnut. Lisäksi asiakkaan tiedoissa luki virheellisesti, että hän avaa itse oven kotihoitajille.

Ravinnotta ja ilman tarvitsemiaan lääkkeitä ollut asiakas on tällä hetkellä sairaalahoidossa. Asiakkaan omaiset ovat tehneet Helsingin poliisille rikosilmoituksen epäillystä heitteillejätöstä.

Helsingin kotihoito on käynnistänyt tapahtumista selvityksen, kertoo Helsingin kotihoidon eteläisen palvelualueen johtaja Arja Peiponen.

”Parhaillaan selvitetään, miten on ylipäätään mahdollista, että näin on päässyt käymään”, Peiponen sanoo.

Kyse on Peiposen mukaan joka tapauksessa vakavista virheistä, joiden syyt selvitetään perinpohjaisesti.

Vallilassa asuvan, 83-vuotiaan muistisairaan luona olisi pitänyt käydä kolme kertaa päivässä, sillä hän tarvitsee apua kaikissa päivittäisissä toimissa. Asiakkaan omaiset löysivät hänet sunnuntaina päivällä asunnosta huonossa kunnossa. Kotihoito oli käynyt asunnossa edellisen kerran perjantaiaamuna.

Tätinsä lähimpänä omaisena tämän asioita hoitava Marianne Sihvonen kertoo, että normaalisti tädin asuntoon on videopuheluyhteys, joka viime viikonloppuna sattui olemaan rikki. Kun tätiin ei videoyhteyden kautta saatu yhteyttä, huoli sai Sihvosen miehineen lähtemään asunnolle sunnuntaina.

Kun asunnon ovi avattiin, perjantaista lähtien tullut posti ja lehdet odottivat kynnyksellä. Ulko-ovelta avautuva näky sai pariskunnan pelästymään toden teolla.

”Ovelta näkyy suoraan vessaan. Puolipukeissa ollut tätini roikkui puoliksi vessanpöntöllä”, Sihvonen kertoo.

Vessa on Sihvosen mukaan kylmä kuin jääkaappi. Täti tärisi löydettäessä kuin haavanlehti, ja hänen silmänsä olivat aivan punaiset. Sihvonen kertoo tätinsä ihmetelleen, miksei kukaan ole tullut auttamaan häntä pois vessasta.

”Hänelle on turvaranneke, jota painamalla hän oli yrittänyt saada apua. Nappia pitää kuitenkin painaa melko kovaa, eivätkä hänen voimansa olleet riittäneet siihen.”

Kylmettynyt ja pahasti kuivunut täti toimitettiin ambulanssilla sairaalaan, missä hän on edelleen. Asiakas ei ollut kahteen päivään saanut myöskään lääkkeitään. Sihvonen kertoo, että tädillä on lääkitys muistisairauden lisäksi muun muassa sydänvaivoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuu...

”Tilanne oli kauhea. Ainoa valopilkku oli paikalle tullut nuori kotihoidon työntekijä, joka oli ottanut yhteyttä huoltoyhtiöön päästäkseen asuntoon sisään”, Sihvonen kertoo.

”Hän kertoi kotihoidon avainnipun olleen kadoksissa alkuviikosta alkaen.”

Se antoi selityksen videoyhteydessä havaitulle seikalle, että normaalisti avaimilla asuntoon tulevat kotihoitajat olivat viikon aikana soittaneet ovikelloa ja odottaneet oven avaamista.

Sihvonen ei tiedä, kuinka pitkään täti odotti auttajaa kylmässä vessassa. Hänestä tuntuu käsittämättömältä, ettei kukaan monista asunnon ovella käyneistä hoitajista ollut soittanut omaisille tai huoltoyhtiöön asuntoon päästäkseen.

Sitä ihmettelee myös Peiponen.

”Tämä on vakava virhe, kun on kyse tämän kuntoisesta asiakkaasta, joka tarvitsee hoitoa kolme kertaa päivässä. Etenkään tällaisessa tapauksessa ei voi jättää sen varaan, että asiakas itse avaa oven”, Peiponen sanoo.

”Muutenkin lähtökohta ja ohjeistus on sellainen, että käynnin pitää toteutua, vaikkei asiakas tulisikaan itse avaamaan ovea. Asiakas on voinut esimerkiksi kaatua.”

Kahdeksi vuorokaudeksi oman onnensa nojaan jääneen asiakkaan asunnolla oli käynyt useita eri hoitajia, eikä kukaan heistä ollut jäänyt selvittämään, mikä tilanne asunnossa on.

Peiponen kertoo, että huoltoyhtiö avaa oven, mikäli asiakas ei avaa asuntonsa ovea. Ensimmäisenä huoltoyhtiöön soitti kuitenkin vasta sunnuntaiaamuna käynnille tullut hoitaja.

Tapahtuneen selvittäminen on Peiposen mukaan vielä kesken. Ei ole esimerkiksi varmuudella tiedossa, milloin kotihoidon avainnippu on kadonnut, ja miksi tietojärjestelmässä lukee virheellisesti, että asiakas avaa itse asuntonsa oven.

”Minulla on käsitys, että avaimet olisivat hävinneet perjantaina”, Peiponen sanoo.

Peiposen mukaan ei ole tiedossa, että kukaan muu alueen kotihoidon asukkaista olisi jäänyt vaille hoitoa avainten katoamisen vuoksi. Peiponen ei tiedä, onko kadonneet avaimet jo löydetty, tai missä ja kuka ne on kadottanut.

Vierailija
10/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen keikkatyötä n. 7 eri kotihoidon aluueella. En todellakaan edes tunne asiakkaita, jotkut kyllä, mutta en läheskään kaikkia. Asiakkaat vaihtuu myös ja ”listoja” muokkaillaan.

Itse menen orjallisesti listan tietojen mukaan. Jos siinä lukee avaa itse oven niin jos ei avaa niin en voi mitään. En yhden käynnin perusteella. MUTTA kysyn aina muilta, onko millon viimeks käyty ja miten tilanteessa kannattaa toimia.

En vaan jätä asiaa että ”voi voi”.

Piittaamattomuutta! Kamala tapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei normaalina päivänä ole aikaa käydä edes kaikilla listaan merkityillä asiakkailla, miten kukaan kuvittelee että olisi aikaa odotella jotain huoltomiehiä? Helppoa huudella jostain toimistosta niiden jotka eivät ole koskaan tehneet mitään konkreettisia töitä.

Kotihoidon työntekijöiden pitäisi vaatia vanhuksille parempaa palvelua.

Jaa keneltä?

Luuletko, että kotihoidossa työskentelevät eivät ole sitä mieltä, että asiat voisivat olla paremmin?

Vierailija
12/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei normaalina päivänä ole aikaa käydä edes kaikilla listaan merkityillä asiakkailla, miten kukaan kuvittelee että olisi aikaa odotella jotain huoltomiehiä? Helppoa huudella jostain toimistosta niiden jotka eivät ole koskaan tehneet mitään konkreettisia töitä.

Tuossa luki, että koska vanhuksella oli dementia, hänen luonaan olisi pitänyt käydä kolme kertaa päivässä. Ja vaikka papereissa oli virhe, että vanhus itse avaisi oven, vaikka oikeasti pääsee vain avaimilla niin jos kotihoito on käynyt kolme kertaa päivässä soittamassa ovikelloa niin eikö silloin yhden päivän kokemuksella jo tule mitään toimenpiteitä että mahtaako kaikki olla ok, jos asiakkaaseen ei saa koko päivänä yhteyttä ja kyseessä kuitenkin dementiapotilas?

Ja kyllä, tiedän, että kotihoito on tiukilla..silti todella iso virhe, mikä ei varmasti ole kotihoitajien vika, vaan myös sen, että aikataulut liian tiukat, tiedonkulku ei ehkä toimi.

Nimenomaan se tiedonkulku. Vanhat kunnon rapsat on poissa ja paikkoihin mennään vaan mitä kännykkä näyttää, eikä siitä näe hoitajien kertomuksia esim. edellisestä päivästä. Aamulla niitä ei ole aikaa alkaa lukemaan tietokoneelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen kuinka vaikeaa on saada dementikkoa hoitojonoon ja pois kotoa. Varsinkin nykyään kun hyysätään kaikenmaailman "17-vuotiaita"  onnenonkijoita joilla tuntuu olevan ihan valtavasti kaikenmaailman oikeuksia vaan ei mitään hätää.

Todella vaikeaa. Käytännössä se tarkoittaa sitö että jos vanhus lähtee kotoaan ja on paleltua pakkaseen, se oikeuttaa ns. kriisipaikkaan. Sieltäkin vielä kotiutetaan ja ehkä tihennetään kotipalvelun käyntejä. Vaikea on päästä kotoa pois.

Vierailija
14/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vähän tuntuu että jos työntekijän mielestä tämä tilanne ei ole täysin pätevä syy sössiä vaikka niitä tiukkoja aikatauluja ja hälyttää apua niin tätä heitteillejättöä tapahtuu muidenkin kohdalla päivittäin. Ei kai tuohon muuten voi turtua noin pahasti (ja useat eri työntekijät). Ei nyt herranjumala ole mitenkään normaalia ajatuskulkua antaa vain olla tuollaisessa tilanteessa jossa on erittäin todennäköistä että vanhus on kuollut tai tekemässä kuolemaa siellä oven takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi tuollaisessa paikassa työskennellä noin avuttomia ja tyhmiä työntekijöitä ?????

Vierailija
16/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei normaalina päivänä ole aikaa käydä edes kaikilla listaan merkityillä asiakkailla, miten kukaan kuvittelee että olisi aikaa odotella jotain huoltomiehiä? Helppoa huudella jostain toimistosta niiden jotka eivät ole koskaan tehneet mitään konkreettisia töitä.

Tuossa luki, että koska vanhuksella oli dementia, hänen luonaan olisi pitänyt käydä kolme kertaa päivässä. Ja vaikka papereissa oli virhe, että vanhus itse avaisi oven, vaikka oikeasti pääsee vain avaimilla niin jos kotihoito on käynyt kolme kertaa päivässä soittamassa ovikelloa niin eikö silloin yhden päivän kokemuksella jo tule mitään toimenpiteitä että mahtaako kaikki olla ok, jos asiakkaaseen ei saa koko päivänä yhteyttä ja kyseessä kuitenkin dementiapotilas?

Ja kyllä, tiedän, että kotihoito on tiukilla..silti todella iso virhe, mikä ei varmasti ole kotihoitajien vika, vaan myös sen, että aikataulut liian tiukat, tiedonkulku ei ehkä toimi.

Jos papereissa on virhe, että asukas avaa itse oven, niin eikö olisi heti pitänyt tehdä hälyyty, kun ei tulekaan avaamaan. Ihan ekalla käyntikerralla. Sehän olisi voinut olla vaikka maata kivuissaan lonkka murtuneena .

Mieheni isä löytyi kuolleena siten, että kaupungin saunotukseen hakijat eivät saaneet vanhusta ovelle soittaessaan ovikelloa. Tekivät heti hälytyksen ja löytyi kuolleena sisältä.

Vierailija
17/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten hoito on täysin väärillä urilla. Uskotaan ja perustellaan kotihoitoa että vanhus haluaa asua kotona loppuun saakka.

Noin ei ole, eikä kaikki voi asua kotona eikä pitäisi asua.

Heti kun tulee lieväkin muistisairaus pitäisi ottaa käyttöön palvelutalossa asuminen. Muistisairaus voi aaltoilla ja on hyviä.ja huonoja aikoja, mutta en uskaltaisi jättää omaistani asumaan yksin normaalin kotiinsa kotiavun turvin.

Tiedän lähipiirin kokemuksia, että vanhuksia on seilannut keskellä yötä soitellen naapurien ovia kun muistanattomuuttaan menneet ovensa ulkopuolelle ilman kotiavainta.

Eräskin oli lähtenyt ulos monet kerrat ja viimein poliisi oli tuonut kotiin.

Yksin asuminen on turvatonta ja jopa naapureita häiritsevää. Tuttuni oli soittanut eräälle huoltomiehen avaamaan oven aamuyöstä.

Hiljattain oli tv:s.geriatrian professori Sirkka-Liisa Kivelä joka puhui myös yksin asuvien turvattomuudesta ja siitä ettei kotona asuminen ole parasta.

Tarvitaan valtavasti palvelutaloja joissa kukin saisi tarvitsemansa avun ja turvan sitä mukaa kun tarve lisääntyy tai vaihtelevasti tarpeen mukaan. Sellaisia kodinomaisia yksiköitä joissa tuntee olevansa kotona. Oma huone omat huonekalut, kylppäri jne...ja mahdollisuus laittaa ruokaa ja kahvia.

Vierailija
18/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Ruotsissa palelluttivat vanhan gubben kuoliaaksi juuri samanlaisella asenteella: " joo ehkä se on lähtenyt kylälle" ja parin päivän kuluttua tuumattiin '" ehkä se on lähtenyt tyttärensä luo".

Tosiasiassa 90-v pappa oli lähtenyt hakemaan klapeja liiteristä, kaatunut sinne liiterin ovelle ja makasi siellä pari päivää.

Sikäli vaan kumma juttu että kotipalvelu kävi sisällä tuvassa vaaditut kerrat, mutta kun gubbea ei näkynyt, niin merkattiin käynti tehdyksi ja jatkettiin matkaa.

Kukaan kävijöistä ei ihmetellyt mitään eikä ottanut edes seuraavanakaan päivänä yhteyttä lähimpiin omaisiin että missäs teidän pappa menee.

Kolme käyntiä päivässä kyllä tehtiin. Pappa makas 20metrin päässä ulkona. Mutta missään ohjeesssa eikä määräyksessä lue, että tarkista kiinteistö mikäli asukasta ei näy ja talo näyttää asutulta (valot päällä tms).

Sukulainen sen löysi. Kuoli sitten sairaalassa.

Vierailija
19/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos artikkelin kopiosta!

Erittäin kummallinen tapaus. Miten joku voi olettaa, että vaikka lukee, että asukas avaa itse oven, niin kun hän ei tulekaan avaamaan, on kaikki kunnossa.

Täytyyhän asukkaan kunto tarkistaa, jos hän ei tule saamaan ovra sovitusti. Asukas voi olla jossain pinteessä ja hänet täytyy pystyä pelastamaan. (Sisäoven salpa jumissa, asukas kaatunut, jalka loukkaantunut, kuumeessa, halvaus tms)

Vierailija
20/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka huonossa kunnossa omaiset olivat löytäessään mummon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi