Mikä ihmisten yleinen väärinkäsitys ärsyttää?
Mua esimerkiksi se kun niin pirun tietäväisinä muka puhutaan botoxilla täytetyistä huulista.
Kommentit (2598)
Vierailija kirjoitti:
Se että seiska kirjoittaa vain totta.
Se, että Yle kirjoittaa/kertoo vain totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikkien järjestöjen keräysvaroista menee 80-90 % omaan käyttöön." - Vuosia toimineet järjestöt muka onnistuisivat toimimaan noin ilman että kukaan tilintarkastaja puuttuisi? Kyse on siitä, että itseä ei kiinnosta lahjoittaa ja keksitään muka-kriittinen syy siihen. Ei ole pokkaa sanoa suoraan, että minä en anna rahaa muille.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/07/tassa-suurimmat-rahankeraajat
Huomaa se huikea summa, johon on päästy - ja huomaa sekin, miten edelleen ihmiset ovat käsi avoinna ruikuttamassa, miten tiukkaa tekee. Ihmiset ovat syytäneet pienissä erissä näille eri tahoille yhteensä miljoonia ja silti kaikki tahot ovat edelleen rutiköyhiä - mainoksissa. Joten ei, en aio lahjoittaa yhtään enempää kenellekään kuin on pakko.
Onko esittää parempia todisteita tuolle väitteelle? Esim. Lotta Svärdeille kerätyistä huikeista summista päätyy lotille vain murto-osa, ja alkuperäisessä potissa on kyse miljoonista. Monet keräykset ovat yleishyödyllisiä, mutta samaan aikaan rahaa kierrätetään monen mutkan kautta ennen kuin se päätyy alkuperäiseen kohteeseensa. Joko kyse on liian raskaasta keräyskoneistosta tai sitten raha pitää suodattaa ennen kuin sen voi laillisesti pestä, mutta alkuperäiset rahan saajat tuskin koskaan näkevät niitä senttejä joita ihmiset ovat luovuttaneet. Se aivan jäässä kouluun ilmestynyt pikkupoika Kiinassa oli hyvä esimerkki. Ihmiset lahjoittivat hänelle paljon rahaa, mutta joku muu päätti hänen puolestaan että summa jaetaan kaikkien kesken. Miksi? Ei ihmiset halunneet elättää koko kylää, ja kenen oikeus on päättää mihin ihmisiltä tulleet rahat menevät jos tarkoitus on ollut auttaa nimenomaista pikkupoikaa - ja kysymys kuuluu, minne se summa lopulta joutui, koska joidenkin lähteiden mukaan rahasta katosi matkalle paljon.
2010-luvun taitteessa useassa aikakausilehdessä ilmestyi juttuja näiden vp- järjestöjen vapaaehtoistyöntekijöistä, jotka jättivät melkein koko elämänsä palkkatyötä myöten voidakseen auttaa. Tyhmimmätkin heistä huomasivat ennen varsinaisiin tehtäviin pääsyä tulleensa raskaasti huijatuksi. Heidät laitettiin tekemään hyödyttömiä töitä, ei koulutettu tehtäviä vastaavalla tavalla ja keräämään pisteitä eli ansaitsemaan tätä vapaaehtoistyöpaikkaa vaikka sen piti olla sovittu. Noita tarinoita löytyy verkosta pilvin pimein kunhan vain googlettaa.
Samaan aikaan kun nämä vapaaehtoiset talkoilevat kahvipalkalla, avustusjärjestön pomot elelee aika suhteellisen leveästi. Tai vastaavasti raha-asiat on hoidettu miten sattuu ja kirjanpito puuttuu.
Naivius on hyve 1800-luvun naisissa, ei enää 2010-luvun lopulla.
Ainakin tuosta Lotta Svärd -säätiön jutusta olen tasan samaa mieltä. Äitini teki neljä vuotta lottahommia rintamalla muonituksessa, eikä ole koskaan saanut Lotta Svärd -säätiöltä yhtään mitään. Se, mikä äitiä muistaa ja tavallaan jälkikäteen palkitsee, on Sotaveteraaniliitto.
Siis itse lottia on vielä olemassa, mutta kuka siellä niistä varoista hyötyy? Ei ainakaan alkuperäiset lotat.
Tästä luin muutamankin kerran, että siellä säätiössä valitettiin, että lottia ei tavoiteta, koska ei teidetä, keitä he ovat.
EI TIEDETÄ ?
Eikö ole minkäänlaista linkkiä pitää yhteyttä sotaveteraaniliittoon, ja sieltä saada tiedot liittoon kuuluvista lotista? On aika varmaa, että kaikki lotat, jotka vielä elävät, kuuluvat sotaveteraaniliittoon ja heillä on se sama veteraanitunnus, kuin miehilläkin.
Ja miten vaikea on saada mitään avustusta lottasäätiöltä, se tuli hyvin esille jossakin veteraanilehdessä, missä ohjeistettiin vähävaraisia lottia saamaan avustusta vaikkapa silmälaseihin. Kyllä oli monimutkainen prosessi, kaikkine lääkärien lausuntoineen ja sosiaalitoimiston suosituksineen ja tuloselvityksineen jne. Kuka vanha ihminen edes jaksaa? Sotaveteraaniliitto auttaa automaattisesti kaikkia, joilla on rintamapalvelutunnus, sitä kautta äitikin saa hoidot ja siivoukset ym. Usko lottasäätiöön on mennyt totaalisesti äitini asioita hoitaessani.
Ja asiasta nyt poiketen, Aira Samulinin keekoileminen lottien jonkinlaisena keulakuvana on naurettavaa. Oli alaikäinen sodan aikana eikä koskaan kuulunut muuhun kuin pikkulottiin, joka oli siis lasten järjestö. Oikeissa lottatöissä ei ole ollut hetkeäkään.
Tässä taas joku paahta subjektiivisen vihan voimalla virheellistä tietoa.
Pikkulotat tekivät ihan "oikeita lottatöitä", jotkut olivat jopa rintamalla, vaikka se oli järjestön sääntöjen vastaista.
Tosiaan, vielä niihin aikoihin saatettiin muuttaa jo 13-vuotiaana toiseen taloon piiaksi. Töihin mentiin 13-14-vuotiaana, kun toiset jatkoivat vielä koulunkäyntiä.
Kyllä siis lapsetkin hommia tekivät, ihan virallisesti töitäkin.
Se on totta, että sotien veteraaneille ja sotien ajan naisille ei ole jaettu mitään kautta sitä suurta rahasummaa virkistyksenä, palveluina tai minään tukena, mitä heidän nimissään on kerätty. Ja sitähän ei pian enää ehditä jakamaan harvoillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että olisi olemassa kosmetiikkaa, joita ei ole testattu eläimillä. Kai nyt jokaisen järki-ihmisen pitäisi ymmärtää että jos niitä ei testattaisi eläimillä ne pitäisi testata ihmisillä ja ihmiset sairastuisivat ja jopa kuolisivat. Ja ihminenhän ei moiseen suostu ja jos suostuisi, niin kokeita tekevät syyllistyisivät henkirikokseen.
Olet väärässä.
"Valmiiden kosmeettisten valmisteiden testaaminen eläimillä on ollut EU-alueella kiellettyä vuodesta 2004 saakka. Kosmetiikan ainesosien testaaminen eläinkokein kiellettiin EU:ssa 2009, lukuun ottamatta tiettyjä testejä, joille ei vielä oltu kehitetty vaihtoehtoisia menetelmiä." (TUKES)
"Testattaisi ihmisillä ja ihmiset sairastuisivat..."
Suurin osa kosmetiikan ainesosista on jo täysin tunnettuja ja turvalliseksi luokiteltuja vaikutuksiltaan eikä niitä siten tarvitse enää testata lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Että lapsia hankkimalla ansaitsee rahaa. Että joku hankkisi lapsia rahan vuoksi.
Mun isän sisko tekee noin. Se on koko aikuisiän tehnyt lapsia sen rahan ja elätyksien takia, eikä käy töissä, koska rahaa saa tekemällä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä enemmän sellainen tapa ja tietämättömyyttä. Alkoi ärsyttää hotelliaamiaisella kun hyvin harva tuntuu tajuavan, ettei sillä voirasiassa tai hillopurkissa töröttävällä ottimella jäädä tuntikausiksi voitelemaan omaa leipää. Sillä sipaistaan se aine oman leivän kulmaan tai lautasen reunaan ja levitetään omalla veitsellä/lusikalla. Hämmästyttävän harva tulee ajatelleeksi esim allergisia tuossa, ja kestäähän se kauan myös kun jokainen jää 20 sekunniksi hartaasti voitelemaan sitä leipää.
Jotkut ihmiset ovat tosi epäkäytännöllisiä juuri tuolla tavalla eivätkä yhtään (tai siltä se ainakin tuntuu) osaa arvioida mikä olisi kaikkien kannalta nopein tai kätevin tapa toimia. Esim. jos vessassa on pitkät jonot, niin ensin valittavat siitä, mutta kuitenkin jäävät pesemään käsiään ja ehkä meikkaamaankin sinne vessakoppiin, eivätkä siihen missä on yhteiset lavuaarit ja peilit. Kassalla pönöttävät tyhjänpanttina, ja alkavat kaivaa lompakkoa vasta kun loppusumma on sanottu, missäs mulla olikaan ne (vanhentuneet) alennuskupongit, etukortit ja ootapas kun lasken oliko mulla tarpeeksi kolikoita, ei tietenkään...
Sori, mä teen niin että pesen käteni siellä vessakopissa, koska siellä yleistilassa on ne tunnistin hanat, eikä ne koskaan tunnista mun käsiäni, vaikka kuinka heilutan, pidän paikoillaan tai laitan lähelle hanaa, mutta ne eivät vaan millään tunnista mun käsiäni, ja sitten en pääse pesemään niitä... :( äitini joskus sanoo että olen joku kuollut tai kummitus, sillä se tunnistin ei tunnista mua.
Että joku olisi tahdosta riippuvaisesti väsynyt ja laiska. Tuskin kukaan on omasta tahdostaan väsynyt. Miksi olisikaan, päivästä toiseen väsyneenähän on vain ikävää, tylsää, stressaavaa ja uuvuttavaa ja kaikki tuntuu raskaalta.
Väsymys saattaa syventyä hitaasti ja sen taustalla saattaa olla alkava sairaus, kuten hormonien puute kilpirauhasten, haiman, aivolisäkkeen tai lisämunuaisten toiminnan häiriintyessä.
Se, että jokainen ottaa aina "yhteyttä lakimieheensä", opittu jenkkisarjoista. Se, että oletetaan, että sijoittaminen on vain taidosta kiinni eikä mistään muusta tai että se on jotain uhkapeliä...
yrittäjille fyrkat=noste yhteiskunnalle, hyvinvointia kaikille. yrittäjät pyyteettömiä maailmanjeesuksia joita itkettää kun tulee voittoa
Se, että mun lähipiirissä moni ajattelee,et kun teen etätyötä niin mä vaan muka laiskottelen kotona ja siivoan ym... Kerran kaverini kysyi , että olenko kotona jos hän tuo jotain tavaraa. Vastasin, että no juu mutta olen etätöissä niin sanoi vaan, että heh heh eli lomalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua esimerkiksi se kun niin pirun tietäväisinä muka puhutaan botoxilla täytetyistä huulista.
Tämä ei tullut heti mieleeni, mutta totta! Tämä on niiin jumalattoman yleinen ja ärsyttävä harhaluulo!
Niin kuin että sulla on kalliit silarisiivut huulessa ja ihmiset luulee että niissä botoksia?
Aivan sama, ei kiinnosta detaljit tässä asiassa vaan se, että joku on pilannut naamansa tötterötörröttimillä ja yleensä se botoksikin löytyy samasta naamasta, räpsyripsien yläpuolelta.
Se kun joku on tehnyt eilen jotain pahaa ja tänään hän kohtaa vastoinkäymisiä, niin jotkut ovat heti toitottamassa, että "näin karma kostaa" vaikka karma liittyy jälleensyntymiseen ja siihen että seuraavassa elämässä saa palkinnon hyvistä teoistaan tai joutuu kärsimään pahoista teoistaan. Eikä karma ole mikään olento, joka aktiivisesti "kostaisi". Jos joku ajaa ylinopeutta ja tulee kolari, ei silloinkaan sanota että "näin tieliikennelaki kostaa"
Vierailija kirjoitti:
Se, että mun lähipiirissä moni ajattelee,et kun teen etätyötä niin mä vaan muka laiskottelen kotona ja siivoan ym... Kerran kaverini kysyi , että olenko kotona jos hän tuo jotain tavaraa. Vastasin, että no juu mutta olen etätöissä niin sanoi vaan, että heh heh eli lomalla
Etätyössä on mahdollista pitää pieniä vaikka pyykinripustustaukoja, tai ottaa vastaan postilähetyksiä. Käytännössä kuitenkin tulee tehtyä enemmän hommia. Meillä on vähän niin että ellet tee koko ajan jotain koneella, niin jos joku tavoittelee tai laittaa edes teamsiin viestiä niin näkyy että et ole aktiivisena. Lisäksi monessa työssä on määrällisiä tai muita työtä vaativia tavoitteita, jos yhtenä päivänä onkin mahdollista harrastaa seksiä lounasaikaan, niin muina päivinä on sitäkin kiireempää. Vaikka ei tarvitsisi kuin tekstiä pukata niin joskushan on oltava niitä tekstejä.
Vierailija kirjoitti:
terassi on terassi, ei mikään TERANSSI
imuri on imuri, ei mikään IMURIN
enää on enää, ei ENÄÄN
niinpä on niinpä, ei NIIMPÄ
jne.
Niimpä siirrynkin tästä oranssille teranssille enkä siivoa enään tänään imurimella.
Kaisakku kirjoitti:
Kun puhutaan kaunoluistimista. Ei sellasia ole, eikä ole sellaista lajia kuin kaunoluistelu.
Kyllä kaunoluistimia on.
Olen pikkulapsesta asti kuullut puhuttavan kaunoluistimista tytöille. Ne on tyttöjen luistimia yleensä.
(Minkä ikäinen olet?)
Monet on huolissaan siitä että joku ymmärtämätön nuori hetken mielijohteesta vaihtaa sukupuolta ja sitten kaduttaa.
No, se on parhaimmillaan vuosien prosessi pahimmillaan vuosikymmenien ennenkuin saa edes hormoneita, saatika että kirurgi ryhtyisi mitään leikkelemään. Kirurgi ei tee mitään alaikäiselle.
Ymmärrän että asia saattaa aiheuttaa tuskaa ihmisissä mutta siitä ei kannata huolta kantaa että joku nuori jotenkin lipsahtaisi epähuomiossa tällaiseen myllyyn.
Arviot väestönkasvun kääntymisestä laskuun joskus tulevaisuudessa tarkoittavat sitä, että kaikki ongelmat ratkeavat, eikä meidän tarvitse tehdä pröystäilevälle ja vastuuttomalle elämäntavallemme yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että Helsingin pakkanen olisi muka meren läheisyyden vuoksi kylmemmän tuntuista kuin pakkanen Lapissa. Tämä ei vain yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Pakkasen purevuus mainitaan säätiedoissa, siitä katsomaan vaan. Viima on viima Lapissakin.
Kun meri on jäätön, niin varmasti puraisee Helsingissä enemmän, siis samalla tuulennopeudella. Joutuu katsos ilman kosteudesta. Mutta eihän sitä tyhmät tajuu.
Tämä on nyt juuri se ärsyttävä yleinen väärinkäsitys.
Ilma ei voi pakkasella sitoa itseensä juurikaan vettä, joten ilma on aina kuivaa niin Lapissa kuin Helsingissäkin.
Helsingissä on kylmä, koska siellä tuulee. Näin ainakin kerrottiin yliopiston meteorologian peruskurssilla.
Se, että ilma "sitoisi" itseensä vettä on ärsyttävän yleinen väärinkäsitys. Veden eri olomuotojen välinen tasapaino riippuu vain lämpötilasta ja vesihöyryn osapaine tasapainotilassa nestemäisen veden yläpuolella on sama riippumatta siitä onko samassa tilassa ilmaa (typpeä, happea ym.) vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Se kun joku on tehnyt eilen jotain pahaa ja tänään hän kohtaa vastoinkäymisiä, niin jotkut ovat heti toitottamassa, että "näin karma kostaa" vaikka karma liittyy jälleensyntymiseen ja siihen että seuraavassa elämässä saa palkinnon hyvistä teoistaan tai joutuu kärsimään pahoista teoistaan. Eikä karma ole mikään olento, joka aktiivisesti "kostaisi". Jos joku ajaa ylinopeutta ja tulee kolari, ei silloinkaan sanota että "näin tieliikennelaki kostaa"
Itse asiassa karma merkitsee yksinkertaisesti seurausta. Esimerkiksi jos syöt tänään ruokaa, niin siitä seuraava karma mitä luultavimmin on kylläisyyden tunne. Jos olet allerginen vaikka pähkinöille ja syöt silti pähkinää, niin karmasi voi olla sitten saada siitä allergiaoireita.
Ulospäin näkyvän fyysisen rajoitteen vaikutus älyyn
Olet väärässä.
"Valmiiden kosmeettisten valmisteiden testaaminen eläimillä on ollut EU-alueella kiellettyä vuodesta 2004 saakka. Kosmetiikan ainesosien testaaminen eläinkokein kiellettiin EU:ssa 2009, lukuun ottamatta tiettyjä testejä, joille ei vielä oltu kehitetty vaihtoehtoisia menetelmiä." (TUKES)