Naurattaako teitä pohjoisempana asuvia tuo Etelä-Suomen pakkaskeskustelu?
Hassultahan se tuntuu siksi, että kuitenkin Suomessa asuvat ihmiset tuntuu ainakin lehtien ja radion uutisoinnin perusteella olevan ihan jonkin uuden ja kummallisen asian äärellä kun tulee pakkanen. En edes muista montako aamua täällä on jo tänätalvena ollut -30 mittarissa, eikä se aiheuta mitään erityistä keskustelua tai kauhistelua.
Ymmärrän tietysti ettei se siellä ole niin arkinen asia, mutta silti. Vähän liioittelua tuo reagointi! Ei ole pakkanen Suomessa mikään kummallinen ilmiö. Miten itse siellä etelässä ajattelette asiaa?
Terveiset vaan Kittilästä!
Kommentit (573)
Vierailija kirjoitti:
Helsingisssä suurin osa ihmisistä kulkee julkisilla. Jos laitat toppahousut, tarkenet pysäkillä, mutta hikoilet spårassa. Sitten kun hyppäät taas ulos, tuleekin nopeasti kylmä kun ensin hikollut, ja kävellä pitää siinä viimassa vielä perille asti. Täällä tuulee lähes aina sen verran, että pakkaslukemat voi melkein tuplata. Helppohan se on Kittilässä naureskella, kun kurvaa omalla autolla ovelta ovelle, ja siellä tuulettomassa pakkassäässä viivytään max 2 minuuttia!
On todellakin mahdollista pukeutua niin, että on sopivan lämmin ei silti hiki kaupassa. ei tietenkään kovilla pakkasilla.
hengittävät vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingisssä suurin osa ihmisistä kulkee julkisilla. Jos laitat toppahousut, tarkenet pysäkillä, mutta hikoilet spårassa. Sitten kun hyppäät taas ulos, tuleekin nopeasti kylmä kun ensin hikollut, ja kävellä pitää siinä viimassa vielä perille asti. Täällä tuulee lähes aina sen verran, että pakkaslukemat voi melkein tuplata. Helppohan se on Kittilässä naureskella, kun kurvaa omalla autolla ovelta ovelle, ja siellä tuulettomassa pakkassäässä viivytään max 2 minuuttia!
On todellakin mahdollista pukeutua niin, että on sopivan lämmin ei silti hiki kaupassa. ei tietenkään kovilla pakkasilla.
hengittävät vaatteet.
Mutkun..mutkun hipstereillä on jo hengittävät vaatteet, nilkat paljaina mennään reikäfarkuilla, ja punainen pipokin on vähän vain päälaella. Mutta siltikin vain on kylmä.. sen täytyy olla tuo pakkasen miljoonakertaistavan kostean merituulen syytä.
Hästäg talvi yllätti soijalatella aivonsa mädättäneet viherpiipertäjät
Oikeastaan ihmetystä herärtävää on se, että ihmiset ei osaa pukeutua sään mukaan.
BBC hehkuttaa miten Suomessa ei pakkaset hetkauta. Tietäisivätpä tästä keskustelusta ja miten Helsingissä kitistään ja ulistaan.
Kyllä vain naurattaa. Oli pakkanen mitä tahansa niin ulkona on juuri näihin aikoihin mahtavaa reippailla. Jäällä, metässä, mäillä, rinteissä, mitä vaan, missä tahansa. Vauhti on kylmää mutta niin viileetä. Se on eri sukupolvet kun ei ole vielä täysin erkaantuneet luonnosta.
Mua naurattaa etelä-eurooppalaiset tutut jotka ovat aivan helisemässä lumen takia.Poliisi kielsi Italiassa kuorma-autoilun lumisateen takia :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin pitkät pakkasjaksot on täällä keskisuomessakin aika harvinaisia ollut viimevuosina
Jouluna 2000 oli Jyväskylässä -30 astetta toista viikkoa. Vuoden vaihteeseen taisi vähän lauhtua. Mutta onhan siitäkin jo hetki aikaa. En muista, onko sen jälkeen ollut niin kovia pakkasia.
Jaa, no missä olit 2011 talvella? Et vissiin Jyväskylässä, kun helmikuussa oli 2-3 viikkoa yli -30 ja parhaimillaan oli -36 astetta ja allekirjoittanut oli ulkohommissa. Hain samana vuonna kelien motivoimana JAMKiin ja pääsin sisään
Tervetuloa tänne etelään meren äärelle ihmettelemään. Olen asunut Rovaniemellä, eikä siellä se pakkanen ollut niin purevaa, kuin täällä, vaikka kylmä olikin.
Saman tunnusti koko ikänsä Rovaniemellä asunut, sittemmin Turkuun muuttanut ystäväni. Joka myös naureskeli etelän veteliä.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa etelä-eurooppalaiset tutut jotka ovat aivan helisemässä lumen takia.Poliisi kielsi Italiassa kuorma-autoilun lumisateen takia :P
Mitäs hauskaa siinä on? Siellä ei ole infrastruktuuria, kalustoa, eikä kokemusta talvisista olosuhteista. Silloin on viisasta rauhoittaa liikenne.
Vasta vajaa sata vuotta sitten suomalaiset metsätyömiehet työskentelivät ulkona pitkän päivän pienellä palkalla, vaikka pakkasta olis ollut -40. Kengissä oli hyvä jos villasukat, sanomalehtikin kävi. Menkääpä näillä pakkasilla kokeilemaan Kittilän ja Helsingin hipsterit. Untuvatakki sallitaan ensimmäisenä päivänä.
No merituuli se on Oulussakin ja pakkanen 30 astetta. Vakuutusyhtiöltä tuli puhelimeen tekstiviestinä pakkasvaroitus, mikä oli aika hupaisaa.
Lapista kotoisin olevana ja aikalailla tasaisesti Lapin ja Stadin välillä viimeiset 20v vaihdellen asuneena, niin kyllähän tämä touhu täällä etelässä hymyilyttää.
Etenkin joidenkin pukeutuminen stadissa, aivan kuin he olisivat yli 5min joskus putkeen ulkona ilman, että ei liikuttaisi julkisilla tai oltaisi jossain rakennuksessa.
Ei sillon tarvi muotieskimoksi tälläytyä.
Tai tarvii. Jotta saa näyttää, että mulla on fyrkkaa ostaa nää vi tun kalliit islantivillapaidat ja muut sesonkimuotiskeidat.
Sit pyyhitään otsia hiestä ja pehi on valtaisa.
Jossain Lapissa noi kamppeet onkin sitte jo pakolliset, koska välimatkat on usein pitkiä, julkista liikennettä ei juuri ole ja moottorikelkat ja mönkkärit on monin paikoin välttämättömät.
Kuin siis myös kalliit laatu -pakkasvaatteet.
Ja tää stadin -10 /-15 astetta on sitten iltalehtien mukana "hyytävää".
Just joo.
Hyvä normipäivä lapissa.
Joo. Alkaa aloittako siitä tuulesta stadissa.
Juu, juu. Tuuli parina päivänä vähän enemmän.
Lähtikö viimassa ihan lätsä päästä siellä metroissa, ratikoissa ja junissa..?
Jengi ei vaan muutaman pas katalven jäljiltä enää stadissa edes tajua , mikä on talvi.
Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vasta vajaa sata vuotta sitten suomalaiset metsätyömiehet työskentelivät ulkona pitkän päivän pienellä palkalla, vaikka pakkasta olis ollut -40. Kengissä oli hyvä jos villasukat, sanomalehtikin kävi. Menkääpä näillä pakkasilla kokeilemaan Kittilän ja Helsingin hipsterit. Untuvatakki sallitaan ensimmäisenä päivänä.
Minun 'metsätyöstä' ei ole vielä puoltakaan vuosisataa, mutta vielä silloin kuljettiin enimmäkseen kumisaappaissa. Sanomalehti oli oiva lämmike. Paikka oli Haminan seutu eli hyvinkin etelässä, ja töissä olin syksyllä ennen joulua. Siksi kumisaapas oli käyttökelpoinen, kun vettä saattoi olla vielä ojissa ja muutenkin jalat kastua maastossa liikkuessa. Silloin oli etelässä enemmän lunta kuin pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 'metsätyöstä' ei ole vielä puoltakaan vuosisataa, mutta vielä silloin kuljettiin enimmäkseen kumisaappaissa. Sanomalehti oli oiva lämmike. Paikka oli Haminan seutu eli hyvinkin etelässä, ja töissä olin syksyllä ennen joulua. Siksi kumisaapas oli käyttökelpoinen, kun vettä saattoi olla vielä ojissa ja muutenkin jalat kastua maastossa liikkuessa. Silloin oli etelässä enemmän lunta kuin pohjoisessa.
-40 astetta ja silti vettä ojissa?
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa tänne etelään meren äärelle ihmettelemään. Olen asunut Rovaniemellä, eikä siellä se pakkanen ollut niin purevaa, kuin täällä, vaikka kylmä olikin.
Saman tunnusti koko ikänsä Rovaniemellä asunut, sittemmin Turkuun muuttanut ystäväni. Joka myös naureskeli etelän veteliä.
Mä oon Oulusta kotoisin, mutta asun nyt Turussa. Ei todellakaan oo täällä etelässä kylmempää. Samalla lailla se pakkanen Oulussakin puri. Oulu ja Turku ovat kuivempi meren rannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon Oulusta kotoisin, mutta asun nyt Turussa. Ei todellakaan oo täällä etelässä kylmempää. Samalla lailla se pakkanen Oulussakin puri. Oulu ja Turku ovat kuivempi meren rannalta.
*kumpikin meren rannalla. Autocorrect.
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt muistettaisiin, että täällä etelässä on aikamoinen merituuli joka saa sen pakkasen tuntumaan aika paljon pahemmalta kuin siellä ylempänä...
Kai siis tajuat, että esimerkiksi Oulu ja Kemi ovat myös merenrantakaupunkeja ja myös täällä on totuttu pakkasen lisäksi merituuleen ja siihen että läpi vuoden on tuulista. Vähän ontuu nämä etelän ihmisten selitykset. On kieltämättä naurattanut tämä uutisointi. Suomessa talvella pakkasta ja meren rannalla tuulee ja tästä piää ihan uutisia kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isoisäni aloitti metsätyöt heti peruskoulusta päästyään 15 -vuotiaana. Elettiin jotakin 40 -luvun puoliväliä (juuri sitä sodan jälkeistä pula-aikaa), ei ollut moottorisahoja olemassakaan vaan käsipelissä sahattiin paksuimmatkin tukkipuut. Kunnollisia varusteita ei muutenkaan, mutta siellä ne pojat vaan selvisivät metsässä vaikka pakkasrajoja ei tunnettu (saattoi olla yli -30 montakin viikkoa) ja lunta pahimmillaan metrin verran.
Kyllähän ne varusteet kehittyivät ajan myötä, mutta niin sinne metsään vain oli mentävä kelissä kuin kelissä eikä valittaa auttanut. Isoisä teki melkein 50 vuotta noita hommia ennen eläköitymistään 90 -luvun alussa. Paleltumia ei ole saanut eikä mitään muutakaan kovin pahaa vammaa vaikka olosuhteet ovat olleet karut. Sopeutumiskysymys siis. Nykyisinkin on virkeä yli 80v. pappa ja terävämuistinen kuin mikä. Kertoilee meille nuoremmille, kuinka sitä silloin kymmeniä vuosia sitten tehtiin metsurin hommia ties minkälaisissa oloissa. Kyllä täytyy ihailla sen ajan miesten sisua. :)
Turhaa lappalaisille tuollaista selittää, menee heidän hilseen yli.