Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvoja ei hankita, niitä saadaan

Yhteiskuntakriitikko
27.02.2018 |

Sattuu oikein korviin kun ihmiset puhuvat koko ajan lapsien HANKKIMISESTA! Ei lapset ole mitään esineitä, mitä hankitaan kuin autoja tai pokemonkortteja. Lapsia saadaan, jos saadaan.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin pillereitä ensin 7 vuotta, kun ei haluttu lapsia. Sitten päätettiin, että nyt HANKITAAN lapsi ja kahden kk:n päästä olin raskaana. Tästä eteenpäin käytettiin ehkäisyä kaksi vuotta, päätettiin HANKKIA seuraava lapsi ja kk:n päästä olin raskaana. Kolmaskin vielä hankittiin.

Kaikilla asia ei ole niin yksinkertainen, mutta me kyllä olemme hankkineet lapset. Siihen riitti vain ehkäisyn lopettaminen. Ei silti tulisi mieleenkään esim. keskenmenoista kärsivälle ystävälle puhua siitä, kuinka helppoa lasten hankkiminen meille oli.

Vierailija
22/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia saadaan niin mistä niitä tulee ja kuka ne antaa? Jumala? Kyllä niitä joko hankitaan tai tehdään.

Saaminen muutenkin kuulostaa siltä, että lapsi on kuin joku auto joka vaihtaa omistajaa. Ei lapsi sinun omistuksessa ole, se on ihan oma ihmisensä, jonka huoltaja olet kunnes se täyttää 18.

Lapsi on lahja.. No just sitä se ei ole. Se on ihminen, jonka alku lähtee ihan biologiasta. Joskus toimii, joskus ei, mutta mikään lahja se ei ole. Ei se ole mikään vanhempien viihdyke, nukke, jolla leikitään kuten lelulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiminen= tiedostettu toimintaa saadakseen

Saaminen= toimintaa, jonka suodaan tai mahdollistetaan muuten

Lapsia halutaan ja tehdään, vauvoja odotetaan ja synnytetään. Näin parempi.

Vierailija
24/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ihan tietosesti sängyssä ilman ehkäisyä oltiin, mutta koen silti saaneeni lapseni enkä tehneeni häntä. Se prosessi kun eu oo loppujenlopuks kenestäkään ihmisestä kiinni joten olen kiitollinen siitä että meille suotiin elävä terve vauva.

Vierailija
25/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me PANTIIN lapset alulle.

Vierailija
26/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, noinhan se on, mutta arkikielessä ja arkipuheessa ei mielestäni ole niin kauhean tarkkaa kytätä joka sanan semantiikkaa. Molemmat lapseni on IVF-lapsia ja silti saatan joskus puhua "lasten hankkimisesta", ihan ilman pahaa tahtoa. Toki jos tietää, että jollakulla on ongelmia asian suhteen ja aihe on arka, niin silloin kannattaa olla hienotunteinen.

Vierailija
27/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, seuraavan kerran kun joku tulee sanomaan esim. ”hankittiin uusi sohva” niin taidanpa kysyä listä ruumiin osasta revitte tarvikkeet ja missä se kasattiin. Olen ihan samaa mieltä tuon ”hankinta” sanan kanssa. Se vaan kuullostaa jotenkin alentavalta asian yhteydessä. Jokainen kun vaan ei voi noin vaan ”hankkia” niitä muuten kuin adoptoimamma. Jokaiselle raskaus ei tapahdu noin vain päättämällä ”nyt tulen raskaaksi”.

Vierailija
28/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä aihe ole kaluttu tällä palstalla jo aikojen alussa? Huokaus.

Vierailija
29/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla raskaaksi tulo on tosi helppoa. Sitten on tietenkin se pieni osa jolla ei ole.

Vierailija
30/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä muiden puolesta varmuuden vuoksi loukkaantumista ja yliajattelua. Ihan kuin Ruotsissa.

Vierailija
31/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, seuraavan kerran kun joku tulee sanomaan esim. ”hankittiin uusi sohva” niin taidanpa kysyä listä ruumiin osasta revitte tarvikkeet ja missä se kasattiin. Olen ihan samaa mieltä tuon ”hankinta” sanan kanssa. Se vaan kuullostaa jotenkin alentavalta asian yhteydessä. Jokainen kun vaan ei voi noin vaan ”hankkia” niitä muuten kuin adoptoimamma. Jokaiselle raskaus ei tapahdu noin vain päättämällä ”nyt tulen raskaaksi”.

No kävisikö yrittää hankkia?

Hankkiminen tarkoittaa minusta sitä, että tiedetään mitä ollaan tekemässä, on tavoite ja toimitaan aktiivisesti sen eteen. Saaminen kuulostaa siltä että se tulee ikään kuin tyhjästä. SIlleen oho, kiitos, lapsi saatiin, onpa nätti laitetaan maljakkoon.

Vierailija
32/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä samaa kuin se, että puhuuko lapsestaan se/hän. "Se teki sitä" / "Hän teki sitä". Jotkut ei vaan tajua, että se on murreilmaisu puhua "se". Ei ole tarkoitettu halveksunnaksi tai esineellistäväksi ilamisuksi. Esim. helsinkiläiset puhuu että "se meni sinne ja ..."

Vierailija
33/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me ihan tietosesti sängyssä ilman ehkäisyä oltiin, mutta koen silti saaneeni lapseni enkä tehneeni häntä. Se prosessi kun eu oo loppujenlopuks kenestäkään ihmisestä kiinni joten olen kiitollinen siitä että meille suotiin elävä terve vauva.

Onhan se just teistä kiinni. Olitte tietoisesti yhdynnässä ilman ehkäisyä.

Vierailija
34/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki te nimenomaan saitte lapsia, ette mistään verkkokaupasta hankkinu

Joo ei verkkokaupasta, vaan Ava-klinikalta, ja maksoi niin pirusti

Vierailija
35/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa nillitystä. Jos et olisi saanut, olisit huomannut, että niitä pitää alkaa tekemällä tekemään. Meidän lapset pantiin labrassa alulle, kun ei muuten niitä lapsia SAATU.

Vierailija
36/42 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsellista ajatella että lapsia ei hankita tai tehdä. Kyllä me ainakin hankittiin ja tehtiin molemmat, suunniteltiin että missä vaiheessa on hyvä tehdä, jopa vuodenaika mietittiin tarkoin ja ennen kuin tehtiin niin tienattiin vähän enemmän että saatiin säästöjä ja asuntolainaa pienemmäksi. Lisäksi parikin tuttavaa on tehnyt lapset hedelmöityshoidoilla ja yksi pari harkitsee tällä hetkellä sukusolujen tilaamista Tanskasta. Lasten saaminen on yhtä lapsellista kuin ajatus että se ehkäisee joka ei halua lapsia.

Vierailija
37/42 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia todellakaan hankita. Jos nainen ja mies ovat yhdynnässä niin silloin he ovat ottaneet riskin raskaudesta. Raskaus voi siis alkaa vaikkei sitä toivota, toisaalta, se ei välttämättä ala, vaikka sitä kuinka toivoisi. Lapsia ei siis hankita, niitä saadaan. Lapset ovat lahja.

Vierailija
38/42 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä oon hankkinut lapseni ja saanut vielä sitä sukupuolta jota olen halunnut.

Vierailija
39/42 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisuuskiista.

Mutta jos ajattelee muita perheenjäseniä, niin miten mies ja vaimo: hankkiiko mies vaimon ja nainen miehen vai saako hän puolison.

Ainakaan puolisoa ei tehdä.

Isää ja äitiä ei tehdä eikä hankita,mheidät saadaan syntymässä.

Itse olen kyllä aina ajatellut, että lapset tehdään, koska tekemättä heitä ei ainakaan saa. Neitseellinen hedelmöityminen kun ei ihmisellä yleensä toimi.

Adoptiolapsista ajattelen, että heidät hankitaan.

Mutta jokaisella on omat käsityksensä näistä.

Vierailija
40/42 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen saaminen vaatii tietyn teon, ihmisillähän ei ole suvutonta lisääntymistä. Toisaalta ei niitä aina tule vaikka tekisi.

Lapsen hankkimisesta voi puhua jos adoptoi sellaisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan