Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen yksityisyydensuoja on eri julkisuuden henkilöillä?

Hämmentynyt
27.02.2018 |

Julkisuuden henkilön yksityisyydensuoja on heikompi kuin yksityisen henkilön. Miten julkisuuden henkilö sitten määritellään? Pitääkö olla julkinen virka, poliitikko tai elinkeinoelämän johtaja? Onko kirjailijalla mitään yksityisyydensuojaa? Saako kaiken julkisuuden henkilön elämästä löytyvän materiaalin julkaista ilman syytä?

Mielestäni Suomessa ollaan menty liian pitkälle yksityisyydensuojan olemattomuudessa. Jokainen meistä sanoo joskus tyhmiä asioita vaikkapa whatsappissa, jokainen raivostuu - miksi julkkisella ei ole oikeus raivostua ja sanoa asioita, jotka kaduttavat myöhemmin? Eikö julkkiksen läheisiä ajatella yhtään?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkisuuden henkilö tekee julkista työtä ja on sen takia julkisuudessa, toisin kuin tyrkkypersetissibimbot, ei hänellä ole tarvetta itse revitellä yksityiselämäänsä mediassa. Silloin hänet jätetäänkin yleensä rauhaan.

Vierailija
2/3 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kaikilla on sama korkea yksityisyyden suoja. Poikkeuksen muodostavat tilanteet, joissa henkilön toiminta julkiseen virkaansa tai luottamustoimeensa nähden on ollut sopimatonta, jolloin yksityiskohtia hänen toiminnastaan voi kertoa julkisuudessa. Silloinkin asiaan liittyviä muita henkilöitä on suojeltava jos he eivät itse ole vastaavassa asemassa.

Esimerkiksi Susan Ruusunen tuomittiin oikeudessa, koska hän kertoi kirjassaan toisen ihmisen, Matti Vanhasen yksityiselämän piiriin kuuluvia asioita, joilla ei ollut yhteyttä Vanhasen julkiseen tehtävään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentynyt kirjoitti:

Julkisuuden henkilön yksityisyydensuoja on heikompi kuin yksityisen henkilön. Miten julkisuuden henkilö sitten määritellään? Pitääkö olla julkinen virka, poliitikko tai elinkeinoelämän johtaja? Onko kirjailijalla mitään yksityisyydensuojaa? Saako kaiken julkisuuden henkilön elämästä löytyvän materiaalin julkaista ilman syytä?

Mielestäni Suomessa ollaan menty liian pitkälle yksityisyydensuojan olemattomuudessa. Jokainen meistä sanoo joskus tyhmiä asioita vaikkapa whatsappissa, jokainen raivostuu - miksi julkkisella ei ole oikeus raivostua ja sanoa asioita, jotka kaduttavat myöhemmin? Eikö julkkiksen läheisiä ajatella yhtään?

Tarkoitatko nyt esim. veli joulua ja tapaus sisäpiiriä? Olen onnellinen siitä etten ole julkkis, koska huumorini on ns. aika rajua. Se on ainakin mun kohdalla selviytymiskeino, koska en jaksaisi muuten työtäni. BC:n ongelma on se, että hän on profiloitunut hyväntekijänä, joten häneltä odotetaan puhdasta julkisuuskuvaa. Kamalan myllyn hän joutuu käymään läpi ja säälin kyllä hänen läheisiään.