jestas, onko oikeesti lapsia jotka tekevat noin paljon " pahaa" , ja ovat noin villeja kun siina ketjussa luki (lyomisesta)?????
Siis mulla 4 lasta (2 poikaakin on jos joku väittää et he ovat villimpiä) eikä nyt IKINÄ tuommoisia juttuja keksineet, huh, siis uskomattomalta kuulostaa. Tunkevat asioita outoihin paikkoihin, repivät lakanoita, vaippoja kattolamppuihin....käääk*** Iltatähti nyt 2v eikä IKINÄ revi, heitä, riko (tahallaan)...tai muuten käyttäyty noin....hm...mitä sanoisin...hullusti. En voisi kuvitella et hän edes keksisi ruveta purkaamaan sänkyä tai heittämään roskiksesta tavaraa ympäri kämppää - olen aivan sanaton. Tietysti hänkin juttuja keksii mut hallooo, rajaa siinäkin. Eilen esim sylki peilin päälle mut totteli ja lopetti kun selitin että ei niin voi tehdä....Onko tämä siis ihan tavallista, että teillä on lapsia jotka ovat tämmöisiä tornaadoja et pitää vahtia joka sekunti? En uskalla edes ajatella minkälaisia he ovat teiniikäisinä....mun vanhin 14v ja NYT vasta alkaa se haasteellinen aika. Kommentteja?
Kommentit (61)
Vaan mites parannat nämä " mättämiset" ? Elämä on niin kuin se on.
Ei ole normaalia ei. (tuokin perhe oli lastensuojelun perhe joten ei ole ihan tavisperheestä kyse.)
t. jotain asiasta tietävä
Helppo jeesustella ja taivastella, kun ei itsellä kokemusta.
samalla tavalla ja yleensä heille käy kaikenlaisia " äksidenttejä" , kun ovat kolmestaan. haavojen, lihvautumisien ja muiden vammojen lisäksi tavaroita on myös yleensä tuhoutunut ihan toiseen tahtiin kuin minun valvonnassani.
:) menenkin tästä halaamaan tota ihanuutta. tää ketju antaa vähä perspektiiviä omista hermostumisten syistä.
Tiedän paljon perheen asioista ja voin sanoa että on saanut " hyvän kasvatuksen" , eli aina ei voi syyttää vanhempiakaan. Toiset ovat vaan luonteeltaan sellaisia.
vesi kaadetaan ruokalautaselle
paskaa levitellään ympäriinsä jos mahdollista
ripsaria pitkin seiniä, lattioita ja sängyssä
silmämeikinpoistovedet lattialla, deodorantteja haisteltu, korkit jossain
syö ja repii nenäliinaa
kaikki mitä on mahdollista levittää levitetään
rairuohoon kaadettu saman päivän aikana apelsiini- ja omenamehua
nousee korokkeen avulla ylemmäs ja levittää kirjahyllystä kamaa
ja minä vain istuin hetken lukemassa lehteä tai laittamassa pyykkejä ja ruokaa tai siivoamassa edellisiä sotkuja, termiitti ehtii joka paikkaan eikä usko mitään, kasvatuksesta ei ole kiinni ja kurikin meillä on mutta on vaan uhmis ja vilkas ja touhukas luonteeltaan aina säätämässä jotain
Joku 2-vuotias ei vielä paljon ymmärrä mitä älytöntä puuhaa, mutta 3-5-vuotiaalta voi jo odottaa vähän enemmän.
aika hurjilta jotkut jutut kyllä kuulostavat. Ei kyllä ole ihan normaalia käytöstä, veisin lapset tutkimuksiin. Neuvolassa pitää VAATIA pääsyä tutkimuksiin, muuten ei mitään tapahdu asian auttamiseksi.
Vierailija:
vesi kaadetaan ruokalautaselle
paskaa levitellään ympäriinsä jos mahdollista
ripsaria pitkin seiniä, lattioita ja sängyssä
silmämeikinpoistovedet lattialla, deodorantteja haisteltu, korkit jossain
syö ja repii nenäliinaa
kaikki mitä on mahdollista levittää levitetään
rairuohoon kaadettu saman päivän aikana apelsiini- ja omenamehua
nousee korokkeen avulla ylemmäs ja levittää kirjahyllystä kamaaja minä vain istuin hetken lukemassa lehteä tai laittamassa pyykkejä ja ruokaa tai siivoamassa edellisiä sotkuja, termiitti ehtii joka paikkaan eikä usko mitään, kasvatuksesta ei ole kiinni ja kurikin meillä on mutta on vaan uhmis ja vilkas ja touhukas luonteeltaan aina säätämässä jotain
Mietin vain, ettei kaksivuotias kovin äkkiä kierrä auki ripsarin korkkia ja piirtele sillä ympäriinsä. Siihen menee aikaa. Jos äiti tietää lapsen olevan tuollainen täystuho, miksi hän antaa lapselle aikaa tehdä tuollaisia?
Meillä ei ainakaan terveet todellakaan olisi koskaan tehneet sellasta. Meidän autisti on kanssa ylivilkas koheltaja.
jossain vaiheessa? Eli siis, tuskin kaikki tämän ketjun lapsista on erityislapsia tms., jos esim kerran kuussa ovat yhden kepposen tehneet. Jos on jokapäiväistä ja jatkunut aina siitä saakka kun lapsi on moiseen kyennyt, siis vuosikausia ja mikään kasvatuskonstikaan ei tehoa, niin se on sitten varmaan eri asia.
On kilttejä/rauhallisia lapsia, vilkkaita lapsia ja erityislapsia. EIköhän näillä kaikilla ole eroa?
Eihän äiti toki joka sekunti voi olla lapsen vieressä, mutta ettekö tee mitään yhdessä. Oletteko kokeilleet, että tekisitte kaikki kotihommat, myös noiden tuhojen siivoamiset yhdessä? Lapsi saisi puuhaa ja ennenkaikkea vanhemman positiivista läsnäoloa.
Vierailija:
:) menenkin tästä halaamaan tota ihanuutta. tää ketju antaa vähä perspektiiviä omista hermostumisten syistä.
olen laittanut heidät siivoamaan. Esim. kerran esikoinen oli hakenut kahvipurkin ja levittänyt sen lasten makuuhuoneeseen. Vähän vajaa 3v oli tyttö silloin ja hän sai itse aloittaa imuroinnin makkarissa. Eihän hän tietty kaikkia saanut mitenkään ja itse tein loppuun siivouksen, mutta ainakin sai käsitystä, että teoilla on seuraukset.
En itse pidä lapsilukoista tai tavaroiden laittamisesta korkealle tms. Olen vaan opettanut olemaan ihmisiksi. Niin saavat olla koskemattomina kaikki tän tietokoneen lisälaitteet, tv, dvd-soitin, maljakot, pesukoneet ja kaikki muukin.
Vilkkaus ei tarkoita sitä että tarvitsisi tehdä tyhmyyksiä (koska tyhmyyksiähän nämä saunojen tuhoamiset ym. on). Todella mietityttää että miten lapsia kasvatetaan jos tekevät tuollaisia.
Vierailija:
Meillä on kaksi poikaa ja ovat kyllä rikkoneet ja purkaneet oman pinnasänkynsä, tuhonneet saunan ( vuokrakämpässä asutaan) Tunkeneet vessapaperia ja kynsilakkaa kiukaaseen. Repineet tapetit. Nykyään en laita edes enää tapetteja vaan seinät maalataan kylpyhuonemaalilla, että ovat pestävät. Laittaneet pyyhkeitä ja näkkäriä videoon jne... Kaikki lelut rikotaan palasiksi, verhot revitään, ulkovaatteet on heti riekaleina ja sitten toisinaan ne ei tajua, että voivat saada jollain typerällä tempulla hengen itseltään. Minä en enää jaksa edes huutaa. Kohautan vain olkapäitä ja annan miehen kurittaa.
molemmat varsin villejä ja vauhdikkaita. Esim. vauvana konttasivat kikattaen karkuun kun kielsin repimästä verhoja jne. Heistä se oli hauska leikki. Ja kyllähän he ehtivät yhtä sun toista taaperoaikana. Joka paikkaan kun ei aikuinenkaan kertakaikkiaan ehdi väliin.
Mutta itsestä se on kiinni jatkuuko meno kun lapsi kasvaa ja saa järkeä päähän. Vilkkaus ei ole mikään selitys jättää lapset kasvattamatta ja opettamatta tavoille. Meilläkin on nyt oikein mukavat 5 ja 6 vuotiaat (vaikka kovaa työtä se on vaatinut).
miten 2-vuotias pääsee käsiksi deodoranttiin ja ripsiväriin, meillä kaikki kielletyt tavarat on siirretty sellaiseen paikkaan ettei lapsi saa niitä käsiinsä, näin ehkäistään jo iso osa tuhotöistä.
Joskus löytää jostain kynän ja piirtelee sillä seinään, tämän pahempaa tuhoa ei ole toistaiseksi saanut aikaiseksi.
Aika järkyttäviä kauhukakaroita teillä on, ihan totta! Ei kuulosta yhtään normaalilta tollanen.
tekee ja tuhoaa tolla tyylillä päivästä toiseen. Että ihan normaalia elämää...? No ei helvetissä ole!