Mitkä ovat hyviä syitä eristää joku ihminen porukan ulkopuolelle?
Mitä tämän eristetyksi joutuneen ihmisen pitäisi tehdä, että toiset ottaisivat jälleen hänet seuraansa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Muumuassa liian outo käytös tai poikkeava ulkonäkö/pukeutuminen on aika yleisiä syitä. Monet myös eristää sellaisia ihmisiä jotka kokevat liian ärsyttäviksi esim liian iloinen, liian puhelia ja liian aktiivinen ihminen.
Kateellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelijat ja vasikat ei ainakaan sovi porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikista ei tarvitse pitää mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen on mottoni. Eristäminen aiheuttaa kärsimystä ja on kiusaamista, koska ihminen on sosiaalinen eläin. Puhukaa mieluummin asiasta kyseiselle henkilölle, älkää eristäkö.
Kyllä se eristäminen on se viimeisin keino mikä enää on jäljellä. Aivan varmasti on yritetty puhua jo sitä ennen, varsinkin, jos kyse on ryhmästä. Sitä on edeltänyt jo monen muun ihmisen pitkällinen kärsimys sitä ennen, ei sen, joka heivataan ulos. Eihän se heivattu edes tajua, mitä on tehnyt heivauksen ansaitakseen, ap:n esimerkistä päätellen ja sitä mukaillen.
Älkää ihmiset ottako sellaisia enää takaisin, jos kerran on heivattu ulos ja ei edes ymmärrä, että miksi.
Minut on ghostattu muutamaan otteeseen, enkä todellakaan ymmärrä miksi, kun sitä ei kerrota. Supistaan vaan omassa porukoissaan että "toi on niin tollanen ja ärsyttävä", mutta itse kohteelle ei koskaan vahingossakaan sanota syytä. Milläpä siinä voisi muuttua oikeanlaiseksi kun ei tiedä yhtään mitä on tehnyt väärin?
Jos joukossa on yksikin "aikuinen" kiusaajaluonne ja/tai muu persoonallisuushäiriöinen henkilö, niin tuo on lopputulos usein, valitettavasti. Laumasielut harvemmin osaavat ajatella fiksusti JA itsenäisesti noissa tilanteissa ja seurahan se tekee kaltaisekseen.
Vasikoista puhutaan huumejengeissä. Sellaisista on hyvä päästä eroon.
eristetty kirjoitti:
Itselläni syy on ollut kaikissa porukoissa se etten lähde juoruiluun mukaan. Jotkut eivät voi tajuta ettei minua kiinnosta olla ilkeämielinen selkäänpuukottaja eikä muiden asiat kiinnosta negatiivisessa mielessä niin paljon että jaksaisin käyttää aikaa niiden pohtimiseen. Valitettavasti näin.
Tämä on niin totta! Olen tehnyt tämän selväksi ystävällisesti kahdessa eri työpaikassa ja molemmissa jäin ulkopuoliseksi. Olen mieluummin yksin omassa, iloisessa ja tasapainoisessa seurassani kuin ahdistuneessa, pahansuopaisessa, kateellisessa porukassa.
Narsistit ja itseään täynnä olevat ilkeilijät. Todellisuudessa he on yleensä niitä, joita palvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaiset nynneröt heivataan ulos myös siksi, että he vain vievät resursseja, mutta eivät anna tilalle mitään. Jos on kyse tiimistä, missä pitäisi tehdä tulosta, ei kellään ole velvollisuutta raahata jotain perunasäkkiä jatkuvasti mukanaan.
Myös ne saa lähteä, jotka eivät tiedosta olevansa sitovia, sadistisia, myrkyllisiä, petollisia, vakaumukseltaan vaarallisia, tyhmiä, epäloogisia tai muuten vaikeita.
Kukaan ei pakota olemaan kaikkien kaveri, miksi valehdella ja esittää? On oikeus sanoa hyvästit, ilman selityksiäkin. Roikkujat jää roikkumaan ja kinuamaan lisää, masokistit ja muut.
Onpa outoa tekstiä. Onkohan burn-out - tapaus.
Narsisti heivaa jengistä sen, josta ei ole enää hyötyä. Mustamaalaa, sabotoi ja eristää muista. Seuraajat mahdollistavat käytöksen huonon käytöksen.
Eristämisen yleinen syy on myös, että joku haluaa ajaa itsensä sisään yhteisöön uutena hyvänä tyyppinä väkisin. Jos ei onnistu niin valitsee kohteekseen yhteisöstä kiltin ja fiksun tyypin jonka ajaa pois häikäilemättömästi puheillaan. Tätä eristetty ei välttämättä tajua vaan syyttää itseään eristämisestä. Tämän olen huomannut varsinkin keski-ikäisten naisten parissa tapahtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumuassa liian outo käytös tai poikkeava ulkonäkö/pukeutuminen on aika yleisiä syitä. Monet myös eristää sellaisia ihmisiä jotka kokevat liian ärsyttäviksi esim liian iloinen, liian puhelia ja liian aktiivinen ihminen.
Kateellisuutta.
Ei välttämättä. Joidenkin ihmisten käytös vain ärsyttää muita, eikä sille voi mitään. Et itsekään varmasti pidä kaikista ihmisistä. Minä ainakin aistin ihan fyysisesti joidenkin ihmisten läsnäolon, tulee sellainen ahdistus ja halu lähteä pois tilanteesta.
On eri asia puhua porukasta eristämisestä kuin estämisestä pääsystä porukkaan. Jos sulla on hyvä kaveriporukka ollut pitkään ja joku jätetään pois niin vika ei oo varmaan eristetyssä vaan yhteisössä/ joukossa jossa on joku mustamaalaava narsisti. Se, että estetään pääsystä yhteisöön riittää varmasti syyksi monikin asia joka on kiinni tyypistä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Näitä riittää kirjoitti:
Energiasyöppö, passiivisagressiivinen, kova juoruilija, narsisti jne. Onhan näitä, joiden seuraa kannattaa välttää.
Yksi työkaveri rakastaa omaa ääntään niin paljon, ettei kukaan muu saa suunvuoroa. Lisäksi se arvostelee muiden tekemisiä ja on itse herkkänahkainen. Kaikki työkaverit ovat tekemisissä vain pakollisen verran.
Voiko olla ärsyttävämpää ilmaisua kuin ”energiasyöppö”. Nykyään ei tarvitse olla kuin ihminen, niin on jo energiasyöppö jollekulle.
Eräs vanhempi rouva, korkeassa asemassa työelämässä, kerran selitti minulle, kuinka "ihmiset syö toisten energiaa" ja kertoi, että esimerkiksi halutaan samalla ovenavauksella sisään, ettei tarvi itse käyttää omaa energiaa oven avaamiseen.... Tämä rouva oli nähdäkseni aika yksinäinen. Töissä tehokas, mutta vapaa-ajalla ei tuntunut olevan mitään elämää, perhettä, ystäviä tai parisuhdetta. Varmaan vaikea kyllä saada tuolla asenteella, kun elämässä päämäärä on laskea jopa oven avaaminen toisen hyödyttämiseksi ja oman energian syömiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä riittää kirjoitti:
Energiasyöppö, passiivisagressiivinen, kova juoruilija, narsisti jne. Onhan näitä, joiden seuraa kannattaa välttää.
Yksi työkaveri rakastaa omaa ääntään niin paljon, ettei kukaan muu saa suunvuoroa. Lisäksi se arvostelee muiden tekemisiä ja on itse herkkänahkainen. Kaikki työkaverit ovat tekemisissä vain pakollisen verran.
Voiko olla ärsyttävämpää ilmaisua kuin ”energiasyöppö”. Nykyään ei tarvitse olla kuin ihminen, niin on jo energiasyöppö jollekulle.
Eräs vanhempi rouva, korkeassa asemassa työelämässä, kerran selitti minulle, kuinka "ihmiset syö toisten energiaa" ja kertoi, että esimerkiksi halutaan samalla ovenavauksella sisään, ettei tarvi itse käyttää omaa energiaa oven avaamiseen.... Tämä rouva oli nähdäkseni aika yksinäinen. Töissä tehokas, mutta vapaa-ajalla ei tuntunut olevan mitään elämää, perhettä, ystäviä tai parisuhdetta. Varmaan vaikea kyllä saada tuolla asenteella, kun elämässä päämäärä on laskea jopa oven avaaminen toisen hyödyttämiseksi ja oman energian syömiseksi.
Nähdäksesi? Yksinäisyys on kokemuksellista, ei ulkopuolisten määrittelemää. Jos rouva koki muiden ihmisten vievän energiaa, tuskin oli näiden seurasta sen kummemmin kiinnostunutkaan. Oma valinta, miten vapaa-aikansa viettää.
T. Itsekin omalla ajallani mieluiten vain omassa seurassani
Otappa ne lääkkeesi kiltisti nyt.