Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaako teitä pohjoisempana asuvia tuo Etelä-Suomen pakkaskeskustelu?

Vierailija
27.02.2018 |

Hassultahan se tuntuu siksi, että kuitenkin Suomessa asuvat ihmiset tuntuu ainakin lehtien ja radion uutisoinnin perusteella olevan ihan jonkin uuden ja kummallisen asian äärellä kun tulee pakkanen. En edes muista montako aamua täällä on jo tänätalvena ollut -30 mittarissa, eikä se aiheuta mitään erityistä keskustelua tai kauhistelua.

Ymmärrän tietysti ettei se siellä ole niin arkinen asia, mutta silti. Vähän liioittelua tuo reagointi! Ei ole pakkanen Suomessa mikään kummallinen ilmiö. Miten itse siellä etelässä ajattelette asiaa?

Terveiset vaan Kittilästä!

Kommentit (573)

Vierailija
421/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täytyy vasta ensi viikon tiistaina poistua kotoota.

Miten sattuikin loma hyvään aikaan.

Miksi tästä riitelette?

Itse sanon aina suoraan etten tykkää talvesta enkä kylmästä.

En edes satsaa niihin vaatteisiin.

Nuorin 14 vuotta niin sisällä pysytään.

Ihminen tottuu siihen missä elää. Moni ulkkis jäätyisi tänne.

Helsingissä oli viime viikolla lomat monella ja nyt täällä Tampereella lomaillaan.

Mulla varmaan hyvä fiilis, kun lämpöisessä kykin.
Pohjoiseen en muuttaisi koskaan koska siellä liian kylmä.

Pohjoisessa kylmä??!! Helsinkiläiset ovat melkein 30 sivun verran kertoneet, että vain Helsingissä voi olla kylmä. Pohjoisessa ei voi olla yhtä kylmää. Helsingissä on se merituuli. Sitä ei kuulema muualla ole (vaikka merenrannikko jatkuukin satoja kilometrejä pohjoisemmas).

Vierailija
422/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen oppinut tästä ketjusta: Helsinki on niemi jossa tuulee joka suunnasta aina ja ihan saatanasti, koska siellä on oma uniikki ilmasto. Siitä pohjoiseen on muu Suomi, tarkemmalta nimeltään Kittilä, ja siellä jossain sivummalla on aina silloin tällöin Kemi. Näissä on kylmää muttei niin kylmää kuin Helsingissä, koska suhteellisen absoluuttinen ilmankosteus on absoluuttisen suhteellista ja joskus jopa 120 %. Mitään muita paikkakuntia Suomessa ei ole, ja ainoa merenrantakaupunki koko maassa on Helsinki. Länsirannikko on harhaa, ja olemme oikeasti kiinni Ruotsin mantereessa heti siitä Helsingin länsirajasta lähtien.

Maailmankuvani on muuttunut valtavasti sitten eilisen. Ennen luulin että me muutkin olemme olemassa ja meilläkin on kylmää ja tuulista.

Kiitos päivän parhaista nauruista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin niin, että googletin "Siperian talvi".

Vierailija
424/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä riitelette?

Helsingissä oli viime viikolla lomat monella ja nyt täällä Tampereella lomaillaan.

Pohjoisessa kylmä??!! Helsinkiläiset ovat melkein 30 sivun verran kertoneet, että vain Helsingissä voi olla kylmä. Pohjoisessa ei voi olla yhtä kylmää. Helsingissä on se merituuli. Sitä ei kuulema muualla ole (vaikka merenrannikko jatkuukin satoja kilometrejä pohjoisemmas).

Enemmän tässä ketjussa on yritetty vakuuttaa, että ihmisillä voi olla Helsingissäkin kylmä, vaikka se olisi "pohjoisempana asuvien" (mitä sitten tämä tarkoittaa) mielestä kuinka huvittavaa tms.

Vierailija
425/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte olleet liikaa tuolla kylmässä. Olette kiukkuisia.

Helsingissä on kylmä ja koko Suomessa.

Ihan sama missä on.

Lämmintä juomaa ja viltin alle.

Vierailija
426/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa sua naurattais jos olisit itse täällä hyytävän tuulisen meren vieressä. Ne normaalit pakkaset tuntuu miljonaa kertaa pahemmilta meren läheisyydessä.

Ihanko miljoona? Kyllä täällä Oulussakin on meri ja merituuli, muttei onneksi miljoonaa astetta pakkasta

Vertaapa Oulun ja Helsingin keskustojen karttoja. Kumpi on tuulille alttiimpi?

(Tiedän kyllä kokemuksesta, että Oulussakin voi olla sikamaisen hyytävää)

Vierailija
427/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassultahan se tuntuu siksi, että kuitenkin Suomessa asuvat ihmiset tuntuu ainakin lehtien ja radion uutisoinnin perusteella olevan ihan jonkin uuden ja kummallisen asian äärellä kun tulee pakkanen. En edes muista montako aamua täällä on jo tänätalvena ollut -30 mittarissa, eikä se aiheuta mitään erityistä keskustelua tai kauhistelua.

Ymmärrän tietysti ettei se siellä ole niin arkinen asia, mutta silti. Vähän liioittelua tuo reagointi! Ei ole pakkanen Suomessa mikään kummallinen ilmiö. Miten itse siellä etelässä ajattelette asiaa?

Mikä keskustelu? Esimerkiksi meidän työpaikalla (iso työpaikka) joku yksittäinen valittaa muutamalla sanalla kylmyyttä. Suurin osa toteaa, että on pakkasta ja siirtyy eteenpäin. Moni, kuten minä, on onnellinen, että on kunnon pakkaset. Yksi työkaveri valittelee pakkasia, hänellä on terveysongelmia ja pakkanen pahentaa niitä,. Saa kyllä minun sympatiat. Yksikään ei kauhistele tai vello asiasta.

Terveiset vaan Turusta!

Vierailija
428/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiikki kirjoitti:

Sitä ollaan olevinaan  kun ollaan oikein pohjoisesta kotoisin.

Vaikka pakkasta olisi -40c niin ei vain tunnu missään, naurattaa etelän ihmisten  pakkaskeskustelut.

Autolla ajetaan kelissä kuin kelissä suvereenisti, ei pääse talvi yllättämään niinkuin etelän ihmisiä.

Uudet tuttavuudet otetaan vastaan avosylin ilman pienintäkään kyräilyä, silleen leppoisasti, toisin kuin Etelä-Suomessa.

Töitä tehdään kolmen edestä, yleensä 16h päiviä, valittamatta, etelän vetelät hyvä kun jaksavat sen 8 tuntia.

Plaa plaa..

Juu, kokemuksia on molemmissa päissä Suomea asuneena, ei ole eroja ihmisissä, joka lähtöön löytyy kyllä, paitsi yksi asia yllättää vuosia seuranneena ja se on ollut työpaikoilla uusien työntekijöiden vastaanottamisessa. Täytyy sanoa että etelän päässä ilkeimpiä ovat nämä junalla tulleet pohjoisesta. Ei todellakaan olla lupsakoita pohjoisen ihmisiä vaan jokin k-päisyys sieltä tulee mukana. Ollaanko sitä sitten taas olevinaan kun ollaan pohjoisesta?. 

Oikeastaan tuo k-päisyys ja asenne kiteytyy jo aloituksessa "naurattaako teitä pohjoisempana asuvia tuo Etelä-Suomen pakkaskeskustelu"

Näinhän se on. Muistan, kun menin ensimmäistä kertaa käymään Oulussa sukuloimassa miehen veljen luona. Hän koko ajan haukkui ja kettuili, kuinka stadilaiset sitä ja stadilaiset tuota ja kuinka ne on niin ennakkoluuloisia hienohelmoja. Miestä ja appivanhempia hävetti. Edelleen lanko on samanlainen. Kaikki on tietysti vitsiä ja kaikkea täytyy kuunnella hymyillen. 

Tasan sama savolaisten kanssa. 

Vierailija
429/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama missä on.

Ei ei. Vain Helsingissä on kylmä. Muualla ei tuule avoimelta mereltä, joten se pakkanen ei tunnu muualla kylmältä. Helsingissäkin kylmyys on aina, mutta silti niin erikoista, että helsinkiläiset ei osaa pukeutua oman kotipaikkakuntansa sään mukaisesti. Tai ainakaan eivät voi, vaikka osaisivat, koska joutuvat kulkemaan julkisella liikenteellä ja sitten olisi kylmä ja kuuma vuorotellen jos on liikaa vaatetta. Helsingissä on siis mahdotonta pukeutua sopivasti ja heidän elämänsä on tästä syystä hyvin hankalaa.

Vierailija
430/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin, että pohjoisen -30 vastaa etelän -15, noin suunnilleen. Pohjoisessa ilma niiin kuivaa, ettei kovakaan pakkanen tunnu pahalta. Olen käynyt lenkillä (kävely) n. -35 pakkasessa Enontekiöllä, eikä ollut mitenkään erityisen hirveää. Kestän toki hyvin pakkasta, ei hengitysongelmia, kuumaa huonommin. Aina mieluummin -35 kun +35!

Menkään nyt helvettiin sen kuivan ilmanne kanssa. Mitä kylmempää ilma on, sitä suurempi sen suhteellinen kosteus.

Selitäpä noin omin sanoin, mitä sun mielestä "suhteellinen kosteus" oikein tarkoittaa ja mikä on sen yksikkö.

HUHUU, Suhteellisen Kosteuden Erikois Asijan Tuntia!  Me odotetaan.

Vierailija
431/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi perustat tietosi pelkkään mediaan? Samalla tavallahan ne hehkuttavat seksihellettä, rankkasateita jne. Kauhistelu ja liioittelu myy ilmeisesti? Toisaalta hirmupakkasista ja -helteistä puhuminen ehkä alleviivaa asiaa vanhuksille, vammaisille jne. joilla saattaa olla ongelmia pukeutumisessa yms. 

Vierailija
432/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä riitelette?

Sulla taitaa olla tuo luetunymmärtäminen vähän huonoa? Tässä ketjussa oli kyse siitä, että kittiläläistä ap:ta huvitti etelä-suomalaisten pakkaskeskustelu, kun heillä on siellä Kittilässä aina niiiiiiiin kylmä ja etelässä valitetaan jos pakkasta on 20 astetta, vaikka se ei ole vielä pakkanen eikä mikään. Sitten monet helsinkiläiset yrittivät kertoa, että Helsingissä jo 20 asteen pakkanen tuntuu tosi inhalta, koska Helsinki on meren rannalla ja täällä tuulee paljon. Monet kertoivat, että heistä pakkaset Helsingissä tuntuvat pahemmilta kuin pakkaset muualla Suomessa, juurikin sen sijainnin takia.

Kukaan ei ole sanonut, että vain Helsingissä on kylmä. Kukaan ei ole sanonut, että Helsingissä olisi keskimäärin kylmempää kuin Lapissa, tämähän on herranjestas meidän suunnilleen ainoa pakkasviikko koko talvena. Siellä Kittilässä on TÄLLÄ HETKELLÄ -10 astetta, meillä täällä Helsingissä taas on TÄLLÄ HETKELLÄ -15 astetta ja täällä lisäksi tuulee aina. Juuri nyt meillä siis on kylmempää kuin Kittilässä.

Väännän vielä rautalangasta: kyse on siitä, että jos Helsinkiin sattuu tulemaan kovat pakkaset (-20 tai enemmän), ne tuntuvat inhottavammilta kuin Kittilän -30, koska Helsinki sijaitsee meren rannalla.

Vierailija
433/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä riitelette?

No kylmä nyt on Helsingissäkin mutta kevät tulee nopeammin Helsinkiin.

Itse asun Tampereella ja kylmä se on täälläkin.

En halua olla enää pakkasessa koska ei ole pakko.

Teini sanoo että olen kuin karhu ja nyt olen talviunilla, odotan huhtikuuta.

Olen nuorena ihan tarpeeksi kävellyt kylmässä, kun oli pakko. Olen siis 52v. En kaipaa niitä aikoja, en halua enää karaistua.

Vierailija
434/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama missä on.

Ei ei. Vain Helsingissä on kylmä. Muualla ei tuule avoimelta mereltä, joten se pakkanen ei tunnu muualla kylmältä. Helsingissäkin kylmyys on aina, mutta silti niin erikoista, että helsinkiläiset ei osaa pukeutua oman kotipaikkakuntansa sään mukaisesti. Tai ainakaan eivät voi, vaikka osaisivat, koska joutuvat kulkemaan julkisella liikenteellä ja sitten olisi kylmä ja kuuma vuorotellen jos on liikaa vaatetta. Helsingissä on siis mahdotonta pukeutua sopivasti ja heidän elämänsä on tästä syystä hyvin hankalaa.

Onko kaikki hyvin? Taitaa olla kuumetta, kun luet ketjusta ihan omiasi? Suurin osa ihmisistä osaa onneksi pukeutua oikein. Kaikki eivät, kuka minkin syyn vuoksi (nuoruuden, korkean iän, vammaisuuden, muodin tai ties minkä vuoksi). Joillekin pakkanen aiheuttaa ongelmia, toisille ei. Varmasti se hankaloittaa myös monien elämää ihan oikeasti (ympäri Suomea). Sympatiat heille, miksi sitä irvimään, jos muilla on ongelmia. 

Vierailija
435/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset pukeutuvat onneksi tässä kaupungissa ihan hyvin omien havaintojen mukaan. Yksi vanhus hortoili ilman takkia ja hattua, poliisit puuttuivat onneksi asiaan

Vierailija
436/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelässä on enemmän ihmisiä ja media pauhaa sellaisesta mikä myy. Vaikka pohjoisessa Suomessa olisi kuukauden -40 tai yli niin kiinnostus vähäisempää. Korkeintaan jos pilaisi pohjoisen lomakohteiden riemut etelän asukkailta niin juttua syntyisi. Tai poron ihmepelastumisesta toimittajat voisivat laatia söpön tarinan mutta syrjäkylän asukkaat saisivat paleltua rauhassa. 

Vierailija
437/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin te siellä Kittilässä odotatte myöhässä olevaa bussia merituulen saa. Eiköhän siellä mennä omalla autolla joka paikkaan säällä kuin säällä.

Vierailija
438/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä etelässä oli yksi päivä -26 astetta ja ei tuullut, ei tunrunut kylmältä, mutta nyt ollut alle -20 ja tuullut kauheasti ja tuntuu aivan järkyttävän kylmältä, kylmemmältä kuin ne pohjoisen jotkut miinus 30 asteet.

Vierailija
439/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itsekin asun etelässä, niin kyllä silti naurattaa tuo pakkasen ja kylmyyden kauhistelu

Vierailija
440/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu ei ole lappia, mutta täällä on meri, ja aivan järkyttävä viima aina, siis sen pakkasen lisäksi, ja sitä pakkasta on tänä talvena ollut monena päivänä paljon. Mutta eihän sekään ole mitää verrattuna helsingin -9 asteeseen. Heh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi