Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisten yleinen väärinkäsitys ärsyttää?

Vierailija
01.03.2018 |

Mua esimerkiksi se kun niin pirun tietäväisinä muka puhutaan botoxilla täytetyistä huulista.

Kommentit (2598)

Vierailija
1001/2598 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sterilisaatioon tarvitaan puolison lupa, tai että lääkäri voi kieltäytyä antamasta lähetettä sterilisaatioon.

Armon vuonna 1992 tarvitsin mieheni luvan. Muistan liiankin hyvin, kun vein vastahankaisen mieheni lääkärin vastaanotolle antamaan sen saakelin suostumuksensa. Minulla oli useita nivelvaivoja ja myös kaksi synnytettyä lasta ja ikää 40-vuotta. Silti tarvitsin miehen luvan, että en enää halua lisääntyä. Prr****le.

.

No kappas. Vuonna 1994 en tarvinnut mitään suostumuksia. Kaksi lasta oli ja juuri täyttänyt 30v. Voiko olla lääkäristä kiinni??

Vierailija
1002/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jotkut luulevat edelleen että elämässä on joku pakon sanalema ja velvollisuus lisääntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että Suomessa olisi niin huippu terveydenhuolto, että minä ulkosuomalainen oon siitä varmasti kade ja haluaisin kuulua sen piiriin.

Että Suomessa eletään erityisen ekologisesti, terveellisesti ja on puhdasta.

Että koulu olisi erityisen hyvä Suomessa.

Että suomalaiset talot ovat paremmin rakennettuja kuin missään muualla(!).

Vierailija
1004/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pappi tekee töitä vain sunnuntaisin.

Uskovat eivät ymmärrä mitään tieteestä.

Caesar lausutaan "seessar".

Et ymmärrä mitään elämästä, koska sulla ei ole tarpeeksi ollut kärsimystä.

Tuollaiset "mitään" väittämät ovat vähän turhia. En usko että kovinkaan moni ajattelee noin ehdottomasti.

Oma väittämäni on, että kun oikeasti käy ihan pohjalla elämässään ja juuri ja juuri välttyy itsemurhalta, niin se antaa kyllä enemmän perspektiiviä, kuin sellainen että on ollut helppoa ja siedettävää koko ajan.

Ja uskovaiset nyt todellakin ainakin sen uskon kohdalla ovat epäloogisia ja typeriä.

Vierailija
1005/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että jotkut luulevat edelleen että elämässä on joku pakon sanalema ja velvollisuus lisääntyä.

Ja jotkut vanhemmat rouvat kohtelevat lisääntymättömiä naisia kuin nämä olisivat pikkulapsia tai henkisesti vajaita imbesillejä, vaikka roolit olisivat toisin päin sen imbesilleyden suhteen.

Vierailija
1006/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että miehen pitäisi miellyttää ja ilahduttaa naistaan.

Vierailija
1007/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun niin monet ihmiset selittävät työhöni liittyvää virheellistä tietoa faktoina. Olen siis siis varhaiskasvatuksen opettaja, ja niin paljon näkee ihmisten väittävän, että työnkuvaani kuuluu pelkästään tietokoneen äärellä istumista. Eli kevyitä toimistohommia etsivät hakeutukaa siis ihmeessä tämän työn pariin!

Osa puolestaan on sitten sitä mieltä, että työ onkin pelkkää kurahousujen pukemista. Ja sitten on se kirottu pedagogiikka. Ihmiset eivät tiedä mitä se tarkoittaa, mutta kertovat siitä faktatietoina sen, mitä luulevat sen tarkoittavan. Että pedagogiikka on sitä, että lapset istuvat penkeillä ja opettaja pitää oppitunteja. Ja sitten sanotaan, että ei siellä päiväkodissa mitään pedagogiikkaa tarvita.

Ärsyttävää. En minäkään selitä mututietoa sellaisista ammateista, joista en oikeasti tiedä mitään.

Vierailija
1008/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin mitätön asia että nolottaa... Mutta, olen pianonsoitonopettaja ja minua ärsyttää joka kerta kun ihmiset sanovat tai kirjoittavat "pieno". Tämä on tosi yleistä, sitä en ymmärrä mistä tällainen väärinkäsitys voi johtua... Ilmeisesti leviää itsestään?

Vierailija
1009/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piano-,ope kirjoitti:

Tää on niin mitätön asia että nolottaa... Mutta, olen pianonsoitonopettaja ja minua ärsyttää joka kerta kun ihmiset sanovat tai kirjoittavat "pieno". Tämä on tosi yleistä, sitä en ymmärrä mistä tällainen väärinkäsitys voi johtua... Ilmeisesti leviää itsestään?

No tämähän selvisi nopealla googlettamisella: kyseessä on hyperkorrekti muoto :D

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hyperkorrekti_muoto

Vierailija
1010/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä adoptoiduilta kysytään tosi usein, että muistavatko he mitään ensimmäisistä vuosistaan. En usko, että "tavikset" muistaa vauvavuosiaan yhtään sen paremmin...

Vierailija
1011/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoinen sinkkuus nähdään yleensä tosi säälittävänä ja kyseinalaistettavana valintana. Olen kuullut monesti mm. Sukujuhlissa nuo "kyllä sinä ymmärrät kun se oikea osuu kohdalle"-kommentit tai kyselyjä siltä miltä tuntuu kun ei ole kainalossa sitä kultamussukkaa ja se ärsyttää, koska en vain koe parisuhdetta elämäntilanteeseeni nähden tarpeelliseksi eikä seksikään kiinnosta. Asiat voi muuttua, mutta yleisesti sinkkuus nähdään pahana ja jotenkin jopa häpeällisenä asiana.

Moni kieltää tämän, mutta tosiasia on, että suurin osa pitää rakkautta suorittamisena. Pakko ottaa joku rinnalle, koska yhteiskunta painostaa ja palvoo pariskuntia. Sitten kilpaillaan somessa ja sosiaalisissa tapahtumissa siitä kenen rakkaustarina on se upein.

Vierailija
1012/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoinen sinkkuus nähdään yleensä tosi säälittävänä ja kyseinalaistettavana valintana. Olen kuullut monesti mm. Sukujuhlissa nuo "kyllä sinä ymmärrät kun se oikea osuu kohdalle"-kommentit tai kyselyjä siltä miltä tuntuu kun ei ole kainalossa sitä kultamussukkaa ja se ärsyttää, koska en vain koe parisuhdetta elämäntilanteeseeni nähden tarpeelliseksi eikä seksikään kiinnosta. Asiat voi muuttua, mutta yleisesti sinkkuus nähdään pahana ja jotenkin jopa häpeällisenä asiana.

Moni kieltää tämän, mutta tosiasia on, että suurin osa pitää rakkautta suorittamisena. Pakko ottaa joku rinnalle, koska yhteiskunta painostaa ja palvoo pariskuntia. Sitten kilpaillaan somessa ja sosiaalisissa tapahtumissa siitä kenen rakkaustarina on se upein.

-Jokos sinä olet löytänyt jonkun rinnallesi?

-Minä viihdyn mieluumin ihan keskenäni, enkä etsi ketään.

-No kyllä se sinäkin vielä jonkun löydät, ei pidä olla liian ronkeli ;)

-Kun en oikeasti etsi ketään ja olen onnellinen juuri näin.

...

-Tuo Sirpa on varmasti tosi katkera kun se ei löydä ketään.

-Häh! Eikö sillä ole ketään miestä?

-Ei meidän pitäisi nyt keksiä sille joku.

-Niin mitenhän olisi se paskahousu Erkki sieltä Rauno-Irman peräkammarista?

-Niin siinähän olisi yksi vapaa mies ja ihan hyvä.

-Järjestetään asia!

Vierailija
1013/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ihmiset kuvittelee ketään kiinnostavan heidän mielipiteet! Varsinkin, kun ei kyetä edes perustelemaan, saati väittelemään, asioista.

Vierailija
1014/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo on muka pyöreä.

Vierailija
1015/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan jo mainittu, mutta se että monet luulevat opettajien saavan palkkaa kesälomalta. Ei saa, vaan yhdrksän työkuukauden palkka jaetaan kahdelletoista kuukaudella. Alkuun palkkaa saatiin vain yhdeksältä kuukaudelta, mutta sitten sovittiin, että palkka jaetaan koko vuodelle, jotta itse ei tarvitse säännöstellä, jotta palkka riittäisi työttömälle kesällekin. Käytännön laskutoimitus siis. Mutta tätä ei moni tajua, vaikka selittää, ja jää vaan jankkaamaan, että saahan siinä rahaa lomalla. Joo, niitä kouluvuoden aikana tienattuja!!

No enpä tiedä. Saan lukuvuoden työaikana saman verran palkkaa kuin se opettaja on saanut lukuvuoden työaikana, jota olen sijaistanut. Meillä on siis täsmälleen sama kuukausipalkka, vaikka minun virkani loppuu kevätjuhlapäivänä ja hän nostaa palkan kesältä. Itsehän olen aktiivimallin parissa kesän.

Jos opettajilla lukuvuoden työajan palkka jaettaisiin kesäkuukausillekin, tuon vakivirassa olevan olisi töissä ollessaan pitänyt saada pienempää kuukausipalkkaa kuin minä, joka en saa palkkaa kesällä. Eikö?

Eli tuo vanha opettajien lomattomuus ja loma-ajan palkattomuus on kulunut juttu, jolla ei ole enää nykypäivänä todellisuuspohjaa. Paitsi minun kaltaisillani, jotka ovat työttöminä kesän.

No, tässä sinun tapauksessasi taas on kyse siitä, että työnantaja vedättää työntekijää. Tällaisissa tapauksissa pitäisi työsopimusta tehdessä neuvotella siitä palkan määrästä, jotta se olisi oikea. Ymmärrän kyllä, että sijaisuuden saaja ei rohkene alkaa vääntämään , koska voisi jäädä sijaisuus saamatta. Tällaisissa tapauksissa kunnan kassaan kilahtaa se lukuvuoden aikana tienattu "kesän palkka", joka työntekijän kuuluisi saada.

OAJ:sta lisätietoa, mm. https://www.oaj.fi/ajankohtaista/blogiartikkelit/ollin-blogi/2019/nyt-m…

Vierailija
1016/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Maapallo on muka pyöreä.

Yleinen!

Ja on aika turhauttavaa muutaman sormi pystyssä viisastelevan pellen takia aina muistaa mahdollisimman hankalasti teroittaa, että siis maapallohan on navoiltaan litistynyt mikä lie joku ellipsoidi.

Vierailija
1017/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan jo mainittu, mutta se että monet luulevat opettajien saavan palkkaa kesälomalta. Ei saa, vaan yhdrksän työkuukauden palkka jaetaan kahdelletoista kuukaudella. Alkuun palkkaa saatiin vain yhdeksältä kuukaudelta, mutta sitten sovittiin, että palkka jaetaan koko vuodelle, jotta itse ei tarvitse säännöstellä, jotta palkka riittäisi työttömälle kesällekin. Käytännön laskutoimitus siis. Mutta tätä ei moni tajua, vaikka selittää, ja jää vaan jankkaamaan, että saahan siinä rahaa lomalla. Joo, niitä kouluvuoden aikana tienattuja!!

No enpä tiedä. Saan lukuvuoden työaikana saman verran palkkaa kuin se opettaja on saanut lukuvuoden työaikana, jota olen sijaistanut. Meillä on siis täsmälleen sama kuukausipalkka, vaikka minun virkani loppuu kevätjuhlapäivänä ja hän nostaa palkan kesältä. Itsehän olen aktiivimallin parissa kesän.

Jos opettajilla lukuvuoden työajan palkka jaettaisiin kesäkuukausillekin, tuon vakivirassa olevan olisi töissä ollessaan pitänyt saada pienempää kuukausipalkkaa kuin minä, joka en saa palkkaa kesällä. Eikö?

Eli tuo vanha opettajien lomattomuus ja loma-ajan palkattomuus on kulunut juttu, jolla ei ole enää nykypäivänä todellisuuspohjaa. Paitsi minun kaltaisillani, jotka ovat työttöminä kesän.

No, tässä sinun tapauksessasi taas on kyse siitä, että työnantaja vedättää työntekijää. Tällaisissa tapauksissa pitäisi työsopimusta tehdessä neuvotella siitä palkan määrästä, jotta se olisi oikea. Ymmärrän kyllä, että sijaisuuden saaja ei rohkene alkaa vääntämään , koska voisi jäädä sijaisuus saamatta. Tällaisissa tapauksissa kunnan kassaan kilahtaa se lukuvuoden aikana tienattu "kesän palkka", joka työntekijän kuuluisi saada.

OAJ:sta lisätietoa, mm. https://www.oaj.fi/ajankohtaista/blogiartikkelit/ollin-blogi/2019/nyt-m…

Mielestäni asiaa ei ole järkevä ajatella noin, että kunnan kassaan kilahtaa jotain, sillä on vain yksi virka, josta maksetaan jatkuvasti palkkaa. Minulle lukuvuoden työajalta, ja vakivirassa olevalle kesän ajalta, kun hän palaa virkaansa kesän ajaksi. Jatkaen vapaataan taas syksyllä, kun työt alkaisivat.

Kunnan kassaan ei siis kilahda mitään, sillä kunta maksaa koko ajan yhden viran palkkaa.

Se taas on toinen asia, onko tuo hyvän työnantajan toimintaa, ja saako tuolla tavalla samaa sijaista enää uudelleen, kun joka vuosi viedään sijaiselta opetuksettoman ajan palkka. Mutta OAJ:ta ei tunnu tämä ikuisuusongelma kiinnostavan, asialle ei olla tekemässä yhtikäs mitään.

Vierailija
1018/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo blogikirjoitus käsittelee tuntiopettajien paikkojen lisääntymistä virkojen kustannuksella, josta ei nyt ollut kyse. Olen kyllä virassa – määräaikaisessa.

Puoliaan kannattaa tietysti pitää, eli ei suostua uuteen pätkään, jos loma-ajan palkkaakaan ei saa. Olen ajatellut myös linjata, etten myöskään hae tuntiopettajan paikkoja. Siinä mielessä linkki oli hyödyllinen, kiitos.

Vierailija
1019/2598 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonta: Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

Puolustin itseäni vääriä syytöksiä vastaan.

Jotenka minä siis olin syyllinen!

Vi.... nerokkaita ihmisiä!

(Eläimiä ei saa lyödä).

Silloinhan sanontaa on käytetty väärässä paikassa, eikä sanonnassa itsessään ole vikaa.

Onhan siinä vikaa. Sanonta vaatii että pitäisi olla hiljaa jos on syytön. Toisaalta on myös sanonta, jonka mukaan vaikeneminen on myöntymisen merkki.

Eli jos tulet aiheetta syytetyksi, niin et voi tehdä mitään, mikäli syyttelijä käyttää argumentteinään vanhankansan paskasanontoja.

Paitsi tietysti kääntää toisenkin posken.

Jos olet syytön, niin miksi alat puolustella itseäsi vääriä syytöksiä vastaan? Eihän silloin tarvitse. Puhtaat jauhot pussissa, voit ihan hyvällä omatunnolla vaan hymähtää. Oletan, että kyse on jostain yhdentekevistä asioista eikä mistään oikeasti tärkeästä. Ei haukku haavaa tee ;)

No siksi puolustan, että jos en puolusta, niin väärä käsitys jää voimaan.

Haukku tekee todellakin haavan, vaikka tuollainen typerä sanonta on olemassa.

Totta kai ihmisellä pitää olla oikeus puolustautua ja oikaista väärät syytökset.

Taidat olla melkoinen idiootti.

Ei ihan noin mene.

Vaan yksitotiset ihmiset tekevät kiireisiä päätelmiä jos alkaa selitellä.  Usein on jo valmiiksi tuo syytös vaikka ei ole kysyttykään.  

Siis selittäkää nyt viisastelijat miten pitää toimia jos on syytön.

Kuvitteellinen esimerkkitilanne:

Ollaan kahvillassa 4-6 hengen porukassa, jossa kaikki hyviä tuttuja. Yksi Pirkko päättää kertoa kaikille, että sinähän se Maire kävit viime viikolla kiksauttamassa Irmelin miestä Joukoa, kun teillä on se yhteinen harrastuskin.

Et tietenkään ole tehnyt mitään tuollaista.

Joku voisi vastata huumorilla "niin minähän en muuta harrastakaan kuin muiden naisten ukkojen kiksauttelua joutessani".

Mutta jos syytös yllättää täysin, se voi hämmentää niin, ettei osaa sanoa mitään.

Vierailija
1020/2598 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että lyhyet ihmiset (etenkin naiset) olisivat jotenkin itsevarmempia kuin normaalipituiset/pitkät

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän